Jump to content
IGNORERAD

Ni som flyttat/långtidsbor i Thailand


rolba

Recommended Posts

Jag vet inte varför man ska ta med så mycket prylar från sverige

 

Om man nu har plats så slipper man ju prova sig fram vilka skräpprylar som är minst skräp, i alla fall min erfarenhet av Thailändskt husgeråd!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    11

  • Glenn Phuket

    11

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ta med några diskborstar, jag lovar att de kommer att bli poppis.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Order från chefen, torkade ärtor och svensk senap. Borde ju gå att köpa där men vafan, sen choklad åxå, en 200g åt henne och en till resten av familjen.

På eget bevåg tar jag med mig potatismos och en burk bullens+lakrits och turkisk peppar. Snus såklart, varma strumpor i min storlek, dom går fan inte att hitta där nere. Fryser om tassarna, tja sen lite knäckebröd men nåt annat vetesjutton. Osthyvel, potatisskalare och annat sånt har jag inte saknat. Kiwiknivarna jag köper där löser alla problem jag har stött på.

Funderar på kalles kaviar och ansjovis, men det är inte bestämt än. Isterband kanske åxå kan få hänga med men det finns ju sai krok isaan så jag vetefan.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskt kaffe är det enda som behövs, punkt.    55555555

Det vet jag för jag har sett Sällskapsresan, det måste finnas svenskt kaffe.

Hallon/lakrits döskallar är det jag tar med, lyckan var total när kompisen fick 4 kg istället för 4 hg som var beställt hemifrån ;-)

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

Order från chefen, torkade ärtor och svensk senap. Borde ju gå att köpa där men vafan, sen choklad åxå, en 200g åt henne och en till resten av familjen.

På eget bevåg tar jag med mig potatismos och en burk bullens+lakrits och turkisk peppar. Snus såklart, varma strumpor i min storlek, dom går fan inte att hitta där nere. Fryser om tassarna, tja sen lite knäckebröd men nåt annat vetesjutton. Osthyvel, potatisskalare och annat sånt har jag inte saknat. Kiwiknivarna jag köper där löser alla problem jag har stött på.

Funderar på kalles kaviar och ansjovis, men det är inte bestämt än. Isterband kanske åxå kan få hänga med men det finns ju sai krok isaan så jag vetefan.

Torkade ärtor finns på super cheap, pulvermos på tesco topps... Lakris (haribos sortiment) finns på tesco.. De mesta finns bsra hålla ögona öppna när man e ute o handlar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En robust Husqvarna köttkvarn Nr10

Hej

Samma här, den är ovärderlig, har tagit med en till släkten också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag nu inte ta med min osthyveln? Skit också.

Nä du den får inte följa med. :-) 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Till o med i risbyn hittar man Felix gurka och mos, de ni, kan bli en korvbricka!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Till o med i risbyn hittar man Felix gurka och mos, de ni, kan bli en korvbricka!

Tja, då behöver jag ju inte ta med mig nåt förutom mig och nallen. Och en kniv, för guds skull, jag har inte sett många i Thailand (som man har till bordet)

Thailand_2015_787.thumb.JPG.ed602227ccf0

Sked och gaffel, eller några jäkla trumpinnar. Men en kniv till att käka med verkar vara omöjligt att hitta.

555, nä  jag kanske inte skall släpa med nåt alls.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, då behöver jag ju inte ta med mig nåt förutom mig och nallen. Och en kniv, för guds skull, jag har inte sett många i Thailand (som man har till bordet)

Thailand_2015_787.thumb.JPG.ed602227ccf0

Sked och gaffel, eller några jäkla trumpinnar. Men en kniv till att käka med verkar vara omöjligt att hitta.

555, nä  jag kanske inte skall släpa med nåt alls.

Testa att ta kniven i handbagaget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Testa att ta kniven i handbagaget. 

Är det därför det inte finns knivar i Thailand ;)

Provade faktiskt sno bestick på flyget, men jag fastnade på nästa säkerhetskontroll. Sen fick jag nya (likadana) som dom just tagit av mig på flygplatsen när käket kom på planet från frankfurt.

Hur dom tänker ibland är ett mysterium.

Men kiwiknivarna i Thailand är ett jäkligt bra köp om man inte skall använda dom för mycket. Kostar ingenting (nästan) och håller ända tills tanten behöver en skruvmejsel - då går spetsen av av nån anledning.

Det kan vara en bra sak att ha med sig faktiskt, en multitång. Den har lite verktyg och funkar för det mest basala i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, då behöver jag ju inte ta med mig nåt förutom mig och nallen. Och en kniv, för guds skull, jag har inte sett många i Thailand (som man har till bordet)

Thailand_2015_787.thumb.JPG.ed602227ccf0

Sked och gaffel, eller några jäkla trumpinnar. Men en kniv till att käka med verkar vara omöjligt att hitta.

555, nä  jag kanske inte skall släpa med nåt alls.

Hej stopp å belägg.

Du får inte glömma att ta  med dig MTM kortet, samt två par kallingar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta med några diskborstar, jag lovar att de kommer att bli poppis.

Knepigt att de har så bra plastpåsar men inte duger till att få till en diskborste!

Svenskt kaffe är det enda som behövs, punkt.    55555555

Det vet jag för jag har sett Sällskapsresan, det måste finnas svenskt kaffe.

Hallon/lakrits döskallar är det jag tar med, lyckan var total när kompisen fick 4 kg istället för 4 hg som var beställt hemifrån ;-)

Tog med två paket för några år sedan. Men det smakade inte så bra där nere. Ett paket fanns kvar nu i juni, men av någon anledning så öppnade jag det inte. Det måste vara vattenkvaliten och värmen som ställer till det.

Får jag nu inte ta med min osthyveln? Skit också.

Vi har tagit med tamme fasen det mesta i köksväg från Thailand till Sverige, det enda tror jag som vi aldrig tagit hit är en osthyvel. Däremot funderar jag varje gång vad jag ska ha osthyveln som vi tog med till Thailand till. Thailändsk ost suger och är dyr. Frugans bror köper alltid med stora ostar till Thailand när han varit hit. Då först är det någon vits att ta dit osthyveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Osthyvel ,   hyvla vitkål till coleslaw  . till iskallt smör  ,  finns säkert mer använda den till

Link to comment
Dela på andra sajter

Som flera redan påpekat, det mesta finns att finna i Thailands oavsett om det gäller husgeråd eller mat, men ibland kan det vara både billigare och smidigare att storhandla i Sverige innan avfärd. En polare hade med sig en klotgrill ned sist som han hittat billigt på Clas Ohlson....

Själv får jag alltid ta med 40 kilo så det brukar bli en resväska med mat och saker.. På IKEA sist handlades några av de prylar som redan nämnts, osthyvel och potatisskalare etc.. Dock mest nöjd med att jag köpte ett "riktigt" rivjärn samt decilitermått. Med åkte också ett par fleecefiltar, de var jävligt billiga, och det fryser trots allt på lite när det blir vinter här.

I matväg, alltid ett kilo ost, falukorv och köttbullar, samt diverse halvfabrikat som underlättar egna matlagningen. 

Det man kan sakna när det gäller mat är "riktiga svenska kebabrätter". Kebabtallrik, Kebabrulle, Kebabpizza. Börjar dock närma mig en acceptabel lösning på det med. Sist handlades Felix "blandade såser" med från Sverige, och Döner Beef Kebab finns numera i frysdisken på Villa Market för endast 199 battingar. Blir hyfsat nära men nästa gång blir det att försöka få med lite Kebabkött från Svedala.

felixblandat.thumb.jpg.f99d5f28ba7f6cba2 doner_meat.thumb.jpg.79851c2dfc1ca738688

Viktigast av allt för husfriden är dock 1 kilo körsbär eller bigarråer. Billigt sätt att ligga på plus ett par dagar.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Som flera redan påpekat, det mesta finns att finna i Thailands oavsett om det gäller husgeråd eller mat, men ibland kan det vara både billigare och smidigare att storhandla i Sverige innan avfärd. En polare hade med sig en klotgrill ned sist som han hittat billigt på Clas Ohlson....

Själv får jag alltid ta med 40 kilo så det brukar bli en resväska med mat och saker.. På IKEA sist handlades några av de prylar som redan nämnts, osthyvel och potatisskalare etc.. Dock mest nöjd med att jag köpte ett "riktigt" rivjärn samt decilitermått. Med åkte också ett par fleecefiltar, de var jävligt billiga, och det fryser trots allt på lite när det blir vinter här.

I matväg, alltid ett kilo ost, falukorv och köttbullar, samt diverse halvfabrikat som underlättar egna matlagningen. 

Det man kan sakna när det gäller mat är "riktiga svenska kebabrätter". Kebabtallrik, Kebabrulle, Kebabpizza. Börjar dock närma mig en acceptabel lösning på det med. Sist handlades Felix "blandade såser" med från Sverige, och Döner Beef Kebab finns numera i frysdisken på Villa Market för endast 199 battingar. Blir hyfsat nära men nästa gång blir det att försöka få med lite Kebabkött från Svedala.

felixblandat.thumb.jpg.f99d5f28ba7f6cba2 doner_meat.thumb.jpg.79851c2dfc1ca738688

Viktigast av allt för husfriden är dock 1 kilo körsbär eller bigarråer. Billigt sätt att ligga på plus ett par dagar.

 

 

Fungerar det verkligen att ta med sig kylvaror till Thailand, det är för min del lite över ett dygn innan jag kan få in varorna i en kyl igen.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar det verkligen att ta med sig kylvaror till Thailand, det är för min del lite över ett dygn innan jag kan få in varorna i en kyl igen.

 

Om man hör till de trygghetsknarkande svenskarnas skara som tror att kylvaror blir omedelbart dåliga av att utstå lite värme så ska man nog avstå.

Om inte: Jag slänger kylvarorna i resväskan innan jag drar, och plockar upp 20-talet timmar senare när jag är hemma. Litar på att bagageutrymmet i planet håller kylan en stor del av den tiden. Funkat utan problem hittills Vakuumpackad ost kan dock vara att föredra har jag märkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Potatisskalare fins att köpa i Thailand. Fast drn kallas nog fruktskalare.

Har en inköpt för ca 25 B

Utmärkt att skala potatis med

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjukost 500g(bacon kräft etc) ,perstorp ättika,grillkrydda,vissa buljongtärningar,färsk pepparot 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min potatisskalare. Gumman hade den när jag flyttade in. Den bästa skalaren som jag någonsin har prövat
1-2015-08-03_21.24.37.thumb.jpg.adfab45d

Goda färdiga köttbullar som är köpta på BigC Klangen 
1-2015-08-03_21.21.53.thumb.jpg.4375c2821-2015-08-03_21.22.33.thumb.jpg.01bc9a50
 

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar det verkligen att ta med sig kylvaror till Thailand, det är för min del lite över ett dygn innan jag kan få in varorna i en kyl igen.

Jag har en liten mjuk kylbag som jag packar det sista jag gör. Försöker lägga den mitt i resväskan så att kläder och dylikt isolerar runt. Varorna är kalla när jag kommer fram ca 20 tim senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två små frigolitlådor som ryms i resväskan, dom håller kylan tillräckligt.

Inköpta i Thailand för 39b styck. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...