Jump to content
IGNORERAD

Översättning av svenskt vigselbevis


stefan5300

Recommended Posts

Då var alla dokument översatta så att vi kan registrera vårt giftemål hos amphur.

Anlitade en svensk/thai konsultfirma i Bangkok RLSIC.COM, han som äger firman talar perfekt svenska och som jag blev mycket nöjd med. Jag scannade in alla dokument som behövdes och mailade dem till RLSIC.COM, har läst någon stans att personbevisen inte får vara äldre än 3 månader mina var 4 månader. Det hela tog en månad att få utfört men jag hade inte så bråttom att på papperna klara som jag skrev till firman.

Jag fick betala 6500 Baht, vet inte om det är generellt men det var värt varenda satang för att slippa åka till Bangkok och ordna detta själv, hade säkert blivit betydligt dyrare att ordna detta själv.

003.thumb.JPG.338c754506eba9775bb60cd28e

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick betala 6500 Baht, vet inte om det är generellt

men det var värt varenda satang för att slippa åka till Bangkok och ordna detta själv, hade säkert blivit betydligt dyrare att ordna detta själv.

Tror att det varierar på vilken firma man anlitar, själv använde jag mig av en lokal firma här i CM och har för mig att det kostade 2-3000 Baht, men detta var ju ett antal år sedan. Huvudsaken är ju att man slapp åka till Bkk fram o tillbaks.

Nu har du ju bara Amphur kvar, och då får du nog punga ut med en 30-40 Baht till.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tala gärna om hur det gick på Ampur

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är vårt svenska giftemål registrerat i Thailand

 

Besok på Amphur

006.thumb.JPG.ca8b1d2c9410d5f69087b0ad13

 

Vi fick köbricka nummer 17, det ser ju vem som helst att det står 17 på den brickan.

009.thumb.JPG.655bdaeb88ca642782da5fee52

 

Sedan fick vi vänta, vänta och vänta i cirka 2 timmar.

008.thumb.JPG.f9b4984aecb580e35b98ecc3d3

005.thumb.JPG.1ad4b261ce896f9a6a0bd4e253

004.thumb.JPG.25065e9673a29774362754aaa3

 

Innan vi fick våra intyg om registrerat giftemål.

in.thumb.JPG.4576a180d6c4b2b7bb83d7f1b99

tyg.thumb.JPG.f2573ee49574ff191d425ba1bb

 

Den här snubben fixade till ID-korten.

007.thumb.JPG.d414cb064a897dbcd02cedee6d

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

@stefan5300

Är det pga visum som ni reggar det nu efter så många år som gifta?

Helt rätt o anlita ett ombud, själv lekte jag/vi "bror duktig" o fixade det själva..

Ett jävla flängande o köande i Bkk när vi kunde legat vid poolen o haft det gott istället, tog en heldag:rap:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

@stefan5300

Är det pga visum som ni reggar det nu efter så många år som gifta?

Helt rätt o anlita ett ombud, själv lekte jag/vi "bror duktig" o fixade det själva..

Ett jävla flängande o köande i Bkk när vi kunde legat vid poolen o haft det gott istället, tog en heldag:rap:

Eller så kan man ju göra som jag ha med sig alla papper från Sverige gå upp till ambassaden lämna in alla papper får tillbaka efter en stund att de är vidimerade, åka ner några våningar, lämnar in alla papper, betalar ca 4000bht ock de sköter alt.

Tre dagar efter kom alt på posten . Går då till Ampur tar en timme gift o klart

Link to comment
Dela på andra sajter

@stefan5300

Är det pga visum som ni reggar det nu efter så många år som gifta?

Helt rätt o anlita ett ombud, själv lekte jag/vi "bror duktig" o fixade det själva..

Ett jävla flängande o köande i Bkk när vi kunde legat vid poolen o haft det gott istället, tog en heldag:rap:

Jo det är for att jag kan söka 1 års non- immigrant o-visum.

Tyckte att 6500 Baht var ett kanonpris for att få det utfort av ett ombud, hade blivit mycket dyrare att ordna det själv.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan man ju göra som jag ha med sig alla papper från Sverige gå upp till ambassaden lämna in alla papper får tillbaka efter en stund att de är vidimerade, åka ner några våningar, lämnar in alla papper, betalar ca 4000bht ock de sköter alt.

Tre dagar efter kom alt på posten . Går då till Ampur tar en timme gift o klart

For mig hade det blivit dyrare än 4000 Baht då det även blivit hotellnätter, buss/taxiresor, äta på restauranger och att jag hatar Bangkok.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan man ju göra som jag ha med sig alla papper från Sverige gå upp till ambassaden lämna in alla papper får tillbaka efter en stund att de är vidimerade, åka ner några våningar, lämnar in alla papper, betalar ca 4000bht ock de sköter alt.

Tre dagar efter kom alt på posten . Går då till Ampur tar en timme gift o klart

Precis så gjorde vi för några år sedan men ändå blev det tji på vårt jävla Ampur.

De påstod att det fattades något papper ändå likaså är de lika kinkiga för att fixa en husbok för mig :y8:

Ska göra ett nytt försök nästa år

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är for att jag kan söka 1 års non- immigrant o-visum.

Tyckte att 6500 Baht var ett kanonpris for att få det utfort av ett ombud, hade blivit mycket dyrare att ordna det själv.

Som den egenutropade världsmästare jag är. Så gjorde jag och frugan allt själva. Kan lova att 6.500 Baht inte räckte långt med allt inkl. Hotell,resa mat och rubbet. Plus ett jävla rännande och väntande på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var alla dokument översatta så att vi kan registrera vårt giftemål hos amphur.

Anlitade en svensk/thai konsultfirma i Bangkok RLSIC.COM, han som äger firman talar perfekt svenska och som jag blev mycket nöjd med. Jag scannade in alla dokument som behövdes och mailade dem till RLSIC.COM, har läst någon stans att personbevisen inte får vara äldre än 3 månader mina var 4 månader. Det hela tog en månad att få utfört men jag hade inte så bråttom att på papperna klara som jag skrev till firman.

Jag fick betala 6500 Baht, vet inte om det är generellt men det var värt varenda satang för att slippa åka till Bangkok och ordna detta själv, hade säkert blivit betydligt dyrare att ordna detta själv.

003.thumb.JPG.338c754506eba9775bb60cd28e

 

Hej Stefan. Bara några funderingar.

Du säger att du scannade och mailade dokumenten till konsultbyrån.

Maila personbevis för den svenska medborgaren och passkopiorna är väl ok men kräver inte Svenska ambassaden vigselbeviset i original för att skriva intyg.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan. Bara några funderingar.

Du säger att du scannade och mailade dokumenten till konsultbyrån.

Maila personbevis för den svenska medborgaren och passkopiorna är väl ok men kräver inte Svenska ambassaden vigselbeviset i original för att skriva intyg.

Tydligen inte, jag var också skeptisk till att scanna och maila alla dokument men det fungerade perfekt, vet ju inte vad mitt ombud har for kontakter.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen inte, jag var också skeptisk till att scanna och maila alla dokument men det fungerade perfekt, vet ju inte vad mitt ombud har for kontakter.

Tycker att ett sådant särskilt intyg skulle kunna lämnas av någon myndighet i Sverige. Alternativt att personbevis skulle vara tillräckligt.

Och hur göra om vigselbeviset försvunnit?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan man ju göra som jag ha med sig alla papper från Sverige gå upp till ambassaden lämna in alla papper får tillbaka efter en stund att de är vidimerade, åka ner några våningar, lämnar in alla papper, betalar ca 4000bht ock de sköter alt.

Tre dagar efter kom alt på posten . Går då till Ampur tar en timme gift o klart

Öhh, vad det inte det jag skrev, att anlita ett ombud?

Har för mig att proceduren var.. Ambassad - ner o översätta- ambassad- ministry of foreign affairs -  amphur.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så gjorde vi för några år sedan men ändå blev det tji på vårt jävla Ampur.

De påstod att det fattades något papper ändå likaså är de lika kinkiga för att fixa en husbok för mig :y8:

Ska göra ett nytt försök nästa år

Fattades nog bara några hundringar mellan papperna ;)

Frugan var inne själv o fixade det,(tror jag) tog väl en timma o 200thb eller nåt.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Dokumentet du fick vid Amphur heter Kor Ror 22.

Vid giftermål i Thailand får man Kor Ror 3 (vigsel bevis) och Kor Ror 2 (personbevis)

 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
On 2015-08-25 at 02:44, skrev stefan5300:

Då var alla dokument översatta så att vi kan registrera vårt giftemål hos amphur.

Anlitade en svensk/thai konsultfirma i Bangkok RLSIC.COM, han som äger firman talar perfekt svenska och som jag blev mycket nöjd med. Jag scannade in alla dokument som behövdes och mailade dem till RLSIC.COM, har läst någon stans att personbevisen inte får vara äldre än 3 månader mina var 4 månader. Det hela tog en månad att få utfört men jag hade inte så bråttom att på papperna klara som jag skrev till firman.

Jag fick betala 6500 Baht, vet inte om det är generellt men det var värt varenda satang för att slippa åka till Bangkok och ordna detta själv, hade säkert blivit betydligt dyrare att ordna detta själv.

003.JPG

 

Hej Stefan5300@

 nu är det ju 1 års sedan.

Men du kanske kommer ihåg ang personbeviset du skickade för översättning .

Jag fick från skatteverket ett utdrag på personbevis där min dotter i tidigare förhållande va med, mina föräldrar med barndomsnamn å nuvarande namn som gifta va med.

Behövs allt detta? Eller räcker det med bara mitt namn från utdraget att ta med för att registrera vårt äktenskap i Thailand ?

//Micke

 

Ändrades av Ban phutsa
Skrev snabela före istället för efter namnet
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Ban phutsa:

Hej Stefan5300@

 nu är det ju 1 års sedan.

Men du kanske kommer ihåg ang personbeviset du skickade för översättning .

Jag fick från skatteverket ett utdrag på personbevis där min dotter i tidigare förhållande va med, mina föräldrar med barndomsnamn å nuvarande namn som gifta va med.

Behövs allt detta? Eller räcker det med bara mitt namn från utdraget att ta med för att registrera vårt äktenskap i Thailand ?

//Micke

 

 

Hejsan Micke.

På mitt personbevis stod mitt och frugans namn då vi gift oss i Sverige och på frugans personbevis stod hennes och mitt namn, inga andra personer.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Hejsan Micke.

På mitt personbevis stod mitt och frugans namn då vi gift oss i Sverige och på frugans personbevis stod hennes och mitt namn, inga andra personer.

Ok, så det vi behöver från skatteverket är varsitt personbevis som bekräftar att vi är gifta? (Frugan är svensk medborgare)

Jag kommer göra som du, maila ner papperena, då jag inte uppskattar att vistas i Bankok. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Ban phutsa:

Ok, så det vi behöver från skatteverket är varsitt personbevis som bekräftar att vi är gifta? (Frugan är svensk medborgare)

Jag kommer göra som du, maila ner papperena, då jag inte uppskattar att vistas i Bankok. 

 

Gör så, ni behöver bara säga era personnummer och be att de skriver personbevisen på engelska, sedan kan du du ta kontakt med RLSIC. COM så hjälper de till med vissa saker men det är andra rutiner nu för tiden på ambassaden så ni måste besöka dem personligen, tråkigt men så är det om de nu inte ändra på reglerna igen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Gör så, ni behöver bara säga era personnummer och be att de skriver personbevisen på engelska, sedan kan du du ta kontakt med RLSIC. COM så hjälper de till med vissa saker men det är andra rutiner nu för tiden på ambassaden så ni måste besöka dem personligen, tråkigt men så är det om de nu inte ändra på reglerna igen.

Ok, tack för infon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...