Jump to content
IGNORERAD

Jämnare löner ska minska mutorna i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

UglyFarang

Det har tyvärr visat sig att människan inte lär sig av misstag som begotts utan ständigt gör om dom med jämna mellanrum..

 

Mvh Hobbe

 

Det brukar heta: att skillnaden mellan den intelligenta och den ointelligenta är inte att den intelligenta aldrig gör misstag utan att han/hon lär av misstagen till skillnad från den ointelligenta........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 126
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    11

  • måne

    10

  • MaiChai

    10

  • UglyFarang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

UglyFarang

Hej

 

Att jag som demokratiförespråkare skulle se något positivt med att en klassisk militärjunta nu styr landet som numera är en renodlad diktatur är nog en omöjlighet.

 

Jag föredrar som sagt folkvalda regeringar som kommer till makten via fria och demokratiska val som är internationellt godkända.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du är ingen demokratiförespråkare!!

Du förespråkar en mut&mygelmaffia!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man kan inte bara ha demokrati efter ett val, för att det överhuvudtaget ska kunna kallas demokrati måste en rad olika villkor innan ett val uppfyllas.

För det första måste landets konstitution (grundlag) tillåta verklig demokrati, alla som vill få deltaga i ett val, ges utrymme i media och få framföra sitt budskap fritt och ocensurerat, själva valprocessen måste uppfylla grundläggande krav, rösträkningen måste vara transparent och trovärdig, alla partier måste tillåtas hålla en fri valrörelse, kungahus och militärledning får inte blanda sig i valrörelsen o.s.v.

Det finns alltså massor av saker som måste uppfyllas både före och efter ett val, inget land kan kalla sig demokratiskt om inte dessa saker uppfylls.

Mvh isan lover

Då förstår jag ännu mindre hur du kan hylla Thaksins "demokrati".Han styrde ju landet efter eget huvud(plånbok)Ströp pressfriheten"legaliserade" nepotism m.m.m.m.Han visade väl hur en diktatur styr om någon.Och att ett privatägt parti med en enväldig domare har väl knappast något med demokrati att göra.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Visst är det så,förhoppningsvis lär sig mänskligheten av de fel och oförätter som sker/skett  :im_happy:

 

 

 

Ligger en hel del i det.

 

http://www.historia2.se/historia123/?p=1026

 

Men att minska löneklyftorna mellan arbetare/tjänstemän av olika slag för att motverka mutor är jag lite skeptisk till, det verkar ligga djupare än så.

 

Så "Thailands Riksrevisionsmyndighet håller på att genomföra en studie för att omstrukturera statliga tjänstemäns lönebaser, med målet att skapa jobbmotivation och minska mutor." verkar vara ett slag i luften. Bara för att någon har 100 miljoner på banken betyder ju inte att den personen automatiskt är mindre benägen till att roffa åt sig mer (vad jag nu kan se, med mina naiva ögon).

 

Om det går att hitta goda exempel från omvärlden på hur dessa lyckades så skulle det nog vara ett bättre sätt att lära sig av historien, om det nu finns några sådana.

Kanske det ligger i människans natur att roffa åt sig på alla möjliga sätt.

 

Kanhända jag är lite för trött för att tänka klart, är på ett uruselt humör just nu. Så det var nog inte nån briljant analys utan mer lite löst tyckande från en surgubbe.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger en hel del i det.

 

http://www.historia2.se/historia123/?p=1026

 

Men att minska löneklyftorna mellan arbetare/tjänstemän av olika slag för att motverka mutor är jag lite skeptisk till, det verkar ligga djupare än så.

 

Så "Thailands Riksrevisionsmyndighet håller på att genomföra en studie för att omstrukturera statliga tjänstemäns lönebaser, med målet att skapa jobbmotivation och minska mutor." verkar vara ett slag i luften. Bara för att någon har 100 miljoner på banken betyder ju inte att den personen automatiskt är mindre benägen till att roffa åt sig mer (vad jag nu kan se, med mina naiva ögon).

 

Om det går att hitta goda exempel från omvärlden på hur dessa lyckades så skulle det nog vara ett bättre sätt att lära sig av historien, om det nu finns några sådana.

Kanske det ligger i människans natur att roffa åt sig på alla möjliga sätt.

 

Kanhända jag är lite för trött för att tänka klart, är på ett uruselt humör just nu. Så det var nog inte nån briljant analys utan mer lite löst tyckande från en surgubbe.

Mycket vill ha mer.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjeena.

Du behöver inte förklara hur en demokrati fungerar för mej. Detta visste jag redan. Men jag hoppas du själv läser texten du klistrade in i ditt inlägg. Jag utgår ifrån att du inte skrivit den själv då detta är fullständigt raka motsatsen till vad du har stått för tidigare.

Om du verkligen menar det som står i ditt inlägg finns det hopp för att även du är för demokrati, oavsett vem som har blivit "folkvald". Tidigare har du ju tyckt att "små gåvor" inför ett val är "tradition" och därmed tillåtet. Att politiska debatter är "slöseri med tid", att en "folkvald" kan ändra lagar för sin egen vinning är "möjligtvis omoraliskt men inte olagligt" med mera. Har du nu gjort en helomvändning och tar avstånd till det du skrivit tidigare? I så fall överraskar du verkligen.

Som jag länkat till ett stort antal gånger det senaste året får korrupta politiker sparken i väldigt många länder, senaste var i Kina. Tycker du även att detta ska kunna ske i Thailand, även om den "folkvalde" skulle vara röd? Då skulle jag nästan känna att jag är överens med dej, om du inte får ett återfall till allt du skrivit tidigare.

Tjeena.

Hej

Det verkar finnas lite demokratiskt hopp för dig också, men jag måste säga att du har döljt din påstådda demokratiska läggning väl i dina många inlägg till stöd och försvar för både kupper, juntor och diktatur.

Mvh isan lovet

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det verkar finnas lite demokratiskt hopp för dig också, men jag måste säga att du har döljt din påstådda demokratiska läggning väl i dina många inlägg till stöd och försvar för både kupper, juntor och diktatur.

Mvh isan lovet

?

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Hej

Det verkar finnas lite demokratiskt hopp för dig också, men jag måste säga att du har döljt din påstådda demokratiska läggning väl i dina många inlägg till stöd och försvar för både kupper, juntor och diktatur.

Mvh isan lovet

 

 

Tjeena.

 

Försök inte dribbla bort korten nu. Jag har alltid varit emot korruption, maktmissbruk och röstköp. Och om en "folkvald" är korrupt ska han eller hon bort, precis som skulle hända i vilket europeiskt land som helst vilket jag har länkat till ett otal gånger. Visa mej ett inlägg där jag, som du påstår, ger stöd för kupper, juntor och diktatur. Du är ute på väldigt djupt vatten när du ljuger om andras åsikter för att få fram din extremistiska hållning. Annars kan du ju äntligen komma med en länk som visar att detta finns i Sverige. Men du ljög väl där också.

Så hus ska du ha det? Tar du avstånd till "små gåvor", "politiska debatter är slöseri med tid" och att "en folkvald ska sitta tiden ut" eller inte? Eller ska vi konstatera att det inlägg du skrev tidigare bara var en fasad som skulle se bra ut när du egentligen tycker motsatt. Upp till bevis nu.

 

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag tror att enda sättet att göra något åt korruptionen är att upprätta ett FBI med huvuduppgift

att bekämpa korruption.Dom ska ha fria händer men det behövs självklart viss övervakning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man kan inte bara ha demokrati efter ett val, för att det överhuvudtaget ska kunna kallas demokrati måste en rad olika villkor innan ett val uppfyllas.

För det första måste landets konstitution (grundlag) tillåta verklig demokrati, alla som vill få deltaga i ett val, ges utrymme i media och få framföra sitt budskap fritt och ocensurerat, själva valprocessen måste uppfylla grundläggande krav, rösträkningen måste vara transparent och trovärdig, alla partier måste tillåtas hålla en fri valrörelse, kungahus och militärledning får inte blanda sig i valrörelsen o.s.v.

Det finns alltså massor av saker som måste uppfyllas både före och efter ett val, inget land kan kalla sig demokratiskt om inte dessa saker uppfylls.

Mvh isan lover

Fast nu glömde du några små detaljer, t.ex mänskliga rättigheter, pressfrihet, rättvisa och individuell frihet. Sådana saker som du verkar tycka vara ointressanta bagateller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att enda sättet att göra något åt korruptionen är att upprätta ett FBI med huvuduppgift

att bekämpa korruption.Dom ska ha fria händer men det behövs självklart viss övervakning.

Säkerligen en god ide. Dock finns ju detta redan i form av DSI, som ju skapades i ett försök att komma till rätta med korruptionen inom polisen. Man kan väl säga att resultatet kanske inte blev så lysande. Den gode Tharit är ju numera själv föremål för en undersökning om korruption. Antar att det gäller att först och främst hitta en person som är hederlig för att leda en sådan institution. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Säkerligen en god ide. Dock finns ju detta redan i form av DSI, som ju skapades i ett försök att komma till rätta med korruptionen inom polisen. Man kan väl säga att resultatet kanske inte blev så lysande. Den gode Tharit är ju numera själv föremål för en undersökning om korruption. Antar att det gäller att först och främst hitta en person som är hederlig för att leda en sådan institution. 

Kom osökt att tänka på filmen de omutbara...

post-11193-0-51868200-1432296262.jpg

 

Om det nu skulle vara en väg att gå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch
orrup

Säkerligen en god ide. Dock finns ju detta redan i form av DSI, som ju skapades i ett försök att komma till rätta med korruptionen inom polisen. Man kan väl säga att resultatet kanske inte blev så lysande. Den gode Tharit är ju numera själv föremål för en undersökning om korruption. Antar att det gäller att först och främst hitta en person som är hederlig för att leda en sådan institution. 

Du har nog rätt i detta att hitta en kille som är opåverkbar.Samtidigt om hela samhället ej är med är det nog inget roligt jobb.

Men så viktigt,det finns inget som bromsar Thailand så som korruptionen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att enda sättet att göra något åt korruptionen är att upprätta ett FBI med huvuduppgift

att bekämpa korruption.Dom ska ha fria händer men det behövs självklart viss övervakning.

Ja, för det här (se nedan) var ju bara ett spel för galleriet.

post-9848-0-92940400-1432300873.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag tror att det inte finns något parti

och heller inte militären klarar av att rensa i en soppa där man själv är bland

ingredienserna.Nej en utomstående polis är jag övertygad om är enda lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag tror att det inte finns något parti

och heller inte militären klarar av att rensa i en soppa där man själv är bland

ingredienserna.Nej en utomstående polis är jag övertygad om är enda lösningen.

Dom hinner inte säga halv sju innan dom är döda

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Dom hinner inte säga halv sju innan dom är döda

Håller med om att det är inget drömjobb men det är nog enda vägen att gå.Men det får inte vara några mjukisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog rätt i detta att hitta en kille som är opåverkbar.Samtidigt om hela samhället ej är med är det nog inget roligt jobb.

Men så viktigt,det finns inget som bromsar Thailand så som korruptionen. 

Håller helt med dig. Korruption är en form a cancer som sprider sig. När rättsskydd, polistjänster, röster och t.om människor är varor som köps och säljs är ett samhälle långt ifrån fritt och demokratiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det stora hoppet står till den nya generationen. Dom unga i Thailand är mer välutbildade och som grupp betraktat är en välutbildad arbetar- och medelklass betydligt mer resistent mot korruption och mycket mer intresserade av demokratiska värderingar (dvs demokrati i sig, inte bara en möjlighet att få chansen att sälja sin röst på olika sätt). Det är heller inte någon överraskning att det är den relativt välutbildade sk. "eliten" i Thailand som varit pådrivande i dessa frågor.  Vi får inte glömma bort att även västvärlden har brottats med samma problem, men i takt med ökad bildning har demokratin utvecklats och korruptionen kunnat kontrolleras. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det stora hoppet står till den nya generationen. Dom unga i Thailand är mer välutbildade och som grupp betraktat är en välutbildad arbetar- och medelklass betydligt mer resistent mot korruption och mycket mer intresserade av demokratiska värderingar (dvs demokrati i sig, inte bara en möjlighet att få chansen att sälja sin röst på olika sätt). Det är heller inte någon överraskning att det är den relativt välutbildade sk. "eliten" i Thailand som varit pådrivande i dessa frågor.  Vi får inte glömma bort att även västvärlden har brottats med samma problem, men i takt med ökad bildning har demokratin utvecklats och korruptionen kunnat kontrolleras. 

Bra där, om man ska komma igång ordentligt måste det till rejäla straffsatser för GIVANDE av muta så inte kreti o pleti fortsätter att tycka det är ett bekvämt sätt att slippa böter, vänta på papper i amphoer, få bra betyg, bättre possition på jobbet o.s.v., en muta till en lärare skulle t.ex. kunna vara straffbelagt med 50 000 varav låt säga 10 000 skulle vid konfiskering tillfalla uppgiftslämnaren om brottet kan bevisas!

Kontroversiellt, javisst, men allmänheten är i mångt o mycket en bra detektiv!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där, om man ska komma igång ordentligt måste det till rejäla straffsatser för GIVANDE av muta så inte kreti o pleti fortsätter att tycka det är ett bekvämt sätt att slippa böter, vänta på papper i amphoer, få bra betyg, bättre possition på jobbet o.s.v., en muta till en lärare skulle t.ex. kunna vara straffbelagt med 50 000 varav låt säga 10 000 skulle vid konfiskering tillfalla uppgiftslämnaren om brottet kan bevisas!

Kontroversiellt, javisst, men allmänheten är i mångt o mycket en bra detektiv!

Du tror inte det skulle bli ett typ Stasi,där alla misstror varandra?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Du tror inte det skulle bli ett typ Stasi,där alla misstror varandra?

 

Tänk vad många giriga Thai som skulle anklaga ATM-Farangen för allt möjligt:-)

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror inte det skulle bli ett typ Stasi,där alla misstror varandra?

 

 

Jo, som jag sa, kontroversiellt, men brott skall ju anmälas och utredas, hur skall man få ett lands befolkning att inse att det kostar, moraliskt tror jag dom skiter i det, men ekonomiskt ansvar fattar dom!

Tror inte så många faranger skulle falla i den fällan när man vet vad det kostar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Jo, som jag sa, kontroversiellt, men brott skall ju anmälas och utredas, hur skall man få ett lands befolkning att inse att det kostar, moraliskt tror jag dom skiter i det, men ekonomiskt ansvar fattar dom!

Tror inte så många faranger skulle falla i den fällan när man vet vad det kostar!

 

Jag tänkte mest på falska anmälningar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest på falska anmälningar.

kommer det säkert att bli, men med vettiga utredningar och bevisföringar, som en okoruppt poliskår sköter, faller dessa ganska enkelt ihop!

 

Det va just detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...