Jump to content
IGNORERAD

Thailand börjar auktionera ut ruttet ris


MPR Nyheter

Recommended Posts

Den thailändska regeringen kommer börja auktionera ut två miljoner ton ruttet ris innan slutet av månaden, i ett försök att bli av med delar av det ris som byggdes upp under risprogrammet.
Thailand är världens näst största risexportör efter Indien och har idag lager på runt 13 miljoner ton ris som köptes in för över marknadspriset för att hjälpa jordbrukare – en plan som kostade hundratals miljarder baht. Runt två miljoner ton av riset anses dock inte vara okej för varken djur eller människor att konsumera, och kommer därför auktioneras ut för industrianvändning, såsom framställning av etanol.
Handelsdepartementet kommer denna månad börja sälja av partier om 1,000 till 6,000 ton, och analytiker uppger att det ruttna riset kommer säljas för avsevärt mindre än ätbart ris.

Källa: http://www.bangkokpost.com/business/news/766868/auctions-of-rotten-rice-to-begin-this-month

c1_766868_151116173011_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Persistant

    12

  • Khun Ken

    8

  • turisten

    7

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Inte en dag för tidigt, synd att man inte sänkte priset och sålde det innan det ruttnade.

Det är väl bättre att få något alls för det än inget och etanol duger det ju uppenbarligen till.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte en dag för tidigt, synd att man inte sänkte priset och sålde det innan det ruttnade.

Det är väl bättre att få något alls för det än inget och etanol duger det ju uppenbarligen till.

Mvh isan lover

Synd att man började med detta påstått självfinansierande risstöd. Ett program som du själv hyllade, om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte en dag för tidigt, synd att man inte sänkte priset och sålde det innan det ruttnade.

Det är väl bättre att få något alls för det än inget och etanol duger det ju uppenbarligen till.

Mvh isan lover

Hej

Prata med Yingluck , din frände.

Tur att militären upptäckte eländet

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att man började med detta påstått självfinansierande risstöd. Ett program som du själv hyllade, om jag inte minns fel.

Några åsikter eller funderingar om detta aktuella beslut?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Prata med Yingluck , din frände.

Tur att militären upptäckte eländet

Persistant

Hej 

Nämen IL , Ni höjde ju priset . Skall sedan priset sänkas när ni väl fått pengar

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Några åsikter eller funderingar om detta aktuella beslut?

Hej 

Har många åsikter och funderingar.

Men jag blir väl mobbad av IL ???

Men en reflexion , Thailand borde sända en delegation till Europa för att lära 

och se hur det går när livsmedelsproduktionen subventioneras upp i himlen

Franska och tyska bönder i synnerhet lever på god fot tack vare dessa sub.

Av EUs budget går mer än 40 % till dessa näringar , medan EU satsar 5 % på forskning.

Thailand borde ställa om , 40 % av landets löntagare kan inte i längden syssla med jordbruk.

Har fler åsikter men jag blev trött

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Prata med Yingluck

 

Persistant

Hon har inte tid, håller desperat på att förbereda ett försvarstal inför rättegången ang detta.    :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Några åsikter eller funderingar om detta aktuella beslut?

Man kan inte diskutera dagens situation i Thailand utan att beröra Yingluck´s (läs Thaksin) tid vid makten eftersom det är "interwowen"

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte diskutera dagens situation i Thailand utan att beröra Yingluck´s (läs Thaksin) tid vid makten eftersom det är "interwowen"

Inte? Nähä?

Det jag inte har en susning om är vad alternativet för det ruttna och oätliga riset skulle kunna vara och vad prisbilden på de alternativen skulle kunna tänkas vara, det är vad jag menar med dagsinformation och dagsaktuella funderingar, att risprogrammet var skit vet vi redan, men det blir inte mer skit för att man tjatar om det igen o igen! Eller blir det det?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte en dag för tidigt, synd att man inte sänkte priset och sålde det innan det ruttnade.

Det är väl bättre att få något alls för det än inget och etanol duger det ju uppenbarligen till.

Mvh isan lover

Man kan ju frågade sig varför det överhuvudtaget ruttnade? Ris skall väl enligt alla konsten regler torkas ner till en fukthalt på mindre än 15% innan det läggs i lager. Nyskördat ris ligger betydligt högre än så i fukthalt. Dock innebär ju möjligheten att få lov att sälja vatten till priset av ris en verkligt stor frestelse. I synnerhet när priset på ris är så uppblåst. En möjlighet som naturligtvis påtalades redan från början, men som tillbakavisades eftersom ju NRPC med Yingluck som sin outtröttlige ordförande i spetsen var satta att övervaka detta. 

Att man inte sänkte priset och sålde det innan det började ruttna har naturligtvis sin förklaring. Hela spekulationsförfarandet gick ju ut på att lägga riset på lager och därmed skapa ett stort underskott på världsmarknaden med stigande priser som resultat. Resultatet blev ju det omvända och riset gick inte att sälja, men man fortsatte att köpa in nytt ris som lagrades ihop med gammalt, kontaminerat ris. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte? Nähä?

Det jag inte har en susning om är vad alternativet för det ruttna och oätliga riset skulle kunna vara och vad prisbilden på de alternativen skulle kunna tänkas vara, det är vad jag menar med dagsinformation och dagsaktuella funderingar, att risprogrammet var skit vet vi redan, men det blir inte mer skit för att man tjatar om det igen o igen! Eller blir det det?

Fast nu har vi ju en tråd som handlar om ruttet ris som stammar från Yinglucks risprogram. Vad skall man diskutera i en sådan tråd? Parismassakern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu har vi ju en tråd som handlar om ruttet ris som stammar från Yinglucks risprogram. Vad skall man diskutera i en sådan tråd? Parismassakern?

Hej Turisten 

Ämnet är minerat så det gäller att ha filttofflor på.

Ge bra betalt till grossister och sälj det billigt eller obrukbart , det är något som liknar Ebberds bank

Det är vad PK journalister eller AFA sympatisörer vill ha i Thaialnd

Låt de besuttna betala 

Förresten var håller Martin Schibbye hus. Längtar efter att få läsa Blank Spot Project

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu har vi ju en tråd som handlar om ruttet ris som stammar från Yinglucks risprogram. Vad skall man diskutera i en sådan tråd? Parismassakern?

Om DU tycker det så gör det, betr. Yingluck,  finns det något nytt i skuldfrågan? Om inte kan vi ju avvakta domstolsförhandlingarna, men dessa kommer ju i alla fall inte att vare sig förbättra eller försämra riset så min fråga, i min okunskap, kvarstår. Vad finns det för alternativ till användning förutom etanol? LaoKhao? 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om DU tycker det så gör det, betr. Yingluck,  finns det något nytt i skuldfrågan? Om inte kan vi ju avvakta domstolsförhandlingarna, men dessa kommer ju i alla fall inte att vare sig förbättra eller försämra riset så min fråga, i min okunskap, kvarstår. Vad finns det för alternativ till användning förutom etanol? LaoKhao? 

Fast nu är det väl så att medlemskap på MPR knappast medför någon form av obligatorium att delta i eller ens läsa alla trådar. Själv tycker rätt många av trådarna här är helt ointressanta. Således ignorerar jag dom. Vill man diskutera ruttet ris i en tråd som handlar ruttet ris som härstammar från ett risstödsprogram så tycker jag inte det finns någon som helst anledning att inte göra det. Om du har problem med detta ämne, men ändå känner att du måste in i tråden och klaga så tycker jag du skall ta dig en funderare på varför du gör detta och inte helt enkelt låter tråden vara i fred? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte? Nähä?

Det jag inte har en susning om är vad alternativet för det ruttna och oätliga riset skulle kunna vara och vad prisbilden på de alternativen skulle kunna tänkas vara, det är vad jag menar med dagsinformation och dagsaktuella funderingar, att risprogrammet var skit vet vi redan, men det blir inte mer skit för att man tjatar om det igen o igen! Eller blir det det?

IL vill ha det till att det är juntans fel eftersom dom inte sålt det ruttna riset ett ris som lagrats fel från början och ganska snabbt börjat ruttna, felet är PTP som inte hade riktiga lagerlokaler för riset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu är det väl så att medlemskap på MPR knappast medför någon form av obligatorium att delta i eller ens läsa alla trådar. Själv tycker rätt många av trådarna här är helt ointressanta. Således ignorerar jag dom. Vill man diskutera ruttet ris i en tråd som handlar ruttet ris som härstammar från ett risstödsprogram så tycker jag inte det finns någon som helst anledning att inte göra det. Om du har problem med detta ämne, men ändå känner att du måste in i tråden och klaga så tycker jag du skall ta dig en funderare på varför du gör detta och inte helt enkelt låter tråden vara i fred? 

Suck, Om du nu inte har skalle till att läsa så är det ju lite synd om dig. Du behöver inte skämmas för det, men eftersom du nu har hittat att jag klagar så skulle jag faktiskt vilja att du citerade mitt klagomål för jag har då rakt inte gjort mer än haft en åsikt och en undran, eller, strunta i det förresten du förstår nog inte skillnaden i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om DU tycker det så gör det, betr. Yingluck,  finns det något nytt i skuldfrågan? Om inte kan vi ju avvakta domstolsförhandlingarna, men dessa kommer ju i alla fall inte att vare sig förbättra eller försämra riset så min fråga, i min okunskap, kvarstår. Vad finns det för alternativ till användning förutom etanol? LaoKhao? 

 Vad finns det för alternativ till användning förutom etanol? LaoKhao? 

Det alternativet fanns också för PTP i stället valde man att bluffa om G2G affär med Kina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej 

Har många åsikter och funderingar.

Men jag blir väl mobbad av IL ???

Men en reflexion , Thailand borde sända en delegation till Europa för att lära 

och se hur det går när livsmedelsproduktionen subventioneras upp i himlen

Franska och tyska bönder i synnerhet lever på god fot tack vare dessa sub.

Av EUs budget går mer än 40 % till dessa näringar , medan EU satsar 5 % på forskning.

Thailand borde ställa om , 40 % av landets löntagare kan inte i längden syssla med jordbruk.

Har fler åsikter men jag blev trött

Persistant

Hej

Kanske har EU något att lära ut här, men det är väl tveksamt om det är så klokt av Thailand att ta efter EU och lägga 40% av budgeten på jordbruk, även EU.s jordbruksstöd är väl precis som USA,s en ren förlustaffär?

Visst borde en omställning inledas i Thailand och det har väl egentligen pågått en sådan ganska länge?

Men visst kunde man organisera denna omställning bättre och låta den ske under mer ordnade former, att som nu ha snabba kast mellan relativt höga stöd och nästan inga stöd alls skapar problem för landets bönder, likadant är det när staten promotar och ger stöd till odling av vissa grödor och många börjar odla detta så faller ju priset och lönsamheten.

Det finns mycket som borde göras men frågan är om det någonsin blir gjort.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL vill ha det till att det är juntans fel eftersom dom inte sålt det ruttna riset ett ris som lagrats fel från början och ganska snabbt börjat ruttna, felet är PTP som inte hade riktiga lagerlokaler för riset.

Hej

Förstår inte var du utläste detta påstående i mitt inlägg?

Självklart anser jag att alla inblandade har skuld i detta, redan den förra regeringen borde ha börjat sälja ris tidigare även om man inte fick så mycket betalt som man egentligen ville ha, det hade åtminstone minskat förlusterna, samma sak med juntan som har väntat ytterligare 1.5 år med att sälja riset, detta har ju inte precis heller förbättrat situationen.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förstår inte var du utläste detta påstående i mitt inlägg?

Självklart anser jag att alla inblandade har skuld i detta, redan den förra regeringen borde ha börjat sälja ris tidigare även om man inte fick så mycket betalt som man egentligen ville ha, det hade åtminstone minskat förlusterna, samma sak med juntan som har väntat ytterligare 1.5 år med att sälja riset, detta har ju inte precis heller förbättrat situationen.

Med vänlig hälsning isan lover

Så skrev du inte i din första kommentar i tråden. Hade du gjort det hade jag inte känt att jag måste svara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kanske har EU något att lära ut här, men det är väl tveksamt om det är så klokt av Thailand att ta efter EU och lägga 40% av budgeten på jordbruk, även EU.s jordbruksstöd är väl precis som USA,s en ren förlustaffär?

Visst borde en omställning inledas i Thailand och det har väl egentligen pågått en sådan ganska länge?

Men visst kunde man organisera denna omställning bättre och låta den ske under mer ordnade former, att som nu ha snabba kast mellan relativt höga stöd och nästan inga stöd alls skapar problem för landets bönder, likadant är det när staten promotar och ger stöd till odling av vissa grödor och många börjar odla detta så faller ju priset och lönsamheten.

Det finns mycket som borde göras men frågan är om det någonsin blir gjort.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Hej

Det är klart det blir gjort något men inte så att det hjälper HELA landet.

Subventioner är ALDRIG bra i längden. Det måste finnas en plan att fasa ut dessa

Men snart får vi se ett nyval i Thailand och därefter kommer glädjen att sprida sig bland bidragstagarna

Visst är EUs jordbrukssubventioner en förlustaffär , men bara för skattebetalarna.

Thailand skulle kunna mycket snart ställa om jordbruket och det finns förslag

tex så har chefen för THs LRF föreslaget en 30% minslning av risodlingen

Det har han visat utan att de små skaliga odlingarna skall försvinna

Det är ett exempel och det finns flera.Men politiker är fega och farmare tror att en gång farmare alltid farmare.

Men käre IL tänk efter , Thailand har bla för högt kostnadsläge .

Vietnam 1000kg ris 5500 bath ,Thailand 8900 bath i produktionskostnader.

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte en dag för tidigt, synd att man inte sänkte priset och sålde det innan det ruttnade.

Det är väl bättre att få något alls för det än inget och etanol duger det ju uppenbarligen till.

Mvh isan lover

Det var ju inte det som var affärsiden som super affärsmannen och partiägaren beordrat. Ordern var väl att lagra det tills världsmarknadspriset gick upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förstår inte var du utläste detta påstående i mitt inlägg?

Självklart anser jag att alla inblandade har skuld i detta, redan den förra regeringen borde ha börjat sälja ris tidigare även om man inte fick så mycket betalt som man egentligen ville ha, det hade åtminstone minskat förlusterna, samma sak med juntan som har väntat ytterligare 1.5 år med att sälja riset, detta har ju inte precis heller förbättrat situationen.

Med vänlig hälsning isan lover

Nja, juntan har väl knappast väntat 1,5 år med att sälja ris. Det har man ju gjort kontinuerligt, fast man inte lyckats sälja allt man bjudit ut. Det är väl bara det ruttna riset man har väntat 1.5 år med att försöka sälja. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...