Jump to content
IGNORERAD

Human Right Watch "Ingen rättvisa skipad ännu efter 5 år"


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

HRW uppmärksammar att dom skyldiga till alla dödade och skadade i Bangkok 2010 ännu efter 5 år inte har straffats, inga av dom befäl som gav soldaterna order om det fatala övervåldet har gripits eller straffats för detta trots överväldigande bevisning.

 

Thailand: After 5 Years, No Justice for 2010 Violence

Military Commanders Untouchable, While Victims Arrested and Pressured Into Silence
May 18, 2015
 
“The failure of successive Thai governments to prosecute anyone from the military for the 2010 political violence sends a stark message of impunity. Fully five years on, commanders who gave the orders to soldiers and those who pulled the triggers all remain untouchable.”
Brad Adams, Asia director
 

(New York) – Five years on, the Thai government has not prosecuted those responsible for the 2010 political violence in Thailand, Human Rights Watch said today. Despite overwhelming evidence that soldiers used excessive and unnecessary lethal force against protesters and others, not a single soldier has been held accountable for deaths or injuries during the crackdown on street protests.

 

http://www.hrw.org/news/2015/05/18/Thailand-after-5-years-no-justice-2010-violence

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    24

  • turisten

    22

  • MaiChai

    19

  • Surin P3

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

HRW uppmärksammar att dom skyldiga till alla dödade och skadade i Bangkok 2010 ännu efter 5 år inte har straffats, inga av dom befäl som gav soldaterna order om det fatala övervåldet har gripits eller straffats för detta trots överväldigande bevisning.

 

Thailand: After 5 Years, No Justice for 2010 Violence

Military Commanders Untouchable, While Victims Arrested and Pressured Into Silence
May 18, 2015
 
“The failure of successive Thai governments to prosecute anyone from the military for the 2010 political violence sends a stark message of impunity. Fully five years on, commanders who gave the orders to soldiers and those who pulled the triggers all remain untouchable.”
Brad Adams, Asia director
 

(New York) – Five years on, the Thai government has not prosecuted those responsible for the 2010 political violence in Thailand, Human Rights Watch said today. Despite overwhelming evidence that soldiers used excessive and unnecessary lethal force against protesters and others, not a single soldier has been held accountable for deaths or injuries during the crackdown on street protests.

 

http://www.hrw.org/news/2015/05/18/Thailand-after-5-years-no-justice-2010-violence

 

Med vänlig hälsning isan lover

Och ännu värre,mer än 10 år sedan WOD och ännu har ingen blivit dömd.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och ännu värre,mer än 10 år sedan WOD och ännu har ingen blivit dömd.

Hej

Det beror nog enbart eller åtminstone till största delen på att Kungen initierade W.O.D och inte på att kuppmakarna känner medlidande med Thaksin.

Har du någon kommentar till trådens ämne?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det beror nog enbart eller åtminstone till största delen på att Kungen initierade W.O.D och inte på att kuppmakarna känner medlidande med Thaksin.

Har du någon kommentar till trådens ämne?

Mvh isan lover

Vilket dravel.

Kungen var och är förmodligen för ett krig mot droger, men säkerligen inte på Thaksins vis.

På samma sätt som vi andra, med vissa undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilket dravel.

Kungen var och är förmodligen för ett krig mot droger, men säkerligen inte på Thaksins vis.

På samma sätt som vi andra, med vissa undantag.

Hej

Hur vet du att Thaksin personligen ville ha 2500 döda?

Vad är din förklaring förutom kungen till att vare sig kända Thaksinhatare i Demokraternas regering och landets militärjunta 2006 och 2014 inte driver W.O.D fallet vidare?

Är det omtanke om Kungen eller Thaksin som ligger bakom samtliga parters ovilja att utreda detta ärende?

För dom som ogillar Thaksin och vill göra sig av med honom måste ju W.O.D vara ett gyllene tillfälle, vad är det som hindrar dom ifrån att utnyttja detta enastående tillfälle?

Jag har då inte tagit del av någon hållbarare och trovärdigare teori än att det är rädsla över att en ev. utredning skulle spilla över på och blanda in kungen som ligger bakom oviljan.

Sen tror jag i.o.f.s inte att vare sig Kungen eller Thaksin kunde förutse att polisen skulle ta livet av så många, det uttalade målet var ju en kamp mot det ökade problemet som narkotikan utgjorde genom omfattande riktade nationella insatser.

Så antalet dödade beror nog mer på enskilda polisers agerande än någon utomståendes önskan om detta, ingen utomstående förutsåg nog hur polisen skulle agera.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur vet du att Thaksin personligen ville ha 2500 döda?

Vad är din förklaring förutom kungen till att vare sig kända Thaksinhatare i Demokraternas regering och landets militärjunta 2006 och 2014 inte driver W.O.D fallet vidare?

Är det omtanke om Kungen eller Thaksin som ligger bakom samtliga parters ovilja att utreda detta ärende?

För dom som ogillar Thaksin och vill göra sig av med honom måste ju W.O.D vara ett gyllene tillfälle, vad är det som hindrar dom ifrån att utnyttja detta enastående tillfälle?

Jag har då inte tagit del av någon hållbarare och trovärdigare teori än att det är rädsla över att en ev. utredning skulle spilla över på och blanda in kungen som ligger bakom oviljan.

Sen tror jag i.o.f.s inte att vare sig Kungen eller Thaksin kunde förutse att polisen skulle ta livet av så många, det uttalade målet var ju en kamp mot det ökade problemet som narkotikan utgjorde genom omfattande riktade nationella insatser.

Så antalet dödade beror nog mer på enskilda polisers agerande än någon utomståendes önskan om detta, ingen utomstående förutsåg nog hur polisen skulle agera.

Mvh isan lover

Nu skojar du igen.
Link to comment
Dela på andra sajter

När ska de s.k. ronin warriors ställas till svars,,,när ska de rödmyror som sköt vilt omkring sej med granat gevär ställas till svars. Cyklopöga med skygglappar ger ett dj,,,a smalt tunnel seende. 

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska de s.k. ronin warriors ställas till svars,,,när ska de rödmyror som sköt vilt omkring sej med granat gevär ställas till svars. Cyklopöga med skygglappar ger ett dj,,,a smalt tunnel seende. 

 

Det har aldrig hänt, fråga IL.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det beror nog enbart eller åtminstone till största delen på att Kungen initierade W.O.D och inte på att kuppmakarna känner medlidande med Thaksin.

Har du någon kommentar till trådens ämne?

Mvh isan lover

Ang.2010 ska nog de röda akta sig ordentligt vad det gäller våld och brott mot mänskliga rättigheter.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Hej

 

HRW uppmärksammar att dom skyldiga till alla dödade och skadade i Bangkok 2010 ännu efter 5 år inte har straffats, inga av dom befäl som gav soldaterna order om det fatala övervåldet har gripits eller straffats för detta trots överväldigande bevisning.

 

Thailand: After 5 Years, No Justice for 2010 Violence

Military Commanders Untouchable, While Victims Arrested and Pressured Into Silence
May 18, 2015
 
“The failure of successive Thai governments to prosecute anyone from the military for the 2010 political violence sends a stark message of impunity. Fully five years on, commanders who gave the orders to soldiers and those who pulled the triggers all remain untouchable.”
Brad Adams, Asia director
 

(New York) – Five years on, the Thai government has not prosecuted those responsible for the 2010 political violence in Thailand, Human Rights Watch said today. Despite overwhelming evidence that soldiers used excessive and unnecessary lethal force against protesters and others, not a single soldier has been held accountable for deaths or injuries during the crackdown on street protests.

 

http://www.hrw.org/news/2015/05/18/Thailand-after-5-years-no-justice-2010-violence

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Att försvara hederliga civila mot terrorister ska aldrig vara straffbart.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det beror nog enbart eller åtminstone till största delen på att Kungen initierade W.O.D och inte på att kuppmakarna känner medlidande med Thaksin.

Har du någon kommentar till trådens ämne?

Mvh isan lover

Märkligt att Human Rights Watch helt missade att kungen var den som låg bakom WOD i sin rapport som heter "Not enough graves" en rapport som du av förklarliga skäl undvikit att ta till dig.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Några intressanta citat som verkligen visar att den stackars Thaksin bara var ett hjälplöst offer för den ondskefulle kungens djävulska plan:

 

Thaksins tal den 14:e Januari 2003 när han tillkännagav WOD:

"It may be necessary to have casualties. . . . If there are deaths among traders, it’s normal.” 

 

Prime Minister’s Order 29/B.E. 2546 (2003):

"absolute suppression of drug trafficking by means ranging from soft to harsh including the most absolutely severe charges subject to the situation.”

He instructs police and local officials that persons charged with drug offenses should be considered “security threats.”

 

Uttalande från Thaksin i Augusti 2003:

Thaksin announces that Thai security forces will “shoot to kill” when they encounter Burmese drug traffickers on Thai soil. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu skojar du igen.

Hej

Misstänkte att du inte hade några svar på dessa frågor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ang.2010 ska nog de röda akta sig ordentligt vad det gäller våld och brott mot mänskliga rättigheter.

Hej

Det tror jag absolut inte att dom behöver oroa sig för, både FN, Amnesty och HRW har ju precis som Thailändsk domstol pekat ut militären som huvudansvarig för det stora antalet döda och skadade 2010.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tror jag absolut inte att dom behöver oroa sig för, både FN, Amnesty och HRW har ju precis som Thailändsk domstol pekat ut militären som huvudansvarig för det stora antalet döda och skadade 2010.

Mvh isan lover

Och det tror du på själv,dansande gummor Se daeng(stavning)Ronin och dyligt fanns inte,var de fotografer?Rånen från vapendepåer inte heller,morden ?Om HRW pekar ut några andra än de röda är de köpta

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är ganska skrämmande att en medlem som tidigare hyllat WOD som samhällsnyttigt, då han enligt egen åsikt ansåg att man gjorde sig av med samhällets avskum.

För att sen försvara Thaksin medelst att det var enskilda polismän som stod för besluten om dödade.

Slutsatsen är att han ur personligt åsikt hyllar dödandet. Men Thaksin är oskyldig för att han inte menade att alla dessa skulle dödas.

Vi kan utifrån detta konstatera att IL framhåller att han är personligen mer extrem än Thaksin i sin åsikt i vad som är rätt och fel. Om det IL skriver stämmer vill säga?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Misstänkte att du inte hade några svar på dessa frågor.

Mvh isan lover

 

Det skulle ju vara snällt av mig och utbilda dig i detta ämne, men det jag tror inte det hjälper.

Att du själv hittills inte tagit avstånd från WOD, säger det mesta om din mottaglighet i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det skulle ju vara snällt av mig och utbilda dig i detta ämne, men det jag tror inte det hjälper.

Att du själv hittills inte tagit avstånd från WOD, säger det mesta om din mottaglighet i ämnet.

Hej

Att så många dog tog jag avstånd till för många år sedan och det borde du känna till, men jag vänder mig emot tanken på att Thaksin ensam bär ansvaret för detta och att han skulle ha planerat detta mördande av ren illvilja.

Jag har däremot sagt att insatser mot narkotikan och dess hantlangare är nödvändiga i alla länder och det speciellt i ett för hela världen viktigt transitland för narkotika, att en del av dom ofta tungt beväpnade och välorganiserade maffiagäng som kontrollerar denna handel och industri kommer till skada när dom ska gripas är nog något som man får räkna med i alla länder och så även i Thailand

Det dödas många tusen människor årligen jorden runt i kamp mot drogindustriningen och då inte minst i länder som Mexico, Colombia, Afgahnistan och Pakistan m.fl, jag själv är inte direkt förvånad över detta, men man ska absolut inte använda mer våld än nödvändigt.

Thailand har uppenbarligen lärt sig av tidigare misstag och klarar nu att både gripa misstänkta och ta stora beslag utan att massor av människor dör, det är naturligtvis bra.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer till skada när dom ska gripas är nog något som man får räkna med i
 Varje polis hade ju sin kvot att uppfylla så det blev både oskyldiga och skyldiga som dog.Att slakta uppemot 3000 människor på kort tid kallas utrotning.Och inte var det högt uppsatta som strök med utan fotfolk.Och vem bär ansvaret om inte Thaksin?Han var väl den som gav ordern.Du är ju blixtsnabb att döma någon från "andra sidan" när nåt som inte passar din enögda agenda inträffar,försök att vara lite konsekvent.Titta upp ur din bibel,världen har förändrats sen 1945

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att så många dog tog jag avstånd till för många år sedan och det borde du känna till, men jag vänder mig emot tanken på att Thaksin ensam bär ansvaret för detta och att han skulle ha planerat detta mördande av ren illvilja.

Jag har däremot sagt att insatser mot narkotikan och dess hantlangare är nödvändiga i alla länder och det speciellt i ett för hela världen viktigt transitland för narkotika, att en del av dom ofta tungt beväpnade och välorganiserade maffiagäng som kontrollerar denna handel och industri kommer till skada när dom ska gripas är nog något som man får räkna med i alla länder och så även i Thailand

Det dödas många tusen människor årligen jorden runt i kamp mot drogindustriningen och då inte minst i länder som Mexico, Colombia, Afgahnistan och Pakistan m.fl, jag själv är inte direkt förvånad över detta, men man ska absolut inte använda mer våld än nödvändigt.

Thailand har uppenbarligen lärt sig av tidigare misstag och klarar nu att både gripa misstänkta och ta stora beslag utan att massor av människor dör, det är naturligtvis bra.

Mvh isan lover

 

Nej, faktiskt visste jag inte att du tagit avstånd från hur WOD utfördes.

Det var faktiskt något helt nytt för mig och inget jag "borde känna till" eftersom det skedde en gång för många år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varje polis hade ju sin kvot att uppfylla så det blev både oskyldiga och skyldiga som dog.Att slakta uppemot 3000 människor på kort tid kallas utrotning.Och inte var det högt uppsatta som strök med utan fotfolk.Och vem bär ansvaret om inte Thaksin?Han var väl den som gav ordern.Du är ju blixtsnabb att döma någon från "andra sidan" när nåt som inte passar din enögda agenda inträffar,försök att vara lite konsekvent.Titta upp ur din bibel,världen har förändrats sen 1945

Hej

Det var vid tidpunkten allmänt känt att många poliser då som nu lät sig mutas och därför inte ingrep även om dom kände till både vilka langarna och deras distributörer var, för att tvinga dessa mutkolvar att agera så infördes kvoter i respektive distrikt, men det var kvoter av gripanden och beslag inte av antalet dödade som du verkar tro.

Jag är som sagt helt övertygad om att kuppmakare, juntaledaren, demokrater och Thaksinhatare redan för längesedan skulle ha åtalat Thaksin personligen för W.O.D om detta vore möjligt, ett bättre och enklare sätt att få bort honom för gott finns väl knappast.

Så vad är det då som hindrar alla hans välkända fiender att inleda ett åtal mot honom i frågan?

Själv tror jag att det är kungens inblandning i W.O.D som försvårar detta alternativt att ingen tror att det är möjligt att med någon framgång ställa en PM till svars för andra personers agerande t.ex polischefer och enskilda polismän.

Sen går det ju inte att utesluta att många av Thaksins fiender är rädda för att ställa höga polischefer inför rätta, dessa har ju stor kännedom om mycket av det illegala som pågår i landet som korruption, sexindustri, spelindustri, pengatvätt, droghandel, human trafficking, vapenhandel, smuggling, skattebrott m.m och här är förmodligen både kuppmakare, militärledning, oppositionen och landets gula Thaksinhatare rädda för att bli offentligt avslöjade och riskera att bli ställda inför domstol själva.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var vid tidpunkten allmänt känt att många poliser då som nu lät sig mutas och därför inte ingrep även om dom kände till både vilka langarna och deras distributörer var, för att tvinga dessa mutkolvar att agera så infördes kvoter i respektive distrikt, men det var kvoter av gripanden och beslag inte av antalet dödade som du verkar tro.
En länk som styrker ditt påstående kommer väl som vanligt eller? 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En länk som styrker ditt påstående kommer väl som vanligt eller?

Hej

Detta med att poliser låter sig mutas för att inte ingripa mot kända brottslingar i sitt distrikt ( område) låter väl inte helt omöjligt i Thailand eller tycker du verkligen det?

Enligt mig verkar detta resonemang helt logiskt och vid tidpunkten gick man ut med i media att just krav på agerande och upprrättandet av kvoter skulle tvinga även mutade poliser att agera.

Detta kan du läsa om ifall du söker info om W.O.D.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

En länk som styrker ditt påstående kommer väl som vanligt eller? 

Haha! Behövs verkligen en länk för det? Har du nån susning om hur det funkar i yxlandet? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...