Jump to content
IGNORERAD

Speciella tuk-tuks kör för 30 baht i Phuket City


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En grupp på 87 tuk-tuks kommer tillåtas att ta endast 30 baht för att transportera kunder i en noggrant designerad zon i Phuket City.
Fordonen har fram tills nyligen verkat illegalt och har nu utrustats med distinkta gula tak så att både polis och passagerare lätt kan identifiera dem. Guvernör Nisit Jansomwong sade under ett möte med tjänstemän att priserna inte kommer vara förhandlingsbara.
"Priset är satt på 30 baht per passagerare. Det är inte möjligt att förhandla till sig högre priser," sade han. Alla förare som blir påkomna med att bryta mot regeln kommer bötfällas 5,000 baht för det första övertrampet och sedan förlora sin rätt att tillhandahålla tjänsten vid ett andra övertramp, sade Nisit.

Källa: http://phuketwan.com/tourism/yellow-top-phuket-tuk-tuks-told-charge-baht-per-passenger-face-5000-baht-fine-22877/

20150729154827_1_normal.thumb.jpg.0f0bdf

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Dom bilarna lever nog farligt, lite sabotage är väl att vänta kan jag tro.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Sådana här tuk-tuk fanns redan för tjugo år sedan i Phuket town. Då kostade det faktiskt bara tio baht att åka runt med dem men det fanns en liten hake.

Du var tvungen att åka till en skräddare och titta lite på de kläder som han kunde skräddarsy till dig.

Cheap, cheap. Special price for you my friend !

Sedan var du också tvungen att stanna till vid en juvelerare som kunde sälja dig de absolut bästa smyckena som fanns att få fatt i på den tiden.

- If you buy this golden necklet you can sell it in your homecountry for twice the price !

Det var ett bra sätt att se sig om i Phuket town och om någon undrar så kom jag inte hem till Sverige med vare sig skräddarsydda kostymer eller guldsmycken. :big_smile:

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

På den tiden var kanske inte maffiafasonerna så utbredda, nu ses det nog inte med så blida ögon att några dumpar priserna för taxis och annat.

Råkade ut för "shoppingrundor" i BKK på första trippen, jag fick för mig att tuk-tuken fick betalt i soppa då av affärerna - nån typ av voucher tyckte jag mig se i alla fall. I mitt fall var det silke/tyg och smycken som jag tydligen såg ut att vara intresserad av. Men nej, jag köpte inget jag heller.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom bilarna lever nog farligt, lite sabotage är väl att vänta kan jag tro.

Varför det? 

Dom har ju "nedgraderats" till denna nivå från att ha varit helt olagliga och oreglerade, är väl nån sorts straff för att dom överhuvudtaget ska få köra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Varför det? 

Dom har ju "nedgraderats" till denna nivå från att ha varit helt olagliga och oreglerade, är väl nån sorts straff för att dom överhuvudtaget ska få köra!

Prisdumpningar är kanske inte så uppskattat anar jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Sådana här tuk-tuk fanns redan för tjugo år sedan i Phuket town. Då kostade det faktiskt bara tio baht att åka runt med dem men det fanns en liten hake.

Du var tvungen att åka till en skräddare och titta lite på de kläder som han kunde skräddarsy till dig.

Cheap, cheap. Special price for you my friend !

Sedan var du också tvungen att stanna till vid en juvelerare som kunde sälja dig de absolut bästa smyckena som fanns att få fatt i på den tiden.

- If you buy this golden necklet you can sell it in your homecountry for twice the price !

Det var ett bra sätt att se sig om i Phuket town och om någon undrar så kom jag inte hem till Sverige med vare sig skräddarsydda kostymer eller guldsmycken. :big_smile:

// Luke the Drifter

Edit. Däremot så kom jag hem till Sverige många erfarenheter rikare !

 

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Prisdumpningar är kanske inte så uppskattat anar jag.

Nja, nu är du inte på banan riktigt, det är myndigheterna som satt priset, inte tucisåkarna, dom skulle säkert ha tagit betydligt mer i avgift om dom haft något val!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nja, nu är du inte på banan riktigt, det är myndigheterna som satt priset, inte tucisåkarna, dom skulle säkert ha tagit betydligt mer i avgift om dom haft något val!

Och hur skyddar man då den egna verksamheten? genom att ta bort konkurrensen. Vilket var vad jag skrev från början - sabotage.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...