Jump to content
IGNORERAD

Prayut slipper undan utredning om skumma mikrofoninköp


MPR Nyheter

Recommended Posts

För egen del(IL)

Ursäkta månskärvan, men det är klädsamt att skilja sak från person!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    16

  • Tallviking

    15

  • turisten

    14

  • Nack Laeng

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag kommer att fölrfölja forumets största kommunistfloskeltroll till vägs ända!.

 

Oissshhhh, skaffa dig en hobby istället!

Detta var det absolut bästa inlägget i denna tråd!, nu blev du nästan lika lång som TV!  :good:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att en +100 tummare kostar 500.000bath och uppåt.

 

+60 tum TV kostar ju över 100.000bath hos The Power i Korat.

 

Ombyggnaden för vårt konferensrum med stor TV, videoutrustning mm, gick på nära 800.000 SEK för fem år sedan.

 

Här ryms 12 personer.

 

Ingen fick sparken för denna utgift,

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oissshhhh, skaffa dig en hobby istället!

Ett jävla skitgöra men någon måste offra sig och göra jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela poängen med denna tråd (och dom flesta trådar om politik i Thailand här på forumet) är huruvida det blev bättre eller sämre efter kuppen. Att jämföra juntan med Yingluck och Thaksin blir i så fall helt ofrånkomligt. Självfallet är juntans styre långt ifrån demokratiskt i många avseenden, men detta måste i sin tur ställas i relation till hur läget var innan kuppen. Som jag ser det har Thailand knappast blivit mindre demokratiskt vad gäller t.ex press- och yttrandefrihet. Lese majeste lagen är knappast någon nyhet. Förbud för 5 eller fler personer att samlas på allmänn plats fanns redan innan kuppen. Internet och media censurerades. Fria och demokratiska val hålls inte längre. Dock var det senaste valet knappast något mönster för demokratin med undantagstillstånd och arresteringsordrar mot oppositionsledare, förbud mot att låta oppositionella förekomma i TV och radio etc. etc. Så enligt mitt sätt att se på saken har Thailändsk demokrati knappast gjort någon större förlust i demokratiskt hänseende. Tvärtom har man vunnit en hel del i och med att kampen mot korruptionen faktiskt har givit avsevärda resultat inte bara med avseende på några solstolar som vissa vill försöka göra gällande. Bara idag har MPR publicerat 3 artiklar om lyckade upprensningar. Något som knappast förekom innan kuppen. Tyvärr även om en fjärde som känns lite mer tveksam (denna tråd) även om denna faktiskt härrör ifrån Thailändska media som enligt vissa är stenhårt censurerade.  Korruption är nog den enskilt värsta formen av antidemokratisk verksamhet som existerar. I dess värsta form slår den undan benen på rättsapparaten, myndigheter och t.om fria val i form av röstköp och valfusk. Så länge juntan bekämpar detta har dom helt klart mitt stöd och uppenbarligen även ett gediget stöd ifrån de delar av den thailändska befolkningen som vill leva i ett samhälle som inte betraktas som ett rent "business case" och en privat mjölkko for enskilda individer.  Givetvis förutsätter detta att juntan, som lovat, lämnar över ett upprensat samhälle för en nystartad demokrati inom en inte alltför snar framtid. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Visst har juntan fattat en del populistiska beslut som att bjuda på fotbolls VM, dela ut paraboler, anordna diverse gratis evenemang och att dela ut en gåva på 1000 baht per rai till landets risbönder m.m.

 

Om det var riktigt att rensa stränder ifrån solstolar, försäljare och parasoll råder det ju minst sagt delade uppfattningar om, liksom att stänga ned marknader och stoppa gatuförsäljningen i landet, det som du kallar insatser mot korruption, polismutor m.m ser andra som ett sätt för militären att själva skaffa sig mer inflytande, kontroll och intäkter, om korruptionen i landet ökar eller minskar just nu är det knappast någon som vet eftersom all media är kontrollerad av juntan och uppmanas att bara skriva om det som är positivt.

 

Kampanjer mot korruption och då inte minst bland dom statsanställda är ju något som Thaksin hade redan på tidigt 2000 tal, ibland känns det som om Juntan kopierar en del av hans ideer rakt av, visst är det bra med såna insatser men nyttan av detta bör ses till priset av diktatur, slopad yttrandefrihet, förtryck, landets hårdaste censur någonsin och politisk förföljelse.

 

Själv föredrar jag som sagt demokrati, folkvalda regeringar och demokratiskt fattade beslut i ett parlament (riksdag) framför militärkupper, diktatur och juntor, i princip tycker jag att det mer eller mindre ointressant vad en militärjunta gör eller avstår att göra, en diktatur och junta ska alltid förkaktas och ses för vad den är.

 

Folket ska alltid ha makten och militären ska ovillkorligen vara under civil kontroll.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Nedanstående länkar innehåller ett par studier som hävdar att en hel del kupper faktiskt varit drivande för en demokratisk utveckling. Antingen direkt eller genom att undanröja hinder för demokrati, i synnerhet korruption och laglöshet. 

 

Så min fråga till dig IL är om du skulle kunna tänka dig att stödja en kupp som främjar ett mer demokratiskt samhälle ?

 

http://www.nikolaymarinov.com/wp-content/files/GoemansMarinovCoup.pdf

http://www.harvardilj.org/wp-content/uploads/2010/05/HLI203.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nedanstående länkar innehåller ett par studier som hävdar att en hel del kupper faktiskt varit drivande för en demokratisk utveckling. Antingen direkt eller genom att undanröja hinder för demokrati, i synnerhet korruption och laglöshet. 

 

Så min fråga till dig IL är om du skulle kunna tänka dig att stödja en kupp som främjar ett mer demokratiskt samhälle ?

 

http://www.nikolaymarinov.com/wp-content/files/GoemansMarinovCoup.pdf

http://www.harvardilj.org/wp-content/uploads/2010/05/HLI203.pdf

Hej

 

Om militärkupper hade haft som mål att driva på den demokratiska utvecklingen i ex.vis Thailand så hade Thailand förmodligen redan varit det mest demokratiska landet i världen, efter ett 20 tal mer eller mindre lyckade och misslyckade kupper.

 

Enligt mig har inte någon av dom ca 20 militärkupper och kuppförsök som Thailands militär har genomfört hittills som har haft som mål att stärka demokratin, samtliga har väl snarare haft som mål att avskaffa, försena och hindra en demokratisk utveckling i landet, kuppmakarnas mål har väl snarare alltid varit att berika sig själva samt behålla och stärka sin egen, kungahusets och överklassens grepp om makten.

 

Jag har inga som helst förhoppningar om stärkt demokrati i Thailand via militärkupper, därför vill jag att militären kommer under civil kontroll snarast, annars är risken stor för nya demokratiska bakslag även i framtiden.

 

Sen finns det ju alltid något positivt undantag i världshistorien, men i det stora hela är militärkupper, diktatur och juntor något avskyvärt som har tagit miljontals människors liv, samt hållit hundratals miljoner om inte mer i hårt förtryck. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag la nyss 109 tkr på två enkla standard videokonferensutrustningar utan kringutrustning och utan bryggtjänster etcetera och det vart ändå 50 tkr under vad jag budgeterade upphandlingen till

Jättebra upphandlat. Och med det vill du säga vad? Att den upphandling vi diskuterar i denna tråd, inte är korrupt?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att en +100 tummare kostar 500.000bath och uppåt.

 

+60 tum TV kostar ju över 100.000bath hos The Power i Korat.

 

Ombyggnaden för vårt konferensrum med stor TV, videoutrustning mm, gick på nära 800.000 SEK för fem år sedan.

 

Här ryms 12 personer.

 

Ingen fick sparken för denna utgift,

 

Så likt Tallviking, så fortsätter du att föra  ett resonemang som syftar till att upphandlingen ifråga, inte är korrupt? Helt fantastiskt, i vilket syfte? Korruptionen i Thailand, ständigt närvarande oavsett styrelseskick. Begriper inte vad som är så svårt att förstå med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Om militärkupper hade haft som mål att driva på den demokratiska utvecklingen i ex.vis Thailand så hade Thailand förmodligen redan varit det mest demokratiska landet i världen, efter ett 20 tal mer eller mindre lyckade och misslyckade kupper.

 

Enligt mig har inte någon av dom ca 20 militärkupper och kuppförsök som Thailands militär har genomfört hittills som har haft som mål att stärka demokratin, samtliga har väl snarare haft som mål att avskaffa, försena och hindra en demokratisk utveckling i landet, kuppmakarnas mål har väl snarare alltid varit att berika sig själva samt behålla och stärka sin egen, kungahusets och överklassens grepp om makten.

 

Jag har inga som helst förhoppningar om stärkt demokrati i Thailand via militärkupper, därför vill jag att militären kommer under civil kontroll snarast, annars är risken stor för nya demokratiska bakslag även i framtiden.

 

Sen finns det ju alltid något positivt undantag i världshistorien, men i det stora hela är militärkupper, diktatur och juntor något avskyvärt som har tagit miljontals människors liv, samt hållit hundratals miljoner om inte mer i hårt förtryck. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hm, du förnekar alltså att det var en militärkupp som 1932 gjorde någon form av demokrati möjlig i Thailand? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra upphandlat. Och med det vill du säga vad? Att den upphandling vi diskuterar i denna tråd, inte är korrupt?

 

Nej. Jag svarade bara på Måne:s kommentar

 

Det är du som försöker tolka in saker jag inte sagt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så likt Tallviking, så fortsätter du att föra  ett resonemang som syftar till att upphandlingen ifråga, inte är korrupt? Helt fantastiskt, i vilket syfte? Korruptionen i Thailand, ständigt närvarande oavsett styrelseskick. Begriper inte vad som är så svårt att förstå med det.

 

Hur får du fram dom slutsatserna av det jag sa ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Jag svarade bara på Måne:s kommentar

 

Det är du som försöker tolka in saker jag inte sagt !

 

ok. jag kan erkänna fel, inga problem. Så vad var din mening med inlägget givet ämnet?  Att upphandlingen var ok eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. jag kan erkänna fel, inga problem. Så vad var din mening med inlägget givet ämnet?  Att upphandlingen var ok eller inte?

 

Det var ingen mening alls. Jag var väl tydlig med det för någon minut sedan ?

 

Det var enbart ett svar på Måne:s fråga om vad det kostar. Kallas fakta.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ingen mening alls. Jag var väl tydlig med det för någon minut sedan ?

 

Det var enbart ett svar på Måne:s fråga om vad det kostar. Kallas fakta.

 

Ok på det. Och en ursäkt.  Får man du trots allt fortsatt undra vad du tycker om upphandlingen ifråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok på det. Och en ursäkt.  Får man du trots allt fortsatt undra vad du tycker om upphandlingen ifråga?

 

Har inte satt mig in i den frågan eftersom det inte framgått någon egentlig information om den så jag har ingen åsikt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte satt mig in i den frågan eftersom det inte framgått någon egentlig information om den så jag har ingen åsikt

 

 

När upphandlingen stoppades vill jag minnas att man kom fram till att kostnaden för mikrofonerna var 30000-40000 THB över listpriset. Per styck. TV:n vet ej, Men att upphandlingen som sådan var korrupt är väl numera tämligen oomtvistat,

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

När upphandlingen stoppades vill jag minnas att man kom fram till att kostnaden för mikrofonerna var 30000-40000 THB över listpriset. Per styck. TV:n vet ej, Men att upphandlingen som sådan var korrupt är väl numera tämligen oomtvistat,

 

Det är möjligt men ingen köper enbart "mikrofoner" i den typen av upphandlingar. Det dyraste är all utrustning som styr mikrofonerna och den utrustning som används för inspelningar etc etc och det framgår inte alls i artiklarna vad som kostat vad och då blir det svårt att bilda sig en uppfattning

 

Har du annan upplysning som inte framgått i de mycket kortfattade tidningsartiklarna ?

 

För mig känns det som något nyhetskåt journalist kollat slutpriset på hela upphandlingen och delat den med antalet mikrofoner som ingick och råkat "missa" alla andra delar som egentligen är de mest kostnadsdrivande delarna i upphandlingen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt men ingen köper enbart "mikrofoner" i den typen av upphandlingar. Det dyraste är all utrustning som styr mikrofonerna och den utrustning som används för inspelningar etc etc och det framgår inte alls i artiklarna vad som kostat vad och då blir det svårt att bilda sig en uppfattning

 

Har du annan upplysning som inte framgått i de mycket kortfattade tidningsartiklarna ?

 

För mig känns det som något nyhetskåt journalist kollat slutpriset på hela upphandlingen och delat den med antalet mikrofoner som ingick och råkat "missa" alla andra delar som egentligen är de mest kostnadsdrivande delarna i upphandlingen.

 

Utifrån vad jag har läst om denna upphandling, inte bara kortfattade artiklar, så känns det ganska givet att det betalades ett överpris, Installation eller ej inberäknat. Därför satte man också stopp när det uppdagades, och det har blivit en rättsprocess av det. Där ansvar ska utkräva.s Hade allt vart ok, tror jag inte juntan hade låtit det gå så långt, Har du en annan åsikt, fine by me.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Utifrån vad jag har läst om denna upphandling, inte bara kortfattade artiklar, så känns det ganska givet att det betalades ett överpris, Installation eller ej inberäknat. Därför satte man också stopp när det uppdagades, och det har blivit en rättsprocess av det. Där ansvar ska utkräva.s Hade allt vart ok, tror jag inte juntan hade låtit det gå så långt, Har du en annan åsikt, fine by me.

 

Vi vet ju inte vad utredningen kommer att komma fram till så vi får vänta och se

 

Vad du menar med din sista mening (markerad) har jag svårt att förstå dock

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vet ju inte vad utredningen kommer att komma fram till så vi får vänta och se

 

Vad du menar med din sista mening (markerad) har jag svårt att förstå dock

Detsamma, och det gäller i stort sett allt du har att komma med.

Ändrades av Lipton
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vet ju inte vad utredningen kommer att komma fram till så vi får vänta och se

 

Vad du menar med din sista mening (markerad) har jag svårt att förstå dock

 

Thailand befinner sig i ett tillstånd av militärdiktatur. Vi kan tycka att livet blivit bättre sen dess eller inte. Valfritt.  Jag ser en hel del som blivit bättre. Annat inte. Och givetvis har juntan makten att sopa en hel del oönskad info under mattan. I detta fallet gick det inte, troligen pga av den uttalade ambitiionen att komma tillrätta med korruptionen, Därav min sista mening.

 

För övrigt: Det finns mycket annat som diskuterats i de politiska trådarna här där vare sig utredningar eller rättsprocess ännu är färdiga. Där du verkar ha dömt klart. Ska vi inte i konsekvensens namn vänta och se där också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand befinner sig i ett tillstånd av militärdiktatur. Vi kan tycka att livet blivit bättre sen dess eller inte. Valfritt.  Jag ser en hel del som blivit bättre. Annat inte. Och givetvis har juntan makten att sopa en hel del oönskad info under mattan. I detta fallet gick det inte, troligen pga av den uttalade ambitiionen att komma tillrätta med korruptionen, Därav min sista mening.

 

För övrigt: Det finns mycket annat som diskuterats i de politiska trådarna här där vare sig utredningar eller rättsprocess ännu är färdiga. Där du verkar ha dömt klart. Ska vi inte i konsekvensens namn vänta och se där också?

 

Vad tänker du på då för saker som jag "dömt klart" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...