Jump to content
IGNORERAD

Historien om Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

Jag vet inte när det länkades till "Historien om Thailand" senast men den har ju varit med ett par gånger tidigare, men nya medlemmar tillkommer ju så här är den igen http://www.thailandshistoria.se/

 

Den är så omfattande och innehållsrik att alla med intresse av Thailand borde ha nytta av och gilla den, ett hårt jobb och stort intresse måste ligga bakom den.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

 

Jag vet inte när det länkades till "Historien om Thailand" senast men den har ju varit med ett par gånger tidigare, men nya medlemmar tillkommer ju så här är den igen http://www.thailandshistoria.se/

 

Den är så omfattande och innehållsrik att alla med intresse av Thailand borde ha nytta av och gilla den, ett hårt jobb och stort intresse måste ligga bakom den.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

En av dina gamla antagonister har iallafall gjort ett gott jobb med hemsidan :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag vet inte när det länkades till "Historien om Thailand" senast men den har ju varit med ett par gånger tidigare, men nya medlemmar tillkommer ju så här är den igen http://www.thailandshistoria.se/

 

Den är så omfattande och innehållsrik att alla med intresse av Thailand borde ha nytta av och gilla den, ett hårt jobb och stort intresse måste ligga bakom den.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Snacka om självmål

 

Den som kritiserat dig mest och sågat dig jäms med fotknölarna mest samt jämt och ständigt visat hur du ljuger och vrider om historien har gjort sidan !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att någon har lagt ner så mycket tid och kraft på att skapa denna sida . Det blir att läsa igenom då och då , när tid finnes .

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta hade jag missat, tack IL!

 

Kunde väl tro att en andefattig sopa skulle kasta sig över IL bara för att han länkade till något intressant han själv inte i sin självgodhet vill dela med sig av!

Hatisk så inihelvete, stackars sate!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Snacka om självmål

 

Den som kritiserat dig mest och sågat dig jäms med fotknölarna mest samt jämt och ständigt visat hur du ljuger och vrider om historien har gjort sidan !!

Han har förbättrat designen ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om självmål

 

Den som kritiserat dig mest och sågat dig jäms med fotknölarna mest samt jämt och ständigt visat hur du ljuger och vrider om historien har gjort sidan !!

Ja det är riktigt att NoBuzz har gjort sidan, dvs han står bakom TEKNIKEN på sidan, orden har en helt annan karl stått bakom, ingen förutom Tomviking(tom som i tomflaska) kan nog missa det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det är riktigt att NoBuzz har gjort sidan, dvs han står bakom TEKNIKEN på sidan, orden har en helt annan karl stått bakom, ingen förutom Tomviking(tom som i tomflaska) kan nog missa det.

Hej

 

Han snackade om självmål och gjorde precis ett själv.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta hade jag missat, tack IL!

 

Kunde väl tro att en andefattig sopa skulle kasta sig över IL bara för att han länkade till något intressant han själv inte i sin självgodhet vill dela med sig av!

Hatisk så inihelvete, stackars sate!

Inte en tråkig dag på MPR. Nu har man även lärt sig vem man inte ska bjuda på en bira. Tacken blir väl: Försöker du dränka eller alkoholförgifta mig, din jä*el... . :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Hej

 

Han snackade om självmål och gjorde precis ett själv.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det var inte det första det ligger redan fler i kassen redan!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Cecilia Paraiso Raivonen

Hej

 

Jag vet inte när det länkades till "Historien om Thailand" senast men den har ju varit med ett par gånger tidigare, men nya medlemmar tillkommer ju så här är den igen http://www.thailandshistoria.se/

 

Den är så omfattande och innehållsrik att alla med intresse av Thailand borde ha nytta av och gilla den, ett hårt jobb och stort intresse måste ligga bakom den.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Intressant. Visste inte funnits nån kommuniströrelse i Thailand nån gång, med allt politisk kontroll som verkar finnas där och allt censur . Det låter extrem när vanlig demokrati har det så svårt att överleva. Vill bara tacka på historian, ska läsa mera noggranare imorgon det verkar riktigt intressant. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Intressant. Visste inte funnits nån kommuniströrelse i Thailand nån gång, med allt politisk kontroll som verkar finnas där och allt censur . Det låter extrem när vanlig demokrati har det så svårt att överleva. Vill bara tacka på historian, ska läsa mera noggranare imorgon det verkar riktigt intressant.

Hej

Ja denna historiska sammanställning är otroligt givande om man har ett intresse av Thailand, helt klart bra läsning.

Det fanns faktiskt en kommunistisk gerilla liknande rörelse i Thailand en gång i tiden, dom gömde sig i berg och djungel och utsattes för hård förföljelse liksom alla andra som misstänktes för att sympatisera med eller hjälpte dessa, jag har talat med många äldre som kommer ihåg när kommunisterna nattetid besökte byarna i Isaan, där behandlade gerillans läkare sjuka och fick i utbyte bl.a mat.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja denna historiska sammanställning är otroligt givande om man har ett intresse av Thailand, helt klart bra läsning.

Det fanns faktiskt en kommunistisk gerilla liknande rörelse i Thailand en gång i tiden, dom gömde sig i berg och djungel och utsattes för hård förföljelse liksom alla andra som misstänktes för att sympatisera med eller hjälpte dessa, jag har talat med många äldre som kommer ihåg när kommunisterna nattetid besökte byarna i Isaan, där behandlade gerillans läkare sjuka och fick i utbyte bl.a mat.

Mvh isan lovet

Här snackar vi både väpnad revolution och gangstergäng. 

Jag besökte för länge sedan de ställen i norr där kommunisterna hade sina starkaste fästen. Vallgravar och tunnlar under marken som man sett ifrån de andra länderna i regionen. Detta var på gränsen till Laos fast ganska lång in i Thailand. På Lao sidan var det med största risk man gjorde ett besök. Det var av naturliga skäl inte så lätt att få visum till Laos på den tiden. Ofta blev turisterna som lämnade städerna kidnappade av de kommunistiska gangstergängen hade de tur blev de bara rånade och sedan släppta.

 

Samma sak var det i södra Thailand fram till slutet på 80-talet. Ganska ofta hände det att kommunistgangsterna stoppade bussar och kidnappade de som åkte med bussen för att råna eller få lösen för de som blev kidnappade. 

 

Kommunistskräcken var ju utbredd i Thailand såsom i Indonesien och säkert fler länder i regionen. Och de värvade ju friskt i småbyarna i gränstrakterna så många av dom kom väl från dessa byar som IL säger. 

Om det var bra eller dåligt att inte Thailand blev ett nytt Nordkorea får väl andra bedöma. Jag har min uppfattning klar. Kommunistdiktaturer är tom mycket sämre än den diktatur som anses finnas i Thailand. Men vissa kanske strävar åt det hållet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Här snackar vi både väpnad revolution och gangstergäng.

Jag besökte för länge sedan de ställen i norr där kommunisterna hade sina starkaste fästen. Vallgravar och tunnlar under marken som man sett ifrån de andra länderna i regionen. Detta var på gränsen till Laos fast ganska lång in i Thailand. På Lao sidan var det med största risk man gjorde ett besök. Det var av naturliga skäl inte så lätt att få visum till Laos på den tiden. Ofta blev turisterna som lämnade städerna kidnappade av de kommunistiska gangstergängen hade de tur blev de bara rånade och sedan släppta.

Samma sak var det i södra Thailand fram till slutet på 80-talet. Ganska ofta hände det att kommunistgangsterna stoppade bussar och kidnappade de som åkte med bussen för att råna eller få lösen för de som blev kidnappade.

Kommunistskräcken var ju utbredd i Thailand såsom i Indonesien och säkert fler länder i regionen. Och de värvade ju friskt i småbyarna i gränstrakterna så många av dom kom väl från dessa byar som IL säger.

Om det var bra eller dåligt att inte Thailand blev ett nytt Nordkorea får väl andra bedöma. Jag har min uppfattning klar. Kommunistdiktaturer är tom mycket sämre än den diktatur som anses finnas i Thailand. Men vissa kanske strävar åt det hållet?

Hej

Själv tycker jag att t.ex Vietnam har klarat sig ganska bra och har haft en positiv utveckling trots att landet körde ut USA en gång i tiden.

Visst begick även vänstern illdåd under det kalla kriget och Vietnamkrigets dagar, men frågan är nog om inte USA tar priset i regionen, när mängder av Vietnameser dödades, byar och städer utsattes för ren terrorbombning och det även med kemiska stridsmedel och napalm.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

Själv tycker jag att t.ex Vietnam har klarat sig ganska bra och har haft en positiv utveckling trots att landet körde ut USA en gång i tiden.

Visst begick även vänstern illdåd under det kalla kriget och Vietnamkrigets dagar, men frågan är nog om inte USA tar priset i regionen, när mängder av Vietnameser dödades, byar och städer utsattes för ren terrorbombning och det även med kemiska stridsmedel och napalm.

Mvh isan lover

"under kalla krigets dagar och Vietnamkrigets dagar"?

Kyss mig i arslet!

Här kan du läsa hur dina kommunistidoler betedde sig!

 

Efter evakueringen av Saigon var det ganska få vietnameser som lämnade landet fram till 1978. Att antalet flyktingar ökade berodde på att förtrycket i Vietnam hårdnade. En miljon människor, mestadels de som haft samröre med Sydvietnams regim, skickades till fångläger, ofta i flera år. Ytterligare en miljon människor, mest stadsbor, bosatte sig "frivilligt" i "nya ekonomiska zoner" där de förväntades överleva genom att röja ny jordbruksmark i djungeln. Vietnams regering avrättade omkring 100.000 människor utan rättegång mellan 1975 och 1985.

Förtrycket var särskilt hårt mot Hoa-folket, Vietnams etniskt kinesiska befolkning.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vietnamesiska_b%C3%A5tflyktingar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tycker jag att t.ex Vietnam har klarat sig ganska bra och har haft en positiv utveckling trots att landet körde ut USA en gång i tiden.

Visst begick även vänstern illdåd under det kalla kriget och Vietnamkrigets dagar, men frågan är nog om inte USA tar priset i regionen, när mängder av Vietnameser dödades, byar och städer utsattes för ren terrorbombning och det även med kemiska stridsmedel och napalm.

Mvh isan lover

Visst har du rätt där. Nu tror jag knappast att USA kommer att blanda in sig i Thailand på samma sätt som i Vietnam. Utan vi får nog titta på andra länder om vi ska göra liknelser åt det hållet. Laos, Kambodja och Burma ja t.o.m. Indonesien har väl haft liknande förhållanden. Fast skillnaden när det gäller även dessa länder är väl att de alla varit kollonier. De är väl alla på väg mot något som kan bli demokrati.

Konstigt att du tog Vietnam som förebild.  

Föredra du en väpnad revolution?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Isan Lover

Visst har du rätt där. Nu tror jag knappast att USA kommer att blanda in sig i Thailand på samma sätt som i Vietnam. Utan vi får nog titta på andra länder om vi ska göra liknelser åt det hållet. Laos, Kambodja och Burma ja t.o.m. Indonesien har väl haft liknande förhållanden. Fast skillnaden när det gäller även dessa länder är väl att de alla varit kollonier. De är väl alla på väg mot något som kan bli demokrati.

Konstigt att du tog Vietnam som förebild.  

Föredra du en väpnad revolution?

Hej

Jag föredrar alltid att olika länder är fria eller befriar sig ifrån sina förtryckare och det oavsett om det är en utländsk makt eller inhemsk som förtrycker folket, både vänster och höger förtryck är lika illa, folk i olika länder bör få sköta sig själva, tillsätta och avsätta sina egna regeringar i fria och internationellt godkända val.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Själv tycker jag att t.ex Vietnam har klarat sig ganska bra och har haft en positiv utveckling trots att landet körde ut USA en gång i tiden.

Visst begick även vänstern illdåd under det kalla kriget och Vietnamkrigets dagar, men frågan är nog om inte USA tar priset i regionen, när mängder av Vietnameser dödades, byar och städer utsattes för ren terrorbombning och det även med kemiska stridsmedel och napalm.

Mvh isan lover

Vilken positiv utvecling har dom haft?

Är det :

alla politiska fångar?

Politiska polisens övervakning och extremt många tillslag under 2014 mot oliktänkande?

Att Vietnamesiska flyktingar söker politisk asyl i andra länder? ( senast tre veckor sedan, 14 som sökte politisk asyl i Kambodja)

Att fler och fler fattiga inte har råd att sända sina barn till skolan?

Att familjer som tillhört VC fortfarande har företräde till statliga jobb?

Att personer som har någon form av familjeband med någon som varit markägare före 1954 inte får statligt jobb?

Eller något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...