Jump to content
IGNORERAD

Thailand återlämnade artefakter till Kambodja – Var falska


MPR Nyheter

Recommended Posts

Statyetter och andra föremål från en brottsmisstänkt polischefs skattgömma kan i själva verket vara kopior.
Under veckan så återlämnade Thailand fem historiska khmerskatter till Kambodja, men experter säger att det rör sig om kopior, och inte särskilt bra kopior. "Jag vet inte varför de trodde att statyetterna kunde vara riktiga," sade Kong Vireak från Kambodjas Nationalmuseum.
Thailands Konstmyndighet sade att man tagit hjälp av relikexperter för att välja ut de fem föremålen och att de tros vara runt 600 år gamla. Det franska institut som studerat khmerkulturen och tagit hand om Angkor Wat-komplexet i över 100 år är dock inte imponerade. "Jag ska fatta mig kort. Dessa statyetter är nya," sade Bertrand Porte från Ecole Francaise d´Extreme-Orient.
Thailand har tidigare rapporterat att vissa till synes dyrbara föremål från den före detta polischefen Pongpat Chayaphans gömda valv är falska.

Källa: http://Bangkok.coconuts.co/2015/01/24/thanks-returning-totally-fake-relics-cambodia-says

 

post-8073-0-14730000-1422074276.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Polischefen blev säkert blåst många gånger när han inhandlade "antikviteter" för sina olagligt intjänade pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske någon tog tillfället i akt och bytte sina falska mot riktiga...

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

The artefacts were formed from sandstone, wood or metal depending on the place and period of time.
About 100 items have been inspected and found to be imitations. There are still more than 10,000 items pending identification and authentication.

The Fine Arts Department estimates that the 50 items proved so far to be originals are valued at about Bt50 million.

 

http://www.nationmultimedia.com/national/Cambodia-wants-to-inspect-50-seized-artefacts-30249839.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...