Jump to content
IGNORERAD

Thailand börjar auktionera ut ruttet ris


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Ris har ju sålts hela tiden både under Yingluck och under juntan, men problemet är att det säljs för lite och för långsamt.

Låter lite märkligt att ris inte går att sälja alls, ett lågt pris borde ju göra riset lättare att sälja och då i värsta fall även till djurfoder, etanolframställning eller vad som helst, går inte ens detta bör man väl överväga att skänka bort tjänligt ris i bistånd till länder med svält.

Att behålla det gör ju bara mer ris oätligt och så kostar ju även lagerhållingen pengar vilket spär på förlusterna.

Mvh isan lover

Är det inte så att folk vet att riset som legat i dåliga lager är så sekunda och kanske uppblandat med ändå sämre ris så att det är få som vågar lämna ett bud?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Persistant

    12

  • Khun Ken

    8

  • turisten

    7

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vilka subventioner? Mej veterligen får inte farmaren i Thailand någon form av subvention idag. Och vore fallet så skulle väl produktionskostnaden för den enskilde bli lägre...?

Om farmaren får subventioner blir produktionskostnaden lägre då?

Möjligen om subventionerna gäller drivmedelskostnad, utsäde och bekämpningsmedel! 

Men om man köper in produkten för högre priser har väl inte produktionskostnaden minskat? Det beror väl på hur produkten subventioneras om produktionskostnaden slår på produktiponspriset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade på ditt inlägg som gällde nutid. Dvs 2015. Det var du som skrev att subventionerna gällde nu och inte under det s.k risstödets tid. Då vet nog dom flesta att riset var subventionerat! Men min fråga var till dig: Hur är det subventionerat idag? Och varför den stora produktionskostnaden trots tillskott av bidrag enl. dig?

Vore kul med ett svar!

Hej

Kan du inte läsa mitt långa inlägg.

Detta är grundläggande!!!!! Om något subventioneras så stiger alla kostnader , alla roffar åt sig

Kolla vårt kära land Sverige

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här tror jag att du har fel, det finns nog en hel del ris kvar och då inte bara ruttet ris.

Mvh isan lover

Hej

Var finns de 90 000 säckar som försvunnit i ett av lagren . OBS före juntans intåg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Allt går ju att sälja till "rätt" pris heter det ju, så sänk priset och sälj innan mer ris blir dåligt och framförallt innan skörden ifrån 2015 kommer ut på marknaden.

Mvh isan lover

Hej

"Rätt pris " , för vem ???

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Var finns de 90 000 säckar som försvunnit i ett av lagren . OBS före juntans intåg

Hej

Det är ju en fråga utredarna borde ställa till dom ansvariga på just dessa lagerplatser där ris saknas.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

"Rätt pris " , för vem ???

Persistant

Hej

För kunden.

Att hålla på riset för att få upp priset fungerade uppenbarligen inte så bra, så med den erfarenheten i bagaget är det väl bara att sälja allt som finns kvar till det pris som någon är beredd att ge, detta även om det innebär stora förluster.

Risken med att behålla det är att mer ris blir otjänligt och att det som är ätbart blir svårare och svårare att sälja ju längre tiden går.

Men Thailand är ju å andra sidan Thailand så kanske har någon andra planer för en del av riset, man kunde ju tänka sig att någon med rymligt samvetet kommer kanske att blanda ut det med riset ifrån årets skörd, alternativt packa om det och saluföra det som ris ifrån 2015?

Inget brukar ju vara omöjligt i Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Var finns de 90 000 säckar som försvunnit i ett av lagren . OBS före juntans intåg

Hej

Det är ju en fråga utredarna borde ställa till dom ansvariga på just dessa lagerplatser där ris saknas.

Mvh isan lover

Där jag bor ligger ett rislager tvärs över stora vägen med fri insyn dagtid, nu kan jag ju inte veta hur mycket och varför, men det var tills för något år sedan, just efter mörkrets inbrott oftast ganska vanligt med pickisar som lastade upp en 10-15-20 säckar, min intuition säger mig att bokföring och kvitton var mer ovanliga än snögubbar i Pattaya!

Några 90 000 var det naturligtvis inte frågan om, men det finns garanterat väldigt många rislager i Thailand så 90 000 säckar är nog inte så mycket som det låter, även om det är  90 000 för mycket!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan du inte läsa mitt långa inlägg.

Detta är grundläggande!!!!! Om något subventioneras så stiger alla kostnader , alla roffar åt sig

Kolla vårt kära land Sverige

Persistant

Jag har läst dina inlägg 2 ggr nu. Du skriver först att produktionskostnaden för 1 ton ris är 8900 Baht. I nästa inlägg skriver du att det höga priset beror på subventioner.

Jag frågar ännu en gång: Vad för subventioner får bonden som odlar ris i Thailand 2015? Och hur är det möjligt för samma bonde att leva på och odla ris när dom idag får ca 6500 Baht för ett ton? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
 

 

När det gäller den tidigare regeringen hade väl partiägaren gett order att vänta på att världsmarknadspriset skulle gå upp. Kunde de strunta i partiägarens order hur som helst?

Hej Baa

Låter ju inte som om det finns någon kontroll över det lagrade riset alls där och förmodligen är det lika illa på andra platser, ja tror också att 90 000 säckar är i underkant, det kan nog röra sig om betydligt större mängder än vad man nu uppger och förmodligen försvinner det mer hela tiden.

Detta öppnar ju i princip för det jag befarade.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Var finns de 90 000 säckar som försvunnit i ett av lagren . OBS före juntans intåg

Det var en fråga som i princip faktiskt ställdes gång på gång när denna plan drog igång. Man satte ju upp en särskild riskommission med självaste Yingluck som ordförande som skulle se till att programmet genomfördes utan korruption eller svinn. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en fråga som i princip faktiskt ställdes gång på gång när denna plan drog igång. Man satte ju upp en särskild riskommission med självaste Yingluck som ordförande som skulle se till att programmet genomfördes utan korruption eller svinn. 

Samt att hon garanterade att det efter inspektion av rislagren inte förekom några som helst oegentligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Allt går ju att sälja till "rätt" pris heter det ju, så sänk priset och sälj innan mer ris blir dåligt och framförallt innan skörden ifrån 2015 kommer ut på marknaden.

Mvh isan lover

Hej ,

Produktionkostnaden idag är 8900 , och det beror på , höga kostnader för bla besprutningsmedel , maskinkostnader , markpriser mmm

Allt detta finns uppgifter på och mycket beror på statlig prissättning eller med finare ord subventioner

Punkt slut

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Samt att hon garanterade att det efter inspektion av rislagren inte förekom några som helst oegentligheter.

Hej

Påstår du på fullt allvar att hon personligen skulle ha kontrollerat och räknat alla risssäckar?

Enligt media vid tidpunkten besökte hon några av Rislagren och blev nöjd med vad hon visades, men förmodligen tog dom ansvariga för denna lagerhållning henne till några av dom bättre ställena och inte dom sämsta, samma sak med uppgifterna om att inget ris saknas, detta måste ju vara något som lagerhållarna och utsända kontrollanter har framfört till henne som ordförande.

Hon kan ju omöjligt avgöra om något ris saknas eller ej genom att besöka några lager, hon har ju inget annat att gå på än dom uppgifter och siffror som presenteras för henne.

Visar sig nu dessa uppgifter inte stämma har ju ordföranden vilseletts av ansvariga för lagerhållning och kontroll av riset eller hur.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vi har nyss skördat vårt ris, min fru har ganska mycket mark. Inte f-n har vi sett till några subventioner,
inte heller ligger vår produktionskostnad på 8900 baht.
Jag räknar med vår produktionskostnad och vad vi får för riset, och jag tror alla risfarmare gör så.

Du Persistant räknar nog med vad som eventuellt tillkommer efteråt, men det är säkert inga farmae
intresserade av

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Påstår du på fullt allvar att hon personligen skulle ha kontrollerat och räknat alla risssäckar?

Enligt media vid tidpunkten besökte hon några av Rislagren och blev nöjd med vad hon visades, men förmodligen tog dom ansvariga för denna lagerhållning henne till några av dom bättre ställena och inte dom sämsta, samma sak med uppgifterna om att inget ris saknas, detta måste ju vara något som lagerhållarna och utsända kontrollanter har framfört till henne som ordförande.

Hon kan ju omöjligt avgöra om något ris saknas eller ej genom att besöka några lager, hon har ju inget annat att gå på än dom uppgifter och siffror som presenteras för henne.

Visar sig nu dessa uppgifter inte stämma har ju ordföranden vilseletts av ansvariga för lagerhållning och kontroll av riset eller hur.

Mvh isan lover

Påstår du på fullt allvar att hon personligen skulle ha kontrollerat och räknat alla risssäckar?

 Var i mitt inlägg har jag skrivit att hon själv inspekterat "alla" ris säckarna personligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Påstår du på fullt allvar att hon personligen skulle ha kontrollerat och räknat alla risssäckar?

Enligt media vid tidpunkten besökte hon några av Rislagren och blev nöjd med vad hon visades, men förmodligen tog dom ansvariga för denna lagerhållning henne till några av dom bättre ställena och inte dom sämsta, samma sak med uppgifterna om att inget ris saknas, detta måste ju vara något som lagerhållarna och utsända kontrollanter har framfört till henne som ordförande.

Hon kan ju omöjligt avgöra om något ris saknas eller ej genom att besöka några lager, hon har ju inget annat att gå på än dom uppgifter och siffror som presenteras för henne.

Visar sig nu dessa uppgifter inte stämma har ju ordföranden vilseletts av ansvariga för lagerhållning och kontroll av riset eller hur.

Mvh isan lover

Självfallet inte. Dock förväntar man sig att en person på en sådan post är drivande i frågan och ser till att rutiner och regler kommer på plats för att se till att saker sker på ett korrekt sätt. Det är liksom det som är meningen med att vara någon sorts chef. Man är ansvarig för den organisation man sätter upp klarar av att hantera frågan. Så är det i all form av verksamhet. Politik, näringsliv, föreningsliv etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...