Jump to content
IGNORERAD

Taxiavgiften vid Bangkoks flygplatser kan fördubblas


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands Landtransportmyndighet utreder möjligheten att fördubbla avgiften för taxipassagerare som åker från Bangkoks flygplatser.
Transportminister Prajin Juntong sade att en utredning av förslaget att höja avgiften från 50 till 100 baht kommer slutföras till 29:e januari. Studien kommer efter att taxichaufförer klagat på att de inte tjänar tillräckligt, trots att taxipriserna i Bangkok nyligen har höjts och en ytterligare höjning är på väg.
Samtidigt uppmanar premiärminister Prayut Chan-ocha taxichaufförer att inte utnyttja passagerare. Under sitt TV-program bad han dem att sätta på sina mätare och inte neka passagerare, oavsett om de är thailändare eller utlänningar.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/national/Taxi-surcharge-at-airport-could-double-30252621.html

 

post-8073-0-47867500-1422160515.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad rättfärdigar en höjning från suvvan? Avgiften är orättfärdig redan nu! Nej det borde enligt min logik vara billigare att åka taxi där eftersom kuskarna har garanterad retur körning från flygplatsen.
Diskrimminering är vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad rättfärdigar en höjning från suvvan? Avgiften är orättfärdig redan nu! Nej det borde enligt min logik vara billigare att åka taxi där eftersom kuskarna har garanterad retur körning från flygplatsen.

Diskrimminering är vad det är.

Nu är avgiften bara från suvvan och inte till

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det leda till att det att det inte behövs tjatas om taxameter, så ser jag bara positivt på det...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är avgiften bara från suvvan och inte till

Så är det på Arlanda också

Priser med de som jag brukar åka med

Vid beställning via växel:                                                         

Uppsala ---> Arlanda 349 Kr

Arlanda ---> Uppsala 430 Kr

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad rättfärdigar en höjning från suvvan? Avgiften är orättfärdig redan nu! Nej det borde enligt min logik vara billigare att åka taxi där eftersom kuskarna har garanterad retur körning från flygplatsen.

Diskrimminering är vad det är.

 

Nu får ju inte alla bolag hämta upp folk på Suvvan om jag inte är helt fel underrättad och även om bilen får göra det så hamnar han ju sist i taximagasinet och det kan ta ett par timmar att komma fram-vilket chafförer som hyr sina bilar på dygnsbas inte är intresserade av.

 

Sen går avgiften till Land Department och inte till förarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avgiften finansierar väl personalen som hanterar kön?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

"inte tjänar tillräckligt" 

man skulle ju vilja se lite siffror.

 

uppenbarligen tillräckligt för att flockas vid suvvan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan antar jag att turister som lämnar Thailand (passagerare till flygplatsen) ofta är extra generösa med dricks då dom vill bränna sina sista battingar. Det brukar i alla fall jag göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen går avgiften till Land Department och inte till förarna.

 

Alltså, taxichaffichaffisarna protesterar mot att dom tjänar för lite. Land Department startar på grund av detta en utredning om förslaget att höja startavgiften från flyplatserna från 50 till 100 battingar. Om hela avgiften går till Land Department så förstår jag liksom inte sammanhanget, inget ovanligt iofs.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Taxi chaffisarna har det nog inte så fett. Har en svåger som kör taxi i Ubon. Han betalar 1000 baht per dygn + gasen för att köra taxin, så det krävs att få in lite stålar varje dag för att gå med vinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan antar jag att turister som lämnar Thailand (passagerare till flygplatsen) ofta är extra generösa med dricks då dom vill bränna sina sista battingar. Det brukar i alla fall jag göra.

Varför det? Fungerar dom inte på nästa resa..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är inte återfalls thailands besökare. 
Att taxi kuskarna behöver högre löner betvivlar jag inte men att detta ska bekostas av flygplats resenärerna ställer jag mig frågande till.

För övrigt så vill jag skryta över Bkk´s taxi chaufförer som oftast både kör vettigt & använder taxametern. Klart att man haft någon skräckfärd eller chaufför som inte hittat osv men i det stora hela ger jag dom VG eller åtminstone G i betyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är inte återfalls thailands besökare. 

Att taxi kuskarna behöver högre löner betvivlar jag inte men att detta ska bekostas av flygplats resenärerna ställer jag mig frågande till.

För övrigt så vill jag skryta över Bkk´s taxi chaufförer som oftast både kör vettigt & använder taxametern. Klart att man haft någon skräckfärd eller chaufför som inte hittat osv men i det stora hela ger jag dom VG eller åtminstone G i betyg.

Olika erfarenheter beroende på tid, morgonflygets ankomst vid 6 tiden har vid fler tillfällen betytt att chaffisen behövde mer eller mindre väckas, bilfan slängde hit o dit som en värsta fyllekörning, senare på dagen,oftast perfekt körning och lokalkännedom!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det? Fungerar dom inte på nästa resa..?

 

Precis och varför ska man ge dricks till vissa yrkesutövare över huvud taget.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är inte återfalls thailands besökare

 

Borde väl vara rätt många på det här forumet som är det dock. Åtminstone de som säger att de "brukar" göra något när det lämnar Thailand.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter av taxi från Swampy till Pattaya då.

 

Jag har aldrig haft problem med att dom försökt ta mer betalt än det fasta priset. Däremot har dom försökt snika åt sig motorvägstullen genom att ta nedre nivån av Bang Na Trat Hwy i stället. Vägtullen på 7 an ingår i priset, så 60 baht i fickan om dom kan komma runt den utgiften.

 

Det är en variation på kvalité på bilarna, en del riktiga rishögar har man drabbats av och det känns inte säkert. En bil var så inrökt att även om jag förbjöd föraren att röka under färd blev jag tvungen att sitta med näsan vid öppet sidofönster för att inte storkna. Ögonen sved efter den resan. Ett annat bekymmer är förare som inte har bränsle nog till Pattaya, utan bara måste åka till en viss speciell gasmack som ligger avigt till, har lång kö, men några satang billigare pris. Där får jag sitta och vänta...

 

Så jag brukar säga ifrån redan vid disken att sådant tolererar jag inte. Håller inte ekipaget måttet, som jag nu har blivit lovad vid disken, så underkänner jag och kräver att byta. En gång såg jag att tanken var nästan tom på väg ut och sa ifrån. Han fick köra mig tillbaks till avgångshallen. Jag tog mina prylar ner till kön igen och klagade och fick en ny bil. Han fick ställa sig och vänta i kön igen, vilket borde varit en lärdom.

 

Nu är det sällan jag åker taxi den vägen. Oftast blir jag upphämtad av en släkting. Har jag lite bagage har det hänt att jag tagit bussen, det är oslagbart billigast. Med korta resor på bara några dagar kör jag själv och parkerar vid terminalen. Vi har också ett alternativ med hyrd privatbil. Det kostar oss 1200 per resa, med upphämtning i ankomsthallen, rena och fräscha bilar med lyxiga kaptensstolar, rejält med bagageutrymme och bra förare som vet var jag bor. Jämfört med fastpriset på 1500 är det mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...