Jump to content
IGNORERAD

Polisen trakasserar turister i Bangkok


janneka

Recommended Posts

Utländska turister kallar det en "shakedown". Ett växande antal turister stoppas, genomsöks och trakasseras i de viktigaste turistområderna i Bangkok.
Ibland leds turister bort till en toalett på en bensinstation och blir ombedda att lämna ett urinprov, antagligen för att avgöra om de har förbrukat olagliga droger.
Men enligt brev till tidningar, bloggar och även en special set-up Facebook-sida, är anledningen att pressa folk på  mutor.

I månader
har tjänstemän stoppat utlänningar Sukhumvit Road och krävande att se sina pass.
En person beskrev scenen utanför ett kafé där två stadsinspektörer och två poliser stoppar många utlänningar.
"De visiterar turister grundligt och deras tillhörigheter, och ber dem att visa pass, '

'' Många av dessa olyckliga själar blir sedan fängslade och jag såg dem betala pengar till tjänstemännen. . . En tjej grät och var naturligtvis mycket upprörd. ''

Mark Kent, den brittiske ambassadören i Thailand, twittrade på torsdagen att han har tagit upp frågan med Thailands turistmyndigheter.

Rapporterna om trakasserier från myndigheter kommer vid en tidpunkt då landets turistindustri kämpar för att återhämta sig från det militära maktövertagandet i maj efter månader av politiska omvälvningar.

Det finns ingen statistik hur många som stoppas och sökte Bangkoks gator eller hur mycket av de förmodade bötesstraffen faktiskt når polisens kontor

Australiens smartraveller.gov.au rekommenderar australier som besöker Thailand att iaktaga en hög grad av försiktighet. Turister uppmanas att alltid bära sina pass i det land där det är ett brott att inte inneha fotolegitimation.

Phuketwan
http://phuketwan.com/tourism/Bangkok-shakedowns-tourists-trouble-british-ambassador-21527/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    4

  • Khemmarat

    4

  • Khun Ken

    4

  • MaiChai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Scandinaviancorner

Jag har aldrig blivit stoppad av polisen i Bangkok , 1976 huk tula var det utegångsförbud då var jag på väg hem efter klockan ett, då blev jag stoppad av militären, men deet löste sig men en femhundring

Link to comment
Dela på andra sajter

Polisen i Thaiiland har inte rätt att genomföra drogtester på en lokal bensinstation-det är bara att vägra och kontakta turistpolisen eller ambassaden via sin telefon. Låter kanske lite tufft och många är nog lite lagom spaka när de stoppas av polisen och avkrävs ett drogtest.

 

Korruptionskampen mot polisen i Thailand har slagit hårt mot deras personliga ekonomi och det här verkar vara en desperat åtgärd från dem. Jag förväntar mig att polischefen för Wattana tar tag i detta eller så kommer han att sparkas/få sina tillgångar granskade.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Polisen i Thaiiland har inte rätt att genomföra drogtester på en lokal bensinstation

 

Så du menar att alla drogtester som utförs vid polisspärrar efter vägarna "under skuggan av ett träd" är olagliga, tveksam till det och är ganska säker på att de har rätt att utföra drogtester på så sätt. Möjligtvis om du vägrar så blir du förd till polisstation för att utföra testet, men det försinkar ju bara dig själv. 

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med Kontroller, har du rent mjöl I påsen så vad är problemet, gnällspikar.

 

Nordkorea känns som ett land för dig !

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt svenskt att tycka att det är OK med att de kollar folk för jag har allt rent mjöl i påsen i alla fall.  All mobil trafik sparas 6månader i svedala och det är värre än gamla stasi som bara kollade de misstänkta personerna, det innebär att staten har full kol på hur du har rört dig i landet och mellan vilka master och när. Du kan inte köpa en ny TV i svedala för då ringer de innom två veckor från kiruna och talar om att du minnsan har köpt en tv och inte har anmält tv innehav.

 

Visst de gör många vägkontroller i Thailand men till vilken nytta! De gör ju aldrig något utandningsprov de vill bara ha en extra inkomst och skiter i om folk har drukit öl en hel förmiddag.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt svenskt att tycka att det är OK med att de kollar folk för jag har allt rent mjöl i påsen i alla fall.  All mobil trafik sparas 6månader i svedala och det är värre än gamla stasi som bara kollade de misstänkta personerna, det innebär att staten har full kol på hur du har rört dig i landet och mellan vilka master och när. Du kan inte köpa en ny TV i svedala för då ringer de innom två veckor från kiruna och talar om att du minnsan har köpt en tv och inte har anmält tv innehav.

 

Visst de gör många vägkontroller i Thailand men till vilken nytta! De gör ju aldrig något utandningsprov de vill bara ha en extra inkomst och skiter i om folk har drukit öl en hel förmiddag.

 

Man vet ju tom vilka tider de gör dessa "standard kontroller" och var de står. . . patetiskt, jag håller med, men det förekommer nu också blåskontroller på oregelbundna tider och olika platser, jag har blivit kontrollerad(blåsprov) i Korat, det är bra!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att alla drogtester som utförs vid polisspärrar efter vägarna "under skuggan av ett träd" är olagliga, tveksam till det och är ganska säker på att de har rätt att utföra drogtester på så sätt. Möjligtvis om du vägrar så blir du förd till polisstation för att utföra testet, men det försinkar ju bara dig själv. 

 

En drogtest utförd "bakom ett träd" av vanliga polismän är inte gällande som bevis i en domstol i Thailand. Den ska utföras på en polisstation/sjukvårdsklinik av utbildad personal.

 

Även om du går med på ett "drogtest" bakom trädet och det visar att du skulle ha olagliga substanser i kroppen är det inget som polisen vill lägga fram för en domstol då en ganska enkel analys kan slå fast att provet inte stämmer med din DNA, blodgrupp, kön osv.

 

De här testerna är bara ett sätt för polisen att pressa dig på pengar-det sista de vill är att det hamnar i en domstol. Förutsatt att du har rent mjöl i påsen..eller kanske rent urin i påsen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En drogtest utförd "bakom ett träd" av vanliga polismän är inte gällande som bevis i en domstol i Thailand. Den ska utföras på en polisstation/sjukvårdsklinik av utbildad personal.  

 

Tror du inte det är som så att om personen bakom trädet pissar "positivt" förs vidare till polisstation/sjukvårdsklinik för vidare test?

 

Helt dumma i huvudet är det faktiskt inte!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt svenskt att tycka att det är OK med att de kollar folk för jag har allt rent mjöl i påsen i alla fall. All mobil trafik sparas 6månader i svedala och det är värre än gamla stasi som bara kollade de misstänkta personerna, det innebär att staten har full kol på hur du har rört dig i landet och mellan vilka master och när. Du kan inte köpa en ny TV i svedala för då ringer de innom två veckor från kiruna och talar om att du minnsan har köpt en tv och inte har anmält tv innehav.

Visst de gör många vägkontroller i Thailand men till vilken nytta! De gör ju aldrig något utandningsprov de vill bara ha en extra inkomst och skiter i om folk har drukit öl en hel förmiddag.

Värre än stasi...

Din kunskap om vänster diktaturer verkar inte helt komplett.

Förvisso tyckte ju den halvan av folket som spionerade på andra halvan att det var helt ok, så ganska många var ju nöjda trots allt.

Men kanske inget för oss som uppskattar frihet.

Att bekämpa brottslighet ska ju inte blandas ihop med kontroll av politiska syften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har pågått i flera år och är knappast någon nyhet.

Det handlar om att skrämma folk på pengar och "ha rent mjöl i påsen" spelar inte alltid roll eftersom det går att mjöla till ett test.

I samma låga klass som de vars uniform påminner om polisen och förföljer rökare eller stackars turister som kastar en pappersbit på gatan. Då kan det också bli livat och krav på 2000 baht i böter. Papperskorgar är bortplockade längs lägre Sukhumvit, Ploenchit, Chidlom, förutom vissa köpcenters, allt i syfte att skrämma till sig pengar. Enbart riktat mot turister, inga thai verkar råka ut för det. Dessa parasiter har ingen laglig rätt att stoppa någon hur mycket papper eller cigg du än kastat på gatan, kan vara bra att komma ihåg.

 

http://Bangkok.coconuts.co/2014/12/04/surge-reported-police-harassment-suggests-campaign-targeting-tourists-expats

 

/ SatanG
 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja SatansG du har rätt redan 2011 skrev man om detta på olika sajter, och det hände framförallt kring Asoke.

 

 

Men först nu är det en nyhet när Media tagit upp det.

 

Så för oss som följer med är det ingen nyhet.

 

Gammal skåpmat brukar man uttrycka sig.

 

Så inget nytt sätt för att spä på lönen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt svenskt att tycka att det är OK med att de kollar folk för jag har allt rent mjöl i påsen i alla fall.  All mobil trafik sparas 6månader i svedala och det är värre än gamla stasi som bara kollade de misstänkta personerna, det innebär att staten har full kol på hur du har rört dig i landet och mellan vilka master och när. Du kan inte köpa en ny TV i svedala för då ringer de innom två veckor från kiruna och talar om att du minnsan har köpt en tv och inte har anmält tv innehav.

 

Visst de gör många vägkontroller i Thailand men till vilken nytta! De gör ju aldrig något utandningsprov de vill bara ha en extra inkomst och skiter i om folk har drukit öl en hel förmiddag.

He he, man får köpe tv i Norrge!  :good: Eller på Åland!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du inte det är som så att om personen bakom trädet pissar "positivt" förs vidare till polisstation/sjukvårdsklinik för vidare test?

 

Helt dumma i huvudet är det faktiskt inte!

 

Naturligtvis är det så och de som väljer att betala sig ur den situationen har förmodligen inte helt rent mjöl/urin i påsen...

 

Men vet du med dig att du inte har något att dölja så är det bara att stå på sig, de kommer aldrig att driva det vidare. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja SatansG du har rätt redan 2011 skrev man om detta på olika sajter, och det hände framförallt kring Asoke.

 

 

Men först nu är det en nyhet när Media tagit upp det.

 

Så för oss som följer med är det ingen nyhet.

 

Gammal skåpmat brukar man uttrycka sig.

 

Så inget nytt sätt för att spä på lönen.

Nu är ju saken att det sker en markant ökning av dessa "kontroller" Så markant att det blivit en nu blivit en medienyhet.

 

Bangkok shakedown: Tourists report increased harassment by police.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

uristmål

Nordkorea känns som ett land för dig !

Jag trivs bra både I Täby och Thailand så Nordkorea är inte intressant inte ens som turistmål.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nu är ju saken att det sker en markant ökning av dessa "kontroller" Så markant att det blivit en nu blivit en medienyhet.

 

Bangkok shakedown: Tourists report increased harassment by police.
 

 

 

Rätt så enkelt att undgå dessa :Stanna i Sverige eller åk till ett mer behagligt land på semestern

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt så enkelt att undgå dessa :Stanna i Sverige eller åk till ett mer behagligt land på semestern

Vad menar du med ditt inlägg? Var det fel på mitt inlägg? Sitter i södra Isaan, så jag känner mig trygg. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt så enkelt att undgå dessa :Stanna i Sverige eller åk till ett mer behagligt land på semestern

 

 

Menar inget annat än vad jag skrev ,känns det jobbigt så sitt hemma

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar inget annat än vad jag skrev ,känns det jobbigt så sitt hemma

 

Mitt inlägg  rapporterade en markant ökning av tillslagen mot västerlänningar i vissa delar av Bangkok. Jag tycker inte att det är jobbigt och skiter i vilket. Om du nu råkar a PMS så skiter jag i det också!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt inlägg  rapporterade en markant ökning av tillslagen mot västerlänningar i vissa delar av Bangkok. Jag tycker inte att det är jobbigt och skiter i vilket. Om du nu råkar a PMS så skiter jag i det också!!!

Bra för dej, ingen förstoppning  där inte :good:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar bli liv i luckan bland folk när polisen har sina trafikkontroller lite för ofta...

Sen har man hört lite bland folket att det som verka bli bra i början, håller på en del

ställen att glida tillbaka till gamla traditioner igen. Vi får hoppas det bara är tillfälligt

och att det faktiskt kommer att gå åt det bättre hållet, både för folket och turisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar inget annat än vad jag skrev ,känns det jobbigt så sitt hemma

OK, då kör vi en klassisk MPR Klyscha, " Du tycker alltså att detta är ett OK handlande av polisen" och att den som inte vill betala mutpengar ska stanna hemma, bra då förutsätter jag att du agerar sammaledes överallt i världen och betalar alla orättmätiga straffavgifter du belastas med!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då kör vi en klassisk MPR Klyscha, " Du tycker alltså att detta är ett OK handlande av polisen" och att den som inte vill betala mutpengar ska stanna hemma, bra då förutsätter jag att du agerar sammaledes överallt i världen och betalar alla orättmätiga straffavgifter du belastas med!

jag betalar aldrig och har heller inte drabbats av vad som beskrivs , har du ?

 

Konstigt att på detta forum skrivs i princip enbart skit om Thailand och du

är med och hejar på.

 

Varför inte flytta och bo i annat land om du tycker så dåligt om det du bor i?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...