Jump to content
IGNORERAD

1 av 4 thailändska fiskebåtar oregistrerade


MPR Nyheter

Recommended Posts

Slutdatumet för att registrera fiskebåtar i Thailand gick ut vid midnatt igår, men en av fyra fiskebåtar var då fortfarande inte registrerade och kommer vara förbjudna att gå ut till havs.
Fiskerimyndigheten sade att 12,270 av 57,141 fiskebåtar inte har registrerats samt att man upptäckt 880 båtar som inte hade tillräcklig utrustning, vilket betyder att de inte får användas. Sompote Kribkratok från myndigheten sade att oregistrerade båtar som påträffas med att fiska kan resultera i böter på upp till 300,000 baht och/eller tre års fängelse.
"Fartyg kommer inte tillåtas registrera sig efter slutdatumet och datumet för nästa runda av registreringar kan endast bestämmas efter att Kommandocentret för Bekämpning av Illegalt Fiske (CCCIF) slutför sin diskussion om hållbar marin skörd, vilket är indexet för thailändsk fisk- och skaldjur som resurs," sade han.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/national/One-in-4-fishing-boats-unregistered-30265653.html

30265653-01_big.thumb.JPG.2181f223c176ee

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Oj, detta kan sluta olyckligt.... "Fartyg kommer inte tillåtas registrera sig efter slutdatumet"

Fattar inte ens hur dom tänkte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom hade redan fått en förlängning på (om jag minns rätt) 3 månader att registrera sina fartyg. Dom får skylla sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Så om jag köper en av dessa oreggade båtar och vill göra det lagligt så går det inte, det är det jag läser. Dom går inte ens att sälja.

Kommer inte att sluta bra.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Var läser du detta?

Om det inte går att regga in dom som fiskebåtar så är dom lika roliga som olagliga bilar i Sverige, får inte framföras på väg. Vad skall man med en sån till?

Kul med en fiskebåt som man inte kan fiska med. Eller så tolkade jag texten i alla fall.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte går att regga in dom som fiskebåtar så är dom lika roliga som olagliga bilar i Sverige, får inte framföras på väg. Vad skall man med en sån till?

Kul med en fiskebåt som man inte kan fiska med. Eller så tolkade jag texten i alla fall.

Går väl att sälja ändå. Går väl att bygga om till husbåt eller nåt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag köper en av dessa oreggade båtar och vill göra det lagligt så går det inte, det är det jag läser. Dom går inte ens att sälja.

Kommer inte att sluta bra.

Den nya ägaren måste ju kunna ansöka om att få sin båt registrerad. Dom fick en period på ytterligare 3 månader att registrera sina båtar. Att en del av ägarna inte fick 'tummen ut' gör att dom får skylla sig själva.
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag skulle gott tänka mig att köpa en gammal Thai fiske båt för att sedan köra fisketurer med..

Link to comment
Dela på andra sajter

33 slavskepp jagas - slaveri avslöjat i Thailand

Tusentals människor har utnyttjats som slavar i den thailändska fiskeindustrin.

Internationella organisationen för migration jagar 33 slavskepp utanför Papua Nya Guineas kust.

– Sökandet är svårt, säger George Gigauri, IOM:s utsände på Papua Nya Guinea.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21199006.ab

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

33 slavskepp jagas - slaveri avslöjat i Thailand

Tusentals människor har utnyttjats som slavar i den thailändska fiskeindustrin.

Internationella organisationen för migration jagar 33 slavskepp utanför Papua Nya Guineas kust.

– Sökandet är svårt, säger George Gigauri, IOM:s utsände på Papua Nya Guinea.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21199006.ab

När jag någon gång rapporterar eller säger något negativt om Thailand eller thailändare, så öser jag galla enligt dej.

Tror du att du har nån jävla ensamrätt på denna typ av rapportering?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag någon gång rapporterar eller säger något negativt om Thailand eller thailändare, så öser jag galla enligt dej.

Tror du att du har nån jävla ensamrätt på denna typ av rapportering?

Vaknat på fel sida idag eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer med Khun Ken här. Inte bara för att dom fått gott om tid redan. Syftet med detta är ju att undvika exportembargo från EU bland annat. Då vore det orättvist mot dom som följer reglerna att dom ska straffas för att andra inte gör det. Deras levebröd kan tas ifrån dom utan att dom gjort något fel. Hellre offra  dom andra. 

Man kan ju också undra varför vissa inte registrerat sina båtar. Vilket skumrask döljer sig där? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer med Khun Ken här. Inte bara för att dom fått gott om tid redan. Syftet med detta är ju att undvika exportembargo från EU bland annat. Då vore det orättvist mot dom som följer reglerna att dom ska straffas för att andra inte gör det. Deras levebröd kan tas ifrån dom utan att dom gjort något fel. Hellre offra  dom andra. 

Man kan ju också undra varför vissa inte registrerat sina båtar. Vilket skumrask döljer sig där? 

Dessutom använder säkert en del av dom olagliga fiskeredskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det är ju Thailändsk but what can I do mentaliteten som slår igenom. Vännen hade samma sak med att regga SIM/mobilkortet, lätt att lösa tyckte jag men hon höll på att konstra tills jag sa att det inte går att ringa längre om hon inte reggar kortet. Hon har ju 2 SIM-kort, och har reggat det ena, men varför hon inte reggade det andra vetefan.

But, what can I do... får jag väl säga. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

33 slavskepp jagas - slaveri avslöjat i Thailand

Tusentals människor har utnyttjats som slavar i den thailändska fiskeindustrin.

Internationella organisationen för migration jagar 33 slavskepp utanför Papua Nya Guineas kust.

– Sökandet är svårt, säger George Gigauri, IOM:s utsände på Papua Nya Guinea.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21199006.ab

Helt otroligt att det var så jäkla svinigt trodde jag inte!

Hoppas att de fortsätter och drar upp det här till ytan och publicerar allt som går att hitta.

Bojkott av thailändsk fisk och nedklassning vore på sin plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok: -- THE AUTHORITIES, the business sector and NGOs all predict that Thailand's rank on the illegal, unreported and unregulated fishing (IUU) list will not improve, despite the strict measures being implemented by the government.

 

http://www.nationmultimedia.com/national/Thailand-seen-as-unlikely-to-meet-EUs-fishing-stan-30265769.html

Strict measures - i helvete heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok: -- The latest ban of possession and use of six kinds of fishing gears by the head of the National Council for Peace and Order (NCPO) Gen Prayut Chan-o-cha has been a shock to the fishing industry with outcry from thousands of owners of fishing boats in coastal provinces and fishing association that they are not prepared for such lightning action.

 

They came out in meetings calling on the prime minister to suspend enforcement of the order so they will have time to adapt themselves.

http://englishnews.thaipbs.or.th/military-juntas-fishing-gear-ban-shock-most-legal-fishing-trawlers

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...