Jump to content
IGNORERAD

Pensionsutbetalningar till svensk eller thai bank?


Kitung

Recommended Posts

khun-petch

Bankdosan fick jag åka till Sverige för att hämta (batteriet slut i den gamla), men det var Swedbank.  :(

Min fd mamman till mina bar skickade en dosa till mig.Hon tog en gammal bok och skar ut en plats inuti boken.

Gick alldeles utmärkt.Rekomenderat är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • khun-petch

    11

  • Fritz

    7

  • kitungmakmak

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bankdosan fick jag åka till Sverige för att hämta (batteriet slut i den gamla), men det var Swedbank.  :(

Jag går till närmaste urmakare typ hål-i-väggen när jag ska byta batteri i min dosa från Swedbank. Det är den gamla typen som det går att byta batterier i och den är jag jäkligt rädd om.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankdosan fick jag åka till Sverige för att hämta (batteriet slut i den gamla), men det var Swedbank.  :(

Bytte batterier i min Nordeadosa hos en "håliväggen" urmakare i Udon!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går till närmaste urmakare typ hål-i-väggen när jag ska byta batteri i min dosa från Swedbank. Det är den gamla typen som det går att byta batterier i och den är jag jäkligt rädd om.

 

Fritz..

Provade att byta batteri i min gamla Swedbanksdosa, men se då tappade den inställningarna och jag hamnade i en startmeny.

 

Bara att knalla ned till banken och hämta en ny där man gör sina inställningar på plats och aktiverar den.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Provade att byta batteri i min gamla Swedbanksdosa, men se då tappade den inställningarna och jag hamnade i en startmeny.

 

Bara att knalla ned till banken och hämta en ny där man gör sina inställningar på plats och aktiverar den.

Första modellen gick det att byta batterier i själv, fanns tom en länk till var man kunde köpa dessa från Swedbanks sida. Men nutida går det inte att göra på vad jag har fattat.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att byta batteri i min gamla Swedbanksdosa, men se då tappade den inställningarna och jag hamnade i en startmeny.

 

Bara att knalla ned till banken och hämta en ny där man gör sina inställningar på plats och aktiverar den.

Min dosa är ca: 12 år gammal och den behåller snällt sina inställningar vid batteribyten. :good:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Min dosa är ca: 12 år gammal och den behåller snällt sina inställningar vid batteribyten. :good:

Fritz..

Var rädd om den, dom nya är inte lika "snälla".

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fd mamman till mina bar skickade en dosa till mig.Hon tog en gammal bok och skar ut en plats inuti boken.

Gick alldeles utmärkt.Rekomenderat är att föredra.

 

Swedbank vägrade att lämna ut en ny dosa till någon annan än mig personligen.    :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går till närmaste urmakare typ hål-i-väggen när jag ska byta batteri i min dosa från Swedbank. Det är den gamla typen som det går att byta batterier i och den är jag jäkligt rädd om.

 

Fritz..

 

Det gjorde jag också, men det gick inte att logga in efter batteribytet.  Jag hade den kopparfärgade dosan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att byta batteri i min gamla Swedbanksdosa, men se då tappade den inställningarna och jag hamnade i en startmeny.

 

Bara att knalla ned till banken och hämta en ny där man gör sina inställningar på plats och aktiverar den.

 

Exakt vad som hände mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjorde jag också, men det gick inte att logga in efter batteribytet.  Jag hade den kopparfärgade dosan.

Min dosa är svart.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har Handelsbankens dosa och det står Battery 2xCR2032 och lucka, den har skruv som jag inte orkar skruva upp just nu

Men jag har bytt batterier på den, vad kan den vara ca 10 år gammal.

 

Får väl upprepa min fråga, Har nån SINK person konto hos Svenska Handelsbanken kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir jäkligt dyra batteribyten då...

Kostar väl inte mer än 50bht i Thailand, har gjort så själv en gång men nuförtiden så har jag direkt över föring.

 

Sista utbetalningen gick fort och till bra kurs fick 4 bht.

 

Pengarna sändes den 19 ock på morgonen kl 7 den 21 fanns pengarna på kontot

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan jag väl till lägga att även de andra pensions utbetalarna har jag direkt överföring från.

 

Men tar bara ut dem en gång om året atomistiskt i December.

 

Förr satt jag också o försökte ta ut när kursen var som högst, men kom på att jag inte var något finans geni.

Då hade man ju arbetat som en sådan.

 

Nu mera är det gungor o karuseller som gäller.

 

Slipper också oron med dosan om den inte fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kostar väl inte mer än 50bht i Thailand, har gjort så själv en gång men nuförtiden så har jag direkt över föring.

 

Sista utbetalningen gick fort och till bra kurs fick 4 bht.

 

Pengarna sändes den 19 ock på morgonen kl 7 den 21 fanns pengarna på kontot

Nu var det resan hem till och från Sverige som jag kommenterade. Får du den för 50b så gör du det bra. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår mer och mer hur bra min gamla svart dosa från Swedbank är. En polare här i Thailand har en likadan som spärrades efter att hans dotter lekt med den. Han kontaktade då banken och efter att han via telefon svarat på ett antal kontrollfrågor angående kontot så låste dom upp dosan åt honom på direkten. :good:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Handelsbankens dosa och det står Battery 2xCR2032 och lucka, den har skruv som jag inte orkar skruva upp just nu

Men jag har bytt batterier på den, vad kan den vara ca 10 år gammal.

 

Får väl upprepa min fråga, Har nån SINK person konto hos Svenska Handelsbanken kvar?

 

Jag har SINK och konton i Handelsbanken.

 

Kan väl passa på att nämna att Handelsbanken sticker ut lite med sitt extrema säkerhetstänk, som just nu vållar mej en del bekymmer men som jag hoppas skall lösa sej nästa vecka.

 

Den där dosan man använder för Bank-id inloggning skall man, som Fritz påpekat, vara rädd om. Skulle något allvarligt fel uppstå med den, så måste man åka till Sverige och hämta ut en ny. Det är totalvägran från Handelsbanken att skicka den någonstans.

 

En annan liten grej som kan vara värd att påpeka:

 

När man loggat in på Handelsbankens internettjänst kan man klicka på "namn" och "profil" och då får man upp sina personliga uppgifter - bl a bostadsadress.

Här skall man vara uppmärksam på att många av oss i Thailand har väldigt långa adresser - så långa att de, som i mitt fall, inte ryms i adressfältet och då "fixar" något dataprogram till detta och gör det till en c/o-adress. Konsekvensen kan då bli att banken säger "Vi kan inte skicka några kort till en c/o adress där du inte är skriven".

Just där står jag idag, men hoppas på en lösning nästa vecka (mina kort går snart ut).

Det har varit mycket hit och dit innan vi kom på vad som var felet (adressen) och varför ( begränsat teckenutrymme i adressfältet).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser den ut så här?

 

attachicon.gifsvart dosa.jpg

Nej så här, ursäkta den dåliga bildkvalite'n. Den är från tiden innan Föreningssparbanken bytte namn till Swedbank och man loggar bara in med sin PIN-kod, alltså utan nåt kort inblandat.

post-6184-0-09029000-1432353961_thumb.jp

post-6184-0-39556700-1432353909_thumb.jp

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej så här, ursäkta den dåliga bildkvalite'n. Den är från tiden innan Föreningssparbanken bytte namn till Swedbank och man loggar bara in med sin PIN-kod, alltså utan nåt kort inblandat.

attachicon.gifBankdosa 001.JPG

attachicon.gifBankdosa 002.JPG

 

Fritz..

 

Verkar vara den här, som fortfarande är med på deras hemsida. Varför delar de inte ut dessa istället för de nyare där batteribyte inte är möjligt?   :wacko:

 

post-8930-0-95404600-1432354550.jpg

 

Byte av batteri

När batteriet behöver bytas visas en batterisymbol i fönstret. I dosan sitter ett CR2032 litium-batteri som du hittar i klock- och kameraaffärer.

  1. Kontrollera att dosan är avslagen innan du börjar byta batteri. Om dosan är på vänta tills den automatiskt stängs av.
  2. Dra batteriluckan nedåt och byt batteri. OBS! Sätt i batteriet på samma sätt som det gamla satt.

    Skruva i skruvarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tack Jive. Kommer nog anmäla mig för SINK i höst. Känns onödigt att ha lyan tom i Södertälje i tio månader om året. I skatten kommer jag nog inte spara så värst mycket, kanske en tusing i SEK

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jive. Kommer nog anmäla mig för SINK i höst. Känns onödigt att ha lyan tom i Södertälje i tio månader om året. I skatten kommer jag nog inte spara så värst mycket, kanske en tusing i SEK

 

Se bara till att någon bro öppen till Sverige även om det kostar en slant.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankdosan fick jag åka till Sverige för att hämta (batteriet slut i den gamla), men det var Swedbank.  :(

Jag försökte byta batteriet i seb dosan men då låste den sig. Så jag skrev till seb och bad dem skicka en ny till mig i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Handelsbanken sticker ut lite med sitt extrema säkerhetstänk, som just nu vållar mej en del bekymmer men som jag hoppas skall lösa sej nästa vecka.
Vad tror Ni, är denna dosa kopplat till mitt id / konto eller kan jag ta vilken dosa som helst och använda, bara jag har mitt inloggningskort (bank-id) Kortet är giltig tom 05-19 så jag har några år kvar på den.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...