Jump to content
IGNORERAD

Fyra turister döda i olycka på Khon Kaen Zoo


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Fyra turister omkom under söndagen när en spårvagn som bar på fler än 30 passagerare välte vid Khon Kaen Zoo i Thailand.
Havererade bromsar ska vara orsaken till olyckan, enligt djurparkens direktör Tawin Ratanawongsawat. Man kunde inte uppge exakt hur många personer som har skadats i olyckan, men samtliga av dem ska ha skickats till närliggande sjukhus. På grund av djurparkens bergiga terräng och det faktum att den breder ut sig på 3,000 hektar så brukar besökare oftast ta sig runt med hyrda golfbilar eller ta spårvagnen.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/4-dead-30-injured-in-tram-accident-at-Thai-zoo-30263798.html

 

post-8073-0-37123400-1436090250.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt lokal TV nyheterna blev det något fel på eltillförseln vilket medförde att vagnens bromssystem slogs ut varpå den gick baklänges nerför en brant backe och havererade, många svårt skadade och omkomna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Enligt lokal TV nyheterna blev det något fel på eltillförseln vilket medförde att vagnens bromssystem slogs ut varpå den gick baklänges nerför en brant backe och havererade, många svårt skadade och omkomna!

Fy fan och den där åkte man i december med alla frugans syskon och barn

post-3485-0-26471400-1436091860.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt lokal TV nyheterna blev det något fel på eltillförseln vilket medförde att vagnens bromssystem slogs ut varpå den gick baklänges nerför en brant backe och havererade, många svårt skadade och omkomna!

Märkligt bromssystem. Det borde ju fungera tvärt om, alltså att bromsarna slår till om elen försvinner.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt bromssystem. Det borde ju fungera tvärt om, alltså att bromsarna slår till om elen försvinner.

 

Fritz..

Tycker jag med, men nu ska man ju inte ta allt för givet med mig som tolk, dock förefaller det vara säkert att vagnen var på den högsta delen av banan när bromssystemet havererade, och elfel sägs ligga bakom, går säkert att tolka på många sätt, tragiskt i vilket fall och ett stort avbräck för parken som blivit ett stort dragplåster för turism i regionen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Spårvagn" :huh: Vilka spår? Jag ser gummihjul på en vägbana av betong!

 

Förmodligen en direktöversättning av ordet "tram" som inte nödvändigtvis måste gå på spår.

 

Tvivlar på att det där fordonet är eldrivet, men det kan ju kanske vara ett elektriskt fel som slagit ut bromsarna, även om jag tvivlar på det också. Dåligt underhåll eller felaktig körning är mina tips på grundorsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Spårvagn" :huh: Vilka spår? Jag ser gummihjul på en vägbana av betong!

 

Förmodligen en direktöversättning av ordet "tram" som inte nödvändigtvis måste gå på spår.

 

Tvivlar på att det där fordonet är eldrivet, men det kan ju kanske vara ett elektriskt fel som slagit ut bromsarna, även om jag tvivlar på det också. Dåligt underhåll eller felaktig körning är mina tips på grundorsaken.

Helt riktigt, gummihjul så buss vore mer adekvat benämning, fattar inte heller detta med el för vad jag minns sitter en stor gastank baktill!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt, gummihjul så buss vore mer adekvat benämning, fattar inte heller detta med el för vad jag minns sitter en stor gastank baktill!

 

Kenneth4618, som ganska nyligen åkte med denna, kanske kan reda ut vilken typ av motor det på den är. Om det nu skulle vara en gasdriven Ottomotor, hur kommer det sig att bromssystemet skulle vara elektriskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det är flera vagnar kan bromssystemen på vagnarna vara elektriska som dras av en gasdriven förbränningsmotor i första vagnen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Var den eldriven?

Vet inte då jag inte kollade det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte då jag inte kollade det

 

Jag tänkte närmast på att man kanske kunde höra om det var en vanlig motor eller om den var nästan ljudlös. Men det är väl kanske ingenting man tänker på.     :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt underhåll eller felaktig körning är mina tips på grundorsaken.

 

Ja nog var det felaktig körning när inte piloten bara vred om ratten direkt när det började gå baklänges och såg till att ekipaget hamnade till skogs innan farten blev för hög.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast eldrivna eftersom de har avgassystem med ljuddämpare, syns på bilderna i Tallvikings länk.

 

Tragisk olycka, exakt vad den beror på vet jag inte, men jag antar att det var en kombination av tekniskt fel och en Thailändsk chaufför.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nog var det felaktig körning när inte piloten bara vred om ratten direkt när det började gå baklänges och såg till att ekipaget hamnade till skogs innan farten blev för hög.

Fritz..

Gick aldrig baklänges.

En "tram" (förbränningsmotor) körde rakt in i en annan parkerad "tram" i nedförsbacke.

Båda fortsatte nedåt och av vägen och välte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rost i gasreglaget eller vagasvajern gjorde att gasen hängde upp sig, är troligen orsaken till olyckan enligt polisens expert (en lärare på en skola)   :rolleyes:

Kunde inte chaffisen stängt av tändningen eller frikopplat, istället för att fortsätta med full gas? :rolleyes:

 

30263998-03_big.jpg

http://www.nationmultimedia.com/national/Trolleybus-crash-blamed-on-rusted-accelerator-30263998.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...