Jump to content
IGNORERAD

Juntans censur i Thailand hårdnar.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Scandinaviancorner

bra där S.C, missade den. (hälsa frugan o tacka  hehe :wink:

 

มึงไหมรู้ว่ากูเป็นใคร

 

@Janne, det Jag antar att Mr Ken ville skriva på Thai va följande:   Du (Mung) vet inte vem Jag  (Gko) är..                                 "drumroll    :wink:

 

Gko och Mung hör man i dagligt tal men. . .  det används till nära vänner, familj eller typ nån du växt upp med, anses oartigt och  vara en förolämpning när det används i tal med en person du inte e "tight med, sen framförallt i de "lägre sociala skikten så används de mer flitigt ^^

 

så får väl anta att Mr Ken  lackade till på snickaren :nono: 

 

Mvh den obetalda & icke Legitimerade Tolken NackLaeng

 

Sry Ken, va tvungen å översätta o rätta :wink:  fakturan kommer på 4 veckor ^^

Tacka frugan, va fan jag är väll inte blind!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    15

  • MaiChai

    9

  • turisten

    9

  • Nack Laeng

    4

Mest aktiva i denna tråd

bra där S.C, missade den. (hälsa frugan o tacka hehe ;)

มึงไหมรู้ว่ากูเป็นใคร

@Janne, det Jag antar att Mr Ken ville skriva på Thai va följande: Du (Mung) vet inte vem Jag (Gko) är.. "drumroll ;)

Gko och Mung hör man i dagligt tal men. . . det används till nära vänner, familj eller typ nån du växt upp med, anses oartigt och vara en förolämpning när det används i tal med en person du inte e "tight med, sen framförallt i de "lägre sociala skikten så används de mer flitigt ^^

så får väl anta att Mr Ken lackade till på snickaren :nono:

Mvh den obetalda & icke Legitimerade Tolken NackLaeng

Sry Ken, va tvungen å översätta o rätta ;) fakturan kommer på 4 veckor ^^

Mung... Sist jag hörde det var för 15 till 20 år sen ifrån en engelsman som åkt dit för knarkbrott och fängslats 3 månader i chonburi . Och utifrån det lärt sig thai. I dom kretsar jag rör mig förstår dom detta. Men är mera sofistikerade i sitt vardagliga språk. Då klass samhället inte tillåts att använda vissa ord som det verkar. Då detta ord endast handlar om att vara rent otrevlig i sitt tal.

Kan nog hända att personer högre upp på rangskalan använder detta ord. Men det handlar oftast om en ren och skär förolämpning i raseri. Vanligt folk som risbönder verkar använda detta ord i mera dagligt bruk?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=7]มึงุ้ไหมพ่อกูเป็นใคร[/size]

nästa gång du vill skriva denna mening på Thai så pröva att byta ut [size=7]ไหมพ่อ[/size] mot [size=7]ไหมรู้ว่า[/size] då blir det nämligen en mening som betyder någe :wink:

[size=7]มึงุ้ไหมรู้ว่ากูเป็นใคร[/size] sen är det nice att Du kör "gangstertugget [size=7]กู [size=5]&[/size][/size] [size=7]มึงุ้[/size] :wink:hehe

มึงุ้ รู้ ไหม? พ่อ กู เป็น ใคร. Mong roo mai? Paa phom (กู) bpen krai. Vet du vem min pappa är? Jag glömde (รู้). กู är ett slanguttryck för min/jag.

Tillägg. รู้ roo=vet

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

som jag skrev så används det mer av "de lägre sociala grupperna i samhället, att det hörs oftare från dem beror väl till viss del på att de använder dem som vardagsord medans folk med "status inte använder det ute bland folk

 

självklart så använder polarna i Klaeng        Gko å Mung och jag kan oxå använda dem men väljer att inte använda dom i onödan eftersom att det kan låta lite illa i fel persons öron, lowclass farang typ. 

 

har fått beröm många gånger just för att jag försöker att tala korrekt Thai,

sen så om jag nu skulle vilja låta som en gangster så har jag väl ordförrådet,

men ser inte vitsen med det

 

visst använder jag det ibland med de närmaste kompisarna eller om man drar nått skämt ^^

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok Ken, greppar ;)

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok Ken, greppar :wink:

 

Goo och mung använder jag bara när jag pratar med frugan, "Up to mung"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hulda Yingluck delade tydligen inte den vulgära vanföreställningen att hon som premiärminister skulle behöva offra sin dyrbara tid åt att delta i parlamentariska överläggningar. Istället föredrog hon att träffa diverse affärsmän privat på ett hotell. En demokratisk kvinna hade den oerhörda fräckheten att kritisera detta och blev givetvis stämd för förtal av vår hjältinna. Tyvärr insåg inte domstolen det rättvisa i denna stämmning och frikände istället denna hemska kvinna med den löjliga ursäkten att hon tydligen skulle "ha rätt" att kritisera henne för detta. 

 

The Criminal Court on Monday dismissed a defamation lawsuit brought by former prime minister Yingluck Shinawatra against Democrat deputy spokesperson Mallika Boonmeetrakul, who criticised her for going to a private meeting with businessmen instead of attending a meeting of parliament. Ms Yingluck was a co-complainant, with public prosecutors, in accusing Mrs Mallika of defamation for saying she behaved improperly in meeting businessmen at the Four Seasons Hotel on Feb 8, 2012, instead of attending a meeting of the House of Representatives. 

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/542751/court-drops-yingluck-private-meeting-defamation-suit

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hulda Yingluck delade tydligen inte den vulgära vanföreställningen att hon som premiärminister skulle behöva offra sin dyrbara tid åt att delta i parlamentariska överläggningar. Istället föredrog hon att träffa diverse affärsmän privat på ett hotell. En demokratisk kvinna hade den oerhörda fräckheten att kritisera detta och blev givetvis stämd för förtal av vår hjältinna. Tyvärr insåg inte domstolen det rättvisa i denna stämmning och frikände istället denna hemska kvinna med den löjliga ursäkten att hon tydligen skulle "ha rätt" att kritisera henne för detta. 

 

The Criminal Court on Monday dismissed a defamation lawsuit brought by former prime minister Yingluck Shinawatra against Democrat deputy spokesperson Mallika Boonmeetrakul, who criticised her for going to a private meeting with businessmen instead of attending a meeting of parliament. Ms Yingluck was a co-complainant, with public prosecutors, in accusing Mrs Mallika of defamation for saying she behaved improperly in meeting businessmen at the Four Seasons Hotel on Feb 8, 2012, instead of attending a meeting of the House of Representatives. 

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/542751/court-drops-yingluck-private-meeting-defamation-suit

Med på mötet var också fd. Vice PM Kittiratt Na-Ranong och en ledande byggherre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hulda Yingluck delade tydligen inte den vulgära vanföreställningen att hon som premiärminister skulle behöva offra sin dyrbara tid åt att delta i parlamentariska överläggningar. Istället föredrog hon att träffa diverse affärsmän privat på ett hotell. En demokratisk kvinna hade den oerhörda fräckheten att kritisera detta och blev givetvis stämd för förtal av vår hjältinna. Tyvärr insåg inte domstolen det rättvisa i denna stämmning och frikände istället denna hemska kvinna med den löjliga ursäkten att hon tydligen skulle "ha rätt" att kritisera henne för detta.

[size=4]The Criminal Court on Monday dismissed a defamation lawsuit brought by former prime minister Yingluck Shinawatra against Democrat deputy spokesperson Mallika Boonmeetrakul, who criticised her for going [/size][size=4]to a private meeting with businessmen instead of attending a meeting of parliament. Ms Yingluck was a co-complainant, with public prosecutors, in accusing Mrs Mallika of defamation for saying she behaved [/size][size=4]improperly in meeting businessmen at the Four Seasons Hotel on Feb 8, 2012, instead of attending a meeting of the House of Representatives. [/size]

http://www.bangkokpost.com/news/politics/542751/court-drops-yingluck-private-meeting-defamation-suit

Yingluck skippade riksdagen för att ha ett privat möte på Four Season Hotel. Hur kan då Yingluck stämma Malika för att hon talar sanning? Man brukar ju stämma folk för att dom ljuger. Javisst ja, TIT. Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Yingluck skippade riksdagen för att ha ett privat möte på Four Season Hotel. Hur kan då Yingluck stämma Malika för att hon talar sanning? Man brukar ju stämma folk för att dom ljuger. Javisst ja, TIT.

Förtal är förtal, även om det är sanningen som sägs!
Link to comment
Dela på andra sajter

Yingluck skippade riksdagen för att ha ett privat möte på Four Season Hotel. Hur kan då Yingluck stämma Malika för att hon talar sanning? Man brukar ju stämma folk för att dom ljuger. Javisst ja, TIT.

Som jag förstod saken så var det att hon yttrade kritik för att Yingluck valde att ägna sig åt privata affärer istället för att sköta sitt jobb. Med Yinglucks och hennes partis dokumenterat djupa respekt för yttrandefrihet så valde hon att koppla in åklageriet och domstolen för att få slut på detta ofog. 

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag skrev så används det mer av "de lägre sociala grupperna i samhället, att det hörs oftare från dem beror väl till viss del på att de använder dem som vardagsord medans folk med "status inte använder det ute bland folk

 

självklart så använder polarna i Klaeng        Gko å Mung och jag kan oxå använda dem men väljer att inte använda dom i onödan eftersom att det kan låta lite illa i fel persons öron, lowclass farang typ. 

 

har fått beröm många gånger just för att jag försöker att tala korrekt Thai,

sen så om jag nu skulle vilja låta som en gangster så har jag väl ordförrådet,

men ser inte vitsen med det

 

visst använder jag det ibland med de närmaste kompisarna eller om man drar nått skämt ^^

Tack för förklaringen! Uppe i byn, använder familjen mung o gko ofta när de pratar med varandra. Jag brukar just aldrig använda dessa ord annat än när jag pratat med frugan och av någon anledning är småsur på henne.  Har väl aldrig brytt mig så mycket om dessa ord då jag ungefär förstått att det förhåller sig som du beskrivit. Men nu har jag det svart på vitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstod saken så var det att hon yttrade kritik för att Yingluck valde att ägna sig åt privata affärer istället för att sköta sitt jobb. Med Yinglucks och hennes partis dokumenterat djupa respekt för yttrandefrihet så valde hon att koppla in åklageriet och domstolen för att få slut på detta ofog. 

Ja Parlamentet var väl inte hennes favoritplats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtal är förtal, även om det är sanningen som sägs!

Om det som sägs kan det väl inte vara FÖRtal

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hmm, politrucken hävdade att Juntan förbjudit bilder på Yingluck och en liten panda att publiceras i Thailand. En snabb googling plockade fram många bilder på detta...

 

 

Den funkar dåligt den där censuren!

Hej

Det var Bangkok Post som gick ut med att juntan uppmanade media att inte visa bilder på Thaksin och Yingluck p.g.a dessa bilders popularitet, som exempel nämndes just pandabilderna.

Att du har lyckats hitta en av dessa bilder förändrar nog inte vare sig Juntans, Bangkok Post eller medborgarnas syn på detta, det är knappast dig juntan oroar sig för, du är ju en av deras största fans och beundrare.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var Bangkok Post som gick ut med att juntan uppmanade media att inte visa bilder på Thaksin och Yingluck p.g.a dessa bilders popularitet, som exempel nämndes just pandabilderna.

Att du har lyckats hitta en av dessa bilder förändrar nog inte vare sig Juntans, Bangkok Post eller medborgarnas syn på detta, det är knappast dig juntan oroar sig för, du är ju en av deras största fans och beundrare.

Mvh isan lovet

Nu finns det ju massvis med bilder och filmer på detta pr-trick från klanen ute där i cyberspace, fullt möjliga att se och ladda ner från Thailand om man nu vill ha något att sagla över. Tyckte det räckte med en bild för att skjuta din lögn i sank men visst, jag kan spamma forumet med bilder på banditerna om du vill?

Prova själv att sök på Panda+yingluck ska du få se

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, suck, det har alla diktaturer gjort så länge det funnits människor på jorden...

Det har bara lyckats några år...

Men Diktatorena har aldrig varit intresserade av historia så de vet in om att alla tidigare försök med den metoden har misslyckats...

Suck...

Francisco Franco lyckats med ett helt livs diktatur. Pinochet stannade ganska länge, men visst blev tvungen att sluta, men hade ganska mycket makt till sista stunden. Men visst ofta har diktaturerna en mycket begränsad livslängd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu finns det ju massvis med bilder och filmer på detta pr-trick från klanen ute där i cyberspace, fullt möjliga att se och ladda ner från Thailand om man nu vill ha något att sagla över. Tyckte det räckte med en bild för att skjuta din lögn i sank men visst, jag kan spamma forumet med bilder på banditerna om du vill?

Prova själv att sök på Panda+yingluck ska du få se

Hej

Det viktiga i sammanhanget är juntans uppmaning till Thailändsk media att sluta visa dessa populära bilder med pandan, juntan vill uppenbarligen inte att befolkningen ska få se dessa och det tycker jag snarast tyder på en rädsla som gränsar till fobi hos militären som gör allt för att själva bli populära.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det viktiga i sammanhanget är juntans uppmaning till Thailändsk media att sluta visa dessa populära bilder med pandan, juntan vill uppenbarligen inte att befolkningen ska få se dessa och det tycker jag snarast tyder på en rädsla som gränsar till fobi hos militären som gör allt för att själva bli populära.

Mvh isan lover

Men bilderna och filmerna är ju helt uppebart inte spärrade eller censurerade i Thailnd som du påstod, ellerhur?

Din numera släckta favorit kanal visade dem i januari iallafall, missade du drt då?

Sen nyhetsvärdet av att visa brottslingar på flykt är väl tveksamt, vi matas ju inte med bilder på Svartenbrandt och Posener varje dag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men bilderna och filmerna är ju helt uppebart inte spärrade eller censurerade i Thailnd som du påstod, ellerhur?

Din numera släckta favorit kanal visade dem i januari iallafall, missade du drt då?

Sen nyhetsvärdet av att visa brottslingar på flykt är väl tveksamt, vi matas ju inte med bilder på Svartenbrandt och Posener varje dag.

Hej

Till skillnad mot dig så anser jag precis som Bangkok Post att det hade ett nyhetsvärde att juntaledaren uppmanade media att sluta visa populära bilder på Thaksin och Yingluck.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Till skillnad mot dig så anser jag precis som Bangkok Post att det hade ett nyhetsvärde att juntaledaren uppmanade media att sluta visa populära bilder på Thaksin och Yingluck.

Mvh isan lover

Men det var ju inte förbjudet som du hävdade, jag tycker inte heller att man ska publicera idolbilder på efterlysta brottslingar oavsett hur söta djur de poserade med.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen nyhetsvärdet av att visa brottslingar på flykt är väl tveksamt, vi matas ju inte med bilder på Svartenbrandt och Posener varje dag.

Varför skulle media förfölja 2st fri män?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle media förfölja 2st fri män?

Svarten är väl i rätten nu och Posener är väl fortfarande på flykt?

så fria är de inte, bortsett från att Poseners brott kan vara preskiberat

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...