Jump to content
IGNORERAD

Beviset varför Thai är så dåliga på engelska


Rillex

Recommended Posts

Många jobbar säkert för att fylla ut plånboken lite för att kunna pippa och kröka lite längre i LOS

BTT

Många? Är det du o Berit!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    20

  • Nemo

    12

  • leifen

    9

  • måne

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Många jobbar säkert för att fylla ut plånboken lite för att kunna pippa och kröka lite längre i LOS

BTT

Hur mångq timmar jobbar man i månaden, vad ligger lönen på?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hur mångq timmar jobbar man i månaden, vad ligger lönen på?

Beror ju på om du är tim eller månadsanställd men ca 7000 baht i månaden kan du säkert få ihop på en mindre språkskola och ca 15000 på en större skola.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju samma problem i Sverige.

 

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Rör man sig ute i verkligheten ser man sånt

BTT

55555555, det där var humor i världsklass...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skulle bli sämre OM man skulle ta hit lärare från Fillipinerna vete fan, finns väl ingen som varit där utan att bli i det närmaste förvånad över hur många och hur bra man talar engelska där, inte som i Thailand där det knappast går att hitta en engelsktalande utanför affärsområden med utlandsintressen!

Du menar lampaffärer?   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Menar du att engelska utbildningen var bättre förr?

Hej

Inte alls men Thaksin gjorde ju t.ex tvärtom då att han medvetet ökade antalet utlänningar som lärde ut engelska i Thailand, han ansåg att engelska kunskaper var väldigt viktigt och att Thailändarna inte klarade av att utbilda barnen själva.

I första skedet anställdes 10 000 utlänningar och målet var 100 000.

Att juntan började jaga just engelska lärare direkt efter kuppen gör väl att man kan ifrågasätta deras intresse av att barnen lär sig främmande språk.

Men juntans jakt på utländska lärare skulle ju också kunna vara ett utslag av deras erkända nationalism och då att Thailändarna ska klara detta själva.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eller kanske blir upplysta om det bedrägeri de blivit utsatta för.Men som den riddare du är så trotsar du lagar och regler och undervisar barnen i Utopia.

Hej

Självklart hjälper jag barnen i vår by nu när jag har tid och jag tycker att fler Svenskar skulle göra likadant.

Även barnen i fattiga familjer på landet behöver kunna engelska, språk kunskaper är oerhört viktigt och det öppnar många dörrar i framtiden för dom.

Själv har jag ju blivit tillfrågad om detta i över 10 år men jag har tyvärr inte haft tid förrän i vintras, men nu kör vi vidare så länge barnen vill ha det så.

Med vänlig hälsning isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikael Johansson

Nu har jag hittat beviset för att Thai är så dåliga på engelska eftersom de själva har gjort en komedi på det.

Hahaha kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Självklart hjälper jag barnen i vår by nu när jag har tid och jag tycker att fler Svenskar skulle göra likadant.

Även barnen i fattiga familjer på landet behöver kunna engelska, språk kunskaper är oerhört viktigt och det öppnar många dörrar i framtiden för dom.

Själv har jag ju blivit tillfrågad om detta i över 10 år men jag har tyvärr inte haft tid förrän i vintras, men nu kör vi vidare så länge barnen vill ha det så.

Med vänlig hälsning isan lover  

Så du gör det trots att det är olagligt?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du gör det trots att det är olagligt?

Jag hjälper till med engelska när jag är i byn. Det uppskattas både av barnen och deras föräldrar. Att det ska vara olagligt att försöka ge utsatta barn lite bättre förutsättningar i livet skiter jag faktiskt fullständigt i.

Men det är nog en (av många) sak(er) som skiljer sig mellan oss (och din karmajunta)......

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så du gör det trots att det är olagligt?

Jag tror inte det är olagligt så länge isanlover inte uppbär någon lön för mödan?

Man behöver väl inget arbetstillstånd för att arbeta på frivillig basis?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hjälper till med engelska när jag är i byn. Det uppskattas både av barnen och deras föräldrar. Att det ska vara olagligt att försöka ge utsatta barn lite bättre förutsättningar i livet skiter jag faktiskt fullständigt i.

Men det är nog en (av många) sak(er) som skiljer sig mellan oss (och din karmajunta)......

Så du menar att jag(och min karmajunta???)gör fel om vi följer lagen i Thailand???Om nu staten jagar lärare som arbetar utan tillstånd så borde jag och min karmajunta oxå göra det?By the way så gör jag inte ett skit när jag är i Thailand förutom att slöa,jag har ju semester(där oxå)Och om du och Bror Duktig gör det så "upto you"

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att jag(och min karmajunta???)gör fel om vi följer lagen i Thailand???Om nu staten jagar lärare som arbetar utan tillstånd så borde jag och min karmajunta oxå göra det?By the way så gör jag inte ett skit när jag är i Thailand förutom att slöa,jag har ju semester(där oxå)Och om du och Bror Duktig gör det så "upto you"

Du gör ju givetvis som du vill, men att kritisera folk för att de hjälper behövande, även om det är mot lagen, anser jag vara lägre än det lägsta.

Om det nu var det som det hela handlade om? Eller var det mer om att ge en känga till IL?

Men kul för dig att du aldrig brutit mot lagen, där kan vi prata om Bror Duktig..... Eller lever du inte som du lär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Olagligt eller inte, ska väl ställas i relation till eventuellt straff det kan medföra.

En eskort till gränsen med bannlysning i 5 år eller bara en tillsägelse.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är olagligt så länge isanlover inte uppbär någon lön för mödan?

Man behöver väl inget arbetstillstånd för att arbeta på frivillig basis?

BTT

Jo. Det är exakt samma regler för ideellt arbete som för avlönat arbete

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jo. Det är exakt samma regler för ideellt arbete som för avlönat arbete

Jo men isanlover är väl kompis med alla poliser i närområdet så det är väl ingen fara där?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör ju givetvis som du vill, men att kritisera folk för att de hjälper behövande, även om det är mot lagen, anser jag vara lägre än det lägsta.

Om det nu var det som det hela handlade om? Eller var det mer om att ge en känga till IL?

Men kul för dig att du aldrig brutit mot lagen, där kan vi prata om Bror Duktig..... Eller lever du inte som du lär?

Numera är jag ett ljus men jag har oxå ett förflutet.Att du ställer detta som att hjälpa behövande är väl lite att hårddra det men som sagt "up to you".Jag har oxå hjälpt släkt med engelskan och även fått förfrågan att hjälpa i skolan men avböjt(jag har ju semester)och vad det gäller känga till IL,det är att spilla krut på döda hökar,han läser ju bara sina egna alster.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men isanlover är väl kompis med alla poliser i närområdet så det är väl ingen fara där?

BTT

Det gör väl inte saken mindre olaglig för det!

 

 

Det finns dock en möjlighet att "fuska" ut lite kunskap utan risk, det är att rektor eller någon  annan med behörighet  i skolan ber dig att "gästföreläsa" om ditt hemland, och det kan man ju göra på engelska och dessutom hålla på ganska länge! 

Jag tror dock att det bara gäller i den by eller i en skola nära där man bor!

Det finns dessutom en annan väg att gå och det är i de lokala "templen" där munkarna har typ ungdomsgård, dit är man välkommen att frottera sig med ungdomarna, intresset bland dessa kan dock vara av den svalare arten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera är jag ett ljus men jag har oxå ett förflutet.Att du ställer detta som att hjälpa behövande är väl lite att hårddra det men som sagt "up to you".Jag har oxå hjälpt släkt med engelskan och även fått förfrågan att hjälpa i skolan men avböjt(jag har ju semester)och vad det gäller känga till IL,det är att spilla krut på döda hökar,han läser ju bara sina egna alster.

Fair enough.

Men bara för att vara ett litet smartass kan jag bjuda på den korrekta stavningen och förklaringen till hårdra:big_smile:

Stavning: hårdra.

Ursprung: härstammar just från dragning i hår, en sorts luggning.

Ungefärlig betydelse: vantolka eller pressa.

Och håll dig nu i skinnet så inte lagens väktare tar dig.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du gör det trots att det är olagligt?

Hej

Självklart kommer jag att fortsätta lära barnen i byn engelska om skolan, föräldrarna och barnen vill detta, att en militärjunta tycker att det är olagligt och uppenbarligen vill hålla barnen i okunskap gör det bara än mer angeläget.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja han lever inte som han lär...

Hej

Tycker du själv verkligen att det ska vara olagligt att utan lön hjälpa fattiga barn i byn att lära sig engelska?

Jag är beredd att ta mitt straff om oavlönat volontärarbete under juntastyre anses vara olagligt.

Men jag hoppas naturligtvis att ansvariga för skolan i kommun och provins som gillade initiativet och besökte oss på några lektioner förra året kommer att låta oss fortsätta som vanligt

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Självklart kommer jag att fortsätta lära barnen i byn engelska om skolan, föräldrarna och barnen vill detta, att en militärjunta tycker att det är olagligt och uppenbarligen vill hålla barnen i okunskap gör det bara än mer angeläget.

Mvh isan lover

Detta är ingen ny lag som juntan instiftat, det om att jobba utan WP ha varit olagligt en mycket lång tid.

En engelsk lärarinna från Nigeria åkte fast i Korat 2012 för jobbat i en skola 2012.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...