Jump to content
IGNORERAD

Thailand får museum om politisk korruption


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands Anti-korruptionsorganisation förbereder sig på att öppna landets första nationella museum för politisk korruption, och det kommer lägga fokus på tio viktiga korruptionsfall från Thailands historia.
Museet kommer vara det första av sitt slag i världen och ska öppnas på den Nationella Anti-korruptionsdagen den 6:e september. Museet kommer fördöma personerna som varit involverade i fallen, som resulterade i massiva förluster och skador på landet. Man kommer även förklara hur korruptionen genomfördes så att personer kan känna igen liknande försök i framtiden.
De tio fallen inkluderar bland annat risprogrammet, fallet med Bangkoks filmfestival och longanskandalen.

På bilden syns Thailands Anti-korruptionsorganisations styrelseordförande Pramon Suthiwong.

Källa: http://englishnews.thaipbs.or.th/first-of-its-kind-museum-of-corruption-to-be-opened

8-21-2015-10-15-16-AM-wpcf_728x413.thumb

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    4

  • andersbangkok

    3

  • Naam jai

    2

  • Nemo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Museum...........det är väl bara att slå på tv'n eller lämna bostaden och se live med egna ögon, behövs inga museum för sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Undrar vems korruption juntan vill belysa där, knappast sin egen eller deras vänners?

Ett politiskt neutralt och korruptionsmuseum som skulle belysa samtliga tidigare regeringar och juntors korruption, militärens, polisens, dom olika partiernas, dom olika myndigheters och rättssystemets korruption lär vi nog tyvärr inte få ta del av.

Är korruptionsmyndighetens egna korruption med?

Varför har denna myndighet t.ex inte ingripit mot känd korruption t.ex vid inköp av militärt material som har varit värdelös och ej gått att använda?

Själv ser jag det här mer som ett dåligt skämt och ett led i den pågående kampanjen ifrån juntans sida mot landets störstaoch populäraste parti, men jag hoppasnaturligtvis att jag kan ha fel, men chansen till det är nog bara någon promille.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Går nog inte ta med all korruption, skulle bli oändligt stort hus. Max 10-12 timmar orkar jag med i ett dylikt museum:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Undrar vems korruption juntan vill belysa där, knappast sin egen eller deras vänners?

Ett politiskt neutralt och korruptionsmuseum som skulle belysa samtliga tidigare regeringar och juntors korruption, militärens, polisens, dom olika partiernas, dom olika myndigheters och rättssystemets korruption lär vi nog tyvärr inte få ta del av.

Är korruptionsmyndighetens egna korruption med?

Varför har denna myndighet t.ex inte ingripit mot känd korruption t.ex vid inköp av militärt material som har varit värdelös och ej gått att använda?

Själv ser jag det här mer som ett dåligt skämt och ett led i den pågående kampanjen ifrån juntans sida mot landets störstaoch populäraste parti, men jag hoppasnaturligtvis att jag kan ha fel, men chansen till det är nog bara någon promille.

Mvh isan lover

Exempel på värdelös materiel som inköpts är bombscanners (under Thaksins regering). Vidare kan man ta upp byggnationen av Suvarnabhumi flygplats (beslut av Thaksin), rättigheterna till parkeringsplatserna till tidigare nämnd flygplats (Thaksins syster), rättigheterna till intäkterna för resa på motorvägen till Pattaya (Thaksins son), byggandet av Alpine golfbana (Thaksin själv) ja listan på rövare kan göras hur lång som helst. Dessa platsar även på museet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte för inte som världens första museum av det slaget öppnar i just Thailand.

Finns ju obegränsat med underlag att tillgå !

Risken finns ju dock att Thailändarna själva inte tycker det är intressant att gå dit för det är en del av vardagen

Men man får hoppas på att de yngre generationerna tar tag i detta och ställer krav. Demonstrationerna 2013/2014 ger ju onekligen hopp om detta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på värdelös materiel som inköpts är bombscanners (under Thaksins regering). Vidare kan man ta upp byggnationen av Suvarnabhumi flygplats (beslut av Thaksin), rättigheterna till parkeringsplatserna till tidigare nämnd flygplats (Thaksins syster), rättigheterna till intäkterna för resa på motorvägen till Pattaya (Thaksins son), byggandet av Alpine golfbana (Thaksin själv) ja listan på rövare kan göras hur lång som helst. Dessa platsar även på museet.

.......uppstoppade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på värdelös materiel som inköpts är bombscanners (under Thaksins regering). Vidare kan man ta upp byggnationen av Suvarnabhumi flygplats (beslut av Thaksin), rättigheterna till parkeringsplatserna till tidigare nämnd flygplats (Thaksins syster), rättigheterna till intäkterna för resa på motorvägen till Pattaya (Thaksins son), byggandet av Alpine golfbana (Thaksin själv) ja listan på rövare kan göras hur lång som helst. Dessa platsar även på museet.

Det är ju det här jag alltid har sagt. Innan Thaksins styre hade ingen nånsin hört talas om korruption, ingenstans i världen. Sen satte han (och hans släkt) sig ner och uppfann korruptionen (lite som professor Baltazar om ni minns honom), och därefter har världen inte varit sig lik.

Dock har det börjat ljusna lite nu. Sen mrT flyttade till Dubai har fenomenet korruption bara siktats där (förutom när mrT rest iväg, då har det försvunnit mystiskt).

Tror de kan rama in denna text och sätta upp på det nya muséet, det är ju det enda som behövs............

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Persistant

Humor? Allt jag skrev har jag lärt mig på MPR......

En stilla undran, vart kommer man om man kommer hela vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Persistant

Humor? Allt jag skrev har jag lärt mig på MPR......

En stilla undran, vart kommer man om man kommer hela vägen?

Tar man en hiss, så kommer man högst upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shinawatras amnestilag blir nog en av toppattraktionerna.

En läxa för kommande generationer om vad som kan hända när folket säger ifrån

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man är kritisk för ett öppnande av ett nytt museum för att det inte kommer att vara tillräckligt rättvist var en ny variant.

Ett museum skall visa och bevara en del av historien för kommande generationer,

men kommer aldrig att vara rättvist då de flesta museum har begränsat med tillgång till material och även resurser.

Vad gäller fakta så kommer internet att slå ut alla museum i hela världen, men inte att kunna samla fakta i ett ämne på ett enda ställe.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på värdelös materiel som inköpts är bombscanners (under Thaksins regering). Vidare kan man ta upp byggnationen av Suvarnabhumi flygplats (beslut av Thaksin), rättigheterna till parkeringsplatserna till tidigare nämnd flygplats (Thaksins syster), rättigheterna till intäkterna för resa på motorvägen till Pattaya (Thaksins son), byggandet av Alpine golfbana (Thaksin själv) ja listan på rövare kan göras hur lång som helst. Dessa platsar även på museet.

Listan på rövare i  Thailand kan göras lång, medhåll på det. Därför är det lite konstigt att din lista bara innehåller Thaksin med anhang. Därmed kan man ju säga att du håller med IL om att det nog blir ett ensidigt propagandamuseum. Eller?

Edit:

Noterade nu att de 10 case som ska visas på museet faktiskt namnges i artikeln. Verkar spontant vara lite gott och blandat, även om jag långtifrån känner till alla:

"The 10 major corruption cases that will be showcased are the rice pledging schemes, police station construction fraud, the Raisom media corruption scandal case, the Bangkok Film Festival case, the Klong Darn water treatment scheme fraud, the primary school futsal pitch scandal, the Longan scandal, police booth LED advertising signboards  fraud, the scandal involving a former minister of the Ministry of Transport, and the grey-market automobile case"

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Listan på rövare i  Thailand kan göras lång, medhåll på det. Därför är det lite konstigt att din lista bara innehåller Thaksin med anhang. Därmed kan man ju säga att du håller med IL om att det nog blir ett ensidigt propagandamuseum. Eller?

Edit:

Noterade nu att de 10 case som ska visas på museet faktiskt namnges i artikeln. Verkar spontant vara lite gott och blandat, även om jag långtifrån känner till alla:

"The 10 major corruption cases that will be showcased are the rice pledging schemes, police station construction fraud, the Raisom media corruption scandal case, the Bangkok Film Festival case, the Klong Darn water treatment scheme fraud, the primary school futsal pitch scandal, the Longan scandal, police booth LED advertising signboards  fraud, the scandal involving a former minister of the Ministry of Transport, and the grey-market automobile case"

Det är fullständigt klart att korruptionen fanns långt före Thaksin och den finns efter Thaksin. Mitt inlägg syftade till att höja blodtrycket lite på IL. Han brukar gå igång med sin ensidiga agitation i meterlånga inlägg. Men det var även ett sätt att visa att Thaksin var en riktig gris när det kommer till att ta korruptionen till nya höjder.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Går nog inte ta med all korruption, skulle bli oändligt stort hus. Max 10-12 timmar orkar jag med i ett dylikt museum:big_smile:

Hej

Håller med dig där, det skulle nog bli det största museet i världen.

Lite märkligt att man ska göra ett museum om korruption, vore det inte bättre att gripa och lagföra dom som är korrumperade, men det skulle å andra sidan förmodligen inte bli så många statsanställda och myndighetspersoner kvar i frihet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Exempel på värdelös materiel som inköpts är bombscanners (under Thaksins regering). Vidare kan man ta upp byggnationen av Suvarnabhumi flygplats (beslut av Thaksin), rättigheterna till parkeringsplatserna till tidigare nämnd flygplats (Thaksins syster), rättigheterna till intäkterna för resa på motorvägen till Pattaya (Thaksins son), byggandet av Alpine golfbana (Thaksin själv) ja listan på rövare kan göras hur lång som helst. Dessa platsar även på museet.

Hej

Märkligt nog var det demokraterna och militären själva som hamnade i soppan med dom värdelösa bomb detektorerna och inte Thaksin som du påstår, men det kanske inte var så märkligt eftersom han inte ens var PM eller ens vistades i landet när denna affär gjordes, ännu märkligare är det väl att den Thailändska militären fortfarande hävdar att bombdetektorena fungerar bra trots att dom ansvariga för denna affär i England åtalades för att detektorerna var en ten bluff, samt att just Thailand betalde mer än alla andra länder som blev lurade.

Sen har vi ju deras inköp av den dyra luftballongen som skulle användas införda Thailand av militären, den fungerade visst inte heller.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl inte vara så att ju mer dom luftar frågan så avskräcker det... ...menar då att korruptionen kommer upp i ljuset och avskräcker? ... .... ähhh kanske jag var för optimistisk nu :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med dig där, det skulle nog bli det största museet i världen.

Lite märkligt att man ska göra ett museum om korruption, vore det inte bättre att gripa och lagföra dom som är korrumperade, men det skulle å andra sidan förmodligen inte bli så många statsanställda och myndighetspersoner kvar i frihet.

Mvh isan lover

Förklaringen till varför detta inte fungerar får man första gången när man åker utan hjälm eller blir tagen för fortkörning. Skulle det gå vidare så finns det annat folk högre upp i rättsmaskinerit som behöver dryga ut lönen. Hjälper inte det så får man som myndighetsperson förlita sig på amnesti.

Varför är inte sjöhistoriska museet mycket större än vad det är? Borde väl finnas mer att visa än vad de har där!

Jag tycker att det är en utmärkt ide att ha ett museum om korruption. Alla sätt att hålla fram att korruption inte är bra för landet är enligt mitt sätt att se det bra. Att du tycker att det ena utesluter att andra åtgärder vidtas mot korruption säger en hel del om ditt sätt att se på korruption. Naturligtvis ska korruption bekämpas på alla tänkbara vettiga sätt.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker förstås att de ska döpa denna attraktion efter Thailand mest korrupta person, det lär väl vara en målsnöres affär mellan broder och syster Shinawatra. Fast syrran var ju mest marionett men man kan iallafall döpa parkeringshuset efter henne?

Man skulle kunna dela ut lite ruttet ris från risprogrammet till besökarna, scanna efter bomber med GT-2000 scannern, bli oskyldigt dömd för mord på Ko Tao och givetvis bör museét inrymmas i en av de halvfärdiga polisstationerna...

Det finns potential att göra det här till ett riktigt stort museúm!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde Thailand var ett museum om politisk korruption:big_smile:

Det flyttade till Dubai för nya höjder och blev inspirerad av den muslimska våldet!  :Bang:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...