Jump to content
IGNORERAD

Ni som flyttat/långtidsbor i Thailand


rolba

Recommended Posts

Glenn Phuket

Mataffären i "Central Plaza" i Rayong har ett flertal olika goda sillsorter

Ja du ser de mesta finns kanske inte under samma tak men man får leta o ha ögona öppna o som långtidsboende har man oftast tid med det o jag föredrar det i stället för att sitta i en bar o supa ner sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    11

  • Glenn Phuket

    11

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

finns ingen svensk anjovis på tesco

Nä, vad är det för skillnad?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, vad är det för skillnad?

köp en burk  känner du skillnad den dom kallar anjovis smakar bara salt

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

finns ingen svensk anjovis på tesco

Alldeles rätt men däremot på det nyöppnade villa market boat lagoon phuket

Link to comment
Dela på andra sajter

Mataffären i "Central Plaza" i Rayong har ett flertal olika goda sillsorter

konstigt att inte drivern köper där då utan tar från sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Pulvermos ,ja man kan bara ta sig för pannan :big_smile:

Hur fixar du potatismos med bara en vattenkokare annars?

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles rätt men däremot på det nyöppnade villa market boat lagoon phuket

vilket märke??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fixar du potatismos med bara en vattenkokare annars?

då hoppar jag över moset  ,ja varma korvar duger den ju till så då får det väl bli korv med bröd då ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

köp en burk  känner du skillnad den dom kallar anjovis smakar bara salt

Man förbereder sig med åtskilliga snapsar innan.............      Download drinking 10

Link to comment
Dela på andra sajter

finns ingen svensk anjovis på tesco

Nä men svenskgjord ansjovis i Ban Sieo i obygden som jag blev jäkligt nöjd medimages_(2).thumb.jpg.3f475db3fe811bd6a2b

post-3132-0-25898400-1430123128_thumb.th

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

för mig så har sillinläggningarna blivit alldeles för söta i min smak . tillochmed matjesill har dom förstört med ökad sockerhalt upp till 20% socker i de .

så de är ingen hit längre köpa . blir endast egen inlagd sill numera.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

då hoppar jag över moset  ,ja varma korvar duger den ju till så då får det väl bli korv med bröd då ha ha

Kan ju vara ett alternativ, men sai krok isaan (tror jag den hette, lite som isterband) funkar bra med potatismos. Behöver bara värmas den åxå. Och hållbarheten på mospåsarna är ju outstanding jämfört med bröd. Måste ju erkänna att jag tar med en burk bullens åxå, kan vara gott när det börjar komma ris ur öronen. Det är ris eller nudlar till allt där.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

för mig så har sillinläggningarna blivit alldeles för söta i min smak . tillochmed matjesill har dom förstört med ökad sockerhalt upp till 20% socker i de .

så de är ingen hit längre köpa . blir endast egen inlagd sill numera.

 

Matjesill 20% socker totalt i burken .. då kan ni fundera på hög halt det är i lagen

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara ett alternativ, men sai krok isaan (tror jag den hette, lite som isterband) funkar bra med potatismos. Behöver bara värmas den åxå. Och hållbarheten på mospåsarna är ju outstanding jämfört med bröd. Måste ju erkänna att jag tar med en burk bullens åxå, kan vara gott när det börjar komma ris ur öronen. Det är ris eller nudlar till allt där.

För det första ska jag långtidsbo så ska det finnas 2 plattor så jag kan laga mat ,pulvermos är ju ingen höjdare samma med bullens korv

ang bröd köper man ju färskt bröd alternativt i frysen om det skulle vara kris på färskt bröd

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

För det första ska jag långtidsbo så ska det finnas 2 plattor så jag kan laga mat ,pulvermos är ju ingen höjdare samma med bullens korv

ang bröd köper man ju färskt bröd alternativt i frysen om det skulle vara kris på färskt bröd

Både condon i Isaan, den i Pattaya och den nuvarande i Jomtien så var det förbjudet att laga mat. Inte ens tillåtet på balkongen, så jag hade liksom inget val.
Nu har ju min vän en platta i lägenheten och skiter i att hon inte får ha det. Men jag föredrar att följa reglerna. Fan nu lät jag som IL, tja så får det vara... 

En condo/studio med kök har jag inte hittat att hyra i rätt prisklass och dom billigare har tydligen dessa regler. Så jag försöker göra det bästa av situationen.
Sen gillar jag faktiskt bullens med pulvermos som omväxling till somtam, ratee, kyckling, nudlar och ris.

En vattenkokare är det enda som är tillåtet. Fast jag funderar på en mikrovågsugn, skulle ge lite mer tillagningsmöjligheter i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

köttbullar och potatismos gör man ju själv hur enkelt som helst och alla ingridienser finns ju på plats

Absolut och det är mycket godare också. Men ibland är man lat och då är det bra att ha nått gott i frysen som är ok att äta.
Gör mycket köttbullar och det uppskattas. Men ska jag äta lunch själv så vet det tusan om jag börjar trilla köttbullar och mosa potatis.

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut och det är mycket godare också. Men ibland är man lat och då är det bra att ha nått gott i frysen som är ok att äta.Gör mycket köttbullar och det uppskattas. Men ska jag äta lunch själv så vet det tusan om jag börjar trilla köttbullar och mosa potatis.

 

bara att lagra lite köttbullar i frysen ,och göra eget mos till en person tar högst en kvart 20 min och det är det värt mot det näst intill oätliga pulvermoset,,, skär potatisen i små bitar kokar dom snabbt

Link to comment
Dela på andra sajter

bara att lagra lite köttbullar i frysen ,och göra eget mos till en person tar högst en kvart 20 min och det är det värt mot det näst intill oätliga pulvermoset,,, skär potatisen i små bitar kokar dom snabbt

Går bra att micra potatis en stund så går det fortare att koka dem till lämplig mospotatis.

Särskilt bra att micra är om man ska steka potatis, eller göra pyt....in med postaisen medans man skär upp kött o lök, sen skär upp potatisen och stek, tar max 20 minuter.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara ett alternativ, men sai krok isaan (tror jag den hette, lite som isterband) funkar bra med potatismos. Behöver bara värmas den åxå. Och hållbarheten på mospåsarna är ju outstanding jämfört med bröd. Måste ju erkänna att jag tar med en burk bullens åxå, kan vara gott när det börjar komma ris ur öronen. Det är ris eller nudlar till allt där.

Nu hädar du, hur fan kan du jämföra  Saikrook med isterband, finns inte en chans! Den är ju inte ens rökt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hädar du, hur fan kan du jämföra  Saikrook med isterband, finns inte en chans! Den är ju inte ens rökt!

Nä men soltorkade, och jag tycker de också är jämförbara i viss mån, finns saigock som är riktigt god.

Har provat och röka dem som svärmor gör efter mina specifikationer(inte så mycket ris/nudlar i), det blir riktigt bra!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

bara att lagra lite köttbullar i frysen ,och göra eget mos till en person tar högst en kvart 20 min och det är det värt mot det näst intill oätliga pulvermoset,,, skär potatisen i små bitar kokar dom snabbt

Pulvermos med ett knäckt ägg, lite smör, muskotnöt och övriga kryddor så kan det faktiskt bli helt okej, men aldrig jämförbart med riktigt potatismos.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

köttbullar och potatismos gör man ju själv hur enkelt som helst och alla ingridienser finns ju på plats

Min "flickvän" har fullt upp med jobbet plus att behaga mig så jag tror inte att det finns tid till det så vi äter ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går bra att micra potatis en stund så går det fortare att koka dem till lämplig mospotatis.

Särskilt bra att micra är om man ska steka potatis, eller göra pyt....in med postaisen medans man skär upp kött o lök, sen skär upp potatisen och stek, tar max 20 minuter.

tack för tipset! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...