Jump to content
IGNORERAD

SFI ska anpassas mer till individen


S m i l e 1

Recommended Posts

S m i l e 1

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=11069&artikel=6114447

 

Puman

 

 

 

Regeringen vill förändra utbildningen i svenska för invandrare, SFI. Framför allt ska undervisningen anpassas till varje elevs behov.

 

 

Lagförslaget läggs fram i dag av kunskapslyftsminister Aida Hadsialic, som träffade SFI-elever i ett klassrum i Sundbyberg igår.

– Det blir en mer individanpassad SFI som gör att steget in på arbetsmarknaden kortas ned, säger kunskapslyftsminister Aida Hadsialic.

Vad betyder det ur integrationssynpunkt nu när Sverige tar emot så många flyktingar?

– Det kommer att innebära att vi klarar av etableringen på ett betydligt bättre sätt, hoppas vi.

Utbildningen i svenska för invandrare SFI har fått hård kritik i många år för olika brister. I en del kommuner fungerar den bra, men i andra har högutbildade flyktingar hamnat tillsammans med elever som aldrig gått i en skola och i många kommuner har det inte gått att få utbildning i svenska på kvällstid, till exempel.

Nu väntar stora förändringar. SFI ska försvinna som egen skolform och ingå som en del i den kommunala vuxenutbildningen, Komvux.

Varje ny elev ska få träffa en yrkes och studievägledare och få en personlig studieplan, anpassad efter deras tidigare utbildning och erfarenhet.

En del av de här rättigheterna har eleverna redan idag, på pappret, men får dem inte i praktiken i många kommuner.

Regeringens avsikt är att invandrare ska kunna jobba eller gå på praktik, läsa svenska och andra kurser samtidigt.

En elev som jobbar dagtid, ska kunna gå på SFI kvällstid, till exempel.

Alliansregeringen tillsatte utredningen om SFI och det är socialdemokraterna som läggar fram lagförslaget som väntas gå igenom i riksdagen. Förändringarna ska träda i kraft den 1 juli nästa sommar.

Skolverket föreslås ta fram stödmaterial och nya kursplaner, vilket bedöms kosta 25 miljoner och kommunerna ska få kompensation för kostnader för nya nationella prov.

Men kommunerna ska inte få pengar för en flexiblare undervisning. Regeringen räknar med att nya SFI inte kostar något, säger Aida Hadsialic.

– Den här reformen är inte tänkt att belasta kommunerna ekonomiskt och vi har gjort en sådan konsekvensanalys. Om vi kan se till att utbildningstiden för många nyanlända blir så kort som möjligt, samtidigt så effektiv som möjligt, så vinner ju individen på det, men samhället vinner också på det, rent ekonomiskt, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadsialic.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    6

  • Galten

    4

  • Chryzaliz

    4

  • Bananen

    3

Mest aktiva i denna tråd

John Khonken

Frågan jag staller. Varför kan man inte läsa på SFI minst 8 timmar varje vardag. Så att man kommer in I samhället fortare. Enligt mig är det bara en förvaring av många människor för att dölja vår arbetsbrist. Eller på ren svenska dölja arbetslöshetens  jättesiffror. Utan alla konstgjorda arbeten ligger vår arbetslöshet på runt 20%. Eller vad sager ni.

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

När frugan började jobba så gick hon på SFI två kvällar i veckan och där var studiemotivationen mycket högre än på dagtid tyckte hon

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket svammel! Det där kan de ju inte tro på själva ens.

Men å andra sida finns det 87% som är så korkade att de tror på det.

Eller rättare sagt, det fanns 87%, nu är den siffran lägre så än finns det hopp för mänskligheten.

 

Jag förstår faktiskt inte kritiken - vad är det som är så dåligt med förslaget? Alla är medvetna om att SFI idag inte fungerar bra och att göra det mer individanpassat borde väl bara kunna innebära förbättringar? Det är väl t ex jättebra om de som läser SFI kan göra praktik eller jobba samtidigt som de läser?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6115441

 

Nytt SFI får tummen upp - men det behövs mer pengar

 

 

 

3492038_2048_1157.jpg?preset=article
SFI-eleverna Ketsara Fager, Netaya Pettersson och Paula Söderback. Foto: Oskar Schönning/Sveriges Radio.
 
 

Regeringens förslag om att individanpassa svenska för invandrare, SFI, får tummen upp av både politiker, tjänstemän och SFI-elever.

 

 

 Samtidigt finns en skepsis kring att regeringen inte samtidigt skickar med några pengar till kommunerna. Susanne Wiik är SFI-lärare i Nynäshamn:

– Det blir väldigt, väldigt svårt att genomföra det här utan pengar. Och det beror inte på bristande motivation från lärarkåren. Men att kunna göra det inom ramen för det vi har idag, tror jag blir i princip omöjligt.

Regeringens förslag idag om att låta SFI ingå som en del av Komvux och att varje elev ska ha en studieplan baserat på tidigare kunskaper och erfarenheter har tagits emot med stor entusiasm idag.

Det gäller både den tidigare alliansregeringen, som tillsatte den utredningen som nu blivit lagförslag, och de som på olika sätt deltar i SFI-undervisningen.

På kompetenscentrum i Nynäshamn, där man redan genomfört mycket av det regeringen nu förslår träffar Ekot eleverna Netaya Pettersson och Paula Söderback. De är nöjda med utbildningen, men det finns ändå saker som kan förbättras tycker de.

– Ibland är det många elever i klassrummet och lärarna kan inte prata med eleverna, säger Paula Söderback. Och Netaya Pettersson håller med:

– Jag håller med. Det blir bättre om man har en lärare att prata med lite mer, inte bara i klassrummet. Det hjälper mycket.

På Sveriges Kommuner och Landsting SKL, som företräder de kommuner som nu ska anordna den nya undervisningen är man också positiv till regeringens förslag. Men man är samtidigt orolig över att fattiga kommuner med stort flyktingmottagande kan få det tufft med de uteblivna regeringspengarna.

Och det är en oro som Liselott Vahermägi, socialdemokratisk ordförande i Barn- och utbildningsnämnden i Nynäshamn delar. Men inte för egen del:

– Jag tror, utifrån de resonemang som jag hör bland både rektor och lärare, att vi kan göra en hel del på hemmaplan.

Ändrades av Puman
Link to comment
Dela på andra sajter

Den svenska vanliga skolan fungerar väldigt dåligt enligt de mätningar som har gjorts och med den ansvarslösa massinvandringen har belastningen på den skolan  ökat avsevärt, vore det inte skäl att börja med att se till att "grundskolan" har resurser lärare, skolutrymmen innan man satsar på SFI, annars måste många som inte ens klarar av grundskolan börja på SFI efter grundskolan, det verkar ju inte så vettigt. Det är alltid lätt att hitta på nya "Projekt" men att sen se till att dessa projekt fungerar är inte alltid så lätt. idi*ten Fridolin meddelade att efter 100 dagar skulle skolan fungera, tror någon på det. Tankarna med ett förändrat SFI är bra men den vanliga skolan är inte lika intressant att jobba med verkar det som, inte lika populistiskt lönsam att förändra, ytterligare ett kortsiktigt tänk av den rödgröna röran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår faktiskt inte kritiken - vad är det som är så dåligt med förslaget? Alla är medvetna om att SFI idag inte fungerar bra och att göra det mer individanpassat borde väl bara kunna innebära förbättringar? Det är väl t ex jättebra om de som läser SFI kan göra praktik eller jobba samtidigt som de läser?

 

/Krille

 

SFI finns ju redan och de som vill lära sig svenska får väl bjuda till lite själva.

 

Jobba och plugga på kvällarna funkar ju redan, läs Kenneths inlägg.

 

Men ärligt talat, hur många av alla dessa analfabeter från tredje världen som vi massimporterar behöver anpassa studierna efter sitt arbete?

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska folk som kommer till Sverige anpassa sig till hur det är i Sverige, ge individerna två år på sig att lära sig begriplig svenska och ordna ett jobb, lyckas de inte med det så kan de packa väskan och lämna Sverige.

 

Ställ krav i stället for några djävla anpassningar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan gick på SFI i Hagalund i Solna(STHLM) så var hon den enda thai och en filipina av 12 elever resten somaliska/eritreanska män och kvinnor och

deras motivation var noll för dom gick endast dit för att dom var tvugna för att ha få sina bidrag.

Jag träffade 2 damer och frågade varför dom inte ville integrera sig men dom tyckte deras engelska dög fint för även om dom kunde svenska

skulle dom inte få nåt bra jobb ändå, hade dom hört från sina egna.

 

Nu var det här under bronsåldern känns det som, mitten på 90-talet så jag vet inte om dom kanske är mer motiverade nu men jag är tveksam.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan gick på SFI i Hagalund i Solna(STHLM) så var hon den enda thai och en filipina av 12 elever resten somaliska/eritreanska män och kvinnor och

deras motivation var noll för dom gick endast dit för att dom var tvugna för att ha få sina bidrag.

Jag träffade 2 damer och frågade varför dom inte ville integrera sig men dom tyckte deras engelska dög fint för även om dom kunde svenska

skulle dom inte få nåt bra jobb ändå, hade dom hört från sina egna.

 

Nu var det här under bronsåldern känns det som, mitten på 90-talet så jag vet inte om dom kanske är mer motiverade nu men jag är tveksam.

 

//Broskan

Varfor skulle bidragsturismen ändra på någonting som är väl inarbetat och något de är mycket nojda med, de var lika dana när fruga gick på SFI i slutet av 90-talet, hon var så forbannad for de bara storde på lektionerna.

Nä det skulle vara prov varje månad och uppnår de inga resultat så dra in alla bidrag packa väska och lämna Sverige.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte jobba på dagarna och gå i skola efter dagens arbete.Att dra sitt strå till stacken borde de väl vilja,inget är väl gratis men tid finns ju över till att göra annat än att siska och ställa till ett helvetew för andra.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

SFI finns ju redan och de som vill lära sig svenska får väl bjuda till lite själva.

 

Jobba och plugga på kvällarna funkar ju redan, läs Kenneths inlägg.

 

Men ärligt talat, hur många av alla dessa analfabeter från tredje världen som vi massimporterar behöver anpassa studierna efter sitt arbete?

 

Varför inte läsa artikeln först? Det är väl bra om SFI-studenterna delas in i grupper utifrån t ex tidigare utbildning. Då slipper vi ju t ex problem p g a att samma grupp innehåller allt från analfabeter till universitetsutbildade. Hela grundtanken är ju att utbildningstiden för nyanlända ska bli så kort som möjlig.

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är bättre än nu så det kan inte göras fel.

tolv år sedan gumman gick och det har inte hänt något vad jag hört.

Lektionerna blir sönderpratade av de som inte har lust av och vara där.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan gick på SFI i Hagalund i Solna(STHLM) så var hon den enda thai och en filipina av 12 elever resten somaliska/eritreanska män och kvinnor och

deras motivation var noll för dom gick endast dit för att dom var tvugna för att ha få sina bidrag.

Jag träffade 2 damer och frågade varför dom inte ville integrera sig men dom tyckte deras engelska dög fint för även om dom kunde svenska

skulle dom inte få nåt bra jobb ändå, hade dom hört från sina egna.

 

Nu var det här under bronsåldern känns det som, mitten på 90-talet så jag vet inte om dom kanske är mer motiverade nu men jag är tveksam.

 

//Broskan

Nja, arbetslösheten bland somalier är över 80 procent, jag är skeptisk till att den var högre i mitten av 90-talet, men samtidigt skulle jag inte bli förvånad om den var det :wink:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Varför inte en nätbaserad utbildning, kan dom inte  vara med på video-lektionerna live så är dom ju inspelade och går att se  om och om igen. Komplettera detta med böcker  och nedladdningsbara PDFer med tex små tester för att se om dom  fattat vad lektionen gick ut på.

 

Webbaserade duggor (småtentor) som automaträttas gör ju att en lärare lätt kan ta en massa studenter. Och snabbt få en överblick om vad som måste gås igenom en gång till lite noggrannare.

 

Visserligen går det ju att fuska på dessa prov/duggor men vill dom nu lära sig så gör dom väl inte det (fuskar). Kan ju avslutas med en riktig fysisk tenta/prov åxå. Då åker dom som låtit nån annan göra allt dit. Och  får heller inga bidrag för detta. Alternativt så blir dom återbetalningsskyldiga som jag på CSN lånedelen. Tja, den får jag ju betala tillbaka oavsett om jag klarart kurserna  eller inte.

 

Risken för att dom stör andra blir ju dessutom minimal. Extra frågor till läraren kan ställas via mail tex. om man inte var med/kunde vara med på  weblektionen.

 

vi kör ju inte tal/ljud från eleven utan man får skriva in frågor och funderingar. Antar att nån som spammar den delen kan läraren stänga av - fast det har inte hänt på mina lektioner i alla fall.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en nätbaserad utbildning, kan dom inte  vara med på video-lektionerna live så är dom ju inspelade och går att se  om och om igen. Komplettera detta med böcker  och nedladdningsbara PDFer med tex små tester för att se om dom  fattat vad lektionen gick ut på.

 

Webbaserade duggor (småtentor) som automaträttas gör ju att en lärare lätt kan ta en massa studenter. Och snabbt få en överblick om vad som måste gås igenom en gång till lite noggrannare.

 

Visserligen går det ju att fuska på dessa prov/duggor men vill dom nu lära sig så gör dom väl inte det (fuskar). Kan ju avslutas med en riktig fysisk tenta/prov åxå. Då åker dom som låtit nån annan göra allt dit. Och  får heller inga bidrag för detta. Alternativt så blir dom återbetalningsskyldiga som jag på CSN lånedelen. Tja, den får jag ju betala tillbaka oavsett om jag klarart kurserna  eller inte.

 

Risken för att dom stör andra blir ju dessutom minimal. Extra frågor till läraren kan ställas via mail tex. om man inte var med/kunde vara med på  weblektionen.

 

vi kör ju inte tal/ljud från eleven utan man får skriva in frågor och funderingar. Antar att nån som spammar den delen kan läraren stänga av - fast det har inte hänt på mina lektioner i alla fall.

Tja, det är nog inte så lätt att få det att fungera, om vi tar tex Malmö som har invånare med ursprung ifrån 177 olika länder och det talas 150 olika språk, många nyanlända har bara några års skolgång i bagaget eller ingen alls, en del kan inte läsa  och skriva på sitt egna språk, en del vill inte lära sig överhuvudtaget, att vara lärare på sfi måste kännas fruktansvärt hopplöst.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tja, det är nog inte så lätt att få det att fungera, om vi tar tex Malmö som har invånare med ursprung ifrån 177 olika länder och det talas 150 olika språk, många nyanlända har bara några års skolgång i bagaget eller ingen alls, en del kan inte läsa  och skriva på sitt egna språk, en del vill inte lära sig överhuvudtaget, att vara lärare på sfi måste kännas fruktansvärt hopplöst.

Tänkte om dom kan lite engelska i alla fall så borde det väl fungera. Men det vetefan, finns väl dom som inte kan skriva eller läsa öht.

 

Dom som kommit upp lite i kunskapsnivå borde det väl fungera på i alla fall. Avlastar lärarna  lite tror jag.Och dom som nu vill sitta i klassrummet och leka stör inte dom som vill lära sig.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte läsa artikeln först? Det är väl bra om SFI-studenterna delas in i grupper utifrån t ex tidigare utbildning. Då slipper vi ju t ex problem p g a att samma grupp innehåller allt från analfabeter till universitetsutbildade. Hela grundtanken är ju att utbildningstiden för nyanlända ska bli så kort som möjlig.

 

/Krille

 

Jag har läst och jag förstår vad du menar. Jag tror dock att de som vill lära sig svenska och bli en del av det svenska samhället lyckas med det.

 

De som vi massimporterar i dag hör dock inte till den gruppen utan kommer att leva i ett utanförskap oavsett hur mycket resurser som läggs på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definivt utan och vara rasse att det skall vara olika klasser för olika intresserade hur man nu skall skilja dem åt?.

När gumman gick så kunde de prata i mobil mitt i lektionen och sådant beteende är väl ingen normal som accepterar.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst och jag förstår vad du menar. Jag tror dock att de som vill lära sig svenska och bli en del av det svenska samhället lyckas med det.

 

De som vi massimporterar i dag hör dock inte till den gruppen utan kommer att leva i ett utanförskap oavsett hur mycket resurser som läggs på dem.

Dagens klokaste ord!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart är det vår :im_happy:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Varfor skulle bidragsturismen ändra på någonting som är väl inarbetat och något de är mycket nojda med, de var lika dana när fruga gick på SFI i slutet av 90-talet, hon var så forbannad for de bara storde på lektionerna.

Nä det skulle vara prov varje månad och uppnår de inga resultat så dra in alla bidrag packa väska och lämna Sverige.

 

Det var samma i mitten av 10-talet när min fru läste SFI.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var samma i mitten av 10-talet när min fru läste SFI.

Håller med fullständigt.

Sätt ett krav. lär er svenska på 12-15 månader eller åk ut ur landet.

 

 

Eller varför inte så här...

 

Ge alla nytillkomna svenskt medborgarskap från dag 1.

 

Då räknas dom som svenskar och får kämpa för varje krona.

Dom får ingen stans att bo då det inte finns lägenheter åt dom.

Får dom inget jobb i närområdet så finns hela europa att söka i enligt arbetsförmedlingen.

 

Pang va bra, Nu slapp vi punga ut med dom 100 miljarderna till migrationsverket och dom 18 till dom begär.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med fullständigt.

Sätt ett krav. lär er svenska på 12-15 månader eller åk ut ur landet.

 

 

Eller varför inte så här...

 

Ge alla nytillkomna svenskt medborgarskap från dag 1.

 

Då räknas dom som svenskar och får kämpa för varje krona.

Dom får ingen stans att bo då det inte finns lägenheter åt dom.

Får dom inget jobb i närområdet så finns hela europa att söka i enligt arbetsförmedlingen.

 

Pang va bra, Nu slapp vi punga ut med dom 100 miljarderna till migrationsverket och dom 18 till dom begär.

Går nog inte till så.

Fråga dem som fick medborgarskap pga av kriget i Libyen någonstans.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...