Jump to content
IGNORERAD

Pattayas strandpromenad kollapsade efter regnstorm


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Under onsdag kväll så dök ett stort hål upp på Pattayas strandpromenad mittemot Central Festival Pattaya Beach och stadens polisstation.
Man misstänker att stor nederbörd tidigare under onsdagen är vad som ligger bakom kollapsen. Den illa konstruerade strandpromenaden var till synes ingen match för den regnstorm och påföljande översvämning som inträffade på platsen. Hålet ifråga är tre meter djupt och två meter brett, och inga avspärrningar hade gjorts när källartikeln publicerades.
Många väntar sig flera incidenter av detta slag under de kommande månaderna på grund av de dåligt uppbyggda gångvägarna och den bristfälliga vattendräneringen i området.

Källa: http://pattayaone.net/Pattaya-news/182405/Pattaya-beach-promenade-crumbles-following-heavy-rainfall/

 

post-8073-0-55920100-1428633674.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett kvalitetsbygge i gammal god Thai stil.

Händer även i präktiga Sverige..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Händer även i präktiga Sverige..

Rock on!

 

Möjligt, men i Thailand så är de helt kassa när det gäller hantverk, konstruktion, elinstallationer, vägbyggen, målningsarbeten, svetsning, husbyggen, städning..............ja som du ser, så går det att göra listan hur lång som helst.

 

Bara för att man har en Thaifru eller flickvän, så behöver man ju inte tycka att allt är bra med/i Thailand.     :)

 

Så vill man ha något arbete uträttat här, så måste man övervaka arbetet hela tiden eller göra det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan i januari i år hade strandpromenaden rasat ganska nära walking streat med ett stort hål

och några skyddsräcken syntes inte till på dom 4 veckor som jag passerade ibland.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja, där kom kvittot!

 

För ett tag sedan högg man ner en hel massa stora träd utefter stranden, av den sort som har stora, nästan runda blad som man kan se uppe i hörnet på lovelos nedre bild. Det blev öppet och vacker utsikt ut mot havet när man planterade palmer i stället, det skall erkännas. Men palmer är lite annorlunda än dom träden man högg ner, dom har bara en stor rotklump, som också syns på den nedre bilden (åtminstone innan dom etablerat sig ordentligt). I nedre högra hörnet på den övre bilden ser man vad jag tror är en rest av ett rotsystem från ett av dessa träd som fälldes (men jag kan ha fel där). Resten av dessa träds rötter har väl ruttnat bort nu och då är armeringen i sanden borta och hela skiten spolas ut i havet när det regnar. Det har ju liksom regnat förr i Pattaya och då har strandpromenaden i huvudsak stått pall. Men inte nu när träden är borta.

 

Man borde alltså tänkt sig för en gång till innan dom stora träden höggs ner. Om somliga av dom var gamla och döende skulle man bytt ut dom mot likadana, ett och ett i taget. Vad det var som var svårt att räkna ut i detta vet jag inte riktigt. Man kan hoppas att dom lärt sig av detta så dom inte kapar ner dessa träd utefter Jomtien Beach också. Men förvånad skulle man inte bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt, men i Thailand så är de helt kassa när det gäller hantverk, konstruktion, elinstallationer, vägbyggen, målningsarbeten, svetsning, husbyggen, städning..ja som du ser, så går det att göra listan hur lång som helst.

 

Bara för att man har en Thaifru eller flickvän, så behöver man ju inte tycka att allt är bra med/i Thailand.     :)

 

Så vill man ha något arbete uträttat här, så måste man övervaka arbetet hela tiden eller göra det själv.

 

Efter att ha jobbat ett tag i landet så är jag inte ett dugg förvånad över hur det ser ut.

Kommer mina killar hem till en advokat. Så vill naturligtvis advokaten på grund av sin rang leda det tekniska arbetet.

Detta leder många gånger till att kunder har egna idéer hur tekniska rörproblem ska lösas.

Vilket inte helt oväntat blir ett problem då ofta verkligheten är en annan.

Dom thailändska hantverkarna gör ofta då som kunderna vill. Vilket många gånger leder till kraftiga kvalitetsproblem. Många kunder tittar bara på det absolut billigaste alternativet.

Problemet är således ofta kunderna själva. Dock verkar det som Thailändska hantverkare inte har så stor koll på vilka fysiska regler som gäller t.ex när man ska dra ett avlopp.

Vilket inte helt oväntat leder till stopp i röret.

Som exempel så är inte ens faranger helt befriade från denna galenskap heller. Var tidigare i ett penthouse i november vid sukhumvit 8. Där gamla galvledningar läckte i golvet. Efter att ha bilat fram och lagat 5 läckor i golvet. Sa jag att det är bara att ta dit en byggfirma och bomba ut stället.

 

Så sker nu. Och jag var i veckan där och jobbade i ett annat condo. Som glada thai rörisar ställt till det. Och träffade då på killen nere vid receptionen.

Jag föreslog honom att det kanske vore bra om vi kamera inspekterade avloppen "innan" byggfirman drog därifrån.  Så han fick kvitto på om dom gjort bra jobb eller inte (för att se hur mycket cement som ligger i rören?). Dom är så trevliga. Så det var inte intressant med filmning av avloppen.

Mitt jobb består således mycket i att få min personal att inte lyssna på kunderna. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl bara så att pris går före kvalité i detta underbara land :sorry: om det är en brist på kunskap eller pengar "snålhet" kan man ju tvista om. 

Så vill man ha något gjort som man vill ha det så är det bäst att göra det själv.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl bara så att pris går före kvalité i detta underbara land :sorry: om det är en brist på kunskap eller pengar "snålhet" kan man ju tvista om. 

Så vill man ha något gjort som man vill ha det så är det bäst att göra det själv.

 

/matz

 

Många som ringer på Jouren. Och efter att ha hört priset ber att få återkomma.

Skillnaden mellan Sverige och Thailand är att i Sverige ber dom nästan aldrig att få veta vad det kostar. Och får dom veta. Så är det ok bara dom får faktura.

I Thailand frågar dom nästan alltid var det kostar.

Kan ju vara för att det är ett kontant smahälle där ingen litar på någon.

Och skulle man inte ta betalt varje dag man är där. Så är det bäddat för en blåsning (kunden betalar inte alls).

Ett system som gör att företag kunde kreditkontrolera kunder skulle nog lyfta landet kraftigt.

Men det kommer nog inte att ske dom närmsta 50 åren som det känns.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att bilden påminner om Sossarna. Fint på ytan, men ett stort slukhål under, garnerat med en Palm(e) med glorian på sne...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...