Jump to content
IGNORERAD

Totalt 364 döda i Thailands trafik under Songkran


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Totalt 364 personer omkom i 3,373 olyckor runtom i Thailand under Songkrans "sju farliga dagar".
Trots en lovande start så blev årets siffror avsevärt sämre än förra året, då 322 personer omkom. Fyra av fem olyckor i år involverade motorcyklar, och de flesta av olyckorna (39,31%) orsakades av rattfylleri, följt av fortkörning (24,35%).
Flest olyckor inträffade i provinsen Phitsanulok (141) medan Surin hade flest dödsfall (16). Fem provinser klarade sig helt utan dödsfall – Phuket, Mae Hong Son, Yala, Samut Songkhram och Samut Sakhon.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/general/530415/364-killed-on-roads-during-even-dangerous-days

 

post-8073-0-56037200-1429188461.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    3

  • Baa

    3

  • Muimatt

    3

  • Scandinaviancorner

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ingen döds olycka i Phuket det har jag svårt att tro på!!

Det var nästan tomt på vägarna här under Songkran SC. Farangerna satt hemma och thaiarna var väl hemma i byn. Jag har då aldrig sett så lite folk ute under songkran. Ändrades av Muimatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest underliga är väl att det oftast skrivs i tidningarna hur många det omkommer på vägarna under Songkran.

Ovanstående siffror skulle ju motsvara ca 19000 döda på årsbasis.

 

Som om detta inte skulle vara nog förfärligt, så ser man ju ofta siffror på att de omkommer någonstans mellan 25000 - 30000 människor i trafiken i Thailand varje år !!!

Vilket skulle motsvara ca 500 dödsfall varje normal vecka under resten av året !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det var nästan tomt på vägarna här under Songkran SC. Farangerna satt hemma och thaiarna var väl hemma i byn. Jag har då aldrig sett så lite folk ute under songkran.

Jaså annars brukar det ju va smockfullt med alla möjliga fordon. Här i Khao lak slipper man (nästan) detta spektakel. Håller bara på en dag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Trafiken i Thailand skördar ung 27000 pers per år Dvs 500 per vecka så Songkran är ju ingen skräckvecka

Men sammantaget är dödstalen allför höga omräknat per 100 000 inv ger det en koeff. på 38 , att jämföra med

Sverige med  koeff. 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså annars brukar det ju va smockfullt med alla möjliga fordon. Här i Khao lak slipper man (nästan) detta spektakel. Håller bara på en dag..

Alla jag har pratat med var hemma hela dagen. Bangla var väl full med idi*ter som vanligt...
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Alla jag har pratat med var hemma hela dagen. Bangla var väl full med idi*ter som vanligt...

Ja på Bangla finns det idi*ter året runt

Link to comment
Dela på andra sajter

Trafiken i Thailand skördar ung 27000 pers per år Dvs 500 per vecka så Songkran är ju ingen skräckvecka

Men sammantaget är dödstalen allför höga omräknat per 100 000 inv ger det en koeff. på 38 , att jämföra med

Sverige med  koeff. 3.

Man kan ju undra varför man "skräckpropandar" Songkran när det omkommer färre enligt landets statistiska officiella underlag, eller är det som vanligt att det man inte vet höftas?

Undrar om någon på trafikverket eller vad det nu heter i Thailand har folkskolekunskap i matte för statistik klarar dom uppenbarligen inte av!

Jag dryftade mig till att ge detta exempel till hustrun och hon bara ryckte på axlarna och sa något typ, TIT, farang dont understand! (Tack o lov)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla jag har pratat med var hemma hela dagen. Bangla var väl full med idi*ter som vanligt...

 

Jag skulle absolut rekommendera att fira Songkran på Banglaroad, det är bland de roligaste festkvällar jag har haft!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle absolut rekommendera att fira Songkran på Banglaroad, det är bland de roligaste festkvällar jag har haft!

Det är kul en, kanske två gånger men efter ett par år så är hela Songkran bara irriterande och förenat med livsfara. (Tyvärr)
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla äro vi olika.

Tack för att jag får tycka som jag vill!

:drinks:

 

 

Songkran är kul!  Tycker jag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul en, kanske två gånger men efter ett par år så är hela Songkran bara irriterande och förenat med livsfara. (Tyvärr)

Kan inte annat än att hålla med dig, for mig räckte det att vara med och vattenkriga 2 gångerpå 2 år, for så kul är det ju inte att vara dyngsur i flera dagar.

Men att åka runt i bilen och begrunda spektaklet är ju trevligt, bilder från Nakhon Phanom i år.

post-3132-0-32439100-1429232066_thumb.jp

post-3132-0-35903900-1429232097_thumb.jp

post-3132-0-32510000-1429232121_thumb.jp

post-3132-0-03098400-1429232147_thumb.jp

post-3132-0-94967300-1429232169_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla äro vi olika.

Tack för att jag får tycka som jag vill!

:drinks:

 

 

Songkran är kul!  Tycker jag!

 

Det är dej väl förunnat, jag e lite avis att jag inte känner som dej dock...

 

Vi fick leta efter en Taximeter i nästan en timme för att ta oss torrskodda från LK till Beefeater igår, å vi gick hem efter middagen på 10 minuter (då var klockan efter 20 och skvättandet skulle vara avslutat)

Lika förbannat råkade vi ur för nån jävla Arab som inte kunde hålla sej, alla Thai hade slutat...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dej väl förunnat, jag e lite avis att jag inte känner som dej dock...

 

Vi fick leta efter en Taximeter i nästan en timme för att ta oss torrskodda från LK till Beefeater igår, å vi gick hem efter middagen på 10 minuter (då var klockan efter 20 och skvättandet skulle vara avslutat)

Lika förbannat råkade vi ur för nån jävla Arab som inte kunde hålla sej, alla Thai hade slutat...

Där har du problemet, farangerna som inte fattar att man skall respektera de regler som finns eller inte förmår skilja på vuxna och småbarn och aningslöst (läs.idi*tiskt) utsätter t.ex. MC förare för risk då dessa inte förväntar sig att det fortgår "isvattenkrig"!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du problemet, farangerna som inte fattar att man skall respektera de regler som finns eller inte förmår skilja på vuxna och småbarn och aningslöst (läs.idi*tiskt) utsätter t.ex. MC förare för risk då dessa inte förväntar sig att det fortgår "isvattenkrig"!

Det är ju farangerna som forstort denna annars så trevliga tillställnig, firade min forsta songkran i Pattaya 1991 och då var det rätt så trevligt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Trist att det dör nån i trafiken, men i sisaket (eller utanför) så sa jag åt MC föraren att köra cha cha cha, hade nästan gått fortare att gå.

Vattenkrig förekommer inte [mycket] här, men besök hos nån munk som knackade dom på skallen med en "trä-visp" doppad i vatten.

Stol släpades fram till mig, men jag avböjde ändå - så jäkla kul är det inte att bli nedblött av en munk.

 

2 ggr blöt hitintills, men nu skulle jag inte vilja åka MC-taxi i pattis i alla fall.

 

Fattar dom inte att om man slänger ut vatten på vägbanan framför en MC så kan det gå riktigt illa. Bil klarar ju det utan större problem, men på moppe och varma vägar så anar jag att det blir jävligt halt.

 

Intressant det Baa sa om att det var en vanlig vecka egenteligen, varför kallas då högtiderna (eller dagarna före/efter) för svarta veckor om det dör lika mycket folk året runt...

 

Tja, TiT.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

En Kall Tiger

Man kan ju undra varför man "skräckpropandar" Songkran när det omkommer färre enligt landets statistiska officiella underlag, eller är det som vanligt att det man inte vet höftas?

Undrar om någon på trafikverket eller vad det nu heter i Thailand har folkskolekunskap i matte för statistik klarar dom uppenbarligen inte av!

Jag dryftade mig till att ge detta exempel till hustrun och hon bara ryckte på axlarna och sa något typ, TIT, farang dont understand! (Tack o lov)

Inte konstigt alls att det inte följer statistiken.

Antalet poliskontroller som är ute hela den veckan måste ju helt klart dra ner statistiken, om inte dessa kontroller fanns under denna veckan så hade det blivit bra många fler dödsfall och olyckor enligt officiell statistik. Hur svårt kan det vara att inse den logiken?

Det fattar man ju trots att man är farang eller är dålig på matte, men vem bryr sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går man ut under Songkran så får man räkna med att bli blöt. Vill man inte gnälla över det så är det bara att bunkra upp med mat och dryck hemma och stanna inomhus.

 

Själv åker jag motorcykel till och från jobbet så visst får jag mig en hink vatten emellanåt. Torra kläder väntar på jobbet så det är inga problem. När det är dags att gå ut och handla lunch så har den första omgången med kläder torkat för länge sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går man ut under Songkran så får man räkna med att bli blöt. Vill man inte gnälla över det så är det bara att bunkra upp med mat och dryck hemma och stanna inomhus.

 

Själv åker jag motorcykel till och från jobbet så visst får jag mig en hink vatten emellanåt. Torra kläder väntar på jobbet så det är inga problem. När det är dags att gå ut och handla lunch så har den första omgången med kläder torkat för länge sedan.

 

1-3 dagar är väl ok, men tycker du inte att 1 vecka är lite i mesta laget?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 att åka runt i bilen och begrunda spektaklet är ju trevligt, bilder från Nakhon Phanom i år.

attachicon.gif008.JPG

attachicon.gif018.JPG

attachicon.gif023.JPG

attachicon.gif033.JPG

attachicon.gif034.JPG

 

Man får se till att man har dörrarna låsta när man åker runt. Här i Chiang Mai har jag sett att de rycker upp dörren och hivar in en hink med vatten i bilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

364 trafikdödade detta året, troligtvis har man inte räknat in mörkertalet, de som avlider under transport till eller under vistelse på sjukhus räknas inte som trafik offer, de levde ju när man hämtade dem. Jag minns att man för 12 eller om det var 13 år sedan man stolt gick ut i tv att man det året hade fått ner döds olyckorna till " bara " något över 1300 vilket var en betydlig bättring jämfört med året innan. Något år därefter så började man med betydligt tätare poliskontroller och alkotest av bussförare under stor helger.  

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul en, kanske två gånger men efter ett par år så är hela Songkran bara irriterande och förenat med livsfara. (Tyvärr)

 

Jag har tillbringat två Songkran i Thailand den på Bangla var runt tio år sedan och jag skulle absolut göra det igen.

Om jag skulle vara bofast så kanske jag inte skulle vara lika road när man är tvingad att utstå detta på vägen till arbete och liknande.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...