Jump to content
IGNORERAD

Prayut varnar journalister – har makt att avrätta


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

 

Dom jag känner började fundera på att flytta hem efter kuppen och den negativa utvecklingen som landet nu är inne i på många plan t.ex demokratiskt, yttrandefrihet, censur, förtryck, politisk förföljelse, undantagstillstånd, militärdomstolar, en militärt kontrollerad media, blockerade sajter på internet och styrd press där journalister hotas med arkebusering, detta i kombination med ständigt återkommande militärkupper och osäkerhet om framtiden oroar säkert många med barn, vem vill låta sina barn växa upp i en militärdiktatur?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja visst är det fantastiskt. Alla som inte bedriver politik eller journalistik lever som om det aldrig hänt.

Hur kan jag veta det. Jag bor och lever i Bangkok. Har inte märkt någon skillnad vare sig i Isaan eller Bangkok förutom att det blivit lugnare.

Vad anger dina vänner som skäl att flytta härifrån förutom att det blivit diktatur?  Hur påverkar det deras vardag?

99 procent av befolkningen och framför allt faranger märker ingen skillnad!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    13

  • UglyFarang

    12

  • MaiChai

    11

  • leifen

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Nord Korea är Juntans valda samarbetspartner och förebild, detta tycker jag är ytterligare en anledning till att se upp och ifrågasätta utvecklingen i Thailand med en junta vid rodret.

I min Demokratiska värld saknar både kungahus och militärer politisk makt, lika självklart är det att befolkningen utser sina egna regeringar i fria och internationellt godkända val.

Med vänlig hälsning isan lover

Tjeena.

I din demokratiska värld ingår även "små gåvor", tystad opposition för politiska debatter är "slöseri med tid", "vi röda tycker en folkvald ska sitta tiden ut" även om dom är brottslingar. Med mera.

"Din form" påstod du finnas i Skandinavien och norra Europa. Väntar fortfarande på svar om i vilket land. Jag känner bara till att sånt där finns i diktaturer och kommunistiska enpartistater.

Och eftersom du ständigt undviker att svara så är du nog pinsamt medveten om det också. Det vore ju ett stort nederlag för dej att visa ditt riktiga jag.

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dom jag känner började fundera på att flytta hem efter kuppen och den negativa utvecklingen som landet nu är inne i på många plan t.ex demokratiskt, yttrandefrihet, censur, förtryck, politisk förföljelse, undantagstillstånd, militärdomstolar, en militärt kontrollerad media, blockerade sajter på internet och styrd press där journalister hotas med arkebusering, detta i kombination med ständigt återkommande militärkupper och osäkerhet om framtiden oroar säkert många med barn, vem vill låta sina barn växa upp i en militärdiktatur?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du skrev ju att det var i vintras, det vart ju inte ens tal om en kupp vid den tiden. Erkänn nu att du skarvade, igen :-)

Är nog ännu fler farlanger som är nöjda med att det röda våldet har minskat, inga mer kulspruteattacker in bland barn och vuxna.

Anser du det vara så förbannat eländigt så bör du nog, för din familjs & sons skull, stanna hemma på västkusten. Att ni ens vågar åka ner är häpnadsväckande.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Nord Korea är Juntans valda samarbetspartner och förebild, detta tycker jag är ytterligare en anledning till att se upp och ifrågasätta utvecklingen i Thailand med en junta vid rodret. 

 

I min Demokratiska värld saknar både kungahus och militärer politisk makt, lika självklart är det att befolkningen utser sina egna regeringar i fria och internationellt godkända val.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ska du inte sluta ljuga snart? Det sk samarbetet du skriver om handlade om att göra det möjligt för utbytesstudenter att studera i Thailand.

Förebild har du fantiserat fram som vanligt. Du har tidigare svamlat om detta varvid du fick ungefär samma svar och du kunde inte då, och knappast nu heller, ge någon länk som backar upp din överskruvade propaganda. Stolpe ut som vanligt från din sida alltså.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom jag känner började fundera på att flytta hem efter kuppen och den negativa utvecklingen som landet nu är inne i på många plan t.ex demokratiskt, yttrandefrihet, censur, förtryck, politisk förföljelse, undantagstillstånd, militärdomstolar, en militärt kontrollerad media, blockerade sajter på internet och styrd press där journalister hotas med arkebusering, detta i kombination med ständigt återkommande militärkupper och osäkerhet om framtiden oroar säkert många med barn, vem vill låta sina barn växa upp i en militärdiktatur?

Med vänlig hälsning isan lover

Började fundera efter kuppen? Det är snart ett år sedan. Hur blev det? Har dom flyttat än?
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dom jag känner började fundera på att flytta hem efter kuppen och den negativa utvecklingen som landet nu är inne i på många plan t.ex demokratiskt, yttrandefrihet, censur, förtryck, politisk förföljelse, undantagstillstånd, militärdomstolar, en militärt kontrollerad media, blockerade sajter på internet och styrd press där journalister hotas med arkebusering, detta i kombination med ständigt återkommande militärkupper och osäkerhet om framtiden oroar säkert många med barn, vem vill låta sina barn växa upp i en militärdiktatur?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du säger att dina "bekanta" börjat fundera på att flytta p g a "ständigt återkommande militärkupper"? Jaså, det säger du. Men vafan? Hade dina kompisar helt noll koll på läget när dom flyttade TILL Thailand? Som du själv tjatar om har det ju varit kupper stup i ett i Thailand, så dina polare måste ha varit ena riktiga pundhuven som flyttar till Thailand om dom är så allergiska mot det? Du också, det har ju varit betydligt värre än nu, typ. Inget nytt alls, ju!

 

Jag känner en familj, blandad thai/svensk, som flyttat från Thailand till Sverige. Jag känner den familjen väldigt bra, eftersom det är min egen. Den familjen har inte flyttat från Thailand av en enda av dom anledningar du rapar upp, som en pingvin som matar sin unge. Den familjen har flyttat av helt andra skäl och militärkuppen och allt det andra var inte ett av dom.

 

Korruption och generellt moraliskt förfall var ett skäl. Jag vill inte att barnen skall lära sig att man kan betala sig fram i livet, redan från skolåldern. Thailand har ruttnat inifrån under de nio år jag bott i landet. Poliser mördar, tar mutor och langar knark, munkar våldtar småbarn och lurar av folk pengar, rikemanssöner kommer undan med mord medelst sportbil, politiker vill ha amnesti för allehanda kriminell brottslighet (inte "politiska" brott, utan bara. brott!) och så jävla vidare!

 

Miljön är på många håll kass. Paradisöar översvämmas av sopor, folk i CM kan inte gå ut utan andningsskydd, kineser skiter i templen och ryssar skränar som fiskmåsar. Trafiken är världens näst mest livsfarliga. Vidskepelse och trolldom överallt. idi*tiska såpor på TV. Isan Loser brer på tjockt på Maipenrai och bygger veritabla Dagobertmackor med floskler om gulabangkokelitrojalistermilitärkuppsanhängare. Man kan bli trött för mindre.

 

Till på köpet kan kungen gå och dö närsomhelst och vem vet vad som händer då?

 

Vem fan bryr sig då om lite militärdiktatur som omväxling?!?! I stället för Thaksinistisk rofferidemokratur? Inte jag och min familj i alla fall, det går nästan på ett ut, fast det är lugnare och dör färre på gatorna nu än innan och lite upprensning i korruptionsträsket verkar ju i alla fall pågå emellanåt. Men det kommer att dröja tills barnen har en annan världsbild än den dom skulle fått i Thailand innan vi eventuellt flyttar tillbaks. Dom är nog nästan vuxna vid det laget.

 

Till Thailand åker jag bara för att jobba... precis som till Saudiarabien där jag är nu... hemma är Sverige för oss numera!

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lät du din son gå i skola när du var nere i vintras?

Hej

 

Svar ja eftersom det är ett krav ifrån Skolverket i Sverige.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Började fundera efter kuppen? Det är snart ett år sedan. Hur blev det? Har dom flyttat än?

Hej

 

Planering för återflytt pågick nu i vintras och jag förstår dom familjer som tvekar inför att låta sina barn växa upp i en diktatur.

 

Men för er som gillar Diktatur och förtryck är det naturligtvis snarare en anledning att flytta dit med barnen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du säger att dina "bekanta" börjat fundera på att flytta p g a "ständigt återkommande militärkupper"? Jaså, det säger du. Men vafan? Hade dina kompisar helt noll koll på läget när dom flyttade TILL Thailand? Som du själv tjatar om har det ju varit kupper stup i ett i Thailand, så dina polare måste ha varit ena riktiga pundhuven som flyttar till Thailand om dom är så allergiska mot det? Du också, det har ju varit betydligt värre än nu, typ. Inget nytt alls, ju!

 

Jag känner en familj, blandad thai/svensk, som flyttat från Thailand till Sverige. Jag känner den familjen väldigt bra, eftersom det är min egen. Den familjen har inte flyttat från Thailand av en enda av dom anledningar du rapar upp, som en pingvin som matar sin unge. Den familjen har flyttat av helt andra skäl och militärkuppen och allt det andra var inte ett av dom.

 

Korruption och generellt moraliskt förfall var ett skäl. Jag vill inte att barnen skall lära sig att man kan betala sig fram i livet, redan från skolåldern. Thailand har ruttnat inifrån under de nio år jag bott i landet. Poliser mördar, tar mutor och langar knark, munkar våldtar småbarn och lurar av folk pengar, rikemanssöner kommer undan med mord medelst sportbil, politiker vill ha amnesti för allehanda kriminell brottslighet (inte "politiska" brott, utan bara. brott!) och så jävla vidare!

 

Miljön är på många håll kass. Paradisöar översvämmas av sopor, folk i CM kan inte gå ut utan andningsskydd, kineser skiter i templen och ryssar skränar som fiskmåsar. Trafiken är världens näst mest livsfarliga. Vidskepelse och trolldom överallt. idi*tiska såpor på TV. Isan Loser brer på tjockt på Maipenrai och bygger veritabla Dagobertmackor med floskler om gulabangkokelitrojalistermilitärkuppsanhängare. Man kan bli trött för mindre.

 

Till på köpet kan kungen gå och dö närsomhelst och vem vet vad som händer då?

 

Vem fan bryr sig då om lite militärdiktatur som omväxling?!?! I stället för Thaksinistisk rofferidemokratur? Inte jag och min familj i alla fall, det går nästan på ett ut, fast det är lugnare och dör färre på gatorna nu än innan och lite upprensning i korruptionsträsket verkar ju i alla fall pågå emellanåt. Men det kommer att dröja tills barnen har en annan världsbild än den dom skulle fått i Thailand innan vi eventuellt flyttar tillbaks. Dom är nog nästan vuxna vid det laget.

 

Till Thailand åker jag bara för att jobba... precis som till Saudiarabien där jag är nu... hemma är Sverige för oss numera!

Hej

 

Thailand hade faktiskt en riktigt bra och för Thailand relativt lång period av demokrati fram till kuppen 2006, dom familjer jag känner vistas i Isaan som dessutom har haft en tillväxt på 40% under denna period, det har funnits både optimism och framtidstro där uppe tidigare, men nu är alla illusioner om ett bättre Thailand för alla krossade.

 

Jag klandrar inte dom som nu tvekar eller tar steget att lämna Thailand, själva har vi också lagt planerna på att flytta till Thailand på is och det bara beroende på den negativa utvecklingen, det får bli en längre period på vintern som vanligt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner också en familj med två barn som flyttar hem nu, men orsaken är en helt annan och det är pengar.

 

Stark TB och svaga europeiska valutor gör att det blev för dyrt i Thailand.

 

Barnens skolgång i privata internationella skolor som kostar 120.000TB per termin,

när man får fri skolgång hemma och dessutom barnbidrag avgjorde.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Planering för återflytt pågick nu i vintras och jag förstår dom familjer som tvekar inför att låta sina barn växa upp i en diktatur.

 

Men för er som gillar Diktatur och förtryck är det naturligtvis snarare en anledning att flytta dit med barnen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ok, så dina bekantas planering att flytta pga diktatur gjordes alltså 8 år efter diktaturen 2006 men innan det var tal om en ny kupp 2014. Imponerande!

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Känner också en familj med två barn som flyttar hem nu, men orsaken är en helt annan och det är pengar.

 

Stark TB och svaga europeiska valutor gör att det blev för dyrt i Thailand.

 

Barnens skolgång i privata internationella skolor som kostar 120.000TB per termin,

när man får fri skolgång hemma och dessutom barnbidrag avgjorde.

Hej

 

Ekonomi spelar ju in för familjer även uppe hos oss, Juntan har ju bl.a ändrat villkoren för risbönderna med halverade priser på riset och ganska många utlänningar är ju beroende av gummipriset som har rasat ifrån ca 120 baht per kg till ca 20 baht per kg.

 

Sen bedriver ju Juntan häxjakt på utländska lärare som blir arbetslösa i tusental, jag tror att många av dessa också har familjer och kommer att bli tvungna att lämna landet utan den inkomst som lärarjobbet gav.

 

Den dåliga ekonomiska utvecklingen på landet efter kuppen som har lett till utflyttning i kombination med den negativa framtidstron och rådande diktatur med en skolreform tagen med Nord Korea som förebild skrämmer nog många barnfamiljer.

 

Med vänlig hälsning isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ok, så dina bekantas planering att flytta pga diktatur gjordes alltså 8 år efter diktaturen 2006 men innan det var tal om en ny kupp 2014. Imponerande!

 

/ SatanG

Hej

 

Försök läsa vad jag skriver, dom familjer vi känner som nu funderar på att flytta hem hade ju bott i landet 3-5 år och har alltså flyttat till Thailand efter kuppen 2006.

 

Inse fakta, alla gillar inte vare sig diktatur, juntor eller en politik som leder till kris för landets risbönder och gummiodlare, förändras dom ekonomiska villkoren negativt påverkar det naturligtvis även utlänningar vars familjer bor på landet, vad tycker du att utlänningar som är bönder eller lärare ska göra om deras inkomster minskar kraftigt eller försvinner helt?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Försök läsa vad jag skriver, dom familjer vi känner som nu funderar på att flytta hem hade ju bott i landet 3-5 år och har alltså flyttat till Thailand efter kuppen 2006.

 

Inse fakta, alla gillar inte vare sig diktatur, juntor eller en politik som leder till kris för landets risbönder och gummiodlare, förändras dom ekonomiska villkoren negativt påverkar det naturligtvis även utlänningar vars familjer bor på landet, vad tycker du att utlänningar som är bönder eller lärare ska göra om deras inkomster minskar kraftigt eller försvinner helt?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Hade inte Shinawatras våldtagit rismarknaden med deras vansinniga risstöd hade inte dagen situation uppstått från början

 

Om man begär fortsatt hög ersättning för ris som betalas av extremt dyra utlandslån landet inte klarar av att betala har man fullständigt missat hur ett land kan och skall fungera och tänker enbart egoistiskt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hade inte Shinawatras våldtagit rismarknaden med deras vansinniga risstöd hade inte dagen situation uppstått från början

 

Om man begär fortsatt hög ersättning för ris som betalas av extremt dyra utlandslån landet inte klarar av att betala har man fullständigt missat hur ett land kan och skall fungera och tänker enbart egoistiskt

Hej

 

Ett hållbart risstöd med ett garanterat lägsta pris hade varit bra, liksom ett lägsta pris på gummi, Juntan föreslog ju ett garantipris på 60 baht per kg för gummi men detta ansåg bönderna var för dåligt och tackade nej till, gummiodlarna vill ha minst 80 baht per kg.

 

Även Juntan verkar ha insett att stöd till landets bönder behövs, nyligen fick ju risbönderna 1000 baht per rai i stöd och nu ska 8.5 miljarder baht i skulder hos fattiga avskrivas, det är nog bara att inse att ett visst stöd till bönder och fattiga behövs.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ett hållbart risstöd med ett garanterat lägsta pris hade varit bra, liksom ett lägsta pris på gummi, Juntan föreslog ju ett garantipris på 60 baht per kg för gummi men detta ansåg bönderna var för dåligt och tackade nej till, gummiodlarna vill ha minst 80 baht per kg.

 

Även Juntan verkar ha insett att stöd till landets bönder behövs, nyligen fick ju risbönderna 1000 baht per rai i stöd och nu ska 8.5 miljarder baht i skulder hos fattiga avskrivas, det är nog bara att inse att ett visst stöd till bönder och fattiga behövs.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Stödet behöver dom sedan PTP förstört rismarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Stödet behöver dom sedan PTP förstört rismarknaden.

Hej

 

Innan risstödet låg mycket mark i träda och många bönder hade det svårt ekonomiskt, själv vill jag gärna se ett stöd men på en lägre och hållbar nivå både för ris och gummi.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ett hållbart risstöd med ett garanterat lägsta pris hade varit bra, liksom ett lägsta pris på gummi, Juntan föreslog ju ett garantipris på 60 baht per kg för gummi men detta ansåg bönderna var för dåligt och tackade nej till, gummiodlarna vill ha minst 80 baht per kg.

Även Juntan verkar ha insett att stöd till landets bönder behövs, nyligen fick ju risbönderna 1000 baht per rai i stöd och nu ska 8.5 miljarder baht i skulder hos fattiga avskrivas, det är nog bara att inse att ett visst stöd till bönder och fattiga behövs.

Med vänlig hälsning isan lover

Att bönderna behöver stöd under nog de flesta förutom Shinawatras som gav stöd till alla i rishanteringsbranaschen och lite eller inget till bönderna själva

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Innan risstödet låg mycket mark i träda och många bönder hade det svårt ekonomiskt, själv vill jag gärna se ett stöd men på en lägre och hållbar nivå både för ris och gummi.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Risstödet gynnade inte dom små markägarna och dom små arrendebönderna. Det gynnade storbönderna. Efter risstödet är många bönder fattigare än innan.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att bönderna behöver stöd under nog de flesta förutom Shinawatras som gav stöd till alla i rishanteringsbranaschen och lite eller inget till bönderna själva

Hej

 

Det märks att du inte är bonde själv, självklart hamnade den absoluta majoriteten av stödet hos bönderna, det var därför dom ställde om till ris från andra grödor, började bruka mark som tidigare låg i träda och fick råd att bygga hus, köpa mer mark, köpa bilar och utbilda sina barn.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det märks att du inte är bonde själv, självklart hamnade den absoluta majoriteten av stödet hos bönderna, det var därför dom ställde om till ris från andra grödor, började bruka mark som tidigare låg i träda och fick råd att bygga hus, köpa mer mark, köpa bilar och utbilda sina barn.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vilken uppgift bygger du det påståendet på ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det märks att du inte är bonde själv, självklart hamnade den absoluta majoriteten av stödet hos bönderna, det var därför dom ställde om till ris från andra grödor, började bruka mark som tidigare låg i träda och fick råd att bygga hus, köpa mer mark, köpa bilar och utbilda sina barn.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Att starta upp verksamheter som bygger på bidrag är nog inte bästa sättet att förbättra ett lands ekonomi.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Att starta upp verksamheter som bygger på bidrag är nog inte bästa sättet att förbättra ett lands ekonomi.

Särskilt när bidragen inte fanns med i budgeten är bygger på otrygga osäkra lån

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Innan risstödet låg mycket mark i träda och många bönder hade det svårt ekonomiskt, själv vill jag gärna se ett stöd men på en lägre och hållbar nivå både för ris och gummi.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Varför låg marken i träda då?

 

Väldigt enkelt egentligen, det var inte lönsamt att bruka den till exempelvis risodling-innan Shinawatras vansinniga risprogram gjorde det möjligt att tjäna pengar på vad som i verkligheten fortfarande var olönsam jordbruksmark.

 

Tänk om man lagt alla pengarna som blåstes på risprogrammet på att vidareutbilda risbönderna, förbättra infrastrukturen i området och ge incentiv till företag att etablera sig i Issan istället. Då hade framtiden sett mycket ljusare ut för risbönderna.

 

Men Shinawatras var ju inte intresserade av att utveckla Issan, de ville fjättra bönderna vid ett ekonomiskt olönsamt jordbruk och därmed hindra bönderna från att nå in i 2000-talet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilken uppgift bygger du det påståendet på ?

Hej

 

Vi odlar själva ris precis som alla andra i byn och självklart gick risstödet till bönderna, det finns inget som helst stöd för att det inte skulle vara så. 

 

Men det utesluter ju inte att även lokala uppköpare och andra i kedjan också berikade sig på olika sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...