Jump to content
IGNORERAD

Thailand gör stora framsteg mot barnarbete


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det amerikanska Arbetskraftsdepartementet har uppgraderat Thailand till kategorin "avsevärda framsteg" när det kommer till barnarbete, efter de senaste årens åtgärder för att minska företeelsen.
Departementet släppte en rapport under onsdagen där man utvärderade 140 länders framsteg i att eliminera de värsta formerna av barnarbete. Thailand och tolv andra länder ansågs ha gjort stora framsteg under 2014 och placerades i den högsta kategorin.
"Under 2014 gjorde Thailand avsevärda framsteg i försöken att eliminera de värsta formerna av barnarbete. Trots politiska oroligheter och militärkuppen i maj 2014, skred regeringen till handling för att ta tag i barnarbete. Thailand gjorde ändringar i sitt juridiska ramverk för att höja minimiåldern för jordbruksarbete från 13 till 15 år, och för arbete på fiskebåtar från 16 till 18 år," stod det bland annat i rapporten.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/715060/us-report-lauds-efforts-to-combat-child-labour

c1_715060_151002044731_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är hemskt att barn behöver arbeta men många i väst fattar inte att det kan vara den enda alternativ för de som är mycket fattiga

Det är bra att regeringar ser till att minska barnarbete men det ska inte ske genom att ändra och förbjuda det i lagar, det ska ske genom att man förbättrar livssituation för de fattiga.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att hoppas att det nyvaknade intresset för denna typ av frågor kvarstår. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är hemskt att barn behöver arbeta men många i väst fattar inte att det kan vara den enda alternativ för de som är mycket fattiga

Det är bra att regeringar ser till att minska barnarbete men det ska inte ske genom att ändra och förbjuda det i lagar, det ska ske genom att man förbättrar livssituation för de fattiga.  

Hej

JJC , ditt första stycke köper jag ,  i det andra tycker jag liksom du att fattigdom skall bekämpas 

MEN lagar MÅSTE införas för att förbjuda barnarbete

Det är tyvärr också så att stora internationella företag blundar för detta då de vill ha billiga produkter

som vi vår tur glatt köper.

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är ju inget föregångsland då det gäller att få bort barnarbete, sett många asiatiska barn under 10 år arbeta i Kalmar centrum och vid stormarknader.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är ju inget föregångsland då det gäller att få bort barnarbete, sett många asiatiska barn under 10 år arbeta i Kalmar centrum och vid stormarknader.

Hej

Skall skämta , vad kan vi förvänta oss av smålänningar ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skall skämta , vad kan vi förvänta oss av smålänningar ???

Jag tror inte att dom föräldrar som låter sina barn arbeta har "nordiskt"utseende.Det kan vara så att man löst barnpassningsfrågan genom att alltid ha barnen med sig.

Om du åker till Skottland så försök inte skämta om att skottar är snåla- såna skämt går inte hem där.

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att dom föräldrar som låter sina barn arbeta har "nordiskt"utseende.Det kan vara så att man löst barnpassningsfrågan genom att alltid ha barnen med sig.

Om du åker till Skottland så försök inte skämta om att skottar är snåla- såna skämt går inte hem där.

born41

De 2-3 vietnamesbarn som jag sett stå vid samma stånd och sälja bär och gronsaker i Kalmar är garanterat inte over 13-14 år, så det är nog inte barnpassning, for då kunde de lika gärna vara hemma och leka eller vara vid stranden och bada. Det är nog så enkelt att  det mamma och pappa plockar i bär och gronsakslandet, det får barnen sälja på stadens gator och torg, inget hårt barnarbete men dock barnarbete.

Tycker bara att Sverige ska vara så mycket bror duktig ibland, man kan väl sopa rent framfor den egna dorren forst.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det under tvång så är det olämpligt, men det finns nog positiva saker också.

Min dotter älskade som 10-12 åring att hjälpa mig att rensa fisk, bär och svamp. Även att sälja rökt sik vid sjöboden nära färjeläget under sommarlovet.

Jag har inget dåligt samvete för det,

utan mer en stolthet för det har gett henne erfarenhet och kunskap som ingen skola lär ut.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att dom föräldrar som låter sina barn arbeta har "nordiskt"utseende.Det kan vara så att man löst barnpassningsfrågan genom att alltid ha barnen med sig.

Om du åker till Skottland så försök inte skämta om att skottar är snåla- såna skämt går inte hem där.

born41

Hej Ok jag skall undvika att skämta eller som fd talman sade  den som inte har humor kan vi inte ta på allvar

På tal om skottar. en av mina golfpolare John Veitch i Royan , France där jag ibland bor , har aldrig problem med våra skämt .Kanske beror det på att han aldrig dricker ett glas efter golfen men väl äter upp våra salta nötter

Nog om det , Jag  ber ursäkt för att skämtet sårade born 41

Persistant

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det under tvång så är det olämpligt, men det finns nog positiva saker också.

Min dotter älskade som 10-12 åring att hjälpa mig att rensa fisk, bär och svamp. Även att sälja rökt sik vid sjöboden nära färjeläget under sommarlovet.

Jag har inget dåligt samvete för det,

utan mer en stolthet för det har gett henne erfarenhet och kunskap som ingen skola lär ut.

Hej 

Ditt exempel finns det många av , det är inte barnarbete . Så sov du lugnt

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det under tvång så är det olämpligt, men det finns nog positiva saker också.

Min dotter älskade som 10-12 åring att hjälpa mig att rensa fisk, bär och svamp. Även att sälja rökt sik vid sjöboden nära färjeläget under sommarlovet.

Jag har inget dåligt samvete för det,

utan mer en stolthet för det har gett henne erfarenhet och kunskap som ingen skola lär ut.

Jag var väl något år äldre än din dotter då jag borjde jobba lite smått som dräng hos grannen med att utfodra djuren, mocka skitrännan, gallra betor, plocka lök, m,m men det roligaste var ju när man fick ploga och harva åkrarna och inte har man tagit någon skada av lite arbete i unga år, tror jag.i alla fall.

Och som grädde på moset var ju att man tjänade lite pengar men mycket blev det ju inte då det var på sent 60-tal men några kronor blev det ju.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ok jag skall undvika att skämta eller som fd talman sade  den som inte har humor kan vi inte ta på allvar

På tal om skottar. en av mina golfpolare John Veitch i Royan , France där jag ibland bor , har aldrig problem med våra skämt .Kanske beror det på att han aldrig dricker ett glas efter golfen men väl äter upp våra salta nötter

Nog om det , Jag  ber ursäkt för att skämtet sårade born 41

Persistant

 

 

Nej jag blev inte sårad kom bara ihåg mina pinsamma försök att skämta om och med Skottar som blev totalt fiasko.

Jag började arbeta om somrarna vid 10 års ålder. Jag rensade ogräs hos trädgårdsmästaren(min mor)och minns än i dag när jag inte fick följa med på cirkus då jag inte uppfyllt min kvot.Storasyskonen åkt Efter 7:e klass började jag arbeta heltid i affär med att köra ut matvaror som tanterna ringde och beställde,Ju sämre väder,kyla och regn,desto mer satt jag på cykeln. Har aldrig upplevt att jag for illa vare sig fysiskt eller psykiskt,-härdad blev man förstås.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag blev inte sårad kom bara ihåg mina pinsamma försök att skämta om och med Skottar som blev totalt fiasko.

Jag började arbeta om somrarna vid 10 års ålder. Jag rensade ogräs hos trädgårdsmästaren(min mor)och minns än i dag när jag inte fick följa med på cirkus då jag inte uppfyllt min kvot.Storasyskonen åkt Efter 7:e klass började jag arbeta heltid i affär med att köra ut matvaror som tanterna ringde och beställde,Ju sämre väder,kyla och regn,desto mer satt jag på cykeln. Har aldrig upplevt att jag for illa vare sig fysiskt eller psykiskt,-härdad blev man förstås.

Born41

Hej

Jag tror många av hos har minnen av sommarjobb, både hos morfar och senare under studietiden tex som jag på bensinstation

Men det som finns i en del länder som tex Pakistan är inte ngt feriejobb utan ren och skär slavarbete

Det är detta som skall beivras , men i jakten på billiga produkter så  finns det en grå sektor

En väg är att inte köpa de produkter som tillverkats under falsk flagg

Inte enkelt , men som ngn poängterade ,FATTIDOM måste utrotas för att barnarbete skall försvinna

En annan viktig sak är att ge barn möjligheter till studier

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...