Jump to content
IGNORERAD

Thailand återställer rälsförbindelsen med Kambodja


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailand hoppas på att återuppliva rälsförbindelsen med Kambodja för att förbättra transportmöjligheterna i regionen, detta uppgav premiärminister Prayut Chan-ocha under torsdagen.
Premiärministern sade till Kambodjas besökande inrikesminister Sar Keng att Thailand ser fram emot att återställa rälsförbindelsen mellan de två länderna för att återöppna länken till Vietnam genom Kambodja. Thailands Statliga Järnvägar (SRT) håller på att rehabilitera sex km räls från stationen i Aranyaprathet i provinsen Sa Kaeo till gränsen vid Ban Khlong Luek, mittemot kambodjanska Poipet, och arbetet väntas vara klart till slutet av året. Kambodja håller i sin tur på att återuppbygga linjen från Sisophon till Poipet. Rälsförbindelsen mellan Aranyaprathet och Sisiphon stoppades på 70-talet på grund av interna konflikter i Kambodja.
Prayut sade att rälsförbindelsen kommer hjälpa planer på att utveckla speciell ekonomiska zoner mellan de två länderna och även vara fördelaktig för Daweihamnen i framtiden.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/671340/Thailand-to-restore-rail-link-with-cambodia

c1_671340_150827200019_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

"interna konflikter i Kambodja"

Så kan man ju kalla det, med en grov underdrift. Inbördeskrig, folkmord, tortyr, svält, slavarbete... det är bara början av vad det verkligen var. Djupa sår i folksjälen som ännu inte läkt...

Pol Pot, Asiens Stalin.

Men det är väl bra att dom ska bygga ny järnväg nu i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraftigt påhejade av Jan Myrdal mfl.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man tolka det som att det japanska järnvägsbygget mellan Vietnam och Myanmar inte blir av?

Den skulle ju passera just Aranyaparthet och sedan vidare via Chachoengsao, Bangkok och Kanchanaburi på sin väg genom Thailand.

Menar du filmen bron över floden kwai

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man tolka det som att det japanska järnvägsbygget mellan Vietnam och Myanmar inte blir av?

Den skulle ju passera just Aranyaparthet och sedan vidare via Chachoengsao, Bangkok och Kanchanaburi på sin väg genom Thailand.

Det kanske är en del av detta projekt?

Så behöver man bara bygga ny järnväg från HCMC till Phnom Penh och återställa sträckan mellan Nam Tok och Thanbuyazat?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du filmen bron över floden kwai

Jag har rekommenderat en film i filmtipstråden tidigare, tar det även här. Kolla The Railway Man med Colin Firth, Nicole Kidman och Stellan Skarsgård.

Ett gäng engelska ingenjörer blir kidnappade av japaner i Singapore (tror jag det var) och förda till Thailand för att bygga järnvägen till Burma under andra världskriget. Filmen bygger på en bok som skrevs av en som var med.

Inte så mycket action, mer om vänskap och vad som hände senare i livet. Lätt att fälla en tår på slutet.

 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rekommenderat en film i filmtipstråden tidigare, tar det även här. Kolla The Railway Man med Colin Firth, Nicole Kidman och Stellan Skarsgård.

Ett gäng engelska ingenjörer blir kidnappade av japaner i Singapore (tror jag det var) och förda till Thailand för att bygga järnvägen till Burma under andra världskriget. Filmen bygger på en bok som skrevs av en som var med.

Inte så mycket action, mer om vänskap och vad som hände senare i livet. Lätt att fälla en tår på slutet.

 

Om någon är intresserad av att se den här filmen och har rätt kanaler går den på Cmore First 22,55 ikväll.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket längre än så kommer nog inte tågen på ett tag. Järnvägen (det som finns kvar av den) används inte vad jag vet ens för persontrafik i Kambodja.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...