Jump to content
IGNORERAD

Dansk kastad i vattnet efter båtkollision utanför Phuket


MPR Nyheter

Recommended Posts

Dykbåten som bär skullden lär inte höra av sig i första taget.

En motorbåt har ju alltid väjningsplikt och mannen som hoppade över blev en irriterande vittne.

Hoppas det var några passagerare med som kan vittna i dykbåten.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    10

  • Tallviking

    10

  • Khun Ken

    9

  • måne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inte för mig

 

Använder du svenska regler utomlands ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp

 

Kör du med svenska regler i Thailand på vägarna där också ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dykbåten som bär skullden lär inte höra av sig i första taget.

En motorbåt har ju alltid väjningsplikt och mannen som hoppade över blev en irriterande vittne.

Hoppas det var några passagerare med som kan vittna i dykbåten.

Citat ur artikeln.
"Once safely on the dinghy, Mr Ellegrok recalls hearing his Mr Vibild shouting his name.
 
“I had no idea how he got on the other boat. I was in the dinghy and I saw the dive boat just take off, and I was like, ‘Wait! My friend’,” Mr Ellegrok said. “The boat took off, but made a big turn and came back. Then, I saw him standing there, refusing to get in… He was pretty shocked, so he didn’t want to jump. I said, ‘Ole, just stay, just stay.’ Then, I just saw a guy just pushing him and I saw him screaming and falling into the water.”
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du med svenska regler i Thailand på vägarna där också ?

Det finns inga vägar i barerna

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte reglerna skall gälla vad är det då som gäller ?

 

Kan var och en välja vad dom vill skall gälla då eller ?

 

Andemeningen i de två olika sätten som regeln nu har presenterats här är ju densamma, men det verkar som att det har blivit något fel i översättningen mellan språken och då borde det ju gå att omformulera regeln. Eller tycker du att regeltexter är så heliga att de inte får ändras ens vid uppenbara tokigheter.

 

Jag visste väl att jag skulle få igång dej. :)

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andemeningen i de två olika sätten som regeln nu har presenterats här är ju densamma, men det verkar som att det har blivit något fel i översättningen mellan språken och då borde det ju gå att omformulera regeln. Eller tycker du att regeltexter är så heliga att de inte får ändras ens vid uppenbara tokigheter.

 

Jag visste väl att jag skulle få igång dej. :)

 

Alla regler kan ändras om man kommer fram till den enligt reglerna för ändringar men fram till att beslut tagits om en ändring gäller den nu gällande texten

 

Ganska naturligt och sunt eller ?

 

Vem anser du skall avgöra om texten är rätt eller fel ?

 

Den har stått så i de drygt 37 år jag kommit i kontakt med den så någon större rörelse för att få den ändrad verkar inte finnas

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla regler kan ändras om man kommer fram till den enligt reglerna för ändringar men fram till att beslut tagits om en ändring gäller den nu gällande texten

 

Ganska naturligt och sunt eller ?

 

Vem anser du skall avgöra om texten är rätt eller fel ?

 

Den har stått så i de drygt 37 år jag kommit i kontakt med den så någon större rörelse för att få den ändrad verkar inte finnas

 I det här fallet så skulle vilken lärare som helst på SFI kunna avgöra vilken text som är rätt eller felaktig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 I det här fallet så skulle vilken lärare som helst på SFI kunna avgöra vilken text som är rätt eller felaktig.

 

Det är din åsikt

 

Om jag anser att hastighetsbegränsningen på min gata hemma har fel siffror. Får jag då köra så fort som jag tycker att reglerna borde ange eller är jag skyldig att följa de regler som gäller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är din åsikt

 

Om jag anser att hastighetsbegränsningen på min gata hemma har fel siffror. Får jag då köra så fort som jag tycker att reglerna borde ange eller är jag skyldig att följa de regler som gäller ?

På "din" gata bestämmer väl du??

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

På "din" gata bestämmer väl du??

 

Bara min egen garageuppfart men jag hinner inte upp ens i laglig fart på den

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är din åsikt

 

Om jag anser att hastighetsbegränsningen på min gata hemma har fel siffror. Får jag då köra så fort som jag tycker att reglerna borde ange eller är jag skyldig att följa de regler som gäller ?

Får man fråga herrn om han överhuvudtaget kan tänka sig att bryta mot någon regel? Tror inte ens att du går mot röd

gubbe mitt i natten när det inte finns en bil att skåda. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är din åsikt

 

Om jag anser att hastighetsbegränsningen på min gata hemma har fel siffror. Får jag då köra så fort som jag tycker att reglerna borde ange eller är jag skyldig att följa de regler som gäller ?

 

Absolut inte!

Vad vi talar om är en regelskrivning som inte är relevant. Regeln talar om båtpropeller i singularis när de flesta större fartyg har fler än en propeller. En ren felskrivning alltså som borde kunna gå att korrigeras.

 

Den här felskrvina regeltexten är ingen stor grej för mej, men tyckte bara det var så onödigt av dej att gå in och peka finger åt Nicholas.

Over and out!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är din åsikt

 

Om jag anser att hastighetsbegränsningen på min gata hemma har fel siffror. Får jag då köra så fort som jag tycker att reglerna borde ange eller är jag skyldig att följa de regler som gäller ?

Ganska långsökt jmf, men ska man till varje pris ha rätt blir det lite löjligt ibland, precis lika löjligt som du försöker få andra att framstå i dina kommentarer får du nog ta på dig påsen ett tag, alla internationella sjöregler finns väl översatta både fram o tillbaka mellan engelskan och övriga språk, det är inte alltid bokstäverna man skall tolka utan innebörden och då blir Nicholas inlägg mer relevant!

Amatörskepparen Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

INTERNATIONAL

 

(a) When vessels are in sight of one another, a power-driven vessel underway, when maneuvering as authorized or required by these Rules, shall indicate that maneuver by the following signals on her whistle:

--one short blast to mean "I am altering my course to starboard";

--two short blasts to mean "I am altering my course to port";

--three short blasts to mean "I am operating astern propulsion".

 

http://navruleshandbook.com/Rule34.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är din åsikt

 

Om jag anser att hastighetsbegränsningen på min gata hemma har fel siffror. Får jag då köra så fort som jag tycker att reglerna borde ange eller är jag skyldig att följa de regler som gäller ?

Ja, du är skyldig att följa den hastighetsbegränsning som Vägverket har satt för det vägavsnittet. Oavsett vad som står på skylten.

Link to comment
Dela på andra sajter

INTERNATIONAL

 

(a) When vessels are in sight of one another, a power-driven vessel underway, when maneuvering as authorized or required by these Rules, shall indicate that maneuver by the following signals on her whistle:

--one short blast to mean "I am altering my course to starboard";

--two short blasts to mean "I am altering my course to port";

--three short blasts to mean "I am operating astern propulsion".

 

http://navruleshandbook.com/Rule34.html

 

Nån språkbegåvad har översatt "propulsion" med propeller och inte någon på nåt av de svenska verken har på över 37 år reagerat . :D :D :D

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån språkbegåvad har översatt "propulsion" med propeller och inte någon på nåt av de svenska verken har på över 37 år reagerat . :D :D :D

Då behöver ju inte propellerministern i LOS känna sig ensam i skamvrån...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Sjömän och Thailand hör inte ihop.  Här på forumet har vi ju några styrmen och skeppare som skulle kunna lösa problemet på en sekund

Ändrades av Scandinaviancorner
Link to comment
Dela på andra sajter

Då behöver ju inte propellerministern i LOS känna sig ensam i skamvrån...

Fd. "propellerminister, fd. tigerexportör. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjömän och Thailand hör inte ihop.  Här på forumet har vi ju några styrmen och skeppare som skulle kunna lösa problemet på en sekund

Inte heller Bilförare och Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Då behöver ju inte propellerministern i LOS känna sig ensam i skamvrån...

han kanske fick tipset från svenska flottan he he

Link to comment
Dela på andra sajter

han kanske fick tipset från svenska flottan he he

Haha, ja jag kan undra om det inte finns en viss person på detta forumet som var aktiv i flottan på den tiden...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...