Jump to content
IGNORERAD

Köpa ny SUV


Benjamas

Recommended Posts

Skumma saker händer nu.

När jag ska in på MPR kommer sidan upp, men övre halvan är svart. Då klickar jag på den roterande halvcirkeln för ny uppladdning och si - då kommer jag in.

Spännande!

ja och nu funkade ju citering också he he 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Benjamas

    8

  • Jive

    7

  • Surin P3

    5

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ja och nu funkade ju citering också he he 

Ja du ser.

Visst är det spännande.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pajeron har mer moderna finesser än Fortuner, bara att kolla specen och detta med automatisk broms när man kommer för nära nåt i fram känns som en jäkligt bra grej för i sanningens namn så har det hänt både en å två ggr att man varit nära att köra på nåt, fast bara nära.. ;-)
Sen har den 8 växlad låda vilket lär ge både bättre prestanda och mindre bränsleåtgång.
Jag kör en Cheva pickis idag med 6 växlad automat och bara skillnaden där mot en 5 växlad säger att 8 måste (borde) vara hur bra som helst.
Men jag begriper inte hur Mitsu kan visa upp bilen utan bakvinge!!
Den är ju bedrövligt ful i baken utan men med vinge blir det rätt ok och snygg i fram.

Ett stort krux är att varken Fortuner eller Pajero finns att testköra ännu och dom har bara den billigaste modellen att beskåda så man vet ju inte hur säten mm är att sitta i även om dom var rätt ok i den billiga modellen.

Visst har Toyota ett bra andrahandsvärde och Toyota är alltid Toyota, erkänt märke av bra kvalitet men det skiljer 212.000 baht i inköpspris..
Det kan man ju köpa 2 nya PCX för och få en bra slant över.

Det som jag eg är mest fundersam över är servicen som erbjuds här i Hua Hin, Mitsu har ett ganska litet ställe medans Toyota är stort.
Fast det säger ju inget om kvaliten på jobbet dom utför och ska man tänka så så ska man väl köpa Honda.

Känns  ju helkorkat att beställa en bil innan man testkört så måste åka å tjöta på dem om att få köra visningsbilen, fast har väl inga stora förhoppningar..
Grejen är att Pajeron går upp med 51.000 i pris om man väntar tills i Oktober då som kommer att ha toppmodellen för visning och provkörning, 51.000 i rabatt för att köpa grisen i säcken..

Återkommer när jag kikat närmare på Forden men vill gärna få input från Pajero ägare om hur nöjda/missnöjda ni är/varit med bil, service mm.

 

PS!
Var inne på en Cheva Trailblazer från början eftersom jag är rätt nöjd med min Cheva Colorado men efter att ha kikat närmare och jämfört går den fetbort, gammal modell med mycket sämre lösningar och inte i närheten lika mycket teknik. Finns ju inte ens teleskops ratt vilket både Fortunern och Pajeron nu har i dom nya bilarna och Trailblazerns stolar är inte alls lika sköna vilket för mig är något av en deal breaker.
Men kan säga att min Cheva Colorado från 2012 som nu rullat 4500 mil har funkat helt perfekt hela tiden, dom bytte stötdämparna fram på garantin efter 2000 mil pga missljud men inget annat så Cheva som märke är nog ok om man gillar det man får. Gillar Captivan men den är helt fel prissatt och bakre stolsraden går knappt att sitta i ens för en 150 cm liten thaitjej.
 

DS!
Låter som om jag redan bestämt mig för en Pajero och det är nog den jag vill köpa men har ändå inte bestämt mig än.
Jag är velig som fn ända till jag bestämmer mig, då vill jag ha leverans i förrgår och där har vi ju en grej med Fortuner som har 6 mån leveranstid :waaaht:

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar min Fortuner. Har gått snart 9.000 mil. Kan hålla med om att den är lite stötig i bakvagnen. Var inbjuden till premiärvisningen av nya modellen av Fortuner. Ser ut som en mycket modern och snygg bil. Ny design utvändigt och även invändigt. Ny motor och låda. Vi ska byta nästa år och det är svårt att inte fortsätta med samma märke och modell. Varför nya modellen har en 2,8 L diesel istället för 3,0 L vet jag inte, men har ungefär samma prestanda. Måste tillägga att personal och det kundbemötande som Toyota har visat under åren är unikt för mig. Hade tidigare en 4 dörrars Toyota pickis oxså köpt ny på samma ställe. Det enda råd jag kan ge är att alltid försöka köpa s.k top of the line oavsett modell och märke. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant att Nissan bara har bensin, men snål nåt så inni helvete, landsväg i snitt 120 km drog den senast vi va ute och åkte 0,64. inga snikmetrar vid omkörningarna heller!

 

Säger jag som har en gammal VIGO!

Mäta vad den drar i 120 på landsväg är ju inte så intressant, min erfarenhet av bensinare är att dom är bra mycket törstigare i seg stads trafik än diesel och dessutom kostar bensin ca 25% mer än diesel i Thailand.

Men anl till att jag vill ha diesel är mest att det blir betydligt lättare att sälja när man nu vill göra det, Pajero har en version med V6 bensinare, dom får man riktigt billigt som beggade..
Folk vill normalt inte ha en stor bil med bensin motor.
Sen är det rätt gott tryck i en stor turbodiesel spec på låga varv från start, en bensinare måste du varva innan det händer nåt och då är jag redan 50m bort
:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäta vad den drar i 120 på landsväg är ju inte så intressant, min erfarenhet av bensinare är att dom är bra mycket törstigare i seg stads trafik än diesel och dessutom kostar bensin ca 25% mer än diesel i Thailand.

Men anl till att jag vill ha diesel är mest att det blir betydligt lättare att sälja när man nu vill göra det, Pajero har en version med V6 bensinare, dom får man riktigt billigt som beggade..
Folk vill normalt inte ha en stor bil med bensin motor.
Sen är det rätt gott tryck i en stor turbodiesel spec på låga varv från start, en bensinare måste du varva innan det händer nåt och då är jag redan 50m bort
:big_smile:

Inte om du står bredvid mig!

 

 

 

 

 

 

Då är det snarare 100!:waaaht:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en sån där fuling som smyger upp på vänsterkanten i "vägrenen" vid rödljusen när det är långa köer och drar iväg på gult innan dom andra hunnit tänka tanken att flytta foten från bromsen till gasen. Sen efter några km så kommer mercorna å kör om mig i 150 för 5:e gången å undrar hur i hillevitte den där bilen kunde hamna framför nu igen :misdoubt:

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Mäta vad den drar i 120 på landsväg är ju inte så intressant, min erfarenhet av bensinare är att dom är bra mycket törstigare i seg stads trafik än diesel och dessutom kostar bensin ca 25% mer än diesel i Thailand.

Men anl till att jag vill ha diesel är mest att det blir betydligt lättare att sälja när man nu vill göra det, Pajero har en version med V6 bensinare, dom får man riktigt billigt som beggade..
Folk vill normalt inte ha en stor bil med bensin motor.
Sen är det rätt gott tryck i en stor turbodiesel spec på låga varv från start, en bensinare måste du varva innan det händer nåt och då är jag redan 50m bort
:big_smile:

Vet inte hur det är med dom andra märkena. Men den modellen jag har av Fortuner har både turbo och intercooler. Så bra drag hela vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en sån där fuling som smyger upp på vänsterkanten i "vägrenen" vid rödljusen när det är långa köer och drar iväg på gult innan dom andra hunnit tänka tanken att flytta foten från bromsen till gasen. Sen efter några km så kommer mercorna å kör om mig i 150 för 5:e gången å undrar hur i hillevitte den där bilen kunde hamna framför nu igen :misdoubt:

Same here! Är underbart att göra så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en sån där fuling som smyger upp på vänsterkanten i "vägrenen" vid rödljusen när det är långa köer och drar iväg på gult innan dom andra hunnit tänka tanken att flytta foten från bromsen till gasen :misdoubt:

Skulle jag aldrig våga med tanke på alla rödljuskörningar, har fler än en gång varit närmare än hälsan egentligen tillåter!

Men åter till bensin o diesel, alla dieslar har väl turbo idag, det har inte bensinare, därav accelerationens utjämning, men bortsett från den lilla skillnad som drivmedelspriserna ger håller jag med, det går fan inte att sälja en bensinare, knappt att ge bort den, polaren bytte till en ny X trail för ett halvår sedan, eller bytte o bytte, han gav den "gamla" till en systerson, gratis, han ville inte ha den utan tjat!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag eg är mest fundersam över är servicen som erbjuds här i Hua Hin, Mitsu har ett ganska litet ställe medans Toyota är stort.
Fast det säger ju inget om kvaliten på jobbet dom utför och ska man tänka så så ska man väl köpa Honda.

Känns  ju helkorkat att beställa en bil innan man testkört så måste åka å tjöta på dem om att få köra visningsbilen, fast har väl inga stora förhoppningar..
Grejen är att Pajeron går upp med 51.000 i pris om man väntar tills i Oktober då som kommer att ha toppmodellen för visning och provkörning, 51.000 i rabatt för att köpa grisen i säcken..

Återkommer när jag kikat närmare på Forden men vill gärna få input från Pajero ägare om hur nöjda/missnöjda ni är/varit med bil, service mm.

 

Har haft ett par gamla pickisar av märket Mitsu och senast sedan 2009 Pajeron.

Servicen har alltid varit toppen. Bara kört in och druckit lite kaffe - sen klart. Billigt har det också varit.
Garantierna fungerat som sig bör. Rattstången hade nåt fabriksfel (lite glapp horisontellt) och byttes utan kostnad även fast garantin "gått ut".

Det negativa med gamla Pajeron var väl att framdämpningen var lite för styv - I motsats till Fortunern.
Den nya har säkert helt annan upphängning och gissar även elektroniskt styrda (bak)dämpare som förra modellen, så det borde vara åtgärdat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon, då ska jag jämföra framvagnsupphängningarna på gamla och nya modellen.

Hur är den gamla Pajeron i fjädringen bak, är den stötig och gungig som en pickis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon, då ska jag jämföra framvagnsupphängningarna på gamla och nya modellen.

Hur är den gamla Pajeron i fjädringen bak, är den stötig och gungig som en pickis?

Nej, den var behaglig förutom stötarna på första tummen (2,54cm alltså - inte fingret) i framvagnen.

Bytte stötdämpare runt om till mjukare först, men det hjälpte inte direkt mycket förutom att själva komforten i övrigt höjdes en aning.

För att få rätt dämpning fram köpte jag nya fjädrar från en nyare modell och det visade sig att 2009:orna hade de samma fjädrar på alla modellerna, alltså samma i 4x4 som 2WD och i och med den lägre vikten i en 2WD, så blev de stötiga fram. Klantigt, kan tyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte nuvarande thailändska modeller av både Pajero och Fortuner baserade på rätt gammal teknik? Vi har kört rätt många mil i båda modellerna på våra semestrar i Thailand och det enda som imponerat på mig är utrymmet. (Med reservation för att bilarna varit 2-4 år gamla och då kanske inte av senaste modell?)

Stötig fjädring, knackig (men stark) dieselmotor och allmänt dålig kvalitetskänsla om man jämför med de suvar som säljs i Sverige. Sist hyrde vi istället en CRV med bensinmotor och det var som natt och dag jämfört med både Pajero och Fortuner. Mycket högre komfort och kvalitetskänsla och den enda nackdelen är att bilen är mindre än Pajero och Fortuner. Har även åkt rätt mycket med en 2014 Chervrolet Captiva och upplever även den som mer komfortabel än Pajero och Fortuner. Men som sagt är ju både Captivan och CRVn en modell mindre i en jämförelse.

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte nuvarande thailändska modeller av både Pajero och Fortuner baserade på rätt gammal teknik? Vi har kört rätt många mil i båda modellerna på våra semestrar i Thailand och det enda som imponerat på mig är utrymmet. (Med reservation för att bilarna varit 2-4 år gamla och då kanske inte av senaste modell?)

Stötig fjädring, knackig (men stark) dieselmotor och allmänt dålig kvalitetskänsla om man jämför med de suvar som säljs i Sverige. Sist hyrde vi istället en CRV med bensinmotor och det var som natt och dag jämfört med både Pajero och Fortuner. Mycket högre komfort och kvalitetskänsla och den enda nackdelen är att bilen är mindre än Pajero och Fortuner. Har även åkt rätt mycket med en 2014 Chervrolet Captiva och upplever även den som mer komfortabel än Pajero och Fortuner. Men som sagt är ju både Captivan och CRVn en modell mindre i en jämförelse.

/Krille

Helt klart är det så att både CRV och Captiva är mer "bil" än pickis.
Och Pajero och Fortuner är mer pickis än bil.

Skulle jag köpa en SUV idag, skulle jag nog välja en sån här: :) 
http://www.one2car.com/for-sale/volvo-xc90-my07-07-15-d5-Bangkok-metropolitan-ratchada-huai-khwang-lat-phrao-sukhumvit/2458551/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ägt en Captiva med 3,2l V6:an och tyckte den var stötig. Både Captivan och CRV:n med 2-liters motorn har jag kört och dom var extremt slöa. Så skallman köpa någon av dom bör man satsa på en större motor

CrV:n är väl bara 5-sitsig ?

Caotivan är sjusitsig i alla fall och ok baksäte för andra än sådana som mig

Skickat från min Lumia 930 med Tapatalk

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är det så att både CRV och Captiva är mer "bil" än pickis.Och Pajero och Fortuner är mer pickis än bil.

Skulle jag köpa en SUV idag, skulle jag nog välja en sån här: :) 
http://www.one2car.com/for-sale/volvo-xc90-my07-07-15-d5-Bangkok-metropolitan-ratchada-huai-khwang-lat-phrao-sukhumvit/2458551/

Nu snackar vi riktig bil men ett jvla pris på dessa i Thailand.

Jämför här

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_XC90_61708126.htm?ca=15&w=1

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Skulle jag köpa en SUV idag, skulle jag nog välja en sån här: :) 
 

Jag skulle välja en sådan här

jeepgchellcat.thumb.jpg.89b7df8ff82e7968

 

BL6_sS5cwuw.thumb.jpg.1b0d91e126da1c26d8

717 hästar i en SUV borde väl räcka

 

/Enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Snygg eller ful? Ganska ball  tycker jag! Nya Mazdan som visas nu på någon bilsalong.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjExMDA3NDc7czoxOiJ3

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag har haft både Fortuner och pajero, pajeron är bättre i allt förutom att mina 190 cm gjorde att jag var tvungen att ställa in stolen ordentligt för att knäna inte skulle trycka mot panelen.

Puss

erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...