Jump to content
IGNORERAD

Rebeller i södra Thailand kräver åtalsimmunitet


MPR Nyheter

Recommended Posts

Fredssamtal mellan thailändska myndigheter och rebeller från södern har avstannat eftersom den thailändska regeringen behöver tid för att ta ställning till krav såsom åtalsimmunitet för de brott de begått samt att samtalen ska bli en officiell del av Thailands nationella agenda.
Källor från mötet i Kuala Lumpur uppger att diskussionerna under onsdagen inte producerade några påtagliga resultat. Thailändska förhandlare träffade representanter från en nya allians mellan flera rebellgrupper vid namn Majlis Amanah Rakyat – eller Mara Patani. General Aksara Kerdpol – ledare för den thailändsk delegationen – sade att man har diskuterat pilotsäkerhetszoner, en samarbetsgrupp som ska hantera förfrågningar från rebellerna samt andra rättsliga frågor i den sydliga regionen.
Aksara föreslog att Mara Patani skulle välja ut vilka områden som ska designeras som våldsfria zoner, och gruppen har gått med på att överväga förslaget. "Vi vill att rebellerna väljer ut områdena eftersom de vet vilka områden de till 100% kan kontrollera," sade han. Mara Patani insisterar dock även att grupperna man representerar inte ska kunna åtalas för de brott de begått samt att man formaliserar fredssamtalen som en del av den nationella agendan genom ett parlamentariskt godkännande.

Bilden visar en man som bär sin elva månader gamla dotter efter att hon skjutits ihjäl i en attack mot en tebutik i Narathiwat – ett av de många brott som rebellerna vill ha immunitet mot att dömas för.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/security/670040/peace-talks-stall-over-immunity

c1_670040_150827060336_620x413.thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En åtalsimmunitet eller med andra ord en total amnesti för alla dom grova våldsbrott som har begåtts i denna del av landet så länge denna konflikt har pågått känns nog inte lätt för juntan att acceptera

Men är det någon i Thailand som själv har erfarenhet av amnestier för mycket grova brott, övergrepp och våldsdåd mot civila så är det ju den Thailändska militären, kan dom ge sig själva dessa amnestier i hundra år så varför inte låta andra få samma förmån.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En åtalsimmunitet eller med andra ord en total amnesti för alla dom grova våldsbrott som har begåtts i denna del av landet så länge denna konflikt har pågått känns nog inte lätt för juntan att acceptera

Men är det någon i Thailand som själv har erfarenhet av amnestier för mycket grova brott, övergrepp och våldsdåd mot civila så är det ju den Thailändska militären, kan dom ge sig själva dessa amnestier i hundra år så varför inte låta andra få samma förmån.

Mvh isan lover

Tjeena.

Ja, eller som nu senast "folkvalda" politiker.

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Käre Isan Lover

Nu får du ta och tänka efter lite , vad är detta för demokratiskt dravel

Min nuvarande flickvän har bott och jobbat i bla Pattani i 15 år.  jag har varit i trakterna 

trots ambassadens varningar. De historier jag hört av vänner , de är inte godnattsagor

Prata om skräckväde  , vad sysslar den sk musslimska hemliga armen med ???

Att du bara orkar blanda in militären i allt . Måste snövit och brosan få sitt också ???

MVH

Persistant

PS

Lämna gärna svar på mina tidigare svar 

DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge dem immunitet, men ge pappan till dottern 30 min (eller valfri tid) med förövarna fastlåsta i ett rum. Självklart ska ju även pappan ha immunitet för allt han gör under den tiden, för det ska ju vara rättvist.

Men nåt säger mig att mördarna inte är så intresserade av det.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte säker men det är väll mer en etnisk konflikt snarare än en religös,

Den Malayiska befolkningen vill inte tilhöra Thailand.

Ingen Etniskt/Språklig /religös gemenskap.

.Fast våld är ju aldrig bra men kungen brukar väl benåda en del då och då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En åtalsimmunitet eller med andra ord en total amnesti för alla dom grova våldsbrott som har begåtts i denna del av landet så länge denna konflikt har pågått känns nog inte lätt för juntan att acceptera

Men är det någon i Thailand som själv har erfarenhet av amnestier för mycket grova brott, övergrepp och våldsdåd mot civila så är det ju den Thailändska militären, kan dom ge sig själva dessa amnestier i hundra år så varför inte låta andra få samma förmån.

Mvh isan lover

Ja, du vill väl inte att de ska få amnesti när inte din idol fick det, är vad du egentligen menar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En åtalsimmunitet eller med andra ord en total amnesti för alla dom grova våldsbrott som har begåtts i denna del av landet så länge denna konflikt har pågått känns nog inte lätt för juntan att acceptera

Men är det någon i Thailand som själv har erfarenhet av amnestier för mycket grova brott, övergrepp och våldsdåd mot civila så är det ju den Thailändska militären, kan dom ge sig själva dessa amnestier i hundra år så varför inte låta andra få samma förmån.

Mvh isan lover

En åtalsimmunitet eller med andra ord en total amnesti för alla dom grova våldsbrott som har begåtts

Total amnesti.......i vilket samband har man hört det tidigare? 

11888536_585736361564121_981707504473621161_o.jpg

11875023_585736374897453_1752609151800465194_o.jpg

11889609_585736344897456_1388617341269345568_n.jpg

11902505_585736364897454_5341748502290002185_n.jpg

CCTV-Captures-Erawan-Shrine-Bomb-Blast.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som har åsikter om IL, ingen som har nån åsikt om amnesti för barnamördare? Jag tycker själv att det är förjävligt att erbjuda barnamördare straffrihet. Men iom att nån velat ha amnesti tidigare så är det väl ok.......

Vet ju vad jag skulle tänka om det var mitt barn........

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte säker men det är väll mer en etnisk konflikt snarare än en religös,

Den Malayiska befolkningen vill inte tilhöra Thailand.

Ingen Etniskt/Språklig /religös gemenskap.

.Fast våld är ju aldrig bra men kungen brukar väl benåda en del då och då?

Nu är kanske inte jag den rätte att göra någon alltför djup analys om detta, men som jag förstått saken så handlade det ursprungligen mestadels om etnicitet. Dock verkar flera av dom ursprungliga grupperna tappat i betydelse och ersatts av bl.a jihadister samt några grupper som inte riktigt verkar ha något utpräglat mål annat än att sprida terror. Något direkt utbrett folkligt stöd har nog inte rebellrörelsen. Dom flesta muslimer i området är livrädda för att ett utökat självstyre under dessa grupper skulle komma att innebära sharialagar och liknande.  Eller som det står i artikeln: "Civil society organisations have warned the Mara Patani they should not claim they represent all people in the restive South."

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är kanske inte jag den rätte att göra någon alltför djup analys om detta, men som jag förstått saken så handlade det ursprungligen mestadels om etnicitet. Dock verkar flera av dom ursprungliga grupperna tappat i betydelse och ersatts av bl.a jihadister samt några grupper som inte riktigt verkar ha något utpräglat mål annat än att sprida terror. Något direkt utbrett folkligt stöd har nog inte rebellrörelsen. Dom flesta muslimer i området är livrädda för att ett utökat självstyre under dessa grupper skulle komma att innebära sharialagar och liknande.  Eller som det står i artikeln: "Civil society organisations have warned the Mara Patani they should not claim they represent all people in the restive South."

 

Kan nog stämmaoch det är väl inte första gången en "rörelse" blir kidnapad av extremister.

Eventuelt skulle någon form av autonomi för Thailands sydliga delstater vara en lösning. Enl wiktipedia är runt 80 % av befolkningen Muslimska Malayer,

En annan sak jag har funderat på är.

Varifrån kommer denna extrema Muslimska terorism, Hur uppstod den,Vilka ligger bakom den?

Denna terorims uppstod väl runt 1990 (innan detta år var terorism  nästan synonymt med extrema vänster rörelser ). Runt 1990 upphörde en annan gammal konflikt(kalla kriget). Fins det någon samband med dessa händelser? Lite konspiratoriskt ......men Vapenindustrin måste väll ha kunder och då behövs det en ny fiende? Sen drog väll USA "ur proppen" när man började stödja den Muslimska guerilan mot Sovjets invasion i Afganistan på 80 talet. Sen har nog Saudis galna  och snorrika Prinsar en del av skulden,

Ok lite svamlande så här på morgonkvisten.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog stämmaoch det är väl inte första gången en "rörelse" blir kidnapad av extremister.

Eventuelt skulle någon form av autonomi för Thailands sydliga delstater vara en lösning. Enl wiktipedia är runt 80 % av befolkningen Muslimska Malayer,

En annan sak jag har funderat på är.

Varifrån kommer denna extrema Muslimska terorism, Hur uppstod den,Vilka ligger bakom den?

Denna terorims uppstod väl runt 1990 (innan detta år var terorism  nästan synonymt med extrema vänster rörelser ). Runt 1990 upphörde en annan gammal konflikt(kalla kriget). Fins det någon samband med dessa händelser? Lite konspiratoriskt ......men Vapenindustrin måste väll ha kunder och då behövs det en ny fiende? Sen drog väll USA "ur proppen" när man började stödja den Muslimska guerilan mot Sovjets invasion i Afganistan på 80 talet. Sen har nog Saudis galna  och snorrika Prinsar en del av skulden,

Ok lite svamlande så här på morgonkvisten.

 

Om just den thailändska södern och problemen där... Ett par exempel nedan:

Det går ju att läsa lite här: https://en.wikipedia.org/wiki/South_Thailand_insurgency

Och lite mer ingående här: http://www.cfr.org/Thailand/muslim-insurgency-southern-Thailand/p12531 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

Ja, du vill väl inte att de ska få amnesti när inte din idol fick det, är vad du egentligen menar!

Hej

Som vanligt är jag för lika villkor och rättvisa oavsett vem eller vilka det gäller, har man ett system med amnestier för grova brott ska det ju inte bara gälla militären själva och gula rojalister, antingen ska alla innevånareomfattas av systemet med möjlighet till amnesti eller ingen.

Sen är det ju så att man får se ett sånt här beslut över tid, är kanske en amnesti nu och ett slut på konflikten bättre för Thailändarna än en fortsatt konflikt med nya bombdåd och stort antal dödade civila varje år över överskådlig framtid.

Inget lätt beslut men fortsatt konflikt är inte med säkerhet ett bättre val, och det gäller väl andra konflikter både inom och utom Thailand också

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...