Jump to content
IGNORERAD

Juntan stänger ute politikerna säger Abhisit Vejjajiva .


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Jag ser i vår grannby att dom rödas partikontor är stängt. Förr var det alltid öppet. Dom röda vänner jag har erkänner att PTP var en regering som satte sig själva i första rummet. Bybefolkningen är i dom flesta fall outbildade men dom är inte dumma i huvudet. Vad jag också märker är att dom tittar inte lika mycket på dom rödas tv kanaler.

 

Jag har en rätt motsatt bild. Frågar jag mina thai-vänner, nästan alla "röda" vem de skulle rösta på vid  ett val nu, blir svaret "Yingluck". De som är någotsånär politiskt intresserade (inte många) konstaterar dock att Yingluck knappast kommer att finnas som ett alternativ i nästa val. 

 

Man gillar lugnet som råder nu, men föraktar samtidigt tyst militärregimen och Prayuth, Den ende i familjen som orkade kolla på Prayuths fredagstal på TV:n var jag (har också gett upp nu. ärligt talat så maler han på alldeles för mycket). Thai-familjen suckar mest för avbrottet i TV- (såpa ) tittandet.

Om oroligheterna som ledde fram till kuppen, där är det demokraterna och Suthep som är boven (Hitler kallad av min taxichaffis i BKK som ursprungligen är från Isaan), inte Yingluck, Thaksin eller resten av PTP.

 

Helt ovetenskapligt javisst, min familj och vänner kan ju vara ett unikum, kanske har människorna från Isaan vänt Shinawatras ryggen, vilket jag själv skulle önska. Men jag är tveksam.

Facebook är ett annat sätt att mäta popularitet i dagens (sociala-medie) värld. Yingluck har 3,7 miljoner likes.  340 000 gillade posten den 1 april när hon.,,.. trumvirvel...,,.bytte profilbild. Över 200 000 likes  när hon skrev ett längre inlägg om pågående rättsprocess. Hennes inlägg är mer poppis än tex Lady Ga Ga eller Madonnas, för att ge lite perspektiv. Abhisit, om vi ska hålla oss i Thailand,  är inte ens nära. 

 

Nu löser väl det sig troligen som sagt genom att just Yingluck inte kommer att kunna kandidera till nästa val. Men jag tror inte man ska underskatta Shinawatras fortsatta popularitet bland befolkningen från Isaan. Med rätt frontperson kan de mycket väl återkomma ännu en gång

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    20

  • leifen

    11

  • UglyFarang

    11

  • turisten

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har en rätt motsatt bild. Frågar jag mina thai-vänner, nästan alla "röda" vem de skulle rösta på vid  ett val nu, blir svaret "Yingluck". De som är någotsånär politiskt intresserade (inte många) konstaterar dock att Yingluck knappast kommer att finnas som ett alternativ i nästa val. 

 

Man gillar lugnet som råder nu, men föraktar samtidigt tyst militärregimen och Prayuth, Den ende i familjen som orkade kolla på Prayuths fredagstal på TV:n var jag (har också gett upp nu. ärligt talat så maler han på alldeles för mycket). Thai-familjen suckar mest för avbrottet i TV (såpa-tittandet)

Om oroligheterna som ledde fram till kuppen, där är det demokraterna och Suthep som är boven (Hitler kallad av min taxichaffis i BKK som ursprungligen är från Isaan), inte Yingluck, Thaksin eller resten av PTP.

 

Helt ovetenskapligt javisst, min familj och vänner kan ju vara ett unikum, kanske har människorna från Isaan vänt Shinawatras ryggen, vilket jag själv skulle önska. Men jag är tveksam.

Facebook är ett annat sätt att mäta popularitet i dagens (sociala-medie) värld. Yingluck har 3,7 miljoner likes.  340 000 gillade posten den 1 april när hon.,,.. trumvirvel...,,.bytte profilbild. Över 200 000 likes  när hon skrev ett längre inlägg om pågående rättsprocess. Hennes inlägg är mer poppis än tex Lady Ga Ga eller Madonnas, för att ge lite perspektiv. Abhisit, om vi ska hålla oss i Thailand,  är inte ens nära. 

 

Nu löser väl det sig troligen som sagt genom att just Yingluck inte kommer att kunna kandidera till nästas val. Men jag tror inte man ska underskatta Shinawatras fortsatta popularitet bland befolkningen från Isaan.

Tiden talar emot honom. Nu är vi belägna i södra Isaan eller Eesaan det är ju en stor provins så det är klart att det kan vara skillnad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

attrahera väljare genom att driva frågor som berör många och ge löften om förändringar som gynnar den stora massan.  
Yingluck lovade ju att alla skulle bli miljonärer,undra hur många av de rödas väljare som blev det?? 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Yingluck lovade ju att alla skulle bli miljonärer,undra hur många av de rödas väljare som blev det?? 

Dom rikaste, överklassen och Bangkok-eliten skulle väl få sänka skatter och det löftet tror jag hon höll.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom rikaste, överklassen och Bangkok-eliten skulle väl få sänka skatter och det löftet tror jag hon höll.

Det var det första löftet som infördes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Dom hade väldigt ofta stängt redan innan Yingluck`s regering blev en "Caretaker regering" Så det tror jag inte.

Hej

 

Vi får väl se.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har en rätt motsatt bild. Frågar jag mina thai-vänner, nästan alla "röda" vem de skulle rösta på vid  ett val nu, blir svaret "Yingluck". De som är någotsånär politiskt intresserade (inte många) konstaterar dock att Yingluck knappast kommer att finnas som ett alternativ i nästa val. 

 

Man gillar lugnet som råder nu, men föraktar samtidigt tyst militärregimen och Prayuth, Den ende i familjen som orkade kolla på Prayuths fredagstal på TV:n var jag (har också gett upp nu. ärligt talat så maler han på alldeles för mycket). Thai-familjen suckar mest för avbrottet i TV- (såpa ) tittandet.

Om oroligheterna som ledde fram till kuppen, där är det demokraterna och Suthep som är boven (Hitler kallad av min taxichaffis i BKK som ursprungligen är från Isaan), inte Yingluck, Thaksin eller resten av PTP.

 

Helt ovetenskapligt javisst, min familj och vänner kan ju vara ett unikum, kanske har människorna från Isaan vänt Shinawatras ryggen, vilket jag själv skulle önska. Men jag är tveksam.

Facebook är ett annat sätt att mäta popularitet i dagens (sociala-medie) värld. Yingluck har 3,7 miljoner likes.  340 000 gillade posten den 1 april när hon.,,.. trumvirvel...,,.bytte profilbild. Över 200 000 likes  när hon skrev ett längre inlägg om pågående rättsprocess. Hennes inlägg är mer poppis än tex Lady Ga Ga eller Madonnas, för att ge lite perspektiv. Abhisit, om vi ska hålla oss i Thailand,  är inte ens nära. 

 

Nu löser väl det sig troligen som sagt genom att just Yingluck inte kommer att kunna kandidera till nästa val. Men jag tror inte man ska underskatta Shinawatras fortsatta popularitet bland befolkningen från Isaan. Med rätt frontperson kan de mycket väl återkomma ännu en gång

Hej

 

Visst är det så och det är naturligtvis ingen slump att Diktatorn General Prayuth förbjöd media att visa dom mycket populära bilderna på Yingluck hållandes en Panda unge i famnen..

 

Pratade med Steven i Yashotoon och enligt honom är stödet oförändrat där också och t.o.m gamla tandlösa gummor älskar Yingluck och får tårar i ögonen när hon visas på TV eller i bild.

 

Yingluck har enligt mig en popularitet som endast kan överträffas av några Kungliga familjemedlemmar.

 

Väljarna i Thailand utgörs ju inte av medelålders och Svenska pensionärer och utlänningarna lever ju oftast inte på den låga nivå som dom rödas väljarbas gör och dom har dessutom helt andra ekonomiska förutsättningar och det är ju inte dom som röstar i valen.  

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst är det så och det är naturligtvis ingen slump att Diktatorn General Prayuth förbjöd media att visa dom mycket populära bilderna på Yingluck hållandes en Panda unge i famnen..

Pratade med Steven i Yashotoon och enligt honom är stödet oförändrat där också och t.o.m gamla tandlösa gummor älskar Yingluck och får tårar i ögonen när hon visas på TV eller i bild.

Yingluck har enligt mig en popularitet som endast kan överträffas av några Kungliga familjemedlemmar.

Väljarna i Thailand utgörs ju inte av medelålders och Svenska pensionärer och utlänningarna lever ju oftast inte på den låga nivå som dom rödas väljarbas gör och dom har dessutom helt andra ekonomiska förutsättningar och det är ju inte dom som röstar i valen.

Med vänlig hälsning isan lover

Hon har skrivit en bok nu om sin tid vid makten men tyvärr är väldigt få intresserade av att köpa den :whistle:

Den har sålt väldigt dåligt hittills tydligen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hon har skrivit en bok nu om sin tid vid makten men tyvärr är väldigt få intresserade av att köpa den :whistle:

Den har sålt väldigt dåligt hittills tydligen

Hej

 

Ännu ett tecken på hur lite du vet om befolkningen på landsbygden.

 

Hur många fattiga bönder tror du äger en bok alls?

 

Hur många fattiga besöker någonsin i livet en bokhandel?

 

Många av dom kan inte ens läsa och böcker köper dom aldrig, många läser inte ens en tidning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ännu ett tecken på hur lite du vet om befolkningen på landsbygden.

 

Hur många fattiga bönder tror du äger en bok alls?

 

Hur många fattiga besöker någonsin i livet en bokhandel?

 

Många av dom kan inte ens läsa och böcker köper dom aldrig, många läser inte ens en tidning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Och ändå har dom en politisk övertygelse att rösta rött,märkligt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Ännu ett tecken på hur lite du vet om befolkningen på landsbygden.

 

Hur många fattiga bönder tror du äger en bok alls?

 

Hur många fattiga besöker någonsin i livet en bokhandel?

 

Många av dom kan inte ens läsa och böcker köper dom aldrig, många läser inte ens en tidning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ännu ett tecken på hur lite du vet om landsbygden.

Läskunnigheten i Thailand är bland de högsta i sydostasien.

Läskunnighet % (befolkning över 15 år):  Män/Kvinnor 95.6 / 91.5

Andel barn som börjar grundskolan: 95.6 %

 

Där jag bodde för en tid sedan lånades böcker bland familjerna. Kanske inte funkar så i ditt röda samhälle men där jag bodde så gick det alldeles utmärkt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå har dom en politisk övertygelse att rösta rött,märkligt.

 

De beror på att de alla kan läsa en sedel.......

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett tecken på hur lite du vet om landsbygden.

Läskunnigheten i Thailand är bland de högsta i sydostasien.

Läskunnighet % (befolkning över 15 år):  Män/Kvinnor 95.6 / 91.5

Andel barn som börjar grundskolan: 95.6 %

 

Där jag bodde för en tid sedan lånades böcker bland familjerna. Kanske inte funkar så i ditt röda samhälle men där jag bodde så gick det alldeles utmärkt.

Ja inte vet jag om denna statistik stämmer.

 

Om jag ser på min egen omgivning familjerna så är det åtminstånde tre pojkar 17 år gamla som inte klarar av att läsa en bok.

 

Så skulle man följa vad jag tror om övriga pojkar i byn ock deras läs förståelse så är det nog över 50% som inte är läskunniga.

 

Din statistik på minner mer om  arbetslöshets siffror som publicerades nyligen som låg på under 1% .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och ändå har dom en politisk övertygelse att rösta rött,märkligt.

Hej

 

Deras uppfattning grundar sig nog mer på verkligheten och dom förbättringar dom faktiskt upplever i kombination med information via radio och TV.

 

Själv har jag aldrig träffat en risbonde i Isaan som har läst böcker på över 30 års resor.

 

Möjligtvis något om Buddha i templet som munk

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja inte vet jag om denna statistik stämmer.

 

Om jag ser på min egen omgivning familjerna så är det åtminstånde tre pojkar 17 år gamla som inte klarar av att läsa en bok.

 

Så skulle man följa vad jag tror om övriga pojkar i byn ock deras läs förståelse så är det nog över 50% som inte är läskunniga.

 

Din statistik på minner mer om  arbetslöshets siffror som publicerades nyligen som låg på under 1% .

Hej

 

Samma hos oss, frugan blev chockad i vintras när många barn inte ens kunde skriva sitt eget namn (gällde då barn under 12 år).

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ännu ett tecken på hur lite du vet om landsbygden.

Läskunnigheten i Thailand är bland de högsta i sydostasien.

Läskunnighet % (befolkning över 15 år):  Män/Kvinnor 95.6 / 91.5

Andel barn som börjar grundskolan: 95.6 %

 

Där jag bodde för en tid sedan lånades böcker bland familjerna. Kanske inte funkar så i ditt röda samhälle men där jag bodde så gick det alldeles utmärkt.

Hej

 

Vilken planet bor du på, den Thailändska skolan är sämst i hela regionen och hamnade på nivå med Afghanistan och andra länder i en nyligen utförd undersökning.

 

Många barn är inskrivna i skolan, så långt är vi överens.

 

Men hur många timmar i veckan är dom verkligen där?

 

Många skolkar, jobbar eller sitter på något internetcafe.

 

Vet du att skolorna får pengar för varje elev dom registrerar?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Deras uppfattning grundar sig nog mer på verkligheten och dom förbättringar dom faktiskt upplever i kombination med information via radio och TV.

 

Själv har jag aldrig träffat en risbonde i Isaan som har läst böcker på över 30 års resor.

 

Möjligtvis något om Buddha i templet som munk

 

Med vänlig hälsning isan lover

Här har du en poäng att många inte köper tidningar och läser för det är en helt onödig utgift, likaså med böcker.

 

Jag påstår dock att de flesta kan läsa och skriva trots allt.

De jag känner här och är över 70 år kan både läsa och skriva.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Här har du en poäng att många inte köper tidningar och läser för det är en helt onödig utgift, likaså med böcker.

 

Jag påstår dock att de flesta kan läsa och skriva trots allt.

De jag känner här och är över 70 år kan både läsa och skriva.

Hej

 

Hos oss kan allt dom flesta också läsa och skriva, men det är en hel del som inte kan detta.

 

Det finns helt enkelt inget intresse av att läsa bland byborna i gemen och skulle man komma över böcker skulle dessa mögla och börja ruttna redan vid första regnperioden, luftfuktigheten är alldeles för stor

 

Det som är mest skrämmande är att unga som går i skolan nu har brister i läsning och skrivning också.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hos oss kan allt dom flesta också läsa och skriva, men det är en hel del som inte kan detta.

 

Det finns helt enkelt inget intresse av att läsa bland byborna i gemen och skulle man komma över böcker skulle dessa mögla och börja ruttna redan vid första regnperioden, luftfuktigheten är alldeles för stor

 

Det som är mest skrämmande är att unga som går i skolan nu har brister i läsning och skrivning också.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nog finns det intresse av att läsa,

de gånger vi åker in med äldre till city för besök på olika ställen (sjukhus, kommunkontor mm.) så läser dom dagstidningar med stort intresse medan dom väntar på sin tur.

 

De unga är duktiga på FB, Line och andra sociala medier så inte är det så många analfabeter men skolintresset i övrigt är urdåligt.

 

Sätta barn till världen och köra motorcykel före 15år prioriteras av ungdomarna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nog finns det intresse av att läsa,

de gånger vi åker in med äldre till city för besök på olika ställen (sjukhus, kommunkontor mm.) så läser dom dagstidningar med stort intresse medan dom väntar på sin tur.

 

De unga är duktiga på FB, Line och andra sociala medier så inte är det så många analfabeter men skolintresset i övrigt är urdåligt.

 

Sätta barn till världen och köra motorcykel före 15år prioriteras av ungdomarna.

Hej

 

Håller i stort sett med om allt i ditt inlägg.

 

Men vill passa på att ta upp den allvarliga situationen med barnen som går i skolan nu, vi har 8-9 åringar som skolkar rökar och stjäl, lärarna har tröttnat på att springa och leta efter dom i skogen och skiter mer eller mindre i dom, dom kommer och går i skolan som dom vill.

 

Skolan får betalt för dom även om dom inte närvarar, när dom är i skolan stör dom övriga elever, lockar dessa till dumheter och skolk, när lärarna slår dom så reagerar dom knappt utan svara slå mer om du vill, dessa barns framtid oroar mig.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller i stort sett med om allt i ditt inlägg.

 

Men vill passa på att ta upp den allvarliga situationen med barnen som går i skolan nu, vi har 8-9 åringar som skolkar rökar och stjäl, lärarna har tröttnat på att springa och leta efter dom i skogen och skiter mer eller mindre i dom, dom kommer och går i skolan som dom vill.

 

Skolan får betalt för dom även om dom inte närvarar, när dom är i skolan stör dom övriga elever, lockar dessa till dumheter och skolk, när lärarna slår dom så reagerar dom knappt utan svara slå mer om du vill, dessa barns framtid oroar mig.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Har ingen aning hur/om ungarna här skolkar och röker i så låg ålder?

 

Det låter väldigt alarmerande tycker jag och tror du kan ha rätt i några fall.

 

Jag känner många lärare, men ingen som undervisar yngre än 13år.

 

Känner dock igen eleverna som stör övriga elever från min dotters skoltid i Sverige, rena anarkin och maktlösa lärare redan i årskurs 6.

 

Kan fråga en rektor ( skola upp till 15år) i en grannby jag känner om läget.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag varför "de röda" kunde vinna fler val, dom som röstade på dom kan inte

läsa och har aldrig läst en tidning så dom vet inget om hur Thaksinisterna rånade landet.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag varför "de röda" kunde vinna fler val, dom som röstade på dom kan inte

läsa och har aldrig läst en tidning så dom vet inget om hur Thaksinisterna rånade landet.

Fria röda TV kanaler räcker långt, hörseln är det inget fel på.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har ingen aning hur/om ungarna här skolkar och röker i så låg ålder?

 

Det låter väldigt alarmerande tycker jag och tror du kan ha rätt i några fall.

 

Jag känner många lärare, men ingen som undervisar yngre än 13år.

 

Känner dock igen eleverna som stör övriga elever från min dotters skoltid i Sverige, rena anarkin och maktlösa lärare redan i årskurs 6.

 

Kan fråga en rektor ( skola upp till 15år) i en grannby jag känner om läget.

Hej

 

Jag tillbringade ju mer tid än vanligt i vår byskola nu i vintras p.g.a att jag höll engelska lektioner där, sen får jag ju en bra inblick i hur det fungerar för olika barn i skolan eftersom jag har pojken där, jag känner dom flesta barnen, jag vet vilka som borde vara där men saknas och våran pojk vet ju var dom är och vad dom gör, helt klart oroande.

 

Jag umgås ju dessutom med både utlänningar och Thai som är lärare och alla är oroade över utvecklingen i Norra delen av Isaan, hur det är på andra platser vet jag inte.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...