Jump to content
IGNORERAD

Norsk kvinna omkom i Thailand – blev påkörd


kitungmakmak

Recommended Posts

 

Kvinnan var ute och dök när hon blev påkörd av en racerbåt utanför Koh Tao i Thailand.

Kvinnan ska ha förts till sjukhus på Koh Samui, men omkom innan hon hann nå sjukhuset, enligt Dagbladet.

http://www.expressen.se/nyheter/norsk-kvinna-omkom-i-Thailand--blev-pakord/

 

Tragiskt. Min brorsdotter dyker och är så jäkla noga med säkerheten, men detta är nog svårt att skydda sig mot.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt, konstig att dom kör runt med racerbåtar där :(

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem vet vad som faktiskt hände? Hon kanske fick panik och simmade till ytan utan att se sig för? Kanske hade hon för mycket luft i bcd?

Vad gjorde hennes instruktör när det här hände?

Tragiskt är det hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är lätt hänt att man flyter upp okontrollerat till ytan om man är ovan. Hände mig ett par gånger när jag skulle ta dykcert på Phuket för många år sen och man fick ju lite halvt panik för ljud från båtarna förstärks ju under vatten så man tror lätt att båtarna är betydligt närmare än vad de egentligen är. Inte kul när man kämpar för att sjunka och man hör motorljud närma sig medans man flyter uppåt och när man kommer upp till ytan så är närmaste båt flera hundra meter bort. Nu är ju speedboats snabba så kommer dom i din riktning så är det inte säkert du hinner undan även om du ser båten.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har dom ingen följebåt som flaggar för dyk?

Då har ju båtfolket skyldighet att ha uppsyn, fast å andra sidan detta är ju Thailand !

Trist som fasen och en oerhörd tragedi för familj o vänner

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har dom ingen följebåt som flaggar för dyk?

Då har ju båtfolket skyldighet att ha uppsyn, fast å andra sidan detta är ju Thailand !

Trist som fasen och en oerhörd tragedi för familj o vänner

 

Även om du har 10 dykbåtar på en plats så kan det fara runt gummibåtar och Rib i bra fart mellan båtarna, det säkraste är att använda en dekoboj som man släpper upp mot ytan under slutet av dyket om man går upp  i fritt vatten eller att använda den lina som oftast går från dykbåtarna till botten(ned/uppstignings lina).

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr på många populära dyställen, så en del av personalen ingen koll vilka regler som gäller på dykställena.

Utanför Phiphi åkte dom longtailbåtarna fast det dykbojer utplacerade, ingen som helst säkerhetstänk gäller eller är det okunskap.

När jag hade blåst upp uppstigning boj så körde långtailbåt över den, så man måste stor koll vid uppstigning...

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr på många populära dyställen, så en del av personalen ingen koll vilka regler som gäller på dykställena.

Utanför Phiphi åkte dom longtailbåtarna fast det dykbojer utplacerade, ingen som helst säkerhetstänk gäller eller är det okunskap.

När jag hade blåst upp uppstigning boj så körde långtailbåt över den, så man måste stor koll vid uppstigning...

 

  FF

När jag tog förarbevis i Sverige fick man tametusan lära sig att detta var eb dödssynd, men med tanke på hur det ser ut i trafiken är väl detta mer att betrakta som normalt!

Vore nåt för Glittermaffian att ta tag i, men dom har väl fullt upp att flytta parasoller!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tog förarbevis i Sverige fick man tametusan lära sig att detta var eb dödssynd, men med tanke på hur det ser ut i trafiken är väl detta mer att betrakta som normalt!

Vore nåt för Glittermaffian att ta tag i, men dom har väl fullt upp att flytta parasoller!

 

Du måste vara kär i parasoller, men du på Phuket håller man för första gången någonsin på att reglera var man får köra båt samt också börjat kontrollera båtarna som används i kommersiell verksamhet så att de är sjödugliga.

 

Det händer saker som aldrig hänt förut, och folk gillar faktiskt den rena och snygga stranden, kom ner till Phuket så får du se, istället för att sitta i Isaan och gissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste vara kär i parasoller, men du på Phuket håller man för första gången någonsin på att reglera var man får köra båt samt också börjat kontrollera båtarna som används i kommersiell verksamhet så att de är sjödugliga.

 

Det händer saker som aldrig hänt förut, och folk gillar faktiskt den rena och snygga stranden, kom ner till Phuket så får du se, istället för att sitta i Isaan och gissa.

Nja, älska parasoller har jag aldrig testat, men jag gillar att spela igång dig för du får ju blött i brallan bara man hostar illa om dina glitterdarlingar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, älska parasoller har jag aldrig testat, men jag gillar att spela igång dig för du får ju blött i brallan bara man hostar illa om dina glitterdarlingar!

 

Kära du jag älskar inte juntan, snarare tvärtom och jag tror inte en sekund på att ditt inlägg skulle vara ironi, bara en ytterligare olycka vid tangentbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt blåsigt och höga vågor nu.

Under de förhållandena tar alla firmor sina dyk till Tao Tong (Gyllene sköldpaddan)

 

Det är bara tre meter till botten där.

Dykbåten som vållade olyckan Pura Vida är alltför stor för platsen då den går två meter djup.

Ägarna av båten är 2 spanjorer (Zigor och Oscar) som aldrig deltagit på dykfirmornas säkerhets möten.

 

Vila i frid Silje Fauskerud Mathisen, 22

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns när vi var och dök i Fillipinerna...

 

Var vid Sabang beach, mycket båttrafik och ett nästan Thailändskt säkerhets tänk...

 

Vår Deko-boj blev överkörd ett par gånger på 2 veckor, kul å se den komma sjunkandes.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiter dom i dykbåt och bojar så är det nästan bara vänta på nästa olycka då... Skrämmande

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...