Jump to content
IGNORERAD

Armén: "Ingen korruption i Hua Hins parkprojekt"


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands armé anser att det inte finns något behov för den Nationella Antikorruptionskommissionen (NACC) eller media att granska parkprojektet Rajabhakti i Hua Hin efter att man under sin egen utredning inte fann några oegentligheter.
Arméns utredningskommitté har slutfört sin utredning och fann att ingen korruption ägt rum, sade general Theerachai Nakvanich. "Allt var öppet, och alla inkomster och Utgifter matchade. Ingen korruption hittades bland någon av organisationerna och personerna som drev projektet," sade han och tillade att NACC inte behöver utreda projektet.
NACC beslutade under torsdagen att man kommer samla information om projektet innan man slår fast huruvida det faller under dess behörighet. Theerachai sade dock att armén inte behöver blanda in någon annan eftersom ingen korruption ägt rum. "Men om vi hittar någon som suger pengar från projektet kommer vi ta till åtgärder," sade Theerachai.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/771760/army-declares-park-graft-case-closed

1376256.thumb.jpg.4204bc904c44596d9003c9

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • Persistant

    6

  • HuaHindinnge

    4

  • måne

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Så kan det gå till i en diktatur med juntastyre.

Att låta armen utreda sin egen påstådda korruption skulle väl aldrig komma på tal i en demokrati?

Detta är ju precis lika befängt som om man skulle låta övriga misstänkta brottslingar i landet också utreda sin egen skuld i dom brott dessa anklagas för.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så kan det gå till i en diktatur med juntastyre.

Att låta armen utreda sin egen påstådda korruption skulle väl aldrig komma på tal i en demokrati?

Detta är ju precis lika befängt som om man skulle låta övriga misstänkta brottslingar i landet också utreda sin egen skuld i dom brott dessa anklagas för.

Mvh isan lover

Kom årsmötet i föreningen Konspiration 58 fram till något annat?

Delge i så fall NACC era fakta så att de kan utreda ärendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kom årsmötet i föreningen Konspiration 58 fram till något annat?

Delge i så fall NACC era fakta så att de kan utreda ärendet.

Hej

Hur skulle NACC kunna utreda något som inte finns enligt landets militär som dessutom styr landet?

Det kommer naturligtvis aldrig att ske.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur skulle NACC kunna utreda något som inte finns enligt landets militär som dessutom styr landet?

Det kommer naturligtvis aldrig att ske.

Mvh isan lover

Ge amnesti till alla inblande så är problemet borta.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så kan det gå till i en diktatur med juntastyre.

Att låta armen utreda sin egen påstådda korruption skulle väl aldrig komma på tal i en demokrati?

Detta är ju precis lika befängt som om man skulle låta övriga misstänkta brottslingar i landet också utreda sin egen skuld i dom brott dessa anklagas för.

Mvh isan lover

Hej

Ja , men i Sverige utreder polisen själv om det begåtts ngt fel av poliser i polisärende.

Men vår demokrati är väl bräcklig. Vet vi egentligen vad demokrati är ??

Svensk vapenhandel bygger på vissa grundpelare :

Bla , det land vi gör affär med måste vara en demokrati , och inte vara in väpnad konflikt med annat land

samt vapnen skall inte kunna användas mot egna befolkningen.

DVS under FÖRRA militärregimen var Thailand en DEMOKRATI , Varför ???

Jo , Sveriges regering tillät SAAB att sälja Jas Gripen till Thailand

Så en militär regering är en garanti för att demokrati råder eller ??

Jag påstår inte detta men väl era svenska politiker

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja , men i Sverige utreder polisen själv om det begåtts ngt fel av poliser i polisärende.

Men vår demokrati är väl bräcklig. Vet vi egentligen vad demokrati är ??

Svensk vapenhandel bygger på vissa grundpelare :

Bla , det land vi gör affär med måste vara en demokrati , och inte vara in väpnad konflikt med annat land

samt vapnen skall inte kunna användas mot egna befolkningen.

DVS under FÖRRA militärregimen var Thailand en DEMOKRATI , Varför ???

Jo , Sveriges regering tillät SAAB att sälja Jas Gripen till Thailand

Så en militär regering är en garanti för att demokrati råder eller ??

Jag påstår inte detta men väl era svenska politiker

Persistant

Sverige har väl alltid gjort vapen affärer med olika diktaturer inklusive mutor. Den nuvarande röd-gröna röran valde att inte förlänga avtalet med Saudiarabien. 

Ändrades av HuaHindinnge
Det sista stycket var helt fel
Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige har väl alltid gjort vapen affärer med olika diktaturer inklusive mutor. Den nuvarande röd-gröna röran valde att inte förlänga avtalet med Saudiarabien. 

Det är inte Sverige som exporterar vapen utan det är vapenindustrin som exporterar vapen och kringutrustning/system

Mycket av vår vapenindustri är numera utlandsägd och går då runt statens mycket stränga kontroll av vad svensk försvarsindustri får exportera och vart

Vi har en myndighet som bara jobbar med sådana frågor (ISP)

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja , men i Sverige utreder polisen själv om det begåtts ngt fel av poliser i polisärende.

Men vår demokrati är väl bräcklig. Vet vi egentligen vad demokrati är ??

Svensk vapenhandel bygger på vissa grundpelare :

Bla , det land vi gör affär med måste vara en demokrati , och inte vara in väpnad konflikt med annat land

samt vapnen skall inte kunna användas mot egna befolkningen.

DVS under FÖRRA militärregimen var Thailand en DEMOKRATI , Varför ???

Jo , Sveriges regering tillät SAAB att sälja Jas Gripen till Thailand

Så en militär regering är en garanti för att demokrati råder eller ??

Jag påstår inte detta men väl era svenska politiker

Persistant

Hej

I Thailand har man en speciell myndighet NACC som hanterar och utreder misstänkt korruption i landet, denna myndighet kan man naturligvis ha åsikter om.

Men det är ju mycket olyckligt, egoistiskt och osmakligt av armen att förekomma denna myndighets kommande utredning och fastställa redan innan denna har börjat att ingen korruption har förekommit, detta omöjliggör ju i princip en seriös och neutral utredning av fallet eftersom juntan styr landet och diktatur råder.

Kan NACC överhuvudtaget nu gå emot juntan och utreda något som den styrande juntan i en diktatur påstår inte existerar?

Dina jämförelser med Sverige haltar nog också eftersom det är polisen som skulle utreda påstådd militär korruption i Sverige och inte militären själva.

Är faktiskt lite förvånad över att just du inte ser några problem alls med att militären utreder sin egen påstådda korruption, att en del andra extremt gula och enögda på forumet skulle hävda detta riktiga i detta tog jag för givet, men jag väntade mig inte att det skulle bli just du som försvarade detta.

Med vänlig hälsning isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja , men i Sverige utreder polisen själv om det begåtts ngt fel av poliser i polisärende.

 

Persistant

Polisen utreder inte sig själv. Det är åklagarmyndighetens särskilda riksenhet för polismål i Göteborg som utreder brott där polisanställda är misstänkta. En polismyndighet får, och skall, upprätta en anmälan om det misstänkta brottet, men ska därefter skicka den till Åklagarmyndigheten för utredning.

Enligt Stefan Dangardt informatör hos Polisen Dalarna.

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Hej

Så kan det gå till i en diktatur med juntastyre.

Att låta armen utreda sin egen påstådda korruption skulle väl aldrig komma på tal i en demokrati?

Detta är ju precis lika befängt som om man skulle låta övriga misstänkta brottslingar i landet också utreda sin egen skuld i dom brott dessa anklagas för.

Mvh isan lover

Du får hålla dig kvar i ditt Bohuslän så länge juntan har makten så slipper du att bry dig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte Sverige som exporterar vapen utan det är vapenindustrin som exporterar vapen och kringutrustning/system

Mycket av vår vapenindustri är numera utlandsägd och går då runt statens mycket stränga kontroll av vad svensk försvarsindustri får exportera och vart

Vi har en myndighet som bara jobbar med sådana frågor (ISP)

Det var något av det dummaste jag hört ,Industrin har regler att rätta sig efter

Det vi fortfarande säljer till tveksamma länder är uppföljningsleveranser

. Alla vapen affärer skall godkännas av ISP

Varför sålde vi Jas till en militärregim i Thailand ???

Läs Blank spot project

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var något av det dummaste jag hört ,Industrin har regler att rätta sig efter

Det vi fortfarande säljer till tveksamma länder är uppföljningsleveranser

. Alla vapen affärer skall godkännas av ISP

Varför sålde vi Jas till en militärregim i Thailand ???

Läs Blank spot project

Vad av det jag skrev är "dumt" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad av det jag skrev är "dumt" ?

Att försvarsindustrin är utlandsägd

Saab ägs till 70 % av svenska intressen bla Investor , Wallenberg , Unionen SHB , SEB ,Nordea o AFA förs

Finns 1,7 % utländska intressen

Celsius , dvs Kockums ägs idag av Saab ( se ovan )

Bofors är delad en del till Saab och en del till Bae system ( GB o USA )

MMMMMMM

Min reaktion var att vi hittils inte sålt ut försvars industrin. Det är därför att Statens fabriksverk 

lägger beställningar i S och i undantagsfall går över ån

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett en del märkliga exporter när jag jobbade som "stuvarbas".

Begagnade bandvagnar som skulle på utställningar i England enligt dokumenten som jag hade god insyn i men sekretess i min befattningsbeskrivning.

Dessa bandvagnar kom aldrig tillbaka enligt villkoren utan sågs av hela världen i CNN sändningarna från Irak- invasionen av USA och GB. (+500st från en hamn)

Reservdelar till Boforskanoner till Indien via norrlandshamnar förekom ibland när konflikterna med Pakistan var hetast.

BAE System styr marknaden så den svenska delen är nog ganska oskyldiga och naiva.

Dock är vi världsledande i forskning och utveckling av de mesta moderna vapnen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så kan det gå till i en diktatur med juntastyre.

Att låta armen utreda sin egen påstådda korruption skulle väl aldrig komma på tal i en demokrati?

Detta är ju precis lika befängt som om man skulle låta övriga misstänkta brottslingar i landet också utreda sin egen skuld i dom brott dessa anklagas för.

Mvh isan lover

Det gick bra i en "demokrati" också, vill minnas att den förra regeringen utredde risprogrammet på egen hand utan att blanda in NACC. Vill minnas att Tarit och DSI var inbladade i utredningen? Tog knappt 48 timmar att utreda att det inte förekom några oegentligheter där...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick bra i en "demokrati" också, vill minnas att den förra regeringen utredde risprogrammet på egen hand utan att blanda in NACC. Vill minnas att Tarit och DSI var inbladade i utredningen? Tog knappt 48 timmar att utreda att det inte förekom några oegentligheter där...

Nu handlade väl inte tråden om detta., utan att det av juntan genomförda parkprojektet har inblandning av militärer. 

Kan väl aldrig tro att det byggdes av en civil regering? Inte ens påbörjades då ;)

Då faller det hela på att folkvalda inte kunde sitt jobb eller inte förstod detta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du får hålla dig kvar i ditt Bohuslän så länge juntan har makten så slipper du att bry dig..

Hej

Så kan man välja att göra, men vi har inte gått så långt ännu.

Vi har ju familj, släkt och vänner där, frugan är ju född där, pojken har ju halva sin släkt där, själv har jag tillbringat alla vintrar i Thailand sedan 1985, så det är nog inte aktuellt att sluta resa dit så länge förtrycket inte blir värre.

Men en länge planerad flytt dit är absolut lagd på is numera, skulle aldrig kunna tänka mig ett liv i en diktatur och att enbart ha pojken i skola där.

Detta är en kompromiss, men en ändå ganska ok sådan.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu handlade väl inte tråden om detta., utan att det av juntan genomförda parkprojektet har inblandning av militärer. 

Kan väl aldrig tro att det byggdes av en civil regering? Inte ens påbörjades då ;)

Då faller det hela på att folkvalda inte kunde sitt jobb eller inte förstod detta.

Men det står inget om att NACC förbjudits att utreda eventuell korruption kring parkprojektet-utan att armén tycker det är onödigt när det redan gjort en egen utredning.

Kanske visar det sig att korruptionen varit omfattande krig parkprojektet när juntan lämnar, precis som det gjorts med risprogrammet trots att den då sittande regeringen gjorde en egen utredning som visade att det hela inte alls var ett korrupt projekt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ge amnesti till alla inblande så är problemet borta.

Hej

Ja det brukar ju juntor och militärer få när dom begår grova brott så det kan nog sluta så här också, om det ens blir någon utredning nu när juntan har uttalat sig om att detta inte behövs?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det brukar ju juntor och militärer få när dom begår grova brott så det kan nog sluta så här också, om det ens blir någon utredning nu när juntan har uttalat sig om att detta inte behövs?

Med vänlig hälsning isan lover

Det finns ju fler som försökt!!!!!

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det finns ju fler som försökt!!!!!

Hej

Ja försöka går ju, men mig veterligen är det bara juntor, diktatorer och militärer som får dessa ständigt återkommande amnestier och det oavsett vilka brott det handlar om och hur många som dödas o.s.v.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att försvarsindustrin är utlandsägd

Saab ägs till 70 % av svenska intressen bla Investor , Wallenberg , Unionen SHB , SEB ,Nordea o AFA förs

Finns 1,7 % utländska intressen

Celsius , dvs Kockums ägs idag av Saab ( se ovan )

Bofors är delad en del till Saab och en del till Bae system ( GB o USA )

MMMMMMM

Min reaktion var att vi hittils inte sålt ut försvars industrin. Det är därför att Statens fabriksverk 

lägger beställningar i S och i undantagsfall går över ån

Persistant

 

Nu består "svensk" försvarsindustri inte enbart av SAAB (som ägs av ca 25% utländska ägare, var drygt 57% när BAE var inblandad under ett antal år)

Hägglunds ägs av BAE som även äger stora delar av Bofors

Staten äger inget vad jag vet i försvarsindustrierna och köper idag ganska mycket utomlands

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu består "svensk" försvarsindustri inte enbart av SAAB (som ägs av ca 25% utländska ägare, var drygt 57% när BAE var inblandad under ett antal år)

Hägglunds ägs av BAE som även äger stora delar av Bofors

Staten äger inget vad jag vet i försvarsindustrierna och köper idag ganska mycket utomlands

Hej. Jag svarade inte på din kommentar till mitt inlägg för din kommentar stämmer. 

Vapenhandel

 

Fast jag vet inte om det stämmer att utlandsägda företag kan förbigå svenska regler om produktion är i Sverige. 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...