Jump to content
IGNORERAD

Ni som flyttat/långtidsbor i Thailand


rolba

Recommended Posts

Vad tar ni med er från Sverige? Eller vad saknar ni som ni borde tagit med er?

Jag har hört att rejäla bestick att äta med kan vara svårt att finna. Men nu finns ju IKEA så det borde väl gå att lösa.

Jag brukar ju knappt ha 15kg bagage men tänker fylla upp bättre nästa gång.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    17

  • stefan5300

    11

  • Glenn Phuket

    11

  • Gustav

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tycker att allt finns att köpa i Thailand förutom svenska böcker som jag brukar ta med.

Visst följer det med i bland inlagd sill och Kalles kaviar.

Bra bestick finns på Tesco Lotus, BigC och Makro.

Skor i storlek 46 och uppåt är väldigt svårt att få tag på så det köps hemma.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar bara matvaror som renskav, ansjovis, Västerbottensost och Polarkaka med mig från mina Sverigebesök. Rediga bestick hittar du även i Pattaya i en affär på baksidan BIG C på Second Road. Där hittar du för övrigt det mesta som man kan tänkas behöva i ett kök för en mycket billig penning.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar bara matvaror som renskav, ansjovis, Västerbottensost och Polarkaka med mig från mina Sverigebesök. Rediga bestick hittar du även i Pattaya i en affär på baksidan BIG C på Second Road. Där hittar du för övrigt det mesta som man kan tänkas behöva i ett kök för en mycket billig penning.

 

Fritz..

Tar bara matvaror som renskav, ansjovis, Västerbottensost och Polarkaka med mig från mina Sverigebesök. Rediga bestick hittar du även i Pattaya i en affär på baksidan BIG C på Second Road. Där hittar du för övrigt det mesta som man kan tänkas behöva i ett kök för en mycket billig penning.

 

Fritz..

Eller i det nya varuhuset som ligger granne med Friendship.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Koksredskap, ingredienser/kryddor till matlagning, bocker och korsordstidningar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Potatisskalare ,osthyvel,potatisstamp,vitlöksspress 

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Potatisskalare ,osthyvel,

Dem saknar man i Thailand ska komma ihåg till nästa måndagens avfärd! Bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Dem saknar man i Thailand ska komma ihåg till nästa måndagens avfärd! Bra

Allt sånt finns på IKEA i Bangkok annars

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt sånt finns på IKEA i Bangkok annars

Kanske enklare att ta med från Sverige.

Många har långt till IKEA som bor i Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske enklare att ta med från Sverige.

Många har långt till IKEA som bor i Thailand.

Ja. Men eftersom det ligger nära Suvvan har ju alla möjlighet att göra ett stopp i samband med inresan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske enklare att ta med från Sverige.

Många har långt till IKEA som bor i Thailand.

Får väl även tänka på kvalliten, har kopt bland annat billiga potatisskalare som varit totalt kass.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Men eftersom det ligger nära Suvvan har ju alla möjlighet att göra ett stopp i samband med inresan

Springa i affärer efter 11-16 timmars flygning, nä fy tusan och var gor man av sitt bagage på 4-5 väskor.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Springa i affärer efter 11-16 timmars flygning, nä fy tusan och var gor man av sitt bagage på 4-5 väskor.

Finns bagageinlämning i avgångshallen på Suvvan och IKEA ligger inte många minuter bort med TAXI från flygplatsen

Men vill man inte så får man klara sig utan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bagageinlämning i avgångshallen på Suvvan och IKEA ligger inte många minuter bort med TAXI från flygplatsen

Men vill man inte så får man klara sig utan

Det är nog både billigare och lättare att ta med sig, potatisskalare, osthyvel och en stamp än med bagageinlämning och taxiresor i Bangkok.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte varför man ska ta med så mycket prylar från sverige. Om man tittar runt så finns det faktiskt väldigt mycket bra saker här i landet så man behöver inte släpa från sverige. Man behöver inte heller åka till IKEA i Bkk. Sill, kaviar, knäckebröd, potatisskalare,vitlökspressar,lingonsylt, potatismos och en jäkla massa annat finns här i Pattaya. Men det finns inte på 7-11. Kolla in Index,  Central Festival, HomePro osv. Fick jättefina bestick när jag samlade stämplar på big c även ett helt kastrull sett. Mycket bättre kvalitet än det jag hade hemma i sverige. Det finns faktiskt saker som har bra kvalitet här i Thailand också.

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog både billigare och lättare att ta med sig, potatisskalare, osthyvel och en stamp än med bagageinlämning och taxiresor i Bangkok.

Jag har nästan hela morsans efterlämnade bohag skräpandes i garaget så ju mer sånt jag har behov av i Thailand desto mer plats får jag i garaget. Men jag tänker inte släpa ner allt, då är det lättare att åka till återvinningen. Men lite bestick, osthyvel och kanske en potatisskalare, vad man nu ska med den till, tar jag nog med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bagageinlämning i avgångshallen på Suvvan och IKEA ligger inte många minuter bort med TAXI från flygplatsen

Men vill man inte så får man klara sig utan

Inte om man har prylarna med sej i väskan från Sverige. Ganska smart faktiskt, så slipper man lämna in väskorna till förvaring, slänga sej i en taxi och leta runt efter prylar på Ikea, taxi tillbaka och plocka ut väskorna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man flyger med FinnAir så kan man faktisk nästan få med sig 100kg per per person. Då kanske det finns lite plats för en osthyvel. :-)

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte varför man ska ta med så mycket prylar från sverige. Om man tittar runt så finns det faktiskt väldigt mycket bra saker här i landet så man behöver inte släpa från sverige. Man behöver inte heller åka till IKEA i Bkk. Sill, kaviar, knäckebröd, potatisskalare,vitlökspressar,lingonsylt, potatismos och en jäkla massa annat finns här i Pattaya. Men det finns inte på 7-11. Kolla in Index,  Central Festival, HomePro osv. Fick jättefina bestick när jag samlade stämplar på big c även ett helt kastrull sett. Mycket bättre kvalitet än det jag hade hemma i sverige. Det finns faktiskt saker som har bra kvalitet här i Thailand också.

 

Det är ju så att jag har en massa prylar liggandes och skillnaden att frakta från Sverige om jag har plats/vikt över är ju marginell jämfört med att åka runt och handla dessa saker i Thailand. Ost därimot kommer jag att ladda på med några kilo.

Link to comment
Dela på andra sajter

det med husqvarna,s köttkvarn ,, då tänkte jag mest på gamla fina hållbara nostalgi (kult) prylar från sverige som fungerar än idag , snygg design med tycker jag . får fina minnen varje gång jag använder den . jyste å få sådant ,

kan nog tänkas stefan får något sådant när tillagar husmanskost då han kikar i en gammal receptbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så att jag har en massa prylar liggandes och skillnaden att frakta från Sverige om jag har plats/vikt över är ju marginell jämfört med att åka runt och handla dessa saker i Thailand. Ost därimot kommer jag att ladda på med några kilo.

Är helt med på vad du menar. Jag har en hel del själv som jag ska göra mig av med. Och jag kommer säkert stoppa ned någon osthyvel och stek pincett i resväskan när jag åker hem från sverige.Men det jag menar är att folk är så hysteriska över att det inte finns här i Thailand och man måste ta saker från sverige. Jag har kollat en del hur jag ska kunna få med saker hit från sverige. Som jag skrev förut FinAir biljett med extra väskor nästan 100kg. 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bagageinlämning i avgångshallen på Suvvan och IKEA ligger inte många minuter bort med TAXI från flygplatsen

Men vill man inte så får man klara sig utan

De flesta har säkert både osthyvel och potatisskalare över i Sverige som man kan ta ner när man flyttar.

Annars finns det att köpa i Sverige.

Känns smidigare än att ta en taxi till IKEA tur och retur för att hämta bagaget på Suvvan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...