Jump to content
IGNORERAD

Turismrörelser på Phuket skyller låga intäkter på researrangörer


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Affärsidkare från Kata och Karon på Phuket säger att manipulativa researrangörer stjäl deras kunder och drivar stranddestinationen till en ekonomisk recession.
16 representanter från resorter och andra rörelser protesterade under gårdagen till Phukets turism- och sportdirektör och varnade att rörelser söder om Patong i snabb takt tvingas stänga ner och att många förlorar sina jobb. Föreståndaren för en icke namngiven resort sade att beläggning för tillfället bara är runt 30%, trots att regionens rumspriser är bottenlåga.
En föreståndare för en massagerörelse sade att Kata och Karon är en spökstad efter klockan 18, när man tidigare har haft fullt med människor i sina rörelser fram tills klockan 20. Hon sade att intäkterna i massagesalongen tidigare brukade falla till 50,000 baht under lågsäsongen, men att de nu ligger på endast 30,000.

Skulden lägger man på manipulativa anordnare av paketresor för kineser. De sade att rörelserna som researrangörerna föredrar kommer överleva, men att marginalerna för alla Phukets rörelser blir allt tajtare.

Källa: http://phuketwan.com/tourism/tourism-turns-sour-kata-karon-phuket-faces-possible-downturn-22498/

 

post-8073-0-55393400-1432090554.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Självransakan, finns det ordet på Thailändska?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabben fast han är halvthai är fly förbannad efter ett par dagar i Bangkok

 

Taximeter som vägrar att köra på Taxametern

 

Smilfinkande banktjänstmän som hävdar att max uttagsspärr går ej att ta bort på kort men samtidig berättar att handla på kortet går bra (DVS så banken kan tjäna lite x-tra pengar på varje litet köp) 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Grabben fast han är halvthai är fly förbannad efter ett par dagar i Bangkok

 

Taximeter som vägrar att köra på Taxametern

 

Smilfinkande banktjänstmän som hävdar att max uttagsspärr går ej att ta bort på kort men samtidig berättar att handla på kortet går bra (DVS så banken kan tjäna lite x-tra pengar på varje litet köp) 

 

/Enis

Jag vägrar att använda taxi som inte slår på taxametern och jag använder papperslappar med nummer på att betala mina inköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vägrar att använda taxi som inte slår på taxametern och jag använder papperslappar med nummer på att betala mina inköp.

 

Cash is king.

 

post-8930-0-04593500-1432110722.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Cash is king.

 

attachicon.gifcash.png

Men i verkliga livet så är-

Cash is trash.Gold is money, everything else is credit.

 

 

post-7021-0-36585600-1432111544.jpgpost-7021-0-98907300-1432111479_thumb.jp

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Paketresor med allt förbetalt är inget för den lille företagaren.

 

En ny trend med all-inclusive.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Paketresor med allt förbetalt är inget för den lille företagaren.

 

En ny trend med all-inclusive.

Om jag inte minns fel så såg jag att tom. mindre hotell runt medelhavet har all inclusive.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag har testat all inclusive ett par gånger och "inlåsningseffekten" är ganska tydlig. För mig är det ett sätt att veta vad det kommer att kosta, men samtidigt så faller ju intresset för att besöka andra restauranger/barer eller butiker ganska drastiskt eftersom jag ju redan har betalt för mat och dryck. Blir mer poolside och häcka i restaurangbaren eller runt hotellet när det inte är dags för utfodring.

 

Tycker personligen att det kräver en viss valmöjlighet med tex flera restauranger på hotellet för att det inte skall bli allt för trist. Så en liten aktör har inte så väldigt mycket att sätta emot om jag jämför med tex El Gouna i Egypten. Där har flera hotell dessutom gått samman, så man kan äta "borta" på ett annat hotell några dagar för en voucher som det egna hotellet ställer ut. I Turkiet så hade jag inte den möjligheten, så det blev lite enformigt trots att hotellet hade tre restauranger.

 

Jag tror att dom som drabbas i det fallet är små familjeägda restauranger som helt enkelt tappar kunder. Samt gatuförsäljare, barer, nattklubbar som trots att det finns turister inte ser röken av dessa.

 

Dock var det väldigt bekvämt att inte behöva betala en spänn, armbandet var det enda jag behövde så fick jag (nästan) vad jag ville ha "gratis".

 

Förstår inte hur Thailand skulle kunna stävja detta dock, så protesterna anar jag inte kommer att leda till nåt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Självransakan, finns det ordet på Thailändska?

Jag hittar inget thailändskt ord för självrannsakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, snart får säkert Vingresor arga mail från Phuket.

Jomenvisst, och inte bara med krav på förbud mot resor med "all inclusive " utan även mot att frukost ingår i priset samt inte att förglömma...förbud mot minibarer på rummen !

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inget thailändskt ord för självrannsakan.

การพิจารณาจิตวิญญาณของตน

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för hyresvärdarna att sänka hyrorna från dom astronomiska nivåer som en del massagesalonger och barer får betala samt för maffian att dra därifrån så räcker nog inkomsterna.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Dags för hyresvärdarna att sänka hyrorna från dom astronomiska nivåer som en del massagesalonger och barer får betala samt för maffian att dra därifrån så räcker nog inkomsterna.

 

Born41

Skulle knappast tro det: maffian dras till pengar som flugorna till skit, och enligt thailogik så höjer man hyrorna om man inte får in tillräckligt med pengar - tex pga minskat antal kunder eller outhyrda fastigheter.

 

Tanken var dock god, men jag är lite skeptisk till hur realistisk den är.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

การพิจารณาจิตวิญญาณของตน

Gaan pi-jaa-ra-naa jit win-yaan kong dton. Ja det är en bra översättning, tack. 

 

การพิจารณา kan väl översättas till avseende. beaktande. จิตวิญญาณ till sinne, känsla. 

Link to comment
Dela på andra sajter

ที่จะตระหนักถึงข้อบกพร่องของตัวเอง'

 

inse sina egna brister

 

 

Funkar ju syftesmässigt i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Inte konstigt att dom inte kan tjäna pengar när dom betalar en massa i key money.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Det är nog dessutom så att med en hyfsat stark THB så är folk nog mera vakna på de i många fall höga priserna på Phuket, det kan sammanfattas med ett SOM NAM NA!!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...