Jump to content
IGNORERAD

Ni som flyttat/långtidsbor i Thailand


rolba

Recommended Posts

Glenn Phuket

Skalaren är en av de mest använda saker vi tagit från Thailand och hit. Helt suverän.

Finns i kurvigt utförande också.

 

skalare.JPG

Den blåa e bra till somtam eller när man behöver skära julienne....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    11

  • Glenn Phuket

    11

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Köpt allt detta på Index i Pattis

alla passerar inte Pattaya, i  Sverige finns det i princip varenda närbutik ,och dom vitlökspressar jag sett i Thailand har inte varit mkt att skryta över ,nu har jag inte varit på index så dom kanske är ok 

Link to comment
Dela på andra sajter

alla passerar inte Pattaya, i  Sverige finns det i princip varenda närbutik ,och dom vitlökspressar jag sett i Thailand har inte varit mkt att skryta över ,nu har jag inte varit på index så dom kanske är ok 

Index finns väl lite över alt.

Exempelvis i Korat, köpte för ett tag sedan ett sätt med kniv gaffel o sked, fyra av varje 250 bht, bra kvalité.

Där finns alt som ni pratat om i tråden ang köks redskap.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Index finns väl lite över alt.

Exempelvis i Korat, köpte för ett tag sedan ett sätt med kniv gaffel o sked, fyra av varje 250 bht, bra kvalité.

Där finns alt som ni pratat om i tråden ang köks redskap.

 

I princip alla större städer där jag varit har väl haft Index. Bra kvalitet och en del fina produkter som kan vara svåra att hitta på andra ställen. Är ju ingen lågprisbutik direkt. Har handlat en del på butiken i Phitsanulok. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

I princip alla större städer där jag varit har väl haft Index. Bra kvalitet och en del fina produkter som kan vara svåra att hitta på andra ställen. Är ju ingen lågprisbutik direkt. Har handlat en del på butiken i Phitsanulok. 

 kvalite kostar... I Thailand och i övriga världen......

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

Index är ju som Ikea , de  serverar gravad lax med hovmästarsås o potäter... Sen e det mycke spånplatte möbler som på ikea men man slipper skruva ihop dem själv....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par gjutjärnspannor vore inte helt fel. Jo jag vet att det finns att få tag på här, men de är ganska dyra. Nu tänkte jag att eftersom rolba fick överta hela morsans efterlämnade bohag, så kanske det finns ett par väl instekta gjutjärnspannor.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip alla större städer där jag varit har väl haft Index. Bra kvalitet och en del fina produkter som kan vara svåra att hitta på andra ställen. Är ju ingen lågprisbutik direkt. Har handlat en del på butiken i Phitsanulok. 

Ja där ser man jag uppfattade det som en lågpris butik, men man kan ju inte jämföra den med marknaden där all skit kostar 20 bht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en liten IKEA flashback när jag var på Index. Är det inte mycket som är av samma tillverkare?
HomePro har en del bra saker dom med. Hittade en bra ungsglasform där. Så nu ska jag ta och göra potatisgratäng, lasagna.och andra smarrigheter.:-)

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

alla passerar inte Pattaya, i  Sverige finns det i princip varenda närbutik ,och dom vitlökspressar jag sett i Thailand har inte varit mkt att skryta över ,nu har jag inte varit på index så dom kanske är ok 

Det är väl ingen thailändare i vitlökens förlovade land som använder vitlökspress, så det är väl inte så konstigt att de är  svåra att hitta. 

 

Bredsidan på kniven sedan vassa sidan, hack hack hack räcker ju för thailändarna. De skulle behöva en 33'ans matlagningskurs så vi slapp slafset! :dribble:

Vet itusan vad som hände nu, jag tryckte av misstag på ögat och då vart det såhär. Får inte bort det heller. :beat_plaster: 

Edit ögat gömde bort det jag skrivit tidigare, nu har jag kopierat in det här i varje fall. Gömma går det men inte ändra textstorlek! Fantastiskt!

Bredsidan på kniven sedan vassa sidan, hack hack hack räcker ju för thailändarna. De skulle behöva en 33'ans matlagningskurs så vi slapp slafset! :dribble:

Vet itusan vad som hände nu, jag tryckte av misstag på ögat och då vart det såhär. Får inte bort det heller. :beat_plaster: 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag flyttade ner 2006 så missade jag just osthyvel-fick sända en med faster när hon och hennes man kom förbi på besök.

Fram tills dess fick jag köpa osten på Central Food market vid Chidlom och med att få den skivad där.

Grenuttag såg jag att någon skrev, en bäddmadrass fick jag också släpa med då det hyrda rummets madrass kändes som om den var stoppad med granit.

Men idag finns ju IKEA som löser det mesta av dessa problem.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag flyttade ner 2006 så missade jag just osthyvel-fick sända en med faster när hon och hennes man kom förbi på besök.

Fram tills dess fick jag köpa osten på Central Food market vid Chidlom och med att få den skivad där.

Grenuttag såg jag att någon skrev, en bäddmadrass fick jag också släpa med då det hyrda rummets madrass kändes som om den var stoppad med granit.

Men idag finns ju IKEA som löser det mesta av dessa problem.

Samma här. Sultan bäddmadrasser gör susen för nattsömnen hemma i vårt hus. Vi har handlat en hel del på IKEA sedan dom öppnade som gör livet trevligare i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

Ett lånekort till biblan o en läsplatta för e- böcker . då har jag tillgång till svenska böcker o tidningar...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vattenslangs kopplingar. Plasträfsa. Behövs bara räfsdelen som sätts på ett vattenrör. Och 1000 andra småsaker. Bilbatteri laddare som klarar underhållsladdning tex, i Thailand säljs bara skräp laddare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa prylar har jag köpt på Makro. Kanonkvalitet. Priser ungefär som i Svedala.

002.thumb.JPG.eea18198fc4983115a0568c385

Gjutjärnsgrytan fick jag av Poffa(saknar hans närvaro här på MPR)

005.thumb.JPG.7be84a75fa87e48422c076609b

Dessa kommer från Svedala. En potatisstamp(pressad potatis är mumma) Burk för att göra toppredning.

006.thumb.JPG.214edaac8fbf82c36083377368

Dessa bestick tog jag med mig för en del år sedan. Är från mitt första äktenskap. Har full uppsättning,består av mer än 100st bestick,skopor m.m Tysktillverkade med äkta guldinläggning. Svindyra på den tiden det begav sig. Duger att äta med på den Thailändska landsbygden.

010.thumb.JPG.a906814ae99c06440f4bd2c69b

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min potatisskalare. Gumman hade den när jag flyttade in. Den bästa skalaren som jag någonsin har prövat
1-2015-08-03_21.24.37.thumb.jpg.adfab45d

Goda färdiga köttbullar som är köpta på BigC Klangen 
1-2015-08-03_21.21.53.thumb.jpg.4375c2821-2015-08-03_21.22.33.thumb.jpg.01bc9a50
 

 

köttbullar och potatismos gör man ju själv hur enkelt som helst och alla ingridienser finns ju på plats

Link to comment
Dela på andra sajter

OLW,Ostbågar

Inte OLW men rackarns goda bågar inköpta på Foodland. Finns också lite 'hottare' med chili.

 

DSCN3669.thumb.JPG.0c0861fde3e732f1d7c98

 

Och, bara för att...

DSCN3670.thumb.JPG.9db831bcd42d53101562e

En helt godkänd skalare från HomeWorks.

 

Oscar.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar det verkligen att ta med sig kylvaror till Thailand, det är för min del lite över ett dygn innan jag kan få in varorna i en kyl igen.

kylbag och tidningspapper jag brukar ställa ut väskan över natten så är den kall också

 

Om man hör till de trygghetsknarkande svenskarnas skara som tror att kylvaror blir omedelbart dåliga av att utstå lite värme så ska man nog avstå.

Om inte: Jag slänger kylvarorna i resväskan innan jag drar, och plockar upp 20-talet timmar senare när jag är hemma. Litar på att bagageutrymmet i planet håller kylan en stor del av den tiden. Funkat utan problem hittills Vakuumpackad ost kan dock vara att föredra har jag märkt.

 

Så sant men sillinläggningar ska man vara noga med att dom åker svalt hela vägen ,tål inte mkt varme från dom grumlar sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Torkade ärtor finns på super cheap, pulvermos på tesco topps... Lakris (haribos sortiment) finns på tesco.. De mesta finns bsra hålla ögona öppna när man e ute o handlar...

Pulvermos ,ja man kan bara ta sig för pannan :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

kylbag och tidningspapper jag brukar ställa ut väskan över natten så är den kall också

Så sant men sillinläggningar ska man vara noga med att dom åker svalt hela vägen ,tål inte mkt varme från dom grumlar sig

Sill fileer finns på tesco, så varför ska man bära en massa glasburkar med sig ???

Man kan göra sina inläggningar själv då får man de som man vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Mataffären i "Central Plaza" i Rayong har ett flertal olika goda sillsorter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sill fileer finns på tesco, så varför ska man bära en massa glasburkar med sig ???

Man kan göra sina inläggningar själv då får man de som man vill

visst kan man det ,men nu tar det ju lite tid och fodras en jäkla massa ingridienser till typ anjovis som är fasiken så mkt enklare att ta med sig

eftersom du inte klarar av att göra potatismos betvivlar jag att du klarar av att lägga in sill:big_smile:

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

visst kan man det ,men nu tar det ju lite tid och fodras en jäkla massa ingridienser till typ anjovis som är fasiken så mkt enklare att ta med sig

Fanns ju på Tesco.............

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...