Jump to content
IGNORERAD

Beviset varför Thai är så dåliga på engelska


Rillex

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Jag har nog brutit mot en hel del lagar,men jag tror inte jag gjort det nykter.Vad det gäller hjälm så är jag benhård,jag har sett alldeles för många konsekvenser av att inte bära hjälm .,Och vad det gäller mitt forna syndaregister så är det milslångt.

Ja det var ju bra att du är stenhård på att använda hjälm men kontentan blir alltså att om IL, i likhet med BTT varit packad när han begick det hemska gärningen att undervisa i engelska så hade det varit mer ok, eller? :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    20

  • Nemo

    12

  • leifen

    9

  • måne

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja det var ju bra att du är stenhård på att använda hjälm men kontentan blir alltså att om IL, i likhet med BTT varit packad när han begick det hemska gärningen att undervisa i engelska så hade det varit mer ok, eller? :) 

Jag har kommit till insikt vilket jag betvivlar IL har gjort,tillika har jag gjort avbön från kriminellt beteende,vilket han uppmuntrar till.Viss skillnad eller hur?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har kommit till insikt vilket jag betvivlar IL har gjort,tillika har jag gjort avbön från kriminellt beteende,vilket han uppmuntrar till.Viss skillnad eller hur?

Hej

Ja jag uppmuntrar verkligen med berått mod och mot lagen alla Svenskar som har möjlighet att ge tillbaka något till Thailändarna och varför då inte gratis engelska lektioner i byn, men jag får väl erkänna att jag inte direkt känner mig som en brottsling när jag ser hur glada barnen blir av deras små framsteg.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen vill jag inte skriva något i denna tråd, Men att kalla IL brottsling när han lär barnen Engelska.

Ni skulle skämmas och samma kurage som han, att ge barnen en bättre Engelska utbildning som dom  har stor nytta av i livet.

Ska ni klaga gör det rätt i alla fall..

     FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog brutit mot en hel del lagar,men jag tror inte jag gjort det nykter.Vad det gäller hjälm så är jag benhård,jag har sett alldeles för många konsekvenser av att inte bära hjälm .,Och vad det gäller mitt forna syndaregister så är det milslångt.

Jag är åxå benhård på detta med hjälm, och köra moppe på fyllan det har jag heller aldrig gjort nykter. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag har kommit till insikt vilket jag betvivlar IL har gjort,tillika har jag gjort avbön från kriminellt beteende,vilket han uppmuntrar till.Viss skillnad eller hur?

Att använda begreppet kriminellt beteende när någon lär ut engelska ideellt till barn på thailändska landsbygden utan WP är väl ändå lite overkill? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda begreppet kriminellt beteende när någon lär ut engelska ideellt till barn på thailändska landsbygden utan WP är väl ändå lite overkill? 

Klart det är men IL har ju själv presenterat att det är OK att köra med flera ungar på moppen,utan hjälm)Det är inte bara dumt det är jävligt oansvarigt.Själklart ska man få undervisa barnen i engelska,all utbildning som de kan få är av godo.Men det är fortfarande ett lagbrott om än en löjlig lag när man hjälper med kompetens de inte besitter.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Klart det är men IL har ju själv presenterat att det är OK att köra med flera ungar på moppen,utan hjälm)Det är inte bara dumt det är jävligt oansvarigt.Själklart ska man få undervisa barnen i engelska,all utbildning som de kan få är av godo.Men det är fortfarande ett lagbrott om än en löjlig lag när man hjälper med kompetens de inte besitter.

Hej

Har du aldrig sett föräldrar köra flera barn på en moppe så undrar jag om du någonsin har varit i Thailand, själv har jag sett detta varje dag sen min första resa till landet t.ex på väg till skolan, marknaden o.s.v, skulle det ses som ett lagbrott i Thailand skulle väl 75-80% av landets befolkning skaka galler.

Själv har jag aldrig ens hört talas om någon som har gripits av polis eller bötfällts för detta "brott", för många familjer är moppen det enda transportmedlet och då åker familjen på den, detta "brott" är nog vanligt förekommande i hela Sydostasien och då inte minst i Thailands grannländer. 

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har du aldrig sett föräldrar köra flera barn på en moppe så undrar jag om du någonsin har varit i Thailand, själv har jag sett detta varje dag sen min första resa till landet t.ex på väg till skolan, marknaden o.s.v, skulle det ses som ett lagbrott i Thailand skulle väl 75-80% av landets befolkning skaka galler.

Själv har jag aldrig ens hört talas om någon som har gripits av polis eller bötfällts för detta "brott", för många familjer är moppen det enda transportmedlet och då åker familjen på den, detta "brott" är nog vanligt förekommande i hela Sydostasien och då inte minst i Thailands grannländer. 

Med vänlig hälsning isan lover 

Och det är väl bara lag på hjälm för föraren?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har du aldrig sett föräldrar köra flera barn på en moppe så undrar jag om du någonsin har varit i Thailand, själv har jag sett detta varje dag sen min första resa till landet t.ex på väg till skolan, marknaden o.s.v, skulle det ses som ett lagbrott i Thailand skulle väl 75-80% av landets befolkning skaka galler.

Själv har jag aldrig ens hört talas om någon som har gripits av polis eller bötfällts för detta "brott", för många familjer är moppen det enda transportmedlet och då åker familjen på den, detta "brott" är nog vanligt förekommande i hela Sydostasien och då inte minst i Thailands grannländer. 

Med vänlig hälsning isan lover 

Kanske inte handlar så mycket om ifall man blir gripen eller bötfälld av polis, utan mer om att det är ganska dumt att ha tre fyra eller fem personer på en moppe. Bara för att thailändarna är så oansvariga/dumma, betyder det ju inte att västerlänningar per automatik behöver ta efter det beteendet.

För övrigt har jag flera gånger sett att folk har blivit bötfällda för att ha mer än en passagerare ombord.

Beträffande att hålla på som lärare utan WP, vilket jag inte tycker är något hemskt brott, men betänk om du nu skulle bli tagen för detta. Då räcker det nog inte med lite böter, utan risken är väl att du blir utvisad och svartlistad från landet.

Om du tycker att det är värt risken (hur liten den än må vara i ditt område), så är det ju upp till dig. Men, är det verkligen värt risken att inte kunna komma tillbaka till Thailand pga en svartlistning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Både rektor och lärare är ju nöjda med och vill att jag lär barnen engelska, likaså är det ju med skolansvariga i kommun och distrikt, så jag räknar inte med några problem.

Med vänlig hälsning isan lover

Bra gjort, fortsätt med det. Lycka till. Att gnälla om att det är olagligt är bara tramsigt, för satan det är väl sånt här som ska uppmuntras istället.

Skulle jag i framtiden få för mig att göra detta skulle jag skita fullständigt i om det är emot lagen eller inte, ibland väger sunt förnuft tyngre än lagar och nog har vi alla gjort värre saker än detta.

 

/ SatanG  

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har du aldrig sett föräldrar köra flera barn på en moppe så undrar jag om du någonsin har varit i Thailand, själv har jag sett detta varje dag sen min första resa till landet t.ex på väg till skolan, marknaden o.s.v, skulle det ses som ett lagbrott i Thailand skulle väl 75-80% av landets befolkning skaka galler.

Själv har jag aldrig ens hört talas om någon som har gripits av polis eller bötfällts för detta "brott", för många familjer är moppen det enda transportmedlet och då åker familjen på den, detta "brott" är nog vanligt förekommande i hela Sydostasien och då inte minst i Thailands grannländer. 

Med vänlig hälsning isan lover 

Men det trots det inte lagligt.Jag har även sett olyckor både i byn och i städer med otäcka skador(huvudskador)som säkert hade undvikits om de haft hjälm.Att transportera 4-5 barn på en moped ÄR oansvarigt

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kanske inte handlar så mycket om ifall man blir gripen eller bötfälld av polis, utan mer om att det är ganska dumt att ha tre fyra eller fem personer på en moppe. Bara för att thailändarna är så oansvariga/dumma, betyder det ju inte att västerlänningar per automatik behöver ta efter det beteendet.

För övrigt har jag flera gånger sett att folk har blivit bötfällda för att ha mer än en passagerare ombord.

Beträffande att hålla på som lärare utan WP, vilket jag inte tycker är något hemskt brott, men betänk om du nu skulle bli tagen för detta. Då räcker det nog inte med lite böter, utan risken är väl att du blir utvisad och svartlistad från landet.

Om du tycker att det är värt risken (hur liten den än må vara i ditt område), så är det ju upp till dig. Men, är det verkligen värt risken att inte kunna komma tillbaka till Thailand pga en svartlistning?

Isanlover kanske tom hamnar på Bangkok Hilton i ett antal år.

Vem vet juntan kanske beslagtar hans dator och går igenom alla hans negativa inlägg om bla kungahuset.)

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Isanlover kanske tom hamnar på Bangkok Hilton i ett antal år.

Vem vet juntan kanske beslagtar hans dator och går igenom alla hans negativa inlägg om bla kungahuset.)

BTT

Ja, det är nog säkrast att han ordnar ordentliga papper på Khaosan Road. Var det inte där, som du sa, att man kunde köpa sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ja, det är nog säkrast att han ordnar ordentliga papper på Khaosan Road. Var det inte där, som du sa, att man kunde köpa sånt?

Man kunde i alla fall göra det för ett antal år sen.

Om man kan det numera har jag ingen aning om eller var man i så fall ska leta om man nu vill skaffa sig falska intyg.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bra gjort, fortsätt med det. Lycka till. Att gnälla om att det är olagligt är bara tramsigt, för satan det är väl sånt här som ska uppmuntras istället.

Skulle jag i framtiden få för mig att göra detta skulle jag skita fullständigt i om det är emot lagen eller inte, ibland väger sunt förnuft tyngre än lagar och nog har vi alla gjort värre saker än detta.

 

/ SatanG  

Hej

Håller med dig, vanligt sunt förnuft räcker långt.

Det känns dessutom väldigt skönt att få ge något tillbaka till det land och befolkning som har gett mig så många fina upplevelser och goda vänner.

Dessutom har ju vår son gått först på skolans dagis ifrån 2 års åldern tills dess han fyllde 6 år, sedan börjad han i första klass där, i skolan får han gratis mat och mjölk, böcker, material och skolgång.

Att jag nu kan hjälpa dom andra barnen på skolan och lärarna känns helt rätt, jag har dock lite dåligt samvete för att jag inte hade tid att börja flera år tidigare.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och det är väl bara lag på hjälm för föraren?

Hej

Så är det nog faktiskt när jag tänker efter, har aldrig hört talas om något barn som har fått böter.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kanske inte handlar så mycket om ifall man blir gripen eller bötfälld av polis, utan mer om att det är ganska dumt att ha tre fyra eller fem personer på en moppe. Bara för att thailändarna är så oansvariga/dumma, betyder det ju inte att västerlänningar per automatik behöver ta efter det beteendet.

För övrigt har jag flera gånger sett att folk har blivit bötfällda för att ha mer än en passagerare ombord.

Beträffande att hålla på som lärare utan WP, vilket jag inte tycker är något hemskt brott, men betänk om du nu skulle bli tagen för detta. Då räcker det nog inte med lite böter, utan risken är väl att du blir utvisad och svartlistad från landet.

Om du tycker att det är värt risken (hur liten den än må vara i ditt område), så är det ju upp till dig. Men, är det verkligen värt risken att inte kunna komma tillbaka till Thailand pga en svartlistning?

Hej

Självklart behöver eller kanske snarare bör man kanske inte alltid ta seden dit man kommer, men i mitt fall blev det kärlek vid första ögonkastet när det gäller Thailand och jag gillar faktiskt mycket av det som andra utlänningar verkar förfasa sig över.

Kanske är det en anledning till att jag trivs så bra och blir så väl mottagen och behandlad, jag känner mig precis som en i mängden, varken bättre eller sämre.

Jag försöker anpassa mig på alla sätt och det gör förmodligen mitt liv lättare, trevligare och omgivningen runt mig positivare och gladare.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej

Håller med dig, vanligt sunt förnuft räcker långt.

Det känns dessutom väldigt skönt att få ge något tillbaka till det land och befolkning som har gett mig så många fina upplevelser och goda vänner.

Dessutom har ju vår son gått först på skolans dagis ifrån 2 års åldern tills dess han fyllde 6 år, sedan börjad han i första klass där, i skolan får han gratis mat och mjölk, böcker, material och skolgång.

Att jag nu kan hjälpa dom andra barnen på skolan och lärarna känns helt rätt, jag har dock lite dåligt samvete för att jag inte hade tid att börja flera år tidigare.

Mvh isan lover

Bara en undran, vilka betalar för allt detta som är gratis?

Jag trodde inte skolan var gratis i Thailand.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bara en undran, vilka betalar för allt detta som är gratis?

Jag trodde inte skolan var gratis i Thailand.

BTT

Hej

Att gå på en vanlig statlig skola är gratis, men många nöjer sig inte med detta och väljer därför att placera barnen i en privat skola och då kostar det pengar.

Själv är jag lite imponerad över utvecklingen inom dom statliga skolorna sedan TRT bildades, numera får barnen nya böcker (tidigare ärvde man gamla), att barnen sedan ganska många år får riktig mjölk varje dag i skolan, samt får med sig en hel låda mjölk med ca 30 paket hem när det är lov, även maten i skolan är numera gratis och riktigt god, både lärare och elever äter den och jag käkar den också ibland om jag är i skolan, man har numera tillgång till rent vatten, nya TV apparater, fler datorer, mer leksaker o.s.v.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att gå på en vanlig statlig skola är gratis, men många nöjer sig inte med detta och väljer därför att placera barnen i en privat skola och då kostar det pengar.

Själv är jag lite imponerad över utvecklingen inom dom statliga skolorna sedan TRT bildades, numera får barnen nya böcker (tidigare ärvde man gamla), att barnen sedan ganska många år får riktig mjölk varje dag i skolan, samt får med sig en hel låda mjölk med ca 30 paket hem när det är lov, även maten i skolan är numera gratis och riktigt god, både lärare och elever äter den och jag käkar den också ibland om jag är i skolan, man har numera tillgång till rent vatten, nya TV apparater, fler datorer, mer leksaker o.s.v.

Mvh isan lover

 

Kanske skiljer, men ett mål var gratis i Korat, för mellanmålen skickades normalt 40-50baht. En del barn hade egen matsäck med sig.

Samma i risbyarna runt Caiyaphum

Viss skolmateriel som pennor och block tillkommer.
Skoluniformer och andra kläder är inte gratis och lika med skolskjutsen som kostar en peng varje månad.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skiljer, men ett mål var gratis i Korat, för mellanmålen skickades normalt 40-50baht. En del barn hade egen matsäck med sig.

Samma i risbyarna runt Caiyaphum

Viss skolmateriel som pennor och block tillkommer.
Skoluniformer och andra kläder är inte gratis och lika med skolskjutsen som kostar en peng varje månad.

 

Kanske skiljer, men ett mål var gratis i Korat, för mellanmålen skickades normalt 40-50baht. En del barn hade egen matsäck med sig.

Samma i risbyarna runt Caiyaphum

Viss skolmateriel som pennor och block tillkommer.
Skoluniformer och andra kläder är inte gratis och lika med skolskjutsen som kostar en peng varje månad.

Stämmer bra det, gratis är inte gratis skulle man kunna säga, skoluniform, 3 olika för vardag, sport o tradition, svarta o vita skor till dessa, maten är i vår skola OK, inte mer, men i förskolan skickar man inga pengar med barnen, istället lite typ matlåda som alla inte har resurs till så vi tar en lite större så det blir någon mer som får i sig lite mer än ris m grönsaker o mjölk som skolan bjuder på.

Föräldrarna uppmanas då o då av skolans personal att bidraga med div. materiel till barnens sysselsättning, för oss inga problem, men för de ensamstående mammor med liten inkomst blir det ju en annan sak. Vi bidrar med kopieringspapper, ett par kartonger om året, inga våldsamma kostnader, lite kakor o bullar nån gång ibland samt en gång per termin en lite festligare måltid, mycket uppskattat av såväl barnen som fröknarna! Vill man att barnet ska ha böcker istället för kopierade sidor får man köpa det själv, men det tycker jag är OK, kopierat eller i bok är det i alla fall samma budskap som ges!

Skoluniformen är bra då den tar bort modedockorna, men istället blir det lyxigare ryggsäckar, skor m.m. för att visa status så helt klasslös är inte byskolan i Thailand heller.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

Stämmer bra det, gratis är inte gratis skulle man kunna säga, skoluniform, 3 olika för vardag, sport o tradition, svarta o vita skor till dessa, maten är i vår skola OK, inte mer, men i förskolan skickar man inga pengar med barnen, istället lite typ matlåda som alla inte har resurs till så vi tar en lite större så det blir någon mer som får i sig lite mer än ris m grönsaker o mjölk som skolan bjuder på.

Föräldrarna uppmanas då o då av skolans personal att bidraga med div. materiel till barnens sysselsättning, för oss inga problem, men för de ensamstående mammor med liten inkomst blir det ju en annan sak. Vi bidrar med kopieringspapper, ett par kartonger om året, inga våldsamma kostnader, lite kakor o bullar nån gång ibland samt en gång per termin en lite festligare måltid, mycket uppskattat av såväl barnen som fröknarna! Vill man att barnet ska ha böcker istället för kopierade sidor får man köpa det själv, men det tycker jag är OK, kopierat eller i bok är det i alla fall samma budskap som ges!

Skoluniformen är bra då den tar bort modedockorna, men istället blir det lyxigare ryggsäckar, skor m.m. för att visa status så helt klasslös är inte byskolan i Thailand heller.

Bra och bättre beskrivning än min. :)

Måste hålla med att detta med status finns ända ned till låg ålder.

Fina skor, väskor, ryggsäckar och pengar till skräpmat som säljs på skolans område. Vidare skolskjuts med privat bil till/från skolan är segregerande.

Det kostar mycket för en enkel familj med flera barn att bara ha det mest elementära i en statlig skola.

Själv tar jag med saker vid varje nerresa som kan glädja barn i byn som gåvor. Mest leksaker för fritid som dottern slutat leka med.

Synd att flygbolagen har sina begränsningar. Kan nog ragga ihop några ton till fattiga barn.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skoluniformen är bra då den tar bort modedockorna, men istället blir det lyxigare ryggsäckar, skor m.m. för att visa status så helt klasslös är inte byskolan i Thailand heller.

Så trodde också jag om skoluniform. Tyvärr har en del barn mycket dyrare och finare "märkeskläder", bara det är rätt färg mm så.

Tex stor skillnad på billiga vita och svarta skor än dyra vita och svarta märkesskor. Så det med skoluniform är faktiskt bara idi*ti, det är mycket dyrare för föräldrar att köpa både skolkläder och privata kläder. Syns stor skillnad på skolgården vilka som har det gott ställt och inte.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...