Jump to content
IGNORERAD

Thailand förbereder turismmanual för kinesiska besökare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Tusentals kinesiska turister som kommer besöka Thailand under det kinesiska nyåret kommer att få "turismmanualer" i ett försök att stävja deras stötande beteende, detta meddelade thailändska tjänstemän under måndagen.
Den nordliga staden Chiang Mai kommer vara utgångspunkten för manualerna eftersom den är det mest populära resmålet bland kineser under högtiden. Manualen kommer lista tips som inkluderar: att inte röra målningar på museer; att undvika att använda allmänna platser som toaletter; samt att framföra fordon på ett vettigt sätt.
Många lokalbor i Chiang Mai klagar på de kinesiska turisterna och hävdar bland annat att de bajsar i stadens kanal, orsakar trafikolyckor med sin vårdslöshet och vandaliserar turistattraktioner. Under lördagen bad regeringens talesman Sansern Kaewkamnerd thailändarna att ha tålamod med turisterna under det kinesiska nyåret, och medgav att oönskade aspekter är oundvikliga när stora mängder turister strömmar in.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/national/Thailand-prepares-%60tourism-manuals-for-Chinese-vis-30254180.html

 

post-8073-0-73146900-1424081163.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom borde göra en för alla ryssar också, fast det är klart skulle ju ta ett par år att utveckla den.

Den skulle ju även bli tjock som en postnummerkatalog. :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom borde göra en för alla ryssar också, fast det är klart skulle ju ta ett par år att utveckla den.

Den skulle ju även bli tjock som en postnummerkatalog. :fie:

Har du så dåliga erfarenheter av ryssar i Thailand att du måste tycka ALLA ryssar är så?

 

Jag har mött båda sorter, dom trevliga och med vett och etikett och rena motsatsen.

 

Det gäller även tyskar, aussi, engelsmän och skandinavier

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du så dåliga erfarenheter av ryssar i Thailand att du måste tycka ALLA ryssar är så?

 

Jag har mött båda sorter, dom trevliga och med vett och etikett och rena motsatsen.

 

Det gäller även tyskar, aussi, engelsmän och skandinavier

Men inte kineser, då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inte kineser, då?

Träffar sällan kineser så jag har ingen uppfattning om dom, är det kineser eller koreaner som reser i grupp med samma t-shirt?

Kanske japaner?

 

Asiater träffar man inte så ofta i barer och på uteställen.

 

Jag har svårt att se skillnader på en kines och en thai många gånger.

 

Men tillbaka till frågan så var det Micke031 jag citerade och försökte få svar av, inte få en motfråga av tredje part.

 

Helt ok på ett forum.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffar sällan kineser så jag har ingen uppfattning om dom, är det kineser eller koreaner som reser i grupp med samma t-shirt?

Kanske japaner?

 

Asiater träffar man inte så ofta i barer och på uteställen.

 

Jag har svårt att se skillnader på en kines och en thai många gånger.

 

Men tillbaka till frågan så var det Micke031 jag citerade och försökte få svar av, inte få en motfråga av tredje part.

 

Helt ok på ett forum.

Jag känner en hel del kineser som är trevliga, flera av dom mycket trevliga! Fast de reser knappast i grupp förstås. Eftersom det här tydligen gäller enbart turister så är de nog inte representativa. Men isåfall är inte de trevliga ryssarna jag träffat representativa heller, och på turistställen har jag bara träffat otrevliga ryssar.

 

Du får försöka ha överseende med att jag ställer till lite oreda i tråden. Men den slutsatsen jag har är att de trevligaste turisterna hittar man inte i stora mängder på de ställen där gruppresorna håller till. Det är förmodligen så att var man man träffar folk kan vara lika avgörande som vilken nationalitet de har för att ha chans på att träffa de riktigt trevliga typerna. Därmed inte sagt att man inte kan träffa trevligt folk på de ställen där gruppresorna håller till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom borde ha en manual för thailändare med vikt på nedskräpning och uppförande i trafiken.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en hel del kineser som är trevliga, flera av dom mycket trevliga! Fast de reser knappast i grupp förstås. Eftersom det här tydligen gäller enbart turister så är de nog inte representativa. Men isåfall är inte de trevliga ryssarna jag träffat representativa heller, och på turistställen har jag bara träffat otrevliga ryssar.

 

Du får försöka ha överseende med att jag ställer till lite oreda i tråden. Men den slutsatsen jag har är att de trevligaste turisterna hittar man inte i stora mängder på de ställen där gruppresorna håller till. Det är förmodligen så att var man man träffar folk kan vara lika avgörande som vilken nationalitet de har för att ha chans på att träffa de riktigt trevliga typerna. Därmed inte sagt att man inte kan träffa trevligt folk på de ställen där gruppresorna håller till. 

Jaha?  Hur ska man tolka detta? :heat:

Så när jag tog en sista minuten till Phuket med ett charterbolag var jag mindre trevligt. eller mer otrevlig än när jag flög Thai till Suvvan och vidare till Phuket 3 månader senare!

Och jag som inte kan mer än två ord på ryska, Nastrovje Tavarisch.

 

:drinks:  :haha:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att den Kinesiska regeringen gett ut en liten pamflett på ett 60 tal sidor med "Do´s and Dont´s" för Kinesiska turister som ger sig utomlands för första gången-efter att en Kines gripits i Jordanien när han klottrade på världsarvet Petra...

 

Men de är märkliga och ibland vansinnigt naiva, satt i Oslo förra sommaren på en lite uteservering och ser två kinesiska damer som stegar fram till två norska fotpatrullerande poliser och börjar fråga dem en massa-alkla frågor ställs på Mandarin givetvis och trots att poliserna försöker förklara att de inte förstår mandarin så babblar damerna på som om det är naturligt att alla kan mandarin i hela världen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vill minnas att den Kinesiska regeringen gett ut en liten pamflett på ett 60 tal sidor med "Do´s and Dont´s" för Kinesiska turister som ger sig utomlands för första gången-efter att en Kines gripits i Jordanien när han klottrade på världsarvet Petra...

 

Men de är märkliga och ibland vansinnigt naiva, satt i Oslo förra sommaren på en lite uteservering och ser två kinesiska damer som stegar fram till två norska fotpatrullerande poliser och börjar fråga dem en massa-alkla frågor ställs på Mandarin givetvis och trots att poliserna försöker förklara att de inte förstår mandarin så babblar damerna på som om det är naturligt att alla kan mandarin i hela världen.

 

Det låter som att dom har släktskap med finnarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

MaiChai, on 17 Feb 2015 - 12:57, said:

Vill minnas att den Kinesiska regeringen gett ut en liten pamflett på ett 60 tal sidor med "Do´s and Dont´s" för Kinesiska turister som ger sig utomlands för första gången-efter att en Kines gripits i Jordanien när han klottrade på världsarvet Petra...

 

Men de är märkliga och ibland vansinnigt naiva, satt i Oslo förra sommaren på en lite uteservering och ser två kinesiska damer som stegar fram till två norska fotpatrullerande poliser och börjar fråga dem en massa-alkla frågor ställs på Mandarin givetvis och trots att poliserna försöker förklara att de inte förstår mandarin så babblar damerna på som om det är naturligt att alla kan mandarin i hela världen.

 

Ja, det kanske inte ligger så långt fram i tiden innan det är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...