Jump to content
IGNORERAD

Norwegian vs Thai för Jul-Aug 2015


Magrood

Recommended Posts

Var ju utresetiden på morgonen som jag retade mig lite på. Tar in på hotell nära suvan så blir det lite vettigare tider i alla fall.

 

Men det kanske blir tvärt om med ungar. Nu var ju snorungen bakom mig vaken hela flygningen och roade sig med att ömsom sparka i mitt ryggstöd, gallskrika eller blockera gången. Jag hade hellre sett att han sov hela vägen.

 

Men priset+direkt ARN-BKK är ju klart trevligt. Dom flyger inte över Ryssland eller Ukraina så det blir en liten omväg, lite längre tid - men det märkte jag inte nåt av.

 

Ta med egna hörlurar, mobiltelefonens funkar. Filt, kudde osv får man inte heller. Fast dom har jag inte behövt.

 

Vatten på flaska 4$ och öl 7$ (tar bara kort, ej kontanter) var väl smolket i bägaren. Vin eller sånt var över 10$ så priserna var inte gratis i alla fall, men dom kom på 3 röda när man beställt. Och jag sparade ett par tusen kronor på baggarna (med käk och bagage), gjorde väl av med under 200kr, så det blev ändå billigare.

 

Går att ladda med USB kontakt åxå, kan ju vara bra att veta om ungarna leker med mobilen och det tar slut på batteri. 220VAC har jag inte hittat än, tror det inte finns i apklass. Eller så har jag bara känt efter dåligt. Ids inte treva bland stolsgrannens ben heller :wink:

 

Trevlig resa, ta med kameran!

 

Då får du kolla noggrannare!

 

Två 110V uttag mellan sätena mot golvet.

tre stolar delar på 2 uttag.

220V finnes inte på flyg

 

 

http://www.seatguru.com/airlines/Norwegian_Air_Shuttle/Norwegian_Air_Shuttle_Boeing_787-8.php

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 572
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    94

  • Sam sip sam

    36

  • leifen

    29

  • pigge01

    28

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Då får du kolla noggrannare!

 

Två 110V uttag mellan sätena mot golvet.

tre stolar delar på 2 uttag.

220V finnes inte på flyg

 

 

http://www.seatguru.com/airlines/Norwegian_Air_Shuttle/Norwegian_Air_Shuttle_Boeing_787-8.php

Tja, det är väl dags att ta pannlampan och krypa ner. Dom säger ju i instruktionsfilmen åxå att det skall finnas.

PCn går finfint på 110V om jag inte kommer ihåg fel, är ju en sån där 110-230VAC adapter.

 

Jag har bara hittat infotainment-styrboxen (tror jag det är i alla fall) och flytvästen hitintills.

 

Jag har lite samma problem nu som TS. Nonki har gett mig ett pris som är 1580kr dyrare med SAS+Thai och Thai till Kambodia jämfört med min förra resa med norwegian+AirAsia, men allt är tydligen ombokningsbart utan att han tar ut nån avgift (tja skillnad i biljettpriserna kommer jag nog inte undan, men det var ju väntat).

 

Är så jäkla sugen på Nonkis offert, då jag ev stannar lite längre i Kambodja - har lite spår efter ett jobb där, eller söker ett turistvisum från PP och stannar över jul/nyår i Thailand. Ombokning av norwegian kostar ju en del åxå (var det 700/biljett så blir det 1400kr med inrikes flyget åxå) och då far den lilla besparing jag gjort all världens väg. Mellanskillnaden dricker jag nog upp på flyget. ;)

 

Får slå lite på Norwegian flex, det blir ju motsvarigheten. Anar nästan att det inte blir nån skillnad alls då. Lat som jag är kan det bli Thai denna gång. Då får jag roa mig med att leta eluttag där istället. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är väl dags att ta pannlampan och krypa ner. Dom säger ju i instruktionsfilmen åxå att det skall finnas.

PCn går finfint på 110V om jag inte kommer ihåg fel, är ju en sån där 110-230VAC adapter.

 

Jag har bara hittat infotainment-styrboxen (tror jag det är i alla fall) och flytvästen hitintills.

 

Jag har lite samma problem nu som TS. Nonki har gett mig ett pris som är 1580kr dyrare med SAS+Thai och Thai till Kambodia jämfört med min förra resa med norwegian+AirAsia, men allt är tydligen ombokningsbart utan att han tar ut nån avgift (tja skillnad i biljettpriserna kommer jag nog inte undan, men det var ju väntat).

 

Är så jäkla sugen på Nonkis offert, då jag ev stannar lite längre i Kambodja - har lite spår efter ett jobb där, eller söker ett turistvisum från PP och stannar över jul/nyår i Thailand. Ombokning av norwegian kostar ju en del åxå (var det 700/biljett så blir det 1400kr med inrikes flyget åxå) och då far den lilla besparing jag gjort all världens väg. Mellanskillnaden dricker jag nog upp på flyget. :wink:

 

Får slå lite på Norwegian flex, det blir ju motsvarigheten. Anar nästan att det inte blir nån skillnad alls då. Lat som jag är kan det bli Thai denna gång. Då får jag roa mig med att leta eluttag där istället. :wink:

Dricker du bara ordentligt på flyget så kan du ju räkna hem de 1500 spännen... Ju mer du dricker, ju mer sparar / "tjänar" du med Thai ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dricker du bara ordentligt på flyget så kan du ju räkna hem de 1500 spännen... Ju mer du dricker, ju mer sparar / "tjänar" du med Thai ;)

Fast var snabb det tar snabbt "slut" drickat på THAI kanske just för att det är "gratis".
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Dricker du bara ordentligt på flyget så kan du ju räkna hem de 1500 spännen... Ju mer du dricker, ju mer sparar / "tjänar" du med Thai :wink:

Sant, "man måste tänka på pocenten" som Olle och Helge blev varse. Polarn som kom hem igår försökte "dricka ner priset" med JW BL i loungen och kanhända på planet åxå - mailade mig bara från loungen.

 

Tyckte dom har blivit snålare på Thai dock (eller inte lika kvicka i alla fall), men har man nära till pentry så löser det sig när jag stoppar in mitt fula tryne dit. Öl verkar alltid finnas.

 

Enda irriterande är ju att dom öppnar ölburken så jag får gå lite försiktigt tillbaka  - vill ju inte skvätta ner nån i mörkret (trycker muggen över toppen så ska det till en jäkla luftrgrop om det skall hända). Men jag förstår varför, annars kommer man ju ut med ryggan full i öl och sprit.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, "man måste tänka på pocenten" som Olle och Helge blev varse. Polarn som kom hem igår försökte "dricka ner priset" med JW BL i loungen och kanhända på planet åxå - mailade mig bara från loungen.

 

Tyckte dom har blivit snålare på Thai dock (eller inte lika kvicka i alla fall), men har man nära till pentry så löser det sig när jag stoppar in mitt fula tryne dit. Öl verkar alltid finnas.

 

Enda irriterande är ju att dom öppnar ölburken så jag får gå lite försiktigt tillbaka  - vill ju inte skvätta ner nån i mörkret (trycker muggen över toppen så ska det till en jäkla luftrgrop om det skall hända). Men jag förstår varför, annars kommer man ju ut med ryggan full i öl och sprit.

 

Sen är ju poängen du får på den nämnda biljetten med Thai värda typ en inrikesresa, det är inte heller att förakta!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, "man måste tänka på pocenten" som Olle och Helge blev varse. Polarn som kom hem igår försökte "dricka ner priset" med JW BL i loungen och kanhända på planet åxå - mailade mig bara från loungen.

 

Tyckte dom har blivit snålare på Thai dock (eller inte lika kvicka i alla fall), men har man nära till pentry så löser det sig när jag stoppar in mitt fula tryne dit. Öl verkar alltid finnas.

 

Enda irriterande är ju att dom öppnar ölburken så jag får gå lite försiktigt tillbaka  - vill ju inte skvätta ner nån i mörkret (trycker muggen över toppen så ska det till en jäkla luftrgrop om det skall hända). Men jag förstår varför, annars kommer man ju ut med ryggan full i öl och sprit.

Sen är ju poängen du får på nämnda resa med Thai värda typ en inrikesresa, det är inte att förakta!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, "man måste tänka på pocenten" som Olle och Helge blev varse. Polarn som kom hem igår försökte "dricka ner priset" med JW BL i loungen och kanhända på planet åxå - mailade mig bara från loungen.

 

Tyckte dom har blivit snålare på Thai dock (eller inte lika kvicka i alla fall), men har man nära till pentry så löser det sig när jag stoppar in mitt fula tryne dit. Öl verkar alltid finnas.

 

Enda irriterande är ju att dom öppnar ölburken så jag får gå lite försiktigt tillbaka  - vill ju inte skvätta ner nån i mörkret (trycker muggen över toppen så ska det till en jäkla luftrgrop om det skall hända). Men jag förstår varför, annars kommer man ju ut med ryggan full i öl och sprit.

 

Har bara flugit med Thai 2-3 ggr men de är rätt snabba med att sluta servera i apklassen. Var iofs samma sak första gången jag flög med den runt 2006-2007 så det har nog inte försämrats senaste tiden.

Anledningen till att jag sällan flyger Thai är dock annan än utbudet av fri sprit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är ju poängen du får på nämnda resa med Thai värda typ en inrikesresa, det är inte att förakta!

Med en bra biljett på Thai blev jag Silver på 1 t&r i ekonomi och fick poäng till en business inrikes. 

Med Finnarna kan man flyga t&r i business utan att bli silver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en bra biljett på Thai blev jag Silver på 1 t&r i ekonomi och fick poäng till en business inrikes. 

Med Finnarna kan man flyga t&r i business utan att bli silver.

 

Jo, jag har också noterat detta, och den biljett som nämns är väl en fullt ombokningsbar om jag förstått rätt, och då är det ju 100% poängintjäning.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

PCn går finfint på 110V om jag inte kommer ihåg fel, är ju en sån där 110-230VAC adapter.
 

 

Förutom ev adapter så funkar det lika bra med 110, det är bara det att det tar dubbelt så lång tid att ladda, de flesta moderna PC/Smartphones har sånt inbyggt.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Sen är ju poängen du får på den nämnda biljetten med Thai värda typ en inrikesresa, det är inte heller att förakta!

Och vart skaffar jag ett sånt kort då? eller har dom koll på mig i alla fall? AA och norwegian har jag inte kort på men ett konto.

 

Antar att det skall beställas från Thai, får kika på det. Ett konto hade ju varit enklare.

 

EDIT (igen): https://en.aegeanair.com/milesandbonus/verkar ju vara vettig. På nåt sätt. Jämfört med ROP

 

EDIT: http://bonusfeber.se/guide-thais-royal-orchid-plus-frequent-flyer/

 

Verkar nästan vettigare med SAS/Star alliance än detta (hittade denna http://bonusfeber.se/letteste-vei-til-gullkort-aegean-miles-bonus/).Och jag får inte vad jag fattar mycket för en ToR, kommer upp på silver i miles vilket ger mig:

 

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har bara flugit med Thai 2-3 ggr men de är rätt snabba med att sluta servera i apklassen. Var iofs samma sak första gången jag flög med den runt 2006-2007 så det har nog inte försämrats senaste tiden.

Anledningen till att jag sällan flyger Thai är dock annan än utbudet av fri sprit.

1995 var första turen, och då gick 2 drinkvagnar fram och tillbaka. Kommer ihåg att det var olika för jag frågade efter en JW BL, no we only have red label, jahapp. När den var slut så hade jag ju lärt mig. One JW RL, no sir we only have black label. Kände mig lite lagom korkad innan jag kom på hur det hängde ihop. :fool:

 

Nu får jag ju jaga upp drickat i pentryt istället. Men ölen har inte tagit slut, dock låste dom in den (säkrade med ståltråd) en timme före landning, men öppnade såklart för en törstig Svensk.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Men vafan... kollade just, 6138 ToR till BKK med Norwegian, skall jag ha flex tillbaka så fanns dom såklart inte i apklass utan bara i Premium och slutnotan hamnade på 13911. 

 

Bett nonki skicka en offert med tider och villkor. Verkar fan inte gå att hitta det billigare direkt  med ombokningsbara själv.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vafan... kollade just, 6138 ToR till BKK med Norwegian, skall jag ha flex tillbaka så fanns dom såklart inte i apklass utan bara i Premium och slutnotan hamnade på 13911.

Bett nonki skicka en offert med tider och villkor. Verkar fan inte gå att hitta det billigare direkt med ombokningsbara själv.

Baggarna är inte speciellt billig. Kollade enkelresa till Arn under maj pris runt 4XXX SEK. Flyger jag hellre Thai för samma pris som är snabbare och får ett nattflyg så man kan sova lättare.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde resa tur/retur 14 juli 14 augusti förra veckan me thai 6000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokat Norwegian PE från BKK- ARN- UME för två personer den 17 juni för ca 10 000 SEK. Returen bokar jag i Sverige när vi bestämt datum för återresan som troligen blir i mitten av september om inget oförutsett händer.

 

Blir dock inte särskilt mycket dyrare med ombokningsbar då bonusen blir 20- istället för 2 procent. 

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Får se vad som kommer från nonki, men skrämmande att det inte gick att boka flex hem utan att hamna i premium hos baggarna.

Kanske får släppa tanken på flex i alla fall, men då kan det bli dyrare i slutändan om jag måste tillbaka nästan direkt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som provat Norwegians Premium Economy?

 

Jag bryr mig inte så mycket om mat o dryck på flyget, men betalar gärna några tusen extra för ett större utrymme.

 

Kostar ca 12000kr  t.o.r. i januari-februari

 

Erfarenheter?

Är det värt dom extra pengarna?

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Får se vad som kommer från nonki, men skrämmande att det inte gick att boka flex hem utan att hamna i premium hos baggarna.

Kanske får släppa tanken på flex i alla fall, men då kan det bli dyrare i slutändan om jag måste tillbaka nästan direkt.

Se det från den ljusare sidan, bokar man flex får man premium på köpet.

 

Så ser det ut hos de flesta bolag att ombokningsbara biljetter har högre klass.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som provat Norwegians Premium Economy?

 

Jag bryr mig inte så mycket om mat o dryck på flyget, men betalar gärna några tusen extra för ett större utrymme.

 

Kostar ca 12000kr  t.o.r. i januari-februari

 

Erfarenheter?

Är det värt dom extra pengarna?

 

mvh

Jag tycker det då utrymmet är mycket bättre än turist. Med mat och 100 kg bagage, om man nu behöver det, så är ju inte prisskillnaden så stor.  

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Se det från den ljusare sidan, bokar man flex får man premium på köpet.

 

Så ser det ut hos de flesta bolag att ombokningsbara biljetter har högre klass.

Tja, jo. Blir bara lite nipprig när det skall till att bokas. Vetefan om jag ens har bestämt datum för utresan till 100% nu. Finns så många olika möjligheter.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Får se vad som kommer från nonki, men skrämmande att det inte gick att boka flex hem utan att hamna i premium hos baggarna.

Kanske får släppa tanken på flex i alla fall, men då kan det bli dyrare i slutändan om jag måste tillbaka nästan direkt.

Med Norwegian kan du vänta med att boka återresan. Jag åkte enkel till BKK och ingen frågade om ev retur.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Med Norwegian kan du vänta med att boka återresan. Jag åkte enkel till BKK och ingen frågade om ev retur.

Det var ju en tanke, provade boka hem en enkel med Thai för en vecka sen och priset jag fick på den var inte att leka med. 23kkr eller nåt sånt.

Det var då jag började leta flex.

 

EDIT: kollade norwegian nu, och enkel hem var inte svindyr. Frågan är ju bara hur det ser ut när jag skall boka... Tja, i värsta fall blir det 35 timmar med Air China.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var då jag började leta flex.

Norwegian blir också dyrare närmare avgång i turistklassen PE är det dock samma pris så vitt jag kunnat se. Men har du Bank Norwegian kort så blir bonusen 20 procent istället för 2. 

 

Fördelen med Norwegian för mig är att jag checkar in bagage hela vägen BKK- UME

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...