Jump to content
IGNORERAD

Varning utfärdad för körkortsbedragare i Khon Kaen


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Transportkontoret i Khon Kaen har utfärdat en varning om gäng som utnyttjar personer som är ute efter att få tag i körkort utan att behöva genomföra körtest eller fysiska undersökningar.
Kanok Siripanichkorn – chef för Khon Kaens Transportkontor – sade att gängen vanligtvis kräver 2,000-3,000 baht från personer som vill undvika de legala processerna, men tillade att de istället blir lurade på sina pengar. Kanok sade att varningsskyltar har satts upp runt fyra kontor som utfärdar körkort och att en specialstyrka även har satts ihop för att gripa gängen.
En person som vill ha ett körkort måste lämna in identifikationsdokument, genomgå en fysisk undersökning som främst riktar in sig mot syn, se på en 15 minuter lång video om transport- och trafikregler, ta ett körtest och bli godkänd i ett skriftligt prov, sade Kanok.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/635728/gangs-prey-on-people-buying-driver-licence

IMG_7040-300x203.thumb.jpg.ab597403a275e

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    4

  • Nemo

    4

  • Baa

    2

  • kitungmakmak

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En person som vill ha ett körkort måste lämna in identifikationsdokument, genomgå en fysisk undersökning som främst riktar in sig mot syn, se på en 15 minuter lång video om transport- och trafikregler, ta ett körtest och bli godkänd i ett skriftligt prov,

Sist jag gjorde det, så var den där videon uppemot en timme lång. Har de gjort en förkortad version numera?   :blink:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sist jag gjorde det, så var den där videon uppemot en timme lång. Har de gjort en förkortad version numera?   :blink:

 

Samma i Udon, nytt för i år!

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma i Udon, nytt för i år!

 

Okay.  Tycker att den borde ha blivit längre, med tanke på att teoriprovet har blivit svårare.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Okay.  Tycker att den borde ha blivit längre, med tanke på att teoriprovet har blivit svårare.

I Pattis så var videon betydligt längre än 1 timma. Men jag minns inte hur många timmar för jag gick ut och fika istället. Nästan alla svaren på proven hittade jag på internet.

Hade jag inte kollat svaren på internet så hade jag inte klarat provet, för bilderna på testet var så jäkla oklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går fortfarande att vända sig till körskolan i Udon och "köpa" utbildning, inkl. körkort för runt 3-4 000 THB, då får man göra provet hos skolan och där blir aldrig någon kuggad vad jag fått höra! Konstigt?

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det går fortfarande att vända sig till körskolan i Udon och "köpa" utbildning, inkl. körkort för runt 3-4 000 THB, då får man göra provet hos skolan och där blir aldrig någon kuggad vad jag fått höra! Konstigt?

Kan det ju vara värt. Om man nu inte ids plugga. Eller rättare sagt att det är fult att plugga om jag fattat vissa kommentarer om mig rätt. Dock inga från Baa vad jag kan påminna mig - bara så det är klart.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattis så var videon betydligt längre än 1 timma. Men jag minns inte hur många timmar för jag gick ut och fika istället. Nästan alla svaren på proven hittade jag på internet.

Hade jag inte kollat svaren på internet så hade jag inte klarat provet, för bilderna på testet var så jäkla oklara.

Nu var det några år sedan jag gjorde provet men fick man surfa på nätet eller gjorde du det i smyg med telefonen? Jag lyckades klara det ändå, många frågor kom igen med en viss skillnad men med nästa samma svarsalternativ så med lite slutledningsförmåga gick kunde jag ändra lite i de tidigare svaren. Har för mig att de flesta frågorna handlade om vart man kunde och inte kunde parkera.

Jag är ytters tveksam till att jag någorlunda snabbt hade kunnat surfa mig till de svar jag var osäker på. Vart kan man hitta de Thailändska trafikreglerna på nätet på engelska?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattis så var videon betydligt längre än 1 timma. Men jag minns inte hur många timmar för jag gick ut och fika istället. Nästan alla svaren på proven hittade jag på internet.

Hade jag inte kollat svaren på internet så hade jag inte klarat provet, för bilderna på testet var så jäkla oklara.

Svaren finns även på videon, om man tittar på den.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu var det några år sedan jag gjorde provet men fick man surfa på nätet eller gjorde du det i smyg med telefonen? Jag lyckades klara det ändå, många frågor kom igen med en viss skillnad men med nästa samma svarsalternativ så med lite slutledningsförmåga gick kunde jag ändra lite i de tidigare svaren. Har för mig att de flesta frågorna handlade om vart man kunde och inte kunde parkera.

Jag är ytters tveksam till att jag någorlunda snabbt hade kunnat surfa mig till de svar jag var osäker på. Vart kan man hitta de Thailändska trafikreglerna på nätet på engelska?

Nej man fick givetvis inte titta på telefonen under provet. Jag pluggade dom utantill hemma på internet. Det är förmodligen BETYDLIGT svårare idag än för några år sedan.

Man får ha högst 5 fel av 50 frågor. Det var en engelsman som också hade svaren, men jag vet att han var skitförbannad efter 3 gången och inte blivit godkänd. Han fick alltid komma tillbaka nästa vecka heh heh.Dom är skitskumma bilderna på testet. Du hittar svaren på internet genom att googla, jag hinner inte just nu att leta. Men om du inte hittar så påminn mig senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Svaren finns även på videon, om man tittar på den.  

Jag har för mig att video var på 3-4 timmar när jag var där. Jag kollade lite av skitfilmen sen gick jag ut. Massa konstigt svammel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går fortfarande att vända sig till körskolan i Udon och "köpa" utbildning, inkl. körkort för runt 3-4 000 THB, då får man göra provet hos skolan och där blir aldrig någon kuggad vad jag fått höra! Konstigt?

Tror de är så duktiga på att lära ut så det är därför alla blir godkända...

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tror de är så duktiga på att lära ut så det är därför alla blir godkända...

Så är det nog, varför skulle dom fuska med nåt så allvarligt som körkort.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ett giltigt körkort hemifrån samt det internationella behöver man inte göra teori och körning.

Bara reaktionstest, färgseende samt läkarintyg.

Tycker nog att det är för enkelt att ta ett giltigt KK för en utlänning som inte har KK alls.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ett giltigt körkort hemifrån samt det internationella behöver man inte göra teori och körning.

Bara reaktionstest, färgseende samt läkarintyg.

Tycker nog att det är för enkelt att ta ett giltigt KK för en utlänning som inte har KK alls.

Är det inte för enkelt för thailändare också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte för enkelt för thailändare också?

Japp, enklare då dom kan språket skulle jag tro.

Risken att piloter och sjökaptener har lika enkelt för ett certifikat.  :waaaht:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har man ett giltigt körkort hemifrån samt det internationella behöver man inte göra teori och körning.

Bara reaktionstest, färgseende samt läkarintyg.

Tycker nog att det är för enkelt att ta ett giltigt KK för en utlänning som inte har KK alls.

Tyvärr så stämmer inte det alla gånger. Det beror på dagsformen på personalen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det några år sedan jag gjorde provet men fick man surfa på nätet eller gjorde du det i smyg med telefonen? Jag lyckades klara det ändå, många frågor kom igen med en viss skillnad men med nästa samma svarsalternativ så med lite slutledningsförmåga gick kunde jag ändra lite i de tidigare svaren. Har för mig att de flesta frågorna handlade om vart man kunde och inte kunde parkera.

Jag är ytters tveksam till att jag någorlunda snabbt hade kunnat surfa mig till de svar jag var osäker på. Vart kan man hitta de Thailändska trafikreglerna på nätet på engelska?

De Taiiländka trafikreglerna finns här på forumet under dokument. De lades upp för något år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tant´s systersonen tog sitt för nån månad sedan, en halv/ heldag  på trafikmyndigheten tror jag det var, efter det gjordes ett teoriprov och nästa dag var det körprovet. Tror det kosta runt ettusen (bath).

Link to comment
Dela på andra sajter

De Taiiländka trafikreglerna finns här på forumet under dokument. De lades upp för något år sedan.

Ok hittar dock inga dokument. Hur kommer man till dokument?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarar som jag gjorde en gång på TT(i en annan fråga). För en normalbegåvad så är det inga problem, bara svara på frågorna logiskt.

 

ps. den andra frågan var när ett snille inte kunde förstå 50% av frågorna på ett turistvisa till flickvännen sin..

ps2. som utlänning får du ju t.o.m hjälp, om du frågar.

Jag fattade inte vissa saker och frågade hur de menar, då pekade han bara att DÄR!......

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...