Jump to content
IGNORERAD

Thailand börjar auktionera ut ruttet ris


MPR Nyheter

Recommended Posts

Mmm, billig fulsprit kommer!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Persistant

    12

  • Khun Ken

    8

  • turisten

    7

  • Wangthong

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Så skrev du inte i din första kommentar i tråden. Hade du gjort det hade jag inte känt att jag måste svara.

Hej

Det kanske var så att du tog för givet att jag avsåg att försvara den folkvalda regeringen och misskreditera juntan?

Men självklart anser jag att båda bär skuld till att mer ris hinner ruttna och att båda har väntat onödigt länge med att sälja.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man kan ju frågade sig varför det överhuvudtaget ruttnade? Ris skall väl enligt alla konsten regler torkas ner till en fukthalt på mindre än 15% innan det läggs i lager. Nyskördat ris ligger betydligt högre än så i fukthalt. Dock innebär ju möjligheten att få lov att sälja vatten till priset av ris en verkligt stor frestelse. I synnerhet när priset på ris är så uppblåst. En möjlighet som naturligtvis påtalades redan från början, men som tillbakavisades eftersom ju NRPC med Yingluck som sin outtröttlige ordförande i spetsen var satta att övervaka detta. 

Att man inte sänkte priset och sålde det innan det började ruttna har naturligtvis sin förklaring. Hela spekulationsförfarandet gick ju ut på att lägga riset på lager och därmed skapa ett stort underskott på världsmarknaden med stigande priser som resultat. Resultatet blev ju det omvända och riset gick inte att sälja, men man fortsatte att köpa in nytt ris som lagrades ihop med gammalt, kontaminerat ris. 

Hej

Hur riset lagrades är ju något som ansvariga för lagerhållningen får ta ansvar för, visst var det ett misstag att lagra riset länge och både den folkvalda regeringen och juntan borde nog ha sålt mer ris till ett lägre pris trots förluster, ruttet ris ger ju ännu mindre inkomster och ökar förlusterna.

Det är det samma med kvarvarande ris, sälj detta så fort som möjligt till förlustpriser, att vänta kommer bara att leda till ännu större förluster.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja, juntan har väl knappast väntat 1,5 år med att sälja ris. Det har man ju gjort kontinuerligt, fast man inte lyckats sälja allt man bjudit ut. Det är väl bara det ruttna riset man har väntat 1.5 år med att försöka sälja. 

Hej

Här tror jag att du har fel, det finns nog en hel del ris kvar och då inte bara ruttet ris.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur riset lagrades är ju något som ansvariga för lagerhållningen får ta ansvar för, visst var det ett misstag att lagra riset länge och både den folkvalda regeringen och juntan borde nog ha sålt mer ris till ett lägre pris trots förluster, ruttet ris ger ju ännu mindre inkomster och ökar förlusterna.

Det är det samma med kvarvarande ris, sälj detta så fort som möjligt till förlustpriser, att vänta kommer bara att leda till ännu större förluster.

Mvh isan lover

 

Hej

Det måste finnas köpare också eller hur ???

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är klart det blir gjort något men inte så att det hjälper HELA landet.

Subventioner är ALDRIG bra i längden. Det måste finnas en plan att fasa ut dessa

Men snart får vi se ett nyval i Thailand och därefter kommer glädjen att sprida sig bland bidragstagarna

Visst är EUs jordbrukssubventioner en förlustaffär , men bara för skattebetalarna.

Thailand skulle kunna mycket snart ställa om jordbruket och det finns förslag

tex så har chefen för THs LRF föreslaget en 30% minslning av risodlingen

Det har han visat utan att de små skaliga odlingarna skall försvinna

Det är ett exempel och det finns flera.Men politiker är fega och farmare tror att en gång farmare alltid farmare.

Men käre IL tänk efter , Thailand har bla för högt kostnadsläge .

Vietnam 1000kg ris 5500 bath ,Thailand 8900 bath i produktionskostnader.

Persistant

Hej

Att fler kanske borde sadla om ifrån jordbruk till något annat är sant, men det är inte så lätt för människor som har varit jordbrukare i dessa områden i minst 5000 år, många har dessutom bristfällig utbildning, dålig ekonomi och väldigt små möjligheter att göra något annat.

Men PTP hade ju fattat beslut om att bygga upp industriparker ute i provinserna t.ex i Khon Kaen, detta tror jag mycket på eftersom det måste finnas ett alternativ till jordbruk om man ska få folk att sadla om, jag hoppas att planerna på dessa industriparker inte rivs upp av juntan för dom hade varit väldigt viktiga för denna nödvändiga omställning.

En mekanisering och effektivisering av jordbruket kommer nog också att krävas för att få ned produktionskostnaden men då krävs som sagt också andra jobb till dom som då drsbbas.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det måste finnas köpare också eller hur ???

Persistant

Hej

Allt går ju att sälja till "rätt" pris heter det ju, så sänk priset och sälj innan mer ris blir dåligt och framförallt innan skörden ifrån 2015 kommer ut på marknaden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förstår inte var du utläste detta påstående i mitt inlägg?

Självklart anser jag att alla inblandade har skuld i detta, redan den förra regeringen borde ha börjat sälja ris tidigare även om man inte fick så mycket betalt som man egentligen ville ha, det hade åtminstone minskat förlusterna, samma sak med juntan som har väntat ytterligare 1.5 år med att sälja riset, detta har ju inte precis heller förbättrat situationen.

Med vänlig hälsning isan lover

Väntat 1,5 år med att sälja det redan då ruttna riset, jätteförlust? Har aldrig hört dig kritisera PTP för risprogrammet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Allt går ju att sälja till "rätt" pris heter det ju, så sänk priset och sälj innan mer ris blir dåligt och framförallt innan skörden ifrån 2015 kommer ut på marknaden.

Mvh isan lover

Nej for tusan sälj inte det gamla riset, låt det ruttna, for då blir det ju bättre priser på det som skordas nu.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju aktioner på ris regelbundet, men långt ifrån alla partier får bud så mycket förblir osålt.  

Finns mer ris än vad marknaden behöver av alla kvaliteter.  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju aktioner på ris regelbundet, men långt ifrån alla partier får bud så mycket förblir osålt.  

Finns mer ris än vad marknaden behöver av alla kvaliteter.  

Hej

Ris har ju sålts hela tiden både under Yingluck och under juntan, men problemet är att det säljs för lite och för långsamt.

Låter lite märkligt att ris inte går att sälja alls, ett lågt pris borde ju göra riset lättare att sälja och då i värsta fall även till djurfoder, etanolframställning eller vad som helst, går inte ens detta bör man väl överväga att skänka bort tjänligt ris i bistånd till länder med svält.

Att behålla det gör ju bara mer ris oätligt och så kostar ju även lagerhållingen pengar vilket spär på förlusterna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju aktioner på ris regelbundet, men långt ifrån alla partier får bud så mycket förblir osålt.  

Finns mer ris än vad marknaden behöver av alla kvaliteter.  

Det är ju därfor det är så låga priser nu, cirka 8 Baht/kilot, for ett år sedan var priset 12-14 Baht.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ris har ju sålts hela tiden både under Yingluck och under juntan, men problemet är att det säljs för lite och för långsamt.

Låter lite märkligt att ris inte går att sälja alls, ett lågt pris borde ju göra riset lättare att sälja och då i värsta fall även till djurfoder, etanolframställning eller vad som helst, går inte ens detta bör man väl överväga att skänka bort tjänligt ris i bistånd till länder med svält.

Att behålla det gör ju bara mer ris oätligt och så kostar ju även lagerhållingen pengar vilket spär på förlusterna.

Mvh isan lover

Det går nog inte att sälja mer än vad marknaderna vill ha, Thailand förlorade stora kontrakt till länder som Indien, Vietnam, Burma och Kambodja.

Uppköpare och grossister är inte intresserade av att bygga lager för ris är en färskvara.

Det ruttnade riset duger inte till djurfoder enligt första inlägget. Etanolframställning är enda vettiga, men då kanske odlare av socker och kassava får prissänkningar.

Ett lågt pris gör det säkert lättare att sälja men finns inga köpare på en mättnad marknad.

Kanske det finns internationella överenskommelser om rispriset som inte får underskridas?

Det skördas nytt hela tiden som är attraktivare att köpa och också kräver lager.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är klart det blir gjort något men inte så att det hjälper HELA landet.

Subventioner är ALDRIG bra i längden. Det måste finnas en plan att fasa ut dessa

Men snart får vi se ett nyval i Thailand och därefter kommer glädjen att sprida sig bland bidragstagarna

Visst är EUs jordbrukssubventioner en förlustaffär , men bara för skattebetalarna.

Thailand skulle kunna mycket snart ställa om jordbruket och det finns förslag

tex så har chefen för THs LRF föreslaget en 30% minslning av risodlingen

Det har han visat utan att de små skaliga odlingarna skall försvinna

Det är ett exempel och det finns flera.Men politiker är fega och farmare tror att en gång farmare alltid farmare.

Men käre IL tänk efter , Thailand har bla för högt kostnadsläge .

Vietnam 1000kg ris 5500 bath ,Thailand 8900 bath i produktionskostnader.

Persistant

Det är inte första gången jag hör dessa siffror för produktion av ris. 8900 Baht/ton i Thailand. För mig en märkligt hög siffra. Här får farmarna ca 6500 Baht/ton idag. Ändå fortsätter i princip alla att odla ris. Tufft med lågt pris,ja! Men det går runt och blir en del över. Vi arrenderar ut 37 rai till en farmare här uppe bl.a. och han var här igår och ville förlänga arrendet ytterligare ett år.  Mycket märkligt om produktionspriset ligger på nästa 9000 Baht/ton.  Men givetvis är det skillnad på 6500 Baht och uppåt 12000 Baht med det tidigare risstödet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här tror jag att du har fel, det finns nog en hel del ris kvar och då inte bara ruttet ris.

Mvh isan lover

Visst finns det en hel del ris kvar. Som jag skrev har man inte lyckats sälja allt ris på sina auktioner och då får man givtvis en hel del ris kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är inte första gången jag hör dessa siffror för produktion av ris. 8900 Baht/ton i Thailand. För mig en märkligt hög siffra. Här får farmarna ca 6500 Baht/ton idag. Ändå fortsätter i princip alla att odla ris. Tufft med lågt pris,ja! Men det går runt och blir en del över. Vi arrenderar ut 37 rai till en farmare här uppe bl.a. och han var här igår och ville förlänga arrendet ytterligare ett år.  Mycket märkligt om produktionspriset ligger på nästa 9000 Baht/ton.  Men givetvis är det skillnad på 6500 Baht och uppåt 12000 Baht med det tidigare risstödet. 

Hej

Hos oss är det redan i år mindre folk som odlar ris och vi förväntar oss att ännu mindre kommer att odla detta nästa år o.s.v, många familjer har redan tvingats att lämna släkt och vänner på landsbygden för ett liv i baracker och skjul i Korat och Bangkok.

Jag lider med dessa familjer och deras barn som nu tvingas leva många tillsammans trångt, fuktigt och varmt i slum under förhållanden som ingen människa skulle behöva leva under, allra minst barn.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant, du har rätt i mycket av det du skriver, men siffran 8900 baht i produktionskostnad

måste vara fel. Var har du fått den siffran från?
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att fler kanske borde sadla om ifrån jordbruk till något annat är sant, men det är inte så lätt för människor som har varit jordbrukare i dessa områden i minst 5000 år, många har dessutom bristfällig utbildning, dålig ekonomi och väldigt små möjligheter att göra något annat.

Men PTP hade ju fattat beslut om att bygga upp industriparker ute i provinserna t.ex i Khon Kaen, detta tror jag mycket på eftersom det måste finnas ett alternativ till jordbruk om man ska få folk att sadla om, jag hoppas att planerna på dessa industriparker inte rivs upp av juntan för dom hade varit väldigt viktiga för denna nödvändiga omställning.

En mekanisering och effektivisering av jordbruket kommer nog också att krävas för att få ned produktionskostnaden men då krävs som sagt också andra jobb till dom som då drsbbas.

Mvh isan lover

 

Hej 

Du läser inte vad jag skriver !!!! Det är inte de små som skall skära ned

Betr. produktionskostnader , så är  de höga pga subventioner. Det är AoO inom ekonomi.

Det är klart att andra jobb måste skapas. Hur har vi lyckats i S att gå från 90% bönder till idag 5%

Allt är möjligt men bara besvärligt för de besuttna som får släppa till

Persistant

 

Varför 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej 

Du läser inte vad jag skriver !!!! Det är inte de små som skall skära ned

Betr. produktionskostnader , så är  de höga pga subventioner. Det är AoO inom ekonomi.

Det är klart att andra jobb måste skapas. Hur har vi lyckats i S att gå från 90% bönder till idag 5%

Allt är möjligt men bara besvärligt för de besuttna som får släppa till

Persistant

 

Varför 

Vilka subventioner? Mej veterligen får inte farmaren i Thailand någon form av subvention idag. Och vore fallet så skulle väl produktionskostnaden för den enskilde bli lägre...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka subventioner? Mej veterligen får inte farmaren i Thailand någon form av subvention idag. Och vore fallet så skulle väl produktionskostnaden för den enskilde bli lägre...?

Hej

Så risprogrammet var inga subventioner. Gummit har man lovat hjälpa. Palmoljan har man lovat hjälpa

Så en enkel sak , när man subventionerar ngt så är där  tex politiker, tjänstemän som ha av kakan , så är där maskinförsäljare som vill ha mer , så vill besprutningsmaffian ha mer , så blir marken dyrare  osv,  osv. Enkel nationalekonomi. Se på S , det är en av anledningarna att vi har dyra livsmedel.

Socker produceras till en kostnad av 1500 Euro per ton , men markanaden

köper numera inte allt. Vi säljer överskottet till bla Africa för 1000 Euro. Vem betalar mellan skillnaden , jo vi skattebetalare

Dessutom odlar numera många länder i Africa inte socker längre, det är billigare att köpa subventionerat socker från Europa

Det finns mer att säga. Thailand behöver inte bli lurade fler ggr av korrupta  politiker.

Persistant

 

Vilka subventioner? Mej veterligen får inte farmaren i Thailand någon form av subvention idag. Och vore fallet så skulle väl produktionskostnaden för den enskilde bli lägre...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så risprogrammet var inga subventioner. Gummit har man lovat hjälpa. Palmoljan har man lovat hjälpa

Så en enkel sak , när man subventionerar ngt så är där  tex politiker, tjänstemän som ha av kakan , så är där maskinförsäljare som vill ha mer , så vill besprutningsmaffian ha mer , så blir marken dyrare  osv,  osv. Enkel nationalekonomi. Se på S , det är en av anledningarna att vi har dyra livsmedel.

Socker produceras till en kostnad av 1500 Euro per ton , men markanaden

köper numera inte allt. Vi säljer överskottet till bla Africa för 1000 Euro. Vem betalar mellan skillnaden , jo vi skattebetalare

Dessutom odlar numera många länder i Africa inte socker längre, det är billigare att köpa subventionerat socker från Europa

Det finns mer att säga. Thailand behöver inte bli lurade fler ggr av korrupta  politiker.

Persistant

 

 

Jag svarade på ditt inlägg som gällde nutid. Dvs 2015. Det var du som skrev att subventionerna gällde nu och inte under det s.k risstödets tid. Då vet nog dom flesta att riset var subventionerat! Men min fråga var till dig: Hur är det subventionerat idag? Och varför den stora produktionskostnaden trots tillskott av bidrag enl. dig?

Vore kul med ett svar!

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej 

Du läser inte vad jag skriver !!!! Det är inte de små som skall skära ned

Betr. produktionskostnader , så är  de höga pga subventioner. Det är AoO inom ekonomi.

Det är klart att andra jobb måste skapas. Hur har vi lyckats i S att gå från 90% bönder till idag 5%

Allt är möjligt men bara besvärligt för de besuttna som får släppa till

Persistant

 

Varför 

Hej

Själv ser jag väl på sikt egentligen ingen framtid i det småskaliga odlandet av ris och andra grödor, en viss storskalighet och mekanisering är nog helt nödvändig i framtiden.

Nu när priset är dåligt övergår många ute i byarna till att bara odla för egen, familjen och släktens skull, innan risstödet infördes låg ganska mycket mark i träda alternativt betades av djur o.s.v, förmodligen blir det nu samma sak igen.

Jag har inget emot att befolkningen ute på landet långt ifrån Bangkok erbjuds alternativ till jordbruk t.ex via etablering av industriparker och liknande, då kan folk bo kvar i närheten av sina hem, familj och släkt, behålla sina traditioner och kultur vilket är viktigt för många.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur riset lagrades är ju något som ansvariga för lagerhållningen får ta ansvar för, visst var det ett misstag att lagra riset länge och både den folkvalda regeringen och juntan borde nog ha sålt mer ris till ett lägre pris trots förluster, ruttet ris ger ju ännu mindre inkomster och ökar förlusterna.

Det är det samma med kvarvarande ris, sälj detta så fort som möjligt till förlustpriser, att vänta kommer bara att leda till ännu större förluster.

Mvh isan lover

 

När det gäller den tidigare regeringen hade väl partiägaren gett order att vänta på att världsmarknadspriset skulle gå upp. Kunde de strunta i partiägarens order hur som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att fler kanske borde sadla om ifrån jordbruk till något annat är sant, men det är inte så lätt för människor som har varit jordbrukare i dessa områden i minst 5000 år, många har dessutom bristfällig utbildning, dålig ekonomi och väldigt små möjligheter att göra något annat.

Men PTP hade ju fattat beslut om att bygga upp industriparker ute i provinserna t.ex i Khon Kaen, detta tror jag mycket på eftersom det måste finnas ett alternativ till jordbruk om man ska få folk att sadla om, jag hoppas att planerna på dessa industriparker inte rivs upp av juntan för dom hade varit väldigt viktiga för denna nödvändiga omställning.

En mekanisering och effektivisering av jordbruket kommer nog också att krävas för att få ned produktionskostnaden men då krävs som sagt också andra jobb till dom som då drsbbas.

Mvh isan lover

 

Problemet där är väl skolningen av de som ska jobba i industriparkerna. Är inte inställningen i Isaan att ungdomen behöver ingen skolning då de ska ta över jordbruket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...