Jump to content
IGNORERAD

Pensionsutbetalningar till svensk eller thai bank?


Kitung

Recommended Posts

Hej

 

Jag har satt igång mina pensionsutbetalare för jag ska börja ta ut pensionen i september. Då kommer frågan om till vilken bank och konto som jag vill ha pengarna. Nu tänker jag flytta till Thailand i augusti för gott, eller för en väldigt lång tid i alla fall. Så vad är bäst: att få pengarna direkt till en thai bank eller till en svensk bank för att sedan överföra dem till thai bank. Finns det någon valuta fördel/nackdel eller avgift att tänka på?

 

Hur har ni andra gjort?

 

Tacksam för era synpunkter

 

Ha det gott

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • khun-petch

    11

  • Fritz

    7

  • kitungmakmak

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har en svensk bank. Vet inte om det går att ändra så att man får pensionen direkt till en thai bank.

 

Tycker nog det är bäst att själv föra över pengar hit från Sverige. Se till att ordna så att du har internetbank med säkerhetsdosor och mobilbank ordnat innan du flyttar hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Pensionsmyndigheten direkt till Bangkok bank. Pensionsmyndigheten tar ingen avgift för att sända och det som mottages är pensionen enligt dagens TT-kurs minus 200 Thb som Bangkok bank tar i avgift

Också, pengarna finns på Bangkok bank på eftermiddagen på Pensionsmyndighetens utbetalningsdag.

 

Från andra pensioner försvinner en hel del på vägen så det kan vara läge att ha ett konto i utbetalningslandet, från Sverige och Tyskland för mej, och överföra vid behov eller vid bra kurs.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet... sand pengarna till en Thaink...   tar du ut 500.....ingen avgift

..     Hur mycket ifran en svensk bank, jag ar inte uppdaterarad

 

...     du maste vanta 3-5 dagr ifran insattningen ifran Sverige      Du har en avvgift ifran svensk bank nar du tar   ut ifran ATM         anledningen till att jag bytte bank till Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Får man ha konto hos Svenska Handelsbanken om man har SINK? Det förstår jag att de kanske inte låter mig ha Master Card men en vanlig sparkonto

för vissa betalningar i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag har haft Swedbank under många år och jag har även Nordnet ock ett atgkonto.

Är utskriven sen 2007.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker svensk bank.Det är viss skillnad på 3,90 och 5,50.

 

Hej

vill du utveckla din tanke hör, jag hänger inte riktigt med

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Pensionsmyndigheten direkt till Bangkok bank. Pensionsmyndigheten tar ingen avgift för att sända och det som mottages är pensionen enligt dagens TT-kurs minus 200 Thb som Bangkok bank tar i avgift

Också, pengarna finns på Bangkok bank på eftermiddagen på Pensionsmyndighetens utbetalningsdag.

 

Från andra pensioner försvinner en hel del på vägen så det kan vara läge att ha ett konto i utbetalningslandet, från Sverige och Tyskland för mej, och överföra vid behov eller vid bra kurs.

 

 

Oscar.

Kanonbra info!

Jag får för det mesta en avgift på runt 1000 bath när jag gör överföring från Swedbank till Kasikorn, så 200 skulle vara en klar förbättring. Snabbheten är ju oxå ett plus

 

Tack för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Swedbank under många år och jag har även Nordnet ock ett atgkonto.

Är utskriven sen 2007.

 

Det viktigaste.    :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra info!

Jag får för det mesta en avgift på runt 1000 bath när jag gör överföring från Swedbank till Kasikorn, så 200 skulle vara en klar förbättring. Snabbheten är ju oxå ett plus

 

Tack för ditt svar!

 

Avgiften är nog beroende på thai-bank. Bangkok Bank tar normalt 200 baht upp till 80000 bahts överföring. Det man troligen tjänar in är avgifter från den svenska banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Hej

vill du utveckla din tanke hör, jag hänger inte riktigt med

Det jag menar är att om du har en svensk bank så kan du styra överföringar vid gynnsamma kurser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Swedbank under många år och jag har även Nordnet ock ett atgkonto.

Är utskriven sen 2007.

Jag har också konto i Swedbank och är utskriven från Sverige sen ett antal år. När vi var i Sverige på besök i somras försökte jag lura till mig en extra dosa att ha i reserv eftersom det är sällan jag besöker Sverige numera, men se det gick dom inte på. Men ett nytt Visa-kort fick jag däremot eftersom det gamla snart skulle gå ut. Men tyvärr så gäller dom bara i två år numera. :(

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är att om du har en svensk bank så kan du styra överföringar vid gynnsamma kurser.

OK, nu förstår jag

Bra synpunkt, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har satt igång mina pensionsutbetalare för jag ska börja ta ut pensionen i september. Då kommer frågan om till vilken bank och konto som jag vill ha pengarna. Nu tänker jag flytta till Thailand i augusti för gott, eller för en väldigt lång tid i alla fall. Så vad är bäst: att få pengarna direkt till en thai bank eller till en svensk bank för att sedan överföra dem till thai bank. Finns det någon valuta fördel/nackdel eller avgift att tänka på?

 

Hur har ni andra gjort?

 

Tacksam för era synpunkter

 

Ha det gott

 

 

 

Här är ett alternativ     

 
Foreign Currency Deposit Account    och dom har sek(krona) oxå

 

 

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/Accounts/ForeignCurrencyAccount/Pages/Default.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också konto i Swedbank och är utskriven från Sverige sen ett antal år. När vi var i Sverige på besök i somras försökte jag lura till mig en extra dosa att ha i reserv eftersom det är sällan jag besöker Sverige numera, men se det gick dom inte på. Men ett nytt Visa-kort fick jag däremot eftersom det gamla snart skulle gå ut. Men tyvärr så gäller dom bara i två år numera. :(

 

Fritz..

Varför inte ett mobilt bankid, mycket smidigt, samma funktion.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch
n

Jag har också konto i Swedbank och är utskriven från Sverige sen ett antal år. När vi var i Sverige på besök i somras försökte jag lura till mig en extra dosa att ha i reserv eftersom det är sällan jag besöker Sverige numera, men se det gick dom inte på. Men ett nytt Visa-kort fick jag däremot eftersom det gamla snart skulle gå ut. Men tyvärr så gäller dom bara i två år numera. :(

 

Fritz..konot

Exakt samma som för mig,lyckade heller ej få en extradosa.Däremot har jag fått kort utställda som mina barn sen skickat till mig. 

Gäller bara att ha kontot tömt under postgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

.Däremot har jag fått kort utställda som mina barn sen skickat till mig. Gäller bara att ha kontot tömt under postgången.

 

Å tusan, jag hade för mig att man måste hämta ut kortet personligen på Posten eller banken. Gäller inte det eller skickar du en fullmakt eller nåt ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får mina bank- och kreditkort med vanlig post.

 

Korten är ändå helt oanvändbara till jag aktiverat dom själv.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Å tusan, jag hade för mig att man måste hämta ut kortet personligen på Posten eller banken. Gäller inte det eller skickar du en fullmakt eller nåt ?

 

Fritz..

Nej genom telefonbanken har dom skickat nytt kort.Men bara till min svenska adress.Jag har en adress hos min fd sambo

och en thaiadress.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å tusan, jag hade för mig att man måste hämta ut kortet personligen på Posten eller banken. Gäller inte det eller skickar du en fullmakt eller nåt ?

 

Fritz..

Jag har fått både visakort och bankdosa skickad till min adress i Thailand, både från SEB ich ICA banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

ICA banken kunde skicka ner kort åt mig i alla fall bara jag höll mig på samma ställe (adress) i två veckor - det lyckades jag ju inte garantera dock så jag testade aldrig.

 

Mobilt bankid kan ju vara finurligt, men jag har för mig att man måste ha dosan för att köra igång det. Blir det nåt trassel eller om den går ut (jag kommer inte ihåg riktigt men jag har varit tvungen att ta dosan till hjälp igen) så kan "miniräknaren" vara bra å ha.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått både visakort och bankdosa skickad till min adress i Thailand, både från SEB ich ICA banken.

 

Bankdosan fick jag åka till Sverige för att hämta (batteriet slut i den gamla), men det var Swedbank.  :(

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Bankdosan fick jag åka till Sverige för att hämta (batteriet slut i den gamla), men det var Swedbank.  :(

Blir jäkligt dyra batteribyten då...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...