Jump to content
IGNORERAD

Undantagstillståndet i Thailand avslutas och ersätts av ny order


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det negativa är att risbönderna idag är fattigare tack vare risstödet.

Kan du förklara varför dom är fattigare idag? Väntar förväntansfullt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 220
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    28

  • turisten

    18

  • Tallviking

    14

  • MaiChai

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan du förklara varför dom är fattigare idag? Väntar förväntansfullt. 

Dom får mindre för riset nu än innan risstödet, gödsel är dyrare, grödor är dyrare leasing av jordbruksmark är dyrare hyra in folk för att så och skörda har blivit dyrare. Sedan har PTP´s politik drivit upp priserna ännu mer. Det börjar komma krav på att man skall höja minimilönen till 460 thb/dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara varför dom är fattigare idag? Väntar förväntansfullt. 

 

Jag har också ett svar på det, tack vare det goda priset och allmän optimism så

skuldsatte många sej. Köpte nya bilar o.dyl. idag finns inga bilar o andra lyxvaror

kvar, enbart obetalda lån och pantsatt eller avyttrat mark

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom får mindre för riset nu än innan risstödet, gödsel är dyrare, grödor är dyrare leasing av jordbruksmark är dyrare hyra in folk för att så och skörda har blivit dyrare. Sedan har PTP´s politik drivit upp priserna ännu mer. Det börjar komma krav på att man skall höja minimilönen till 460 thb/dag.

Då menar du att bönderna idag förlora pengar på varje skörd eftersom du påstår att dom är fattigare idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då menar du att bönderna idag förlora pengar på varje skörd eftersom du påstår att dom är fattigare idag.

Eftersom allt har blivit dyrare sedan risstödet så lämnar jag åt dig att räkna ut det. Det var bara några veckor sedan den 18:de risbonden hängde sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att juntan börjar bli varma i kläderna:

 

The Public Sector Anti-Corruption Commission on Friday submitted to Prime Minister Prayut Chan-o-cha the names of more than 100 government officials it claims are corrupt.

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/525127/pacc-wants-s44-graft-purge

 

Den gode generalen verkar inte riktigt lita på polisen. Verkar som dom kommer att få ryggsäckar i fortsättningen:

 

Prime Minister Prayut Chan-o-cha has issued a new order under Section 44 of the interim constitution enabling soldiers to enforce laws to tackle forest and public land encroachment and to safeguard the the public interest.  

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/524019/encroachers-face-army-crackdown

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att juntan börjar bli varma i kläderna:

The Public Sector Anti-Corruption Commission on Friday submitted to Prime Minister Prayut Chan-o-cha the names of more than 100 government officials it claims are corrupt.

http://www.bangkokpost.com/news/politics/525127/pacc-wants-s44-graft-purge

Den gode generalen verkar inte riktigt lita på polisen. Verkar som dom kommer att få ryggsäckar i fortsättningen:

Prime Minister Prayut Chan-o-cha has issued a new order under Section 44 of the interim constitution enabling soldiers to enforce laws to tackle forest and public land encroachment and to safeguard the the public interest.

http://www.bangkokpost.com/news/general/524019/encroachers-face-army-crackdown

Vad mycket som kommer fram i den stenhårda censur som råder.

Skönt/bar att dom tar polisen under luppen.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag undervisar på privata skolor också-men till ett dyrare pris. 

 

Förstår att du är bitter, men du kan ju erbjuda dig att undervisa i källkritik på dessa skolor istället. För enligt dig själv är du ju jävligt bra på att genomskåda propaganda och en fena på källkritik. Slipper de betala min faktura på ett antal tusenlappar blir de bara glada-om du kan göra ett lika bra jobb det vill säga...

Hej

 

Jag är inte alls bitter jag finner det bara lite komiskt att en ovanligt enögd diktaturkramare undervisar i objektiv journalistik grundad på fakta, någon mer olämplig person har åtminstone jag svårt att tänka mig för en sådan uppgift baserat på vad och hur du skriver som medlem på MPR, då verkar all objektivitet som bortblåst och fakta vara något som snarare förnekas eller som du inte ens kommer ihåg efter någon månad.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad mycket som kommer fram i den stenhårda censur som råder.

Skönt/bar att dom tar polisen under luppen.

Hej

 

Ja länge leve diktatorn och diktaturen.

 

Borde inte Juntaledaren få en staty i Bangkok, deras samarbetspartner i Nord Korea har ju så fina statyer?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja länge leve diktatorn och diktaturen.

 

Borde inte Juntaledaren få en staty i Bangkok, deras samarbetspartner i Nord Korea har ju så fina statyer?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

En staty vore inte helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har också ett svar på det, tack vare det goda priset och allmän optimism så

skuldsatte många sej. Köpte nya bilar o.dyl. idag finns inga bilar o andra lyxvaror

kvar, enbart obetalda lån och pantsatt eller avyttrat mark

Hej

 

Så ett halverat pris på riset bönderna säljer har ingen betydelse alls?

 

För dom allra flesta människor skulle nog en halverad lön leda till ganska stora problem även i Sverige, så det är nog inget unikt för risbönderna i Thailand, hur många Svenskar skulle inte få problem med lån på bilar och hus om lönen halverades?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så ett halverat pris på riset har ingen betydelse alls?

 

För dom allra flesta människor skulle nog en halverad lön leda till ganska stora problem även i Sverige, så det är nog inget unikt för risbönderna i Thailand.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Om priset på ris i butikerna halverats, så ska det rimligen hjälpa en större del av befolkningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En staty vore inte helt fel.

Hej

 

Det kommer nog efter nästa besök hos Diktatorn i Nord Korea.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om priset på ris i butikerna halverats, så ska det rimligen hjälpa en större del av befolkningen.

Hej

 

Har priset till kund halverats eller är din fråga hypotetisk?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Har priset till kund halverats eller är din fråga hypotetisk?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Rent hypotetisk. Och dum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så ett halverat pris på riset bönderna säljer har ingen betydelse alls?

 

För dom allra flesta människor skulle nog en halverad lön leda till ganska stora problem även i Sverige, så det är nog inget unikt för risbönderna i Thailand, hur många Svenskar skulle inte få problem med lån på bilar och hus om lönen halverades?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det var jo tvunget att bli så i och med risstödet trodde jo bönderna att det var priset som gällde och tog

då i sin enfald lån. Resultatet ser du nu, med obetalda lån och återtagna bilar mm

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag är inte alls bitter jag finner det bara lite komiskt att en ovanligt enögd diktaturkramare undervisar i objektiv journalistik grundad på fakta, någon mer olämplig person har åtminstone jag svårt att tänka mig för en sådan uppgift baserat på vad och hur du skriver som medlem på MPR, då verkar all objektivitet som bortblåst och fakta vara något som snarare förnekas eller som du inte ens kommer ihåg efter någon månad.

 

Med vänlig hälsning isan lover

cheesy.gif cheesy.gif cheesy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så ett halverat pris på riset bönderna säljer har ingen betydelse alls?

 

För dom allra flesta människor skulle nog en halverad lön leda till ganska stora problem även i Sverige, så det är nog inget unikt för risbönderna i Thailand, hur många Svenskar skulle inte få problem med lån på bilar och hus om lönen halverades?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är nog det dubblerade priset på ris som är största boven till dagens drama.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag är inte alls bitter jag finner det bara lite komiskt att en ovanligt enögd diktaturkramare undervisar i objektiv journalistik grundad på fakta, någon mer olämplig person har åtminstone jag svårt att tänka mig för en sådan uppgift baserat på vad och hur du skriver som medlem på MPR, då verkar all objektivitet som bortblåst och fakta vara något som snarare förnekas eller som du inte ens kommer ihåg efter någon månad.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jag har inga problem att skilja på min roll i arbetslivet och min privata roll-och det finns ju ett antal mods här på MPR som har läst vad jag skrivit om Thailand i media och funnit det mycket rättvist och objektivt.

 

När jag skriver så ser jag till hur saker och ting i verkligen är-inte hur jag hoppas de ska vara. Jag färgar inte mina verk av politisk, religiös eller kommersiell riktning-jag skriver objektivt. Det är därför som jag även kan jobba som lärare och lära ut källkritik och objektivitet.

 

Den dagen SurinP3 bestämmer sig för att anställa mig som skribent här så ska du få se vad jag menar med objektivitet-men det blir i så fall under ett annat nick då jag förbehåller mig rätten att få lov att ha privata åsikter om saker och ting i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Jag är inte alls bitter jag finner det bara lite komiskt att en ovanligt enögd diktaturkramare undervisar i objektiv journalistik grundad på fakta, någon mer olämplig person har åtminstone jag svårt att tänka mig för en sådan uppgift baserat på vad och hur du skriver som medlem på MPR, då verkar all objektivitet som bortblåst och fakta vara något som snarare förnekas eller som du inte ens kommer ihåg efter någon månad.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det är väl skönt att inte alla som arbetar med journalistik går i Myrdals historiska ledband. Jag förstår om du finner det plågsamt att det finns journalister som inte ägnar all sin tid åt att jubla över kommunistiska diktaturer.

Den som värst under alla år haft ett enögt seende på situationen i Thailand är du. Du är praktexemplet på det du själv skrev.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är väl skönt att inte alla som arbetar med journalistik går i Myrdals historiska ledband. Jag förstår om du finner det plågsamt att det finns journalister som inte ägnar all sin tid åt att jubla över kommunistiska diktaturer.

Den som värst under alla år haft ett enögt seende på situationen i Thailand är du. Du är praktexemplet på det du själv skrev.

Hej

Jag ogillar både journalister som hyllar militärkupper, juntor, diktatur och diktatorer samt kommunistiska diktaturer.

Själv föredrar jag som sagt demokrati med folkvalda regeringar som utses i fria och internationellt godkända val.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag ogillar både journalister som hyllar militärkupper, juntor, diktatur och diktatorer samt kommunistiska diktaturer.

Själv föredrar jag som sagt demokrati med folkvalda regeringar som utses i fria och internationellt godkända val.

Mvh isan lover

Så varför inte berätta lite om din form av demokrati ? Hur förklarar du att massmord, tortyr, slaveri och censur kan ingå i en demokrati? Skulle tro att dom flesta inte anser att sånt är demokratiskt  så jag tycker verkligen du skall komma med en förklaring till hur du kan få ihop denna ekvation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så varför inte berätta lite om din form av demokrati ? Hur förklarar du att massmord, tortyr, slaveri och censur kan ingå i en demokrati? Skulle tro att dom flesta inte anser att sånt är demokratiskt  så jag tycker verkligen du skall komma med en förklaring till hur du kan få ihop denna ekvation.

Hej

Inget av det du räknar upp ska naturligtvis ingå i en demokrati men även demokratier kan drabbas av hemska händelser.

Men det är betydligt vanligare att diktaturer drabbas av detta och här kan man nog säga att det ingår och är förväntat.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inget av det du räknar upp ska naturligtvis ingå i en demokrati men även demokratier kan drabbas av hemska händelser.

Men det är betydligt vanligare att diktaturer drabbas av detta och här kan man nog säga att det ingår och är förväntat.

Mvh isan lover

Hm, tortyr, slaveri, mord och censur kan "drabba" demokratier? Och vad är det då som gör att en demokrati plötsligt "drabbas" av  dessa åkommor?

Kan det helt plötsligt dyka upp även i vårt land? Naturligtvis inte. Ett demokratiskt land hamnar inte på Tier 3 på någon lista över slavhandel.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, tortyr, slaveri, mord och censur kan "drabba" demokratier? Och vad är det då som gör att en demokrati plötsligt "drabbas" av  dessa åkommor?

Kan det helt plötsligt dyka upp även i vårt land? Naturligtvis inte. Ett demokratiskt land hamnar inte på Tier 3 på någon lista över slavhandel.  

Jag har nämnt detta förut. Robert Mogabe vann sitt första val demokratiskt, vad han gjorde sedan är väl känt av omvärlden, men enligt vissas tankemönster så kan man välja bort dom/den styrande i nästa val om man är missnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...