Jump to content
IGNORERAD

Det ryktas att Thai Airways sätts i konkurs på Måndag.


Khun Ken

Recommended Posts

Är inte helt hundra nu men tror att dom har crewbyte på ARN trots långstopp. Annars hade det gått åt helvete de gånger det blir en snabbvändning.

Det stämmer att dom byter besättning så de får några glada dagar i Stockholm på varje resa

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    11

  • leifen

    11

  • Issanbonde

    9

  • Khun Ken

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det stämmer att dom byter besättning så de får några glada dagar i Stockholm på varje resa

 

Visst är det så, 2-3 dagar brukar dom som jag känner till ha på bortaplan.

 

Sen är det inte bara ARN/CPH som har Thaiplan ståendes från morgonankomsterna i flera timmar utan i princip alla destinationer i Europa har det.

 

Jag tror helt enkelt att det är av rent praktiska skäl för skulle planen gå tillbaka mot BKK några timmar tidigare så skulle man landa där mitt i natten och det skulle ju inte vara görkul... tex om man skall vidare vilket en hel del skall så blir det en rejäl väntan.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har man aldrig fått suttit vid spakarna, dock blivit utsparkad från ett litet plan på F15 från 4000 meter... Jo, man fick en liten påse på ryggen, så det var ju betryggande... :good:

 

Mvh. borje222

På F15 gjorde mina 2 äldsta bröder värnplikten och den äldste fortsatte sin karriär inom flyget senare

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen jag kommer ihåg på den gamla goda tiden när THAI var ett premium bolag, för 15-20 år sen, du gick de runt i kabinen med en whiskey o en konjaks pava o riktigt trugade ut det till kaffet... Nu går man vara glad om man inte blir avslängd om man ber om det..

Kom hem från Thailand -84 och beställde en Whisky.

De fyllde på en vanlig mugg upp till kanten.

Jag störde inte dem mer utan sov gott hela resan. :nyam:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så, 2-3 dagar brukar dom som jag känner till ha på bortaplan.

 

Sen är det inte bara ARN/CPH som har Thaiplan ståendes från morgonankomsterna i flera timmar utan i princip alla destinationer i Europa har det.

 

Jag tror helt enkelt att det är av rent praktiska skäl för skulle planen gå tillbaka mot BKK några timmar tidigare så skulle man landa där mitt i natten och det skulle ju inte vara görkul... tex om man skall vidare vilket en hel del skall så blir det en rejäl väntan.

 

Jag tror du har rätt i det du säger. Långstoppen i Europa är svåra att undvika. Det är ju inte bara passagerarna som måste vänta om planet landar på småtimmarna. Dom har knappast någon nytta av maskinen lokalt i Thailand förrän efter 7-tiden heller. Folk ska ju ta sig till flygplatsen, checka in och så vidare. Ska man åka vid 8-tiden får man stiga upp vid fyrablecket i alla fall, om man har en bit till flygplatsen. Så då är det nog fördelaktigare för alla parter att planet väntar på ARN, snarare än BKK.

 

Besättningen har ungefär 900 flygtimmar per år, säger dom jag frågat. En pilot får max ha 1200 såvitt jag förstår, sedan ryker certifikatet. Själv ligger jag på cirka 450 timmar per år som passagerare, som värst :-(  Tror det blir motsvarande 7-8 varv runt ekvatorn. Äckligt! :spy:

 

Så deras faktiska arbetstider är inte så långa, även om jag inte tycker att dom är lata för det, dom gör allt rätt för sig. Men jag skulle nästan tippa att Thai har två eller tre hela besättningar liggande i Stockholm vid var given tid. Vid sjukdom kan dom skifta scheman, t ex. Annars blir det problem att få iväg kärran.

 

Jag instämmer med att Thai har blivit sämre jämfört med andra. Jag har guldkort på Thai (Star) och Qatar (oneworld) så jag kan jämföra förmånerna och servicen. Thai borde ta hand om sina lojala kunder bättre. Att dom tar rejält betalt för "gratis" resor på poäng är sant. Dom ger sämre service till guldkortsinnehavare än Qatar t ex. På Qatar får jag oftare uppgraderingar vid gaten (business class på dreamlinern från DOH till ARN är mysigt!), jag kan samla poäng om familjen åker, jag kan ge familjen bonusbiljetter, osv. En liten grej som betyder jättemycket för mig är att jag alltid får ett kort för att gå igenom prioritetskön till immigration på Swampy, både på in- och utvägen. Kan spara mycket kötid! Och jag hatar innerligt att köa på flygplatser!!! Nya loungen på Hamad international i Doha är den bästa jag sett någonsin, någonstans. Har man tid kan man äta en trerättersmiddag gratis där, med vin och vad man vill. Duscha och byta kläder. Bra om man kommer direkt från jobb i Qatar. Skönt om man har en lite längre transit till ännu ett långflyg.

 

Skulle jag inte flyga mycket nog för att behålla båda guldkorten blir det Thaikortet jag offrar. Lätt! Lojala kunder som aldrig ens funderar på lågprisflyg är de mest lönsamma för bolagen, tror jag. Så det här är ett problem Thai måste ta tag i. Jag älskar inte precis att flyga längre, så bästa fjäsket får mina stålar! Enkelt uttryckt. Hur svårt skulle det vara att släppa oss som checkar in på ROP Gold igenom samma passkontroll som businesspassagerarna? I stället får man gå från änden av byggnaden till mitten och stå i kö. Ska man åka från A, B, C, eller D gate får man knalla samma väg tillbaks igen till stora loungen. Vid rulltrappan ner ser man businessincheckningen på andra sidan. Så nära, men ändå så långt att gå! Känns lite som ett långfinger i fejset, jämfört med Qatar, som sagt.

 

Europeiska och amerikanska flygbolag lider också av ett Jurassic Park syndrom. Dom har inte expanderat på länge och personalen som får stanna när dom krymper är dom äldsta. I dom bolagen är det en livslång karriär till större utsträckning. Bolagen i Mellanöstern och Asien har nog mer omsättning. Där är jobbet en språngbräda. Visst, dom äldre har erfarenheten, men kan ha förlorat entusiasmen och ödmjukheten. Servicen blir mer mekanisk. Dom som nått översta pinnen på lönestegen kan inte höja lönen om inte hela stegen flyttas upp, så då strejkar dom till sig förbättringar, alternativt gör dom det mot försämringar, och därmed går det sämre för bolagen som ger sämre service... spiralen går neråt...

 

Thai måste ta sig en rejäl funderare! Deras enda fördelar just nu, för min del, är bra linjenät i Asien och framför allt direktkärran till ARN. Inget mer.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

har inte flygit med Thai på några år så man hoppas att deras Boeing 777-300 ska vara okey.  Tröttnat på sega mellanlandningar men visst blir det dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Celsius

Dina två sista rader är nog så viktiga. Jag har en handicapad med mig. Så jag prioriterar direktflyg om det går. Thais trippel 7 tycker jag är klart sämre än föregångarna. Men har speldosor.  Servicen är blandad. Ibland mycket bra. Ibland mindre bra. Men att thai måste rycka upp sig. Helt klart. En fördel som jag också tycker är bra. Vid vidareflyg om det strular. Ha samma bolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har rätt i det du säger. Långstoppen i Europa är svåra att undvika. Det är ju inte bara passagerarna som måste vänta om planet landar på småtimmarna. Dom har knappast någon nytta av maskinen lokalt i Thailand förrän efter 7-tiden heller. Folk ska ju ta sig till flygplatsen, checka in och så vidare. Ska man åka vid 8-tiden får man stiga upp vid fyrablecket i alla fall, om man har en bit till flygplatsen. Så då är det nog fördelaktigare för alla parter att planet väntar på ARN, snarare än BKK.

 

Besättningen har ungefär 900 flygtimmar per år, säger dom jag frågat. En pilot får max ha 1200 såvitt jag förstår, sedan ryker certifikatet. Själv ligger jag på cirka 450 timmar per år som passagerare, som värst :-(  Tror det blir motsvarande 7-8 varv runt ekvatorn. Äckligt! :spy:

 

Så deras faktiska arbetstider är inte så långa, även om jag inte tycker att dom är lata för det, dom gör allt rätt för sig. Men jag skulle nästan tippa att Thai har två eller tre hela besättningar liggande i Stockholm vid var given tid. Vid sjukdom kan dom skifta scheman, t ex. Annars blir det problem att få iväg kärran.

 

Jag instämmer med att Thai har blivit sämre jämfört med andra. Jag har guldkort på Thai (Star) och Qatar (oneworld) så jag kan jämföra förmånerna och servicen. Thai borde ta hand om sina lojala kunder bättre. Att dom tar rejält betalt för "gratis" resor på poäng är sant. Dom ger sämre service till guldkortsinnehavare än Qatar t ex. På Qatar får jag oftare uppgraderingar vid gaten (business class på dreamlinern från DOH till ARN är mysigt!), jag kan samla poäng om familjen åker, jag kan ge familjen bonusbiljetter, osv. En liten grej som betyder jättemycket för mig är att jag alltid får ett kort för att gå igenom prioritetskön till immigration på Swampy, både på in- och utvägen. Kan spara mycket kötid! Och jag hatar innerligt att köa på flygplatser!!! Nya loungen på Hamad international i Doha är den bästa jag sett någonsin, någonstans. Har man tid kan man äta en trerättersmiddag gratis där, med vin och vad man vill. Duscha och byta kläder. Bra om man kommer direkt från jobb i Qatar. Skönt om man har en lite längre transit till ännu ett långflyg.

 

Skulle jag inte flyga mycket nog för att behålla båda guldkorten blir det Thaikortet jag offrar. Lätt! Lojala kunder som aldrig ens funderar på lågprisflyg är de mest lönsamma för bolagen, tror jag. Så det här är ett problem Thai måste ta tag i. Jag älskar inte precis att flyga längre, så bästa fjäsket får mina stålar! Enkelt uttryckt. Hur svårt skulle det vara att släppa oss som checkar in på ROP Gold igenom samma passkontroll som businesspassagerarna? I stället får man gå från änden av byggnaden till mitten och stå i kö. Ska man åka från A, B, C, eller D gate får man knalla samma väg tillbaks igen till stora loungen. Vid rulltrappan ner ser man businessincheckningen på andra sidan. Så nära, men ändå så långt att gå! Känns lite som ett långfinger i fejset, jämfört med Qatar, som sagt.

 

Europeiska och amerikanska flygbolag lider också av ett Jurassic Park syndrom. Dom har inte expanderat på länge och personalen som får stanna när dom krymper är dom äldsta. I dom bolagen är det en livslång karriär till större utsträckning. Bolagen i Mellanöstern och Asien har nog mer omsättning. Där är jobbet en språngbräda. Visst, dom äldre har erfarenheten, men kan ha förlorat entusiasmen och ödmjukheten. Servicen blir mer mekanisk. Dom som nått översta pinnen på lönestegen kan inte höja lönen om inte hela stegen flyttas upp, så då strejkar dom till sig förbättringar, alternativt gör dom det mot försämringar, och därmed går det sämre för bolagen som ger sämre service... spiralen går neråt...

 

Thai måste ta sig en rejäl funderare! Deras enda fördelar just nu, för min del, är bra linjenät i Asien och framför allt direktkärran till ARN. Inget mer.

 

Jag flyger endast tillräckligt mycket för att upprätthålla guldstatus på ett bolag, och det är Thai sedan flera år. På många sätt bra givetvis när man utgår från Suvvan. Men jag delar din uppfattning om en allt sämre service. Uppgradering vid gaten tex, minns en gång på de senaste 6 åren. I den mån jag kan har jag börjat välja andra bolag inom Star Alliance. BKK-SGN, tex där jag flyger rätt ofta, är Turkish både billigare och bättre. Erbjuder tex  Fasttrack på båda flygplatserna (på SGN genom att handskriva ett "C" på boardingkortet fast man flyger ekonomi). Dessutom är Thais biljetter nästan alltid dyrast, finns det konkurrens från andra Star Alliance bolag är de oftast billigare.

Totalkalkylen kostnad + komfort är helt enkelt inte bra längre om man är en "frequent flyer".

 

Har nu i det närmaste bestämt mig för att försöka skifta till Oneworld istället. Finns en eller ett par bolag där som enligt uppgift erbjuder statusmatch, så ska börja med att prova det. Att på rutten BKK-ARN flyga tex via Doha och ha ett par timmar i loungen, känns som ett mer än fullgott alternativ till direktflyg.Inom Asien ja, där kan det bli till nackdel på vissa rutter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Bortser man från diverse hotshots med guldkort som flyger business så är kortast/snabbast/billigaste vägen det som tilltalar en fattig knegare och om Thai har kampanjpriser så är de oslagbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortser man från diverse hotshots med guldkort som flyger business så är kortast/snabbast/billigaste vägen det som tilltalar en fattig knegare och om Thai har kampanjpriser så är de oslagbara.

 

För egen del bokar jag alltid ekonomi. Problemet för min del med Thai:s kampanjpriser är att de oftast inte gäller, eller snarare att kampanjerna är sämre,  tex BKK-ARN  ToR än omvänd resväg.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Celsius

Dina två sista rader är nog så viktiga. Jag har en handicapad med mig. Så jag prioriterar direktflyg om det går. Thais trippel 7 tycker jag är klart sämre än föregångarna. Men har speldosor.  Servicen är blandad. Ibland mycket bra. Ibland mindre bra. Men att thai måste rycka upp sig. Helt klart. En fördel som jag också tycker är bra. Vid vidareflyg om det strular. Ha samma bolag.

 

Jag vet inte vilka extra svårigheter din reskamrat har, men vad jag har sett så får personer med extra behov mycket bra service på t ex Qatar. Jag gillar personligen 747an jag också. Vet inte varför, men den har något visst. Den där speciella resonansen från luckorna till ställen när man startar kanske. Men Thais 747 som flög till Sverige var alltför risig, så jag ser ändå nya 777an som bättre.

 

Jag är enig med att Thais service har stor skillnad mellan högsta och lägsta nivå. Ibland blir man lycklig, ibland förbannad. Det är lite av en spegel av Thailand självt, kanske :-)

 

 

 

Finnair är ett oneworld alternativ som jag funderat över. Vantaa är en liten flygplats, det gillar jag. Den sägs vara bra. Finnair dominerar den, så dom kan hålla tider, kan man tippa. En nära mellanlandning som ligger i "rätt spår". Kommer kanske prova dom om Thaikortet nergraderas.

 

Qatar har ibland sanslöst låga specialpriser som bara medlemmar får del av.

 

För mig är Qatar ett bra alternativ när jag skall jobba i Mellanöstern. Då kan jag få resan ner till Thailand eller tillbaks till Sverige betald på det uppdraget. Dom har bra förbindelser inom GCC (och Afrika) också, vilket var ett av huvudskälen till att jag började använda dom. Med Thai måste man byta bolag om man inte landar i Dubai eller Kuwait och faktiskt ska jobba där. Till Saudi, Qatar, eller Bahrain är Thai inte ett alternativ.

 

Att inte Thai fixar fast track på Swampy är fanimig en gåta! Kan inte kosta dom mycket, men betyder mycket för resenären.

 

@ Knasen. Thai är sällan billigast för mig, men ibland betalar jag extra för direkt till ARN, t ex. På Asienturer är det säkerheten att veta att man kommer fram i någorlunda rätt tid som avgör. BKK är hub för Thai, så dom kan alltid fixa till det om ett plan är trasigt. Med t ex Garuda från BKK blir det problem med utresan om det strular. Det har jag inte råd med om jag skall hålla en kurs som börjar dagen efter t ex. Hemresan (till BKK, alltså) är mindre viktig att komma i tid. Men missar jag en dags jobb förlorar jag så mycket mer än skillnaden mot lågprisbolag att jag för länge sedan slutat med dom. Det blev ALLTID strul!

 

Jag flyger nästan alltid Economy. Undantagen är om jag är så sen att boka att bara business finns (och kunden är angelägen nog att betala), eller att jag behöver ha extra mycket bagage (då tjänar man in business mot övervikten) eller att jag blir uppgraderad. Jag betalar aldrig extra for Business annars. Dom extra pengarna kan jag ha roligare för om jag plågar mig lite. Lite avundsam mot oss "hotshots", kanske? Var inte det! Flyga 450 timmar på ett år är ett jävla straff, det kan jag lova dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

så jag ser ändå nya 777an som bättre.
Håller med om du är under 180 cm.och sover hela resan.Vi åkte med den i somras och för mig som är 194 cm. var det en katastrof,ner var det OK för då var jag mer fulltankad än planet men hem :girl_dev:  :girl_dev: mardröm med tjurig personal som blev besvärad bara man ville ha ett glas juice(jag flyger alltid nykter hem)Jag är mer inne på att ta en bensträckare efter halva resan hädanefter,och efter de jag läst här så verkar det inte vara något dumt val. 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt hundra nu men tror att dom har crewbyte på ARN trots långstopp. Annars hade det gått åt helvete de gånger det blir en snabbvändning.

 

Så är det. Dom knallar ut till en buss som kör till Royal Viking i Stockholm. Vid 11 åker besättningen som kom dagen innan till Arn. Om flyget är i tid och trafiken hyfsad så har dom 27 timmar i Stockholm. Under denna tid ska dom förhoppningsvis sova motsvarande två nätter och ställa om dygnet så dom grejar flighten tillbaka.

 

När Malaysian startade sin rutt KL - Stockholm - New York för ett gäng år sedan pratade jag lite med en flygvärdinna där. Nu är den nedlagd men dom körde 3-4 gånger i veckan. Hon sa att dom åkte ett helt varv så det kunde bli en dag i Stockholm, och då bodde dom i Sollentuna, två i NY och två i Stockholm på tillbakavägen. Totalt var dom borta 10 dagar på den där rutten.

It´s a glamourus life.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

dom ska visst sätta in en ny flygplans ver på STO-BKK ,   post-3153-0-13124300-1423398569_thumb.jp

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Celsius

Jag var nog oklar. När man har en handicapad så vill jag ha så få byten som möjligt. Det är därför jag åker Thai. Direktflyg.  Servicen hos Thai för oss med handicapad är grymt bra. Det är också en anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu har det gått ett par måndagar och thai flyger förfarande 

Jag tror att det beror på den samlade kunskapen hos MPR och att alla råd säkert togs emot av Thaiair

och de liter mycket dyr whiskey som någon medlem druckit med högt uppsatta tjänstemän inom Thai

Heja Thaiair heja MPR  

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det gått ett par måndagar och thai flyger förfarande 

Jag tror att det beror på den samlade kunskapen hos MPR och att alla råd säkert togs emot av Thaiair

och de liter mycket dyr whiskey som någon medlem druckit med högt uppsatta tjänstemän inom Thai

Heja Thaiair heja MPR  

Flyger gör även SAS

 

subventionerat av ägarna (staten delvis)

 

annars konken för båda sedan länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai Airways International (THAI) posted a net loss of 15.57 billion baht in 2014, loss per share was at 7.15 baht   

15.57 miljarder / 7.15 = 2.18 miljarder aktier.

2.18 miljarder x 13.6 (kursen) = 30 miljarder baht börsvärde.

total skuld 265.97 miljarder baht.

skulden cirka 10ggr större än börsvärdet.

 

bolaget har inget att göra med sund ekonomi eller börs att göra, det är 100% en politisk verksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det gått ett par måndagar och thai flyger förfarande 

Jag tror att det beror på den samlade kunskapen hos MPR och att alla råd säkert togs emot av Thaiair

och de liter mycket dyr whiskey som någon medlem druckit med högt uppsatta tjänstemän inom Thai

Heja Thaiair heja MPR  

 

Nä, nu letar de efter lite input från en bitterkuk ute i Nakhorn Nowhere, du kan kanske ställa upp med det?

 

Du är välkommen att joina "on-site" nästa vecka i Berlin, den 4 är jag där och skicka ett PM så ska jag ordna ett entry pass till dig. Jag är där bara den 4 mars men du kan ju stanna hela helgen och dela med dig av din visdom...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...