Jump to content
IGNORERAD

Thailands flotta vill köpa kinesiska ubåtar för 36 miljarder baht


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands flotta har röstat för att köpa tre kinesiska ubåtar till ett värde av cirka 36 miljarder baht, detta uppgav en tjänsteman under gårdagen.
Den senaste gången som landet hade ubåtar i sina vatten var för femtio år sedan, och nu vill man ha de högteknologiska farkosterna som avskräckningsvapen. "14 av den 17 personer starka kommittén för ubåtsval har röstat för att köpa tre ubåtar från Kina," sade flottchefen Kraisorn Chansuvanich.
Det är oklart när regeringen kommer samlas för att överväga flottans beslut, men om man godkänner planen så kommer ubåtarna tas i drift inom sju år.

Källa: http://Bangkok.coconuts.co/2015/07/03/navy-drop-thb36-billion-3-chinese-subs

 

post-8073-0-18772900-1435897562.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    8

  • Tallviking

    6

  • turisten

    4

  • andersbangkok

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Det är väl snarare mer regel än undantag att militären passar på att genomföra stora militära affärer varje gång en junta har makten och i princip alla dessa affärer har väl också omfattats av korruption.

Ska bli sännande att följa denna affär.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är väl snarare mer regel än undantag att militären passar på att genomföra stora militära affärer varje gång en junta har makten och i princip alla dessa affärer har väl också omfattats av korruption.

Ska bli sännande att följa denna affär.

Mvh isan lover

Bra det istället för att göra som Sverige gjort de senaste åren, rustat ner till en kalleanka nivå.

Hoppas de köper ubåtar av SAAB[emoji106]

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bra det istället för att göra som Sverige gjort de senaste åren, rustat ner till en kalleanka nivå.

Hoppas de köper ubåtar av SAAB[emoji106]

Hej

Nu talades det ju om Kinesiska u-båtar och jag tvivlar på att Sverige skulle sälja vapen till en diktatur som Thailand och göra affärer med en militärjunta med en röd-grön regering.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

militärjunta

Njae "Icke Demokrati" är den riktiga benämningen i sådana sammanhang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu talades det ju om Kinesiska u-båtar och jag tvivlar på att Sverige skulle sälja vapen till en diktatur som Thailand och göra affärer med en militärjunta med en röd-grön regering.

Mvh isan lover

Vi får väl se, tror säkert att SAAB vill ha ett kort med i leken.

För övrigt är väl korruption inte något som brukar bekymmra dig [emoji6]

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Njae "Icke Demokrati" är den riktiga benämningen i sådana sammanhang

Hej

Så lät det förra gången men nu har ju nya regler antagits, vi får se hur dessa kommer att fungera.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi får väl se, tror säkert att SAAB vill ha ett kort med i leken.

För övrigt är väl korruption inte något som brukar bekymmra dig [emoji6]

Hej

Thailand behöver ju pengar till mycket annat än vapen t.ex skolan och vården, andelen fattiga är ju också stor och att då inte protestera när en militärjunta under rådande diktatur passar på att genomföra stora militära affärer på bekostnad av annat vore fel enligt mig.

Visst är Thailand korrupt på alla möjliga sätt inom statsapparaten och dess olika myndigheter, militären är absolut inget undantag där, jag är absolut inte för korruption men jag har många gånger påpekat att den finns och det även bland dom som kritiserar den och t.o.m har i uppdrag att förhindra och straffa dom som är korrupta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Thailand behöver ju pengar till mycket annat än vapen t.ex skolan och vården, andelen fattiga är ju också stor och att då inte protestera när en militärjunta under rådande diktatur passar på att genomföra stora militära affärer på bekostnad av annat vore fel enligt mig.

Visst är Thailand korrupt på alla möjliga sätt inom statsapparaten och dess olika myndigheter, militären är absolut inget undantag där, jag är absolut inte för korruption men jag har många gånger påpekat att den finns och det även bland dom som kritiserar den och t.o.m har i uppdrag att förhindra och straffa dom som är korrupta.

Mvh isan lover

Så du anser att ett försvar är onödigt?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du anser att ett försvar är onödigt?

Hej

I den bästa av världar vore den det men så ser det inte ut tyvärr.

Men om Thailand behöver just u- båtar vet jag inte och jag är ännu tveksammare till om en militärjunta ska få besluta om och göra såna affärer som gynnar dom själva på olika sätt t.ex korruptionsmässigt.

Faktum är ju att dom senaste kupperna har lett till stora militära affärer med korruption, ökat antal generaler och ökat politiskt inflytande via militär konstitution och beslutade försämringar av demokratin.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

TV har säkerligen en klockren analys av det säkerhetpolitiska lägen i regionen och har säkerligen en vettig åsikt om det är en bra investering för Thailand och dess försvar.

 

Spontant så tycker jag att det borde finnas bättre saker att lägga pengarna på för försvarmakten än u-båtar, rätta mig om jag har fel TV

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Hej

Thailand behöver ju pengar till mycket annat än vapen t.ex skolan och vården, andelen fattiga är ju också stor och att då inte protestera när en militärjunta under rådande diktatur passar på att genomföra stora militära affärer på bekostnad av annat vore fel enligt mig.

Visst är Thailand korrupt på alla möjliga sätt inom statsapparaten och dess olika myndigheter, militären är absolut inget undantag där, jag är absolut inte för korruption men jag har många gånger påpekat att den finns och det även bland dom som kritiserar den och t.o.m har i uppdrag att förhindra och straffa dom som är korrupta.

Mvh isan lover

Tjeena.

Visst vore det bra med en satsning på vård, skola och omsorg, som man brukar säga i Sverige.

Och tänk då vad alla miljarder som Thaksin bluffade till sig hade kunnat göra nytta där.

Ett förfarande som är olagligt i hela den demokratiska världen, men bara "möjligen omoraliskt". "Enligt dig".

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjeena.

Visst vore det bra med en satsning på vård, skola och omsorg, som man brukar säga i Sverige.

Och tänk då vad alla miljarder som Thaksin bluffade till sig hade kunnat göra nytta där.

Ett förfarande som är olagligt i hela den demokratiska världen, men bara "möjligen omoraliskt". "Enligt dig".

Tjeena.

Jo TV är kunnig.

Jag skulle bara kunna tänka mig att det relativt grunda vattnet runt Thailand är en nackdel för ubåtar.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde beställa svenska u-båtar av yttersta världsklass, men de kanske blir för dyra? Den amerikanska militären imponerades stort av den: http://www.fokus.se/2006/12/svensk-ubat-usas-skrack/

Det var intressant läsning.Att vi har bra u-båtar vet jag men inte så bra så tom amerikanerna blir impad.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde beställa svenska u-båtar av yttersta världsklass, men de kanske blir för dyra? Den amerikanska militären imponerades stort av den: http://www.fokus.se/2006/12/svensk-ubat-usas-skrack/

Till och med så svår att hitta så inte ens Vänstern och Milöpartiet vet om vår ubåt Gotland.

Slutet på artikeln:

Att Gotland är svårupptäckt visar sig även i att de notoriska kritikerna av svensk försvarspolitik – vänsterpartiet och miljöpartiet – inte heller har full koll på den svenska ubåten i västerled. Ingen av partiernas nytillträdda representanter i riksdagens förvarsutskott säger sig ha hört talas om Gotland

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde beställa svenska u-båtar av yttersta världsklass, men de kanske blir för dyra? Den amerikanska militären imponerades stort av den: http://www.fokus.se/2006/12/svensk-ubat-usas-skrack/

 

Det tråkiga är att både flygplan och ubåtar styrs inte försäljningen av kvalitetsskäl. Utan på rent ekonomiska motiv. Vilket styrs av motköp och så vidare.

Många som tycker att JAS är bättre än konkurrenternas plan. Men i slutänden så är det ändå ekonomin som styr och något annat land ror hem ordern.

 

Även om amerikanarna gillar svenska ubåtar. Så har nog en snöboll större chans att överleva i helvetet än att dom skulle köpa svenskt framför från inhemsk industri.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är ju att dom senaste kupperna har lett till stora militära affärer med korruption,
Ungefär som telecomaffärerna då eller? 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjeena.

Visst vore det bra med en satsning på vård, skola och omsorg, som man brukar säga i Sverige.

Och tänk då vad alla miljarder som Thaksin bluffade till sig hade kunnat göra nytta där.

Ett förfarande som är olagligt i hela den demokratiska världen, men bara "möjligen omoraliskt". "Enligt dig".

Tjeena.

Fel citat av mig, det var Enis jag skulle citerat

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant

Svenska ubåtar blev spolade av Australien.Det vet säkert Thai om. Det blir säkert en bytes affär med ris.

Betr. korrupption så är Sverige inga änglar kolla, SAABs affärer med Sydafrika och Ungern .,

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

När man köper Kinesiskt nu får man tre ubåtar för samma pengar som man skulle fått 2 st av Tyskland eller Sverige

 

Dessutom ingår utbildning av thailändska ubåtspersonalen i Kina i affären samt 8 års garanterade reservdelar efter leverans

 

Det tar ca 5-6 år innan ubåtarna är tillverkade

 

Man anser att man vill ha sin egen flotta i balans med kringliggande länder i regionen som har ubåter men jag är personligen tveksam till nyttan med det. Dels har dom aldrig haft ubåtar förut och dels är det som sagt grunt och slät botten på många delar av deras territorialhav vilket försvårar ubåtsoperationer och dels har de två havsdelar avgäränsade av andra länders territorialhav vilket kraftigt försvårar taktiskt utnyttjande av ubåtarna, speciellt i västerled.

 

Stora försvarsaffärer är annars något som Thaksin var duktig på och han var väldigt inne på "motköp" av diverse olika slag

 

jag var själv inblandad i vissa delar och militärjuntan är extremt mycket mer professionella i sitt sätt att genomföra vapenaffärer än vad Thaksin var. Han var ett svin som betede sig värre än maffian på Sicilien !

 

Hans sjuka ideer och åsikter kunde kostat Thailand enorma mängder pengar och problem om han fått igenom det han ville med bl.a helikoptrar och stridsflyg

 

Tur att militären tog ner han på jorden och stoppade helikopteraffären samt fick honom att välja JAS framför hans önskemål !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Svenska ubåtar blev spolade av Australien.Det vet säkert Thai om. Det blir säkert en bytes affär med ris.

Betr. korrupption så är Sverige inga änglar kolla, SAABs affärer med Sydafrika och Ungern .,

 

Det fanns flera bakomliggande anledningar till det som inte framgått i pressen men Thailand vet säkert om vad det handlade om. Australien krävde full tillgång till vissa svenska försvarshemligheter på materielsidan som dom sedan avsåg att dela med USA bl.a

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Singapore har väl köpt ett antal begagnade svenska u-båtar?

 

Det har ju varit uppe innan för Thailand att köpa begagnade tyska u-båtar, men det blev kanske för dyrt?

 

Har också svårt att se nyttan för Thailands flotta med u-båtar men det har jag ju också med deras hangarfartyg...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Singapore har väl köpt ett antal begagnade svenska u-båtar?

 

Det har ju varit uppe innan för Thailand att köpa begagnade tyska u-båtar, men det blev kanske för dyrt?

 

Har också svårt att se nyttan för Thailands flotta med u-båtar men det har jag ju också med deras hangarfartyg...

 

Ja, Singapore har svenska u-båtar. Det vet jag säkert, eftersom jag utbildat en del av personalen som arbetar ombord. Om u-båtarna var nya eller begagnade vet jag inte.

 

U-båtar ser jag nog som mer strategiskt nyttiga för Thailand att ha än hangarfartyg, om man enbart jämför dom båda. U-båtar är typiskt defensiva, medan ett hangarfartyg ganska tydligt visar att man vill föra krig långt från sina egna landningsbanor på land.

 

Senaste nytt från Sverige är att politikerna som sitter i försvarsutskottet(!) inte vet vilken ypperlig kapacitet Sverige har i u-båtsvapnet, åtminstone sett till kvalité. (Läste det nånstans men kan inte hitta artikeln...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...