Jump to content
IGNORERAD

Alla Thailands grusvägar asfalterade inom fyra år


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands Landsvägsmyndighet planerar att täcka de kvarvarande 2,700 kilometerna av grusvägar i landet inom de kommande fyra åren.
Generaldirektör Pisak Jitviriyavasin sade att myndigheten är ansvarig för totalt 47,000 km landsvägar. Av dessa är 2,700 km fortfarande grusvägar, vilket man vill råda bot på inom fyra år. För finansåret 2016, som startar 1:a oktober, har myndigheten fått en budget för att förbättra 700 km grusvägar till en kostnad på 6-7 miljoner baht per km.
Myndigheten förväntar sig att bli tilldelad budgetar på totalt 12-14 miljarder baht för de kvarvarande 2,000 kilometerna under finansåren 2017-2019. Av de vägar som fortfarande inte asfalterats ligger runt 35% i nordöstra Thailand, 25% i norra, 20% i centrala och 20% i södra.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/771324/all-gravel-rural-roads-to-be-paved-by-2019

c1_771324_151120113110_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ja man tar sig för pannan, även här i byn i obygden har det tydligen tilldelats pengar för att förbättra en väg till grannbyn, rätt så att det finns en hyfsat bra väg redan, så vägarna kommer nästan att gå parallelt, i alla fall i början. Vilken idi*ti, varför inte lägga pengarna på de befintliga vägarna och förbättra dem. De leker ju med pengar,  ingen verkar att ha förstånd och begripa det.

Asfaltsvägen till höger går till grannbyn och åkervägen som syns till vänster ska också gå till grannbyn.

004.thumb.JPG.141e59cacd65360b3e6512e7d9

005.thumb.JPG.bc85a8e8e81e3032f91f8dfc3e

 

Och här blir den nya vägen.

006.thumb.JPG.c989d5a0c64a09b7a3277760b6

001.thumb.JPG.f39cd433a4400711cbd42bb0b1

002.thumb.JPG.4b327477add336dde5fee7fca0

003.thumb.JPG.99345a0020648b34d82db00f1d

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker de skulle underhålla de asfaltsvägar som finns till att börja med

Här har potthålen övergått till slukhål som ibland lagas med halm och grus

Vissa avsnitt så är det krypfart som gäller för att ta sig fram

TIT

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker de skulle underhålla de asfaltsvägar som finns till att börja med

Här har potthålen övergått till slukhål som ibland lagas med halm och grus

Vissa avsnitt så är det krypfart som gäller för att ta sig fram

TIT

Kitung

Ja med snö och is så hade många vägar varit perfekta till puckelpistar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara dåligt med underhåll i byar och inne i städerna, och rejäla satsningar på riksvägarna.  Väg 201 får ett jättelyft inom något år.

Svinnet av pengar och material misstänker jag. 1 cm asfalt som vanligt.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vansinne, det är lättare att underhålla en grusväg än att lappa en dålig asfaltväg. Dom har kört det experimentet på vägen vi har till stugan i Sverige och jag kan bara konstatera att om hyveln kör lite då och då så föredrar jag grusvägen framför potthålsasfalteländet.

Sista biten (5 km) har vi hand om själva och sladdar när det behövs - fan så mycket bättre än den så kallade asfaltvägen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

I södra Thailand har nästan varenda ko stig blivit asfaltväg.

Behöver knappt underhållas då det inte finns bilar som kör på dem.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vansinne, det är lättare att underhålla en grusväg än att lappa en dålig asfaltväg. Dom har kört det experimentet på vägen vi har till stugan i Sverige och jag kan bara konstatera att om hyveln kör lite då och då så föredrar jag grusvägen framför potthålsasfalteländet.

Sista biten (5 km) har vi hand om själva och sladdar när det behövs - fan så mycket bättre än den så kallade asfaltvägen.

Kan så vara men de går knappt att köra på när det regnar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara dåligt med underhåll i byar och inne i städerna, och rejäla satsningar på riksvägarna.  Väg 201 får ett jättelyft inom något år.

Svinnet av pengar och material misstänker jag. 1 cm asfalt som vanligt.

 

 

Oj, då är det precis tvärtom på Sukhumvit söderut från Ptt

Först börjar man ett underhåll med att fräsa gammal asfalt, det är ju bra.

Efter ca 2 mån med spårig väg börjar sedan återställandet

ett grus/sandlager som vältas

Tjära som sandas.

Därefter två lager asfalt på ca 5cm vardera

Total produktionstid/km ca 3månader

Till saken hör att man gjorde norrgående först, det har väl inte blivit hål men det börjar bli spårigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte de lyckas enligt tidsplan. Man kan ju undra om antalet trafikolyckor ökar under de kommande 4 åren? Om man idag tycker det är förvirrande i trafiken blir det kanske inte lättare med koner, avspärrningar och plastband kort och tvärs? Vem vet?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan så vara men de går knappt att köra på när det regnar

Då är det sand- och inte grus-väg. En riktig grusväg pallar med ganska bra skyfall utan att få andra egenheter är "tvättbräda".

Nu talar jag ifrån hur våra vägar ser ut i Sverige, men det borde inte vara nån större skillnad. Tja, förutom tjälskott och sånt som gör sakerna värre där jag bor. Byvägen är byggd på ganska grovt underlag och sen lite finare material ovanpå och den håller för det mesta - skall sladdas ibland för att behålla formen men vi har en skogsbilväg åxå som vi byggt med finare material (nästan som sand, som fanns i närheten) och den är ett elände när det blir blött.

Så det är nog lite skillnad på hur man bygger vägen åxå - men en underhållen grusväg är fan så mycket trevligare än en asfalterad sträcka som inte fixas. Tja även när dom fixar till den så blir det ju en puckelpist som nån skrev tidigare.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det sand- och inte grus-väg. En riktig grusväg pallar med ganska bra skyfall utan att få andra egenheter är "tvättbräda".

Nu talar jag ifrån hur våra vägar ser ut i Sverige, men det borde inte vara nån större skillnad. Tja, förutom tjälskott och sånt som gör sakerna värre där jag bor. Byvägen är byggd på ganska grovt underlag och sen lite finare material ovanpå och den håller för det mesta - skall sladdas ibland för att behålla formen men vi har en skogsbilväg åxå som vi byggt med finare material (nästan som sand, som fanns i närheten) och den är ett elände när det blir blött.

Så det är nog lite skillnad på hur man bygger vägen åxå - men en underhållen grusväg är fan så mycket trevligare än en asfalterad sträcka som inte fixas. Tja även när dom fixar till den så blir det ju en puckelpist som nån skrev tidigare.

Trodde vi pratade om  Thailand och då grusväg lika mer lervälling vid regn. Tror aldrig jag sett en grusväg a lá Sverige i Thailand vid alla mina bilresor där

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde vi pratade om  Thailand och då grusväg lika mer lervälling vid regn. Tror aldrig jag sett en grusväg a lá Sverige i Thailand vid alla mina bilresor där

Nä, här är det mer sand vilket blir till lera som du skriver - men jag har inte varit överallt så när man skriver grusväg så antog jag att det fanns sådana åxå.

Har ju hittat nåt som liknar cementvägar åxå - får tankarna att gå till Tysklands vägar faktiskt. Dom verkar bättre än asfalten i alla fall - tja förutom att det finns några skarvar. Borde ju nästan vara bättre att köra på det i så fall - sanden verkar ju finnas på plats redan. Men vad vet jag... Är inte direkt nån expert på vägbyggnad.

Men en bomberad grusväg (kan ha enkelsidigt tvärfall i kurvorna om man så vill för det blir lite obehagligt att köra ytterkurva annars) står sig ganska bra om man underhåller den lite. Fan vet om det inte skulle vara vettigare att göra så istället för nån fuskasfalt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan, myndigheterna är nog förutseende. i.o.m. att det blir 2 vägar till grannbyn kan de enkelrikta dem, vilket i sin tur innebär att olycksriskerna minskar när folk ska förflytta sig i mörkret och på fyllan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan, myndigheterna är nog förutseende. i.o.m. att det blir 2 vägar till grannbyn kan de enkelrikta dem, vilket i sin tur innebär att olycksriskerna minskar när folk ska förflytta sig i mörkret och på fyllan.

Sen när har enkelriktat haft någon betydelse för vägval i Thailand ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det sand- och inte grus-väg. En riktig grusväg pallar med ganska bra skyfall utan att få andra egenheter är "tvättbräda".

Nu talar jag ifrån hur våra vägar ser ut i Sverige, men det borde inte vara nån större skillnad. Tja, förutom tjälskott och sånt som gör sakerna värre där jag bor. Byvägen är byggd på ganska grovt underlag och sen lite finare material ovanpå och den håller för det mesta - skall sladdas ibland för att behålla formen men vi har en skogsbilväg åxå som vi byggt med finare material (nästan som sand, som fanns i närheten) och den är ett elände när det blir blött.

Så det är nog lite skillnad på hur man bygger vägen åxå - men en underhållen grusväg är fan så mycket trevligare än en asfalterad sträcka som inte fixas. Tja även när dom fixar till den så blir det ju en puckelpist som nån skrev tidigare.

Riktig grusväg i Thailand??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man tar sig för pannan, även här i byn i obygden har det tydligen tilldelats pengar för att förbättra en väg till grannbyn, rätt så att det finns en hyfsat bra väg redan, så vägarna kommer nästan att gå parallelt, i alla fall i början. Vilken idi*ti, varför inte lägga pengarna på de befintliga vägarna och förbättra dem. De leker ju med pengar,  ingen verkar att ha förstånd och begripa det.

Asfaltsvägen till höger går till grannbyn och åkervägen som syns till vänster ska också gå till grannbyn.

004.thumb.JPG.141e59cacd65360b3e6512e7d9

005.thumb.JPG.bc85a8e8e81e3032f91f8dfc3e

 

Och här blir den nya vägen.

006.thumb.JPG.c989d5a0c64a09b7a3277760b6

001.thumb.JPG.f39cd433a4400711cbd42bb0b1

002.thumb.JPG.4b327477add336dde5fee7fca0

003.thumb.JPG.99345a0020648b34d82db00f1d

 

Nu borjar det att likna en väg men det blir bara en grus/sandväg ingen asfalts/oljegrusväg alltså, så efter ett antal regn blir det väl en puckelpist till grannbyn om den inte sladdas några gånger i månaden.

017.thumb.JPG.c705279d282f03c1ae73212a4e

 

Men ta mig tusan det blir även omläggning av Hiway 3017 som går genom byn, for igår kom det stora artilleriet till obygden.

002.thumb.JPG.40cf96d1f6feffe48053374ebd

003.thumb.JPG.781e15700c6512c74195d5f4c1

006.thumb.JPG.f9a80247d26dfb3c4acc16744c

007.thumb.JPG.4db18e58bf5f0e5c76b3ebf650

008.thumb.JPG.44cafdd4c8adcf0d4f99f32b92

009.thumb.JPG.025c0d7dbe88f38cf1b642b187

016.thumb.JPG.c0df544b73d1d05a75cb3e1ee9

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sladd modell mindre borde ju gå att hänga bakpå isaan traktorerna (sånadär tvåhjulingar) som för tex bränslekostnad och lite till så sladdar dom vägen vägen lite pengar nästan dagligen. Eller bufflarna,  passerar en jäkla drös med sådana (traktorer, inte så många bufflar) här i alla fall. Körde med det på snöskoterföreningen - åker man ändå så dra sladden åxå. Fast vi fick ju betala för nöjet dessutom. Medlemsavgift som gick till lederna oavkortat.

Passar nog inte att ha en sladd som tar för djupt dock för dom kör lite som dom vill. En fyrskärig med extra vikt på som knappt BM400 ville dra utan att gå upp i motortemp är nog lite för mycket.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...