Jump to content
IGNORERAD

Svensk 24-åring död efter hopp från lägenhet i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

En svensk man hoppade mot sin död från en lägenhetsbyggnad på Sukhumvit 13 tidigt i morse, uppger thailändsk polis.
24-åringen hoppade från en väns lägenhet på 13e våningen och polisen tror att familjeproblem kan ha varit orsaken. Vänner ska ha letat efter mannen efter att han på internet klagat över att hans familj kommit till Thailand för att försöka få hem honom.
En brittisk vän hittade honom på Khao San Road och tog honom till sin lägenhet. Enligt denne så var han mycket upprörd över att hans familj försökte tvinga hem honom till Sverige. Utredare säger att man inte hittade några tecken på kamp i rummet, och kroppen kommer nu obduceras.

Källa: http://Bangkok.coconuts.co/2014/12/20/swede-leaps-death-lower-sukhumvit-condo

 

post-8073-0-15682600-1419052434.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte fan blev det väl bättre av att ta livet av sig. Varför hoppet ens skall vara ett alternativ till att hålla sig undan familjen ett tag fattar jag inte.

 

Kan låta känslokallt men att ta livet av sig tycker jag är fegt.

 

Har väl förståelse för om det finns en bakomvarande psýkisk sjukdom, att man ändå är döende inom snar framtid i hemska plågor eller att man tror man kan flyga (hallisar).

 

Men är man klar i knoppen och frisk... då finns det alltid andra sätt att hantera vilka problem som helst.

 

Men när familjen kommer ner och letar så kan det väl ligga en psykisk sjukdom bakom. Bara spekulationer, jag vet... Försöker mest förklara för mig själv hur nåt så onödigt kan hända.

 

24-år, han var ju bara barnet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte statistiskt sannolikt att så många falanger plötsligt ska anse hopp från balkong som det bästa sättet till självmord. I västvärlden i övrigt verkar inte just denna metod vara så populär, men i Asien och Sydamerika så kommer falangen hux flux på att balkonghopp är det enda rätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

R.I.P

 

Mina tankar går till familjen som helt säkert genomlider ett helvete just nu.

 

Min gissning, observera gissning, är att personen i fråga har en historia av psykisk sjukdom och att familjen kämpade stenhårt för att hjälpa honom och det första steget för hjälp vore utan tvekan att få hem honom till Sverige.

 

Att begå självmord kan tyckas vara en feg utväg, men jag har under årens lopp samlat på mig så mycket erfarenhet att jag omvärderat min egen ståndpunkt angående detta.

Ingen fullt frisk person tar livet av sig. En person som tar livet av sig är så deprimerad eller har sån ångest att självmord ter sig vara den enda utvägen. Ofta så tycker till och med personen att han gör släkt/vänner en tjänst genom att ta livet av sig eftersom de då slipper honom och alla problem han skapar.

 

Jag lider med familjen som just nu genomgår något som ingen familj i världen någonsin borde utsättas för.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den personen har dom väl hittat i BKK välbehållen?

Jo dom hittade honom. Men tydligen så tog han livet av sig efter det. Tragiskt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo dom hittade honom. Men tydligen så tog han livet av sig efter det. Tragiskt är det.

 

Och tydligen var anhöriga på väg ner för att hjälpa han hem, så tragiskt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

R.I.P

 

Mina tankar går till familjen som helt säkert genomlider ett helvete just nu.

 

Min gissning, observera gissning, är att personen i fråga har en historia av psykisk sjukdom och att familjen kämpade stenhårt för att hjälpa honom och det första steget för hjälp vore utan tvekan att få hem honom till Sverige.

 

Att begå självmord kan tyckas vara en feg utväg, men jag har under årens lopp samlat på mig så mycket erfarenhet att jag omvärderat min egen ståndpunkt angående detta.

Ingen fullt frisk person tar livet av sig. En person som tar livet av sig är så deprimerad eller har sån ångest att självmord ter sig vara den enda utvägen. Ofta så tycker till och med personen att han gör släkt/vänner en tjänst genom att ta livet av sig eftersom de då slipper honom och alla problem han skapar.

 

Jag lider med familjen som just nu genomgår något som ingen familj i världen någonsin borde utsättas för.

 

  / Joe

 

Helt rätt, begreppet självmord är ju faktiskt fel. Det är ingen frisk människa som tar livet av sig.

Har man hjärtproblem kan man få hjärtinfarkt och dö.

Man dör för man är sjuk helt enkelt.

Har man svår cancer så leder det oftast till döden.

Man dör för man är sjuk helt enkelt.

Har man psykiska problem kan det gå så långt att man tar livet av sig, men absolut innerst inne inte frivilligt.

Man dör man är sjuk helt enkelt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man mår psykiskt dåligt om man väljer att ta livet av sig.
Det är inte fegt att ta livet av sig därför att en feg person inte vågar fullfölja ett självmord, och en modig person väljer att spotta i nävarna och kämpa vidare trots att det känns surt just då.
Då återstår bara psykisk störning som katalysator för att begå självmord.

Jag har träffat på ett flertal svenska farangsnubbar i Thailand som hemma i Sverige har varit lite svältfödda med både sociala kontakter och mänsklig värme, men som i Thailand har känt att de har översköljts av det som de saknade hemma i Sverige. Lyckliga till bristningsgränsen hamnar de då i en mindre psykos, vilket ibland kallas för ”gula febern”. Att då bita i det sura äpplet och acceptera att semesterlyckan är över och att man trots allt måste åka hem till ”tristessen” igen, kan bli för mycket för vissa personer. De blir då väldigt fientligt inställda till de i omgivningen som säger att ”- Det är dags att åka hem”.
Vissa faranger hamnar då i en så pass svår psykos att de känner sig oerhört trängda och hotade av vänners övertalningsförsök och att de hellre tar livet av sig än att ge upp ”paradiset” (eller lämna den underbara kvinnan som de har träffat)..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte statistiskt sannolikt att så många falanger plötsligt ska anse hopp från balkong som det bästa sättet till självmord. I västvärlden i övrigt verkar inte just denna metod vara så populär, men i Asien och Sydamerika så kommer falangen hux flux på att balkonghopp är det enda rätta.

 

Varför menar du att detta skulle vara så konstigt?

I Sverige har vi en hel massa kvinnor som gör det, framförallt av utländsk härkomst.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom utländska ,oftast unga, kvinnor som tar livet av sig blir i praktiken mördade av manliga släktingar som psykiskt föser ut dom på balkongen och jippar dom över kanten.

 

Tyvärr bryr sig inte så många "etniska" svenskar för det är ju inga av "de våra".

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom utländska ,oftast unga, kvinnor som tar livet av sig blir i praktiken mördade av manliga släktingar som psykiskt föser ut dom på balkongen och jippar dom över kanten.

 

Tyvärr bryr sig inte så många "etniska" svenskar för det är ju inga av "de våra".

 

Born41

 

Frågan är om det verkligen är så många som får hjälp eller om deras situation är så djävlig att de väljer att hoppa.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Frågan är om det verkligen är så många som får hjälp eller om deras situation är så djävlig att de väljer att hoppa.

 

Psykisk- eller andlig-misshandel i hemmet är svårt att komma åt, men kan ha förödande konsekvenser.

 

Visst finns kvinnofridslinjen http://psykiskmisshandel.se/vad-ar-psykisk-misshandel/men kan man inte språket

eller får inte använda telefonen (om det nu finns en telefon) så kan det bli svårt. Det tar hårt på självförtroendet och

kvinnan (oftast) fastnar kanske i förhållandet antingen av giftermål eller släktskap.

 

Tar på sig skulden själv och ser till slut ingen annan utväg än att ta livet av sig.

 

Finns väl även hedersmord där personen får lite hjälp på vägen så att säga.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...