Jump to content
IGNORERAD

Thailändska trafikkontroller kritiseras


MPR Nyheter

Recommended Posts

En medborgargrupp uppmanar den thailändska polisen att skrota sina trafikkontroller och sluta ge trafikpoliser en del av pengarna de drar in på böter de skriver.
Athariya Ruangratanapong och medlemmar från Klubben för Hjälp till Brottsoffer, som han leder, lämnade in en namninsamling med 30,000 namn till den nationella polischefen Chakthip Chaijinda där man uppmanar polisen att sluta med trafikkontroller som sätts upp för att gagna polisers plånböcker.
Han sade att det inte finns några standarder för kontrollerna och att den andel på 60% som poliserna får av böterna de skriver ut uppmuntrar dem att stoppa trafiken när och var de vill.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/716292/30000-demand-end-of-traffic-checkpoints

c1_716292_151002173641_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • Nemo

    11

  • Nicholas

    11

  • Persistant

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Undrar hur många battingar herr Konstapeln får behålla själv, gruppchefen på plats, distriktspolischefen, regionsdito, riksenheten och förmodligen en saftig ränta på ett påtvingat lån för inträdet i kåren plus ev. studieskulder. Det gäller att ligga i som snut I Thailand.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En medborgargrupp uppmanar den thailändska polisen att skrota sina trafikkontroller och sluta ge trafikpoliser en del av pengarna de drar in på böter de skriver.

Om folk körde laglydigt, så skulle de ju inte kunna skriva ut några böter alls.    ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om folk körde laglydigt, så skulle de ju inte kunna skriva ut några böter alls.    ;)

Det brukar inte ha någon betydelse i många fall, en kamera i vindrutan däremot ger oftast fri lejd om man har rent mjöl i påsen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar inte ha någon betydelse i många fall, en kamera i vindrutan däremot ger oftast fri lejd om man har rent mjöl i påsen!

Kan kanske hålla med om kameran, ska nog införskaffa en sådan inte för polisernas skull utan mer för att dokumentera alla vansinnes/idi*tiska körningar man ser varje gång man är ute och kör.

 

Men om man använder bilbältet, har skattemärket fastsatt på framrutan, inte har kört för fort, har hjälmen på sig (gäller mc) så verkar risken vara väldigt liten att de vinkar in en. Det är i alla fall min erfarenhet och jag har bara blivit stoppad en gång med mc (gammalt skattemärke), hade varit på besiktningen dan innan och hade inte satt på det nya ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det brukar inte ha någon betydelse i många fall, en kamera i vindrutan däremot ger oftast fri lejd om man har rent mjöl i påsen!

Spelar den in hur fort du kör?

Link to comment
Dela på andra sajter

endast blivit stoppad i phuket 2007 en gång.

I resten av landet har det aldrig hänt.

ta i trä.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gånger jag blivit stoppad och bötfälld har det varit jag som gjort fel kört för fort eller med mc legat till höger. Inget att uppröra sig över. Har väl hänt några gånger att mutkolvar vill berika sig. Men för det mesta kollar dom bara körkortet.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

endast blivit stoppad i phuket 2007 en gång.

I resten av landet har det aldrig hänt.

ta i trä.

 

Wow, i Pattaya tycker jag man blir stoppad åtminstone en gång i veckan på mc/motobike

Däremot med bil tycker jag att man ofta blir vinkad förbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, i Pattaya tycker jag man blir stoppad åtminstone en gång i veckan på mc/motobike

Däremot med bil tycker jag att man ofta blir vinkad förbi

får en känsla av att turistorter är speciallfall, mycket lätttjänade pengar för BIB där.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har blivit tagen många ggr , men det gör mig inget. Har betalt två ggr , jag hade felat . Men den ena ggr betalde min dam till polisen på plats vilket retade mig i flera dagar

Min uppfattning att polisen är lata, det stoppar ytterst sällan en THAI utan hjälm tex.

De kollar ALDRIG i min ort hastighet , de bryr sig inte om vänstersväng mot rött

om man kör mot rött , mmmmm

27000 människor dödas i trafiken i detta land varje år. Vad gör eller vad har man gjort de senaste årtiondet

för att förbättra trafiksituationen ??? Polisen är LATA

 

Persistant

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom åkandes (mc ) alldeles för fort igår och de såg mig innan jag såg dom så de kutade ut i vägbanan och det var bara att nita hårt och stanna till.

Bylingen blev lite paff när jag drog upp visiret och de såg att det var en farang. Reg-skylt och skattemärke påsatt dagen innan även om jag kör sedan 3 veckor tillbaka, körkortet var giltigt så det blev bara ett krystat "thank you" och sedan fortsätta. Ofta har vi fördel av att vara faranger, inte bara negativt som det ibland låter på en del.

/ SatanG  

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom åkandes (mc ) alldeles för fort igår och de såg mig innan jag såg dom så de kutade ut i vägbanan och det var bara att nita hårt och stanna till.

Bylingen blev lite paff när jag drog upp visiret och de såg att det var en farang. Reg-skylt och skattemärke påsatt dagen innan även om jag kör sedan 3 veckor tillbaka, körkortet var giltigt så det blev bara ett krystat "thank you" och sedan fortsätta. Ofta har vi fördel av att vara faranger, inte bara negativt som det ibland låter på en del.

/ SatanG  

På icke turistorter undviker dom att stoppa falanger.

Polisen pratar inte engelska så dom struntar i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

endast blivit stoppad i phuket 2007 en gång.

I resten av landet har det aldrig hänt.

ta i trä.

 

Hej

En bot på drygt 30 års resor till Thailand trots att jag aldrig bär hjälm när jag kör moppe och ofta tar en öl framåt kvällen, men jag kör ju å andra sidan mest bil, mc och Rod Thai på landet och dom närmaste städerna som Phonphisai och Nong Khai.

Min enda bot på 200 baht fick jag i Hua Hin centrum på moppe med frugan och lillpojken bakpå, då hade ingen av oss hjälm och jag körde mot rött ljus, inte så mycket att säga om.

Då sa polisen dessutom att jag kunde fortsätta köra utan hjälm resten av dagen om jag sparade den bot han skrev ut, den skulle jag visa om jag blev stoppad igen sa han.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En bot på drygt 30 års resor till Thailand trots att jag aldrig bär hjälm när jag kör moppe och ofta tar en öl framåt kvällen, men jag kör ju å andra sidan mest bil, mc och Rod Thai på landet och dom närmaste städerna som Phonphisai och Nong Khai.

Min enda bot på 200 baht fick jag i Hua Hin centrum på moppe med frugan och lillpojken bakpå, då hade ingen av oss hjälm och jag körde mot rött ljus, inte så mycket att säga om.

Då sa polisen dessutom att jag kunde fortsätta köra utan hjälm resten av dagen om jag sparade den bot han skrev ut, den skulle jag visa om jag blev stoppad igen sa han.

Mvh isan lover

Detta stärker ju bara kritiken mot polisens ineffektivitet, du skulle egentligen sitta på vatten o bröd!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En bot på drygt 30 års resor till Thailand trots att jag aldrig bär hjälm när jag kör moppe och ofta tar en öl framåt kvällen, men jag kör ju å andra sidan mest bil, mc och Rod Thai på landet och dom närmaste städerna som Phonphisai och Nong Khai.

Min enda bot på 200 baht fick jag i Hua Hin centrum på moppe med frugan och lillpojken bakpå, då hade ingen av oss hjälm och jag körde mot rött ljus, inte så mycket att säga om.

Då sa polisen dessutom att jag kunde fortsätta köra utan hjälm resten av dagen om jag sparade den bot han skrev ut, den skulle jag visa om jag blev stoppad igen sa han.

Mvh isan lover

Hej

Du skriver att du aldrig bär hjälm , det bevisar en sak , dig litar JAG aldrig mer på

 

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir stoppad ungefär en gång per månad och det är körkortet som jag visar, inga försök till böter eller mutor. Numera uppfattar jag det som det är många fler poliser vid kontrollerna än tidigare och att antalet kontroller ökat. Numera regelbundet även efter 20.00

I stan är man "kändis" numera och vinkas bara förbi.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag blir stoppad ungefär en gång per månad och det är körkortet som jag visar, inga försök till böter eller mutor. Numera uppfattar jag det som det är många fler poliser vid kontrollerna än tidigare och att antalet kontroller ökat. Numera regelbundet även efter 20.00

I stan är man "kändis" numera och vinkas bara förbi.

Hej

Då tycker du väl precis som jag att ryktet om polisens flitiga bötfällande av utlänningar är kraftigt överdriven?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning att polisen är lata, det stoppar ytterst sällan en THAI utan hjälm tex.

    

Vilken stad/ort gäller detta.  Jag bor i Chiangmai och varje gång jag ser en poliskontroll, så är det nog mest thailändare som blir stoppade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej

Då tycker du väl precis som jag att ryktet om polisens flitiga bötfällande av utlänningar är kraftigt överdriven?

Med vänlig hälsning isan lover

Det verkar bero på om det är turistort, byhåla eller landsväg. BKK har jag ingen erfarenhet av eftersom jag inte brukar ta bilen eller moppen dit.

Ex. i Pattaya verkar dom hellre plocka turister. Byhåla så verkar polisen skydda folk som bor på området och landsväg tror jag att jag kommer undan lättare än thai.

Det är min lilla erfarenhet.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken stad/ort gäller detta.  Jag bor i Chiangmai och varje gång jag ser en poliskontroll, så är det nog mest thailändare som blir stoppade.

Hej 

Trafikkontroll ja , självklart mest Thaiare för de kör till 80% utan hjälm.

Men jag menar det skall inte behövas en trafik kontroll för att bötfälla ngn

Persistant

Ändrades av Persistant
Link to comment
Dela på andra sajter

Faranger fuskar inte som thai med försäkringar/skatt och hjälm.

Är ganska säker på att jag skulle bli invinkad först om jag gjort något fel.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar det som att ni som aldrig blir stoppade med fordon inte rör er speciellt långt utanför de närmsta omgivningarna. Annars är ni födda med en helt osannolik tur.
Själv har jag blivit stoppad och kontrollerad minst 150 ggr av polis i Thailand, betalat böter på polisstationer säkert 6-7 ggr och mutor på plats i kontrollen ungefär lika många ggr eller fler.
Fast då rör vi oss också mycket genom landet på våra resor och ligger därför ute på vägarna i himla många provinser. Runt byn hemma i Surin har jag nog aldrig någonsin bötat och kan inte påminna mig om att jag ens stoppats i någon kontroll. Så hade jag bara rört mig i de närmsta omgivningarna hade min erfarenhet antagligen varit mer lik er.
Vad gäller turistprovins eller inte så stoppas jag nog lika ofta utanför som nära turistcentran.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Om man kör olagligt med moppen tex. utan hjälm så brukar man veta var dom står och tar bara andra vägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...