Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen blivit värre i Thailand "sedan millenieskiftet"


andersbangkok

Recommended Posts

Man ska förstås inte överdriva granulariteten i dessa undersökningar och därmed dra långtgående slutsatser om tendenser i Thailand.

jag håller med dig om att korruptionen är fullständigt oacceptabelt hög och den måste kraftigt ner. Detta är avgörande för att Thailand ska kunna utvecklas som industrination.

 

Då får man väl anta att de åtgärder som juntan nu vidtar applåderas av alla. Pongpat; in i fängelse med konfiskerade tillgångar. En person begått självmord, flera andra häktade. Det verkar gå åt rätt håll!

 

Jag väntar dock med spänning på hur militären skall rensa upp i sina egna läger för det måste dom.

 

Ja, att juntan sätter dit såna som Pongpat kan bara applåderas. Man baxnar ju nästan när man ser vad de säger sig ha beslagtagit hos honom. Kolla här tex:
 
 
Det får även i alla fall mig att undra hur många fler poliser (och militärer för den delen) som sitter på likadana kassavalv. 
 
Men att sätta dit några borde ha en avskräckande effekt och i alla fall bidra till att sänka korruptionen bland höga poliser till en mer rimlig nivå (rimlig är kanske ett felaktigt uttryck i sammanhanget, men i alla fall). Påminner en del om Kina och de nedslag mot korruptionen man gjort där under senaste året.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    9

  • MaiChai

    7

  • Chryzaliz

    7

  • spooncreek

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag gillar inte när man som du överdriver TI:s index. Det vet du sen förr. Sen att faktan bakom siffrorna inte passar dig kan jag inte göra något åt. Riktigt lågt att komma med argument att jag därför driver teser om minskad korruption under Thaksin eran (men jag anade att du även denna gång skulle köra med den argumentationen),.eller att jag sysslar med matematiska teorier,

 

 Korruptionen kan mycket väl ha ökat de senaste åren. Yingluck-regimen var utan tvekan korrupt.  Den viktiga slutsatsen för mig är dock att korruptionen är konstant hög och stort problem för Thailand,  Oavsett vem som sitter vid makten. CIB-chefen Pongpat hade nog haft lika många hus och kassavalv även om Demokraterna satt vid makten, Han tillsattes för övrigt på posten 2010.

 

 

 

Maichai, det här börjar ju bli löjligt..
 
Att TI:s index inte är jämförbart över tid är inte långsökt. Det är TI:s egen uppgift. Liksom uppgiften att sklllnaden mellan 2012 och 2013 är två poäng på en 100-gradig skala. Det där med att gå till källan kanske man borde känna till/tycka är bra med din yrkesbakgrund?
 
Jag förminskar inte Thailands problem med korruptionen. För att illustrera det absurda i det påståendet har jag även lagt med inlägget du besvarade där det bland annat står  
 
”Korruptionen kan mycket väl ha ökat de senaste åren. Yingluck-regimen var utan tvekan korrupt.  Den viktiga slutsatsen för mig är dock att korruptionen är konstant hög och stort problem för Thailand”.
 
GCB-undersökningen…ja den har vi också tröskat förr som du säkert minns. Du fick ett tack då för att du uppmärksammade mig på den. Precis som då, kan jag nu igen ge medhåll på att den undersökningen tyder på att folk upplever ökad korruption under Yingluck. Nöjd nu?
Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan förstås se saker olika.

För mig var det intressant att se hur svensk media beskriver korruptionen i Thailand. Alla svenskar sitter ju inte i Pattaya och dagligen, med stort intresse, följer den politisk utvecklingen i landet.

 

Det "gamla tjatet" som du anger är kanske gammalt för dig som antagligen är väl insatt i de politiska frågorna i Thailand men...detta forum är till även för de som dels är nya här och de som, till skillnad från dig, inte har så god koll.

Tänk (hemska tanke!) om de nya inte ägnar dagar åt "det gamla tjatet" utan hoppar rakt in i nuläget på forumen. DÅ ser som inte "det gamla tjatet" Tänk på det du!

 

Så om det kommer nya medlemmar till forumet som hoppar rakt in i nuläget, känner du då att det är din plikt att upplysa dem om det hemska spöket IL och allt ont som du anser att hans bundsförvanter gjort Thailand?

 

PS.

Vilka som sitter i Pattaya känner jag inte till men att alla svenskar inte sitter där kan jag nog hålla med dig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Så om det kommer nya medlemmar till forumet som hoppar rakt in i nuläget, känner du då att det är din plikt att upplysa dem om det hemska spöket IL och allt ont som du anser att hans bundsförvanter gjort Thailand?

 

PS.

Vilka som sitter i Pattaya känner jag inte till men att alla svenskar inte sitter där kan jag nog hålla med dig om.

Japp

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruption är ett ämne som intresserar mig, eftersom det är ett ytterst destruktivt samhällsgift som måste bekämpas med alla medel och absolut aldrig kan tolereras. (Nu blir det långt igen, jag ber om ursäkt om någon tycker det är jobbigt. Gå vidare till seriesidorna i så fall...)

 

Jämför man utvecklingen i Singapore, Malaysia och Indonesien, som blev fria länder ungefär samtidigt, ser man att Singapore klarat sig bäst och blivit den mest framångsrika ekonomin av de tre. Detta trots att man helt saknar naturresurser. Man har utnyttjat sitt goda geografiska läge och jobbat hårt i stället och framför allt beslutade man sig från början för att vara stenhård mot korruption. Korruption alstrar fattigdom, vilket anhängare till korrupta regimer bör besinna.

 

Jag såg en insändare i Bangkpok Post som jag instämmer i till den grad att det kunde varit jag som skrev den. Vilket det möjligen var... 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/434776/money-always-wins 

 

Den är lite gammal och kanske inte går att läsa för alla, så jag lägger med texten på slutet.

 

Korruption drabbar den underprivilegierade och gynnar den besuttne. Alltid!!! Jag ser inget skäl att betvivla att folk upplever att korruptionen har ökat. Om den faktiskt har det blir svårt att bevisa. Att problemet är enormt råder det dock ingen tvekan om!

 

Militären åkte ju på en besvärande skandal - "mikrofongate". Sedan dess har det varit tyst. Kanske för att det göms undan. Men jag tror att man enkelt kan resonera sig fram till att polisen i Thailand har mycket större möjligheter att sko sig på korruption. Man har helt enkelt mycket större chans att nå ner i syltburken. Vilken militär av lägre rang finner möjligheter att ta mutor? En soldat på patrull har inget att erbjuda som skulle motivera en muta. Poliser däremot... där är det systematiskt. Polisbrickan är en licens att tjäna extrapengar på mutor eftersom lönen är för låg att leva på. Folket "beskattas" direkt på gatan och i polisstationen. Militären kan möjligen tillskansa sig mutor vid större inköp, men då är det högre upp i organisationen. Inom polisen flödar pengarna uppåt och är en förutsättning för att göra karriär. Att vi ser riktigt fula fiskar åka fast nu är inte förvånande. Poliskåren "anrikas" med mutkolvar, eftersom det är dom som lättast gör karriär. Så är det knappast inom militären.

 

Vi som bor i Thailand kan ju också kollektivt fråga oss: Har du någon gång mutat en polis i Thailand? Har du mutat en militär? Den snabbgallupen borde ge en antydan om hur det ligger till...

 

När lagens långa arm har handen i din plånbok finns det ingen chans till verklig rättvisa eller ett samhälle där lagen gäller och råder! Korruptionen inom polisen är absolut den mest skadliga. Vem skall annars ta tag i all annan korruption? Om rättssystemets allra första instans är korrumperad finns inte en chans till rättvisa. Om någon kräver en muta av dig och du anmäler det kommer det i Thailand bara bli så att polisen vill vara med och dela!

 

Min mening är därför att det militärregimen gör just nu bara kan applåderas. Verklig demokrati kan bara komma till stånd med ett samhällssystem där folk måste tvingas ta ansvar för sina handlingar, nerifrån och upp i samhället. Det kan bara fungera med en poliskår som inte lever, äter och andas mutor!

 

 

 

Money always wins

The Koh Tao murders have drawn global focus to the extremely poor status of the Thai judicial system. We are not surprised though. Thailand is still a third world country at its core. The legal system has a giant “For Sale” sign on it. Justice is only meted out at a price, and so is injustice. The one with the most money always wins. From the policeman on the street to the judges in court — all can be corrupted.

 

Changing this is a gargantuan task that will require very radical solutions — top down as well as from the bottom. The roadside fine that goes into a policeman’s pocket is partly sent upwards in the ranks to further his career, and that flow has to dry up. Officials’ salaries must be raised. Only when officers can live on their salaries can we expect to have a decent police corps. Right now we have two types of criminals in this country, those with a police uniform and those without.

 

So here is a radical suggestion: Introduce absolutely zero tolerance for corruption. Fire anyone who gets caught. Distribute the paycheques of the fired ones to the remaining ones, until about half of them remain. They will easily be able to do the job of the others, if they are no longer busy with graft and committing crime.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att lönen behöver ökas men är tveksam till om endast detta kommer ändra så mycket. Dom löneinkomster som korruptionen ger är inte möjligt att ge via vanlig lön så de flesta väljer nog hellre fortsatt korruption. Men möjligtvis genom transparenss och mycket hårda straff etc.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att lönen behöver ökas men är tveksam till om endast detta kommer ändra så mycket. Dom löneinkomster som korruptionen ger är inte möjligt att ge via vanlig lön så de flesta väljer nog hellre fortsatt korruption. Men möjligtvis genom transparenss och mycket hårda straff etc.

 

/ SatanG

 

Och hur skall dom "stackarna" som igår lånade ett antal årslönar för att få jobbet

 

fixa återbetalningen ? mottagaren blir återbetalningsskyldig ?

 

Fy F vilka problem dom står inför oavsett vad som sker

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruption är ett ämne som intresserar mig, eftersom det är ett ytterst destruktivt samhällsgift som måste bekämpas med alla medel och absolut aldrig kan tolereras. (Nu blir det långt igen, jag ber om ursäkt om någon tycker det är jobbigt. Gå vidare till seriesidorna i så fall...)

 

Jämför man utvecklingen i Singapore, Malaysia och Indonesien, som blev fria länder ungefär samtidigt, ser man att Singapore klarat sig bäst och blivit den mest framångsrika ekonomin av de tre. Detta trots att man helt saknar naturresurser. Man har utnyttjat sitt goda geografiska läge och jobbat hårt i stället och framför allt beslutade man sig från början för att vara stenhård mot korruption. Korruption alstrar fattigdom, vilket anhängare till korrupta regimer bör besinna.

 

Jag såg en insändare i Bangkpok Post som jag instämmer i till den grad att det kunde varit jag som skrev den. Vilket det möjligen var... 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/434776/money-always-wins 

 

Den är lite gammal och kanske inte går att läsa för alla, så jag lägger med texten på slutet.

 

Korruption drabbar den underprivilegierade och gynnar den besuttne. Alltid!!! Jag ser inget skäl att betvivla att folk upplever att korruptionen har ökat. Om den faktiskt har det blir svårt att bevisa. Att problemet är enormt råder det dock ingen tvekan om!

 

Militären åkte ju på en besvärande skandal - "mikrofongate". Sedan dess har det varit tyst. Kanske för att det göms undan. Men jag tror att man enkelt kan resonera sig fram till att polisen i Thailand har mycket större möjligheter att sko sig på korruption. Man har helt enkelt mycket större chans att nå ner i syltburken. Vilken militär av lägre rang finner möjligheter att ta mutor? En soldat på patrull har inget att erbjuda som skulle motivera en muta. Poliser däremot... där är det systematiskt. Polisbrickan är en licens att tjäna extrapengar på mutor eftersom lönen är för låg att leva på. Folket "beskattas" direkt på gatan och i polisstationen. Militären kan möjligen tillskansa sig mutor vid större inköp, men då är det högre upp i organisationen. Inom polisen flödar pengarna uppåt och är en förutsättning för att göra karriär. Att vi ser riktigt fula fiskar åka fast nu är inte förvånande. Poliskåren "anrikas" med mutkolvar, eftersom det är dom som lättast gör karriär. Så är det knappast inom militären.

 

Vi som bor i Thailand kan ju också kollektivt fråga oss: Har du någon gång mutat en polis i Thailand? Har du mutat en militär? Den snabbgallupen borde ge en antydan om hur det ligger till...

 

När lagens långa arm har handen i din plånbok finns det ingen chans till verklig rättvisa eller ett samhälle där lagen gäller och råder! Korruptionen inom polisen är absolut den mest skadliga. Vem skall annars ta tag i all annan korruption? Om rättssystemets allra första instans är korrumperad finns inte en chans till rättvisa. Om någon kräver en muta av dig och du anmäler det kommer det i Thailand bara bli så att polisen vill vara med och dela!

 

Min mening är därför att det militärregimen gör just nu bara kan applåderas. Verklig demokrati kan bara komma till stånd med ett samhällssystem där folk måste tvingas ta ansvar för sina handlingar, nerifrån och upp i samhället. Det kan bara fungera med en poliskår som inte lever, äter och andas mutor!

 

 

 

Money always wins

The Koh Tao murders have drawn global focus to the extremely poor status of the Thai judicial system. We are not surprised though. Thailand is still a third world country at its core. The legal system has a giant “For Sale” sign on it. Justice is only meted out at a price, and so is injustice. The one with the most money always wins. From the policeman on the street to the judges in court — all can be corrupted.

 

Changing this is a gargantuan task that will require very radical solutions — top down as well as from the bottom. The roadside fine that goes into a policeman’s pocket is partly sent upwards in the ranks to further his career, and that flow has to dry up. Officials’ salaries must be raised. Only when officers can live on their salaries can we expect to have a decent police corps. Right now we have two types of criminals in this country, those with a police uniform and those without.

 

So here is a radical suggestion: Introduce absolutely zero tolerance for corruption. Fire anyone who gets caught. Distribute the paycheques of the fired ones to the remaining ones, until about half of them remain. They will easily be able to do the job of the others, if they are no longer busy with graft and committing crime.

 

 

Så bra skrivet, "Atomklass".

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att lönen behöver ökas men är tveksam till om endast detta kommer ändra så mycket. Dom löneinkomster som korruptionen ger är inte möjligt att ge via vanlig lön så de flesta väljer nog hellre fortsatt korruption. Men möjligtvis genom transparenss och mycket hårda straff etc.

 

/ SatanG

 

 

Kicka 50% och höj lönen för resten med 100%, en nollsumma. Följ upp med en stenhård kontroll och döm de som inte klarar av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen lätt situation som har uppstått för många nya poliser som sitter i skuldfällan om man nu börjar dra åt svångremmen, det är kanske en förklaring till antalet poliskontroller i landet just nu, fast å andra sidan, det är ju i slutet av månaden och det behövs kanse extrapengar i dagarna!

 

Efter vad jag erfarit finns det egentligen bara två sätt att komma in på polisskolan, pengar eller nära släkt eller vänner (kanske en kombination) och redan där börjar karusellen med lån från etablerade polischefer som knyter sina nya aspiranter till inkomstkällan, för att inte nämna placeringspengarna som kan uppgå till oerhörda belopp på attraktiva platser!

Sedan skall ju detta amorteras samt slussas uppåt i väsendet, en jämförelse med pyramidspelen är inte alls fel och medborgarna får betala, korruptionen slår precis som tidigare nämnts alltid mot de små i samhället!

Skall man få bukt med detta skall man nog sparka uppifrån, inte nerifrån för jag tror inte herr polischefpengautlånaren avskriver skulderna från herr konstapelpågatan!!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att lönen behöver ökas men är tveksam till om endast detta kommer ändra så mycket. Dom löneinkomster som korruptionen ger är inte möjligt att ge via vanlig lön så de flesta väljer nog hellre fortsatt korruption. Men möjligtvis genom transparenss och mycket hårda straff etc.

 

/ SatanG

 

Samma invändning fanns i Bangkok Post till insändaren. Jag underkänner den invändningen av följande skäl.

 

Om polisernas löner är rimliga är blir det också rimligt att kräva att dom håller sig från mutor. Med svältlöner kan man inte kräva det. Då tvingas man acceptera mutsystemet. Svenska poliser har också låga löner, men vad tror du händer om du försöker muta en trafikpolis i Sverige? (LOL!) Det måste till en annan kultur och attityd inom polisen och i hela samhället. Av skäl som jag redan tagit upp är det polisen man måste börja med. När vi andra gör dumheter är det polisen som skall rätta oss. Vem annars?

 

Sedan är det ju också så att den polis som inte kan acceptera en annan ordning utan mutpengar alltid har möjligheten att avgå och söka ett annat jobb, om han kan hitta ett som är bättre betalt och mindre påfrestande. Det är en välgärning som ger ärliga poliser en chans att göra karriär och följa sin övertygelse.

 

Utan fungerande polis blir det mer eller mindre anarki. Vägarna i Thailand är ett gott exempel som alla ser och känner till. Jag kan vara ärlig och säga att min körstil är mycket annorlunda i Thailand mot i Sverige. Det går helt enkelt inte att köra i Thailand som man kör i Sverige eller vice versa. Man anpassar sig. Jag trivs bättre i svensk trafik och följer regler mycket bättre, därför att andra också gör det. I Thailand gör man samma dumheter som alla andra. Nej! Inte alla deras dumheter, det vore för farligt. Men man gasar på lite mer än i Sverige i alla fall.

 

Följaktligen fick jag redan igår eftermiddag ett litet sammanträffande med den thailändska polisen. På väg från Sukhumvit i Bangkok körde jag upp på övre nivån på Bang-Na Trat Hwy, i höjd med BITEC ungefär. Efter tullstationen blir jag stoppad av BIB. Kan jag thai? Nix. OK, så vi fortsätter på knagglig engelska för hans del och han förklarar att jag kört för fort. Fullt rimligt. Ungefär var tredje bil blev stoppad som det verkade, både den framför och den bakom mig blev det i alla fall. Ett gott tecken på att vår kollektiva thailändska körkultur är sämre än t ex i Sverige. Bötesblocket kom fram och jag fick upplysningen att dom ville behålla mitt körkort och att jag skulle betala böterna inom sju dagar på närmsta polisstation för att tillbaks det. Ett belopp på 1000 baht nämndes. Han frågade också om det var passande för mig och jag sa nej, det går inte, av en massa skäl (delvis påhittade) som jag inte skall trötta er med. Han erbjöd sig galant att hjälpa mig att betala böterna också. Han skrev upp mitt körkortsnummer och sa att om jag betalade till honom skulle han fixa det på polisstationen. OK, men får jag kvitto också? Njae, det var lite marigare. Nu hade det tagit lite tid och trots att vi hade en mycket trevlig och vänlig konversation så lämnades mitt fall över till chefen. Han drog igenom ungefär samma vals och vi landade i samma bekymmer. Det skulle vara ytterst obekvämt för mig att tvingas leta rätt på den lokala polisstationen, en uppenbar risk att jag skulle komma vilse och så vidare och skulle jag betala på plats så behöver jag ett papper på det. Det slutade med att jag helt enkelt fick köra vidare... utan böter och utan muta! LOL!

 

Det som hände ger mig en känsla av att det inte är lika raka rör med mutor längre. BIB skiter fortfarande i om statskassan får in stålar eller inte. Men dom vågar inte vara lika tydliga med vad dom egentligen vill. Kräver man papper på transaktionen kan dom inte smussla undan pengarna och då får det vara. Det går inte att slösa tid på en korkad farang som inte begriper antydningarna att han mycket diskret skall lämna över en "liten gåva".

 

Till Baa: Du har förstås rätt i att om man städar en trapp skall man börja uppifrån. Det är också ett vanligt argument i korruptionsdiskussioner. Men jag vill också hävda att pengarna måste torka upp vid källan. Om folk blir mindre benägna att ge mutor så finns det snart inga pengar att skicka uppåt i pyramiden. Så jag vill nog hävda att man måste göra både och.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ytterligare reflektion, hur kan en nation vara så korrupt att det anses som ett önskeyrke att vara polis då man anses osårbar i allt man företager sig, går det alldeles käpprätt åt skogen har det hitintills varit en inaktiv tjänst som blev påföljden, men nu kanske en del darra på manchetten!

I svensk polisutbildning diskuteras mycket om etik o moral, dom sidorna har man nog rivit ut ur den Thailändska skolboken!

 

Men, att städa upp i polisträsket är en komplex fråga där det nog är svårt att inte inbegripa de kulturella skillnaderna som finns i Asien där hög o låg i samhället har en helt annan och större betydelse än i västvärlden, den nyutexaminerade polisen går från ingenting till en i samhället fruktad och, konstigt nog, respekterad person. En snabbare klassresa är det svårt att göra på gott o ont, men nu handlar det om Thaipolisen och då finns det knappast några av oss kända regler som gäller.

Att sopa undan de nya poliserna tror jag inte gynnar samhället förrän på sikt, men skulle samhället, läs militärjuntan, ge sig på deras chefer så gissar jag att detta skulle få en absolut och omedelbar effekt på de poliser som ser sin framtid som inte säker längre, så, med all respekt för att vi har olika uppfattningar om hur detta skall lösas faller min röst på, starta i toppen och låt de nedanför lära av det som sker!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En ytterligare reflektion, hur kan en nation vara så korrupt att det anses som ett önskeyrke att vara polis .

 

ge sig på deras chefer så gissar jag att detta skulle få en absolut och omedelbar effekt på de poliser som ser sin framtid som inte säker längre, så, med all respekt för att vi har olika uppfattningar om hur detta skall lösas faller min röst på, starta i toppen och låt de nedanför lära av det som sker!

Japp, en trappa skall städas uppifrån och ner.

 

Visste dock inte om att polis var ett så populärt yrke, har mött en massa personer som i alla fall inte ens vill ha med polisen att göra.

Fast jag kanske rör mig i lite skummare kvarter än herr Baa.

 

Fan, jag som trodde jag var en såndär stekare. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

En ytterligare reflektion, hur kan en nation vara så korrupt att det anses som ett önskeyrke att vara polis då man anses osårbar i allt man företager sig, går det alldeles käpprätt åt skogen har det hitintills varit en inaktiv tjänst som blev påföljden, men nu kanske en del darra på manchetten!

I svensk polisutbildning diskuteras mycket om etik o moral, dom sidorna har man nog rivit ut ur den Thailändska skolboken!

 

Men, att städa upp i polisträsket är en komplex fråga där det nog är svårt att inte inbegripa de kulturella skillnaderna som finns i Asien där hög o låg i samhället har en helt annan och större betydelse än i västvärlden, den nyutexaminerade polisen går från ingenting till en i samhället fruktad och, konstigt nog, respekterad person. En snabbare klassresa är det svårt att göra på gott o ont, men nu handlar det om Thaipolisen och då finns det knappast några av oss kända regler som gäller.

Att sopa undan de nya poliserna tror jag inte gynnar samhället förrän på sikt, men skulle samhället, läs militärjuntan, ge sig på deras chefer så gissar jag att detta skulle få en absolut och omedelbar effekt på de poliser som ser sin framtid som inte säker längre, så, med all respekt för att vi har olika uppfattningar om hur detta skall lösas faller min röst på, starta i toppen och låt de nedanför lära av det som sker!

 

 

 

Jodå, visst skall den städas uppifrån och ner och det pågår också, tack vare militärjuntan(!). Det är en verksamhet med hög profil i media och tjänar rimligen som en varning till hela kåren att nu är det andra regler som gäller.

 

Eller är det det? Byter man kanske bara ut somliga mutkolvar mot andra mutkolvar? Mutkolvar som lyder andra herrar? I ett land som detta är det naturligt att vara skeptisk. För att lockelsen med mutor skall försvinna måste pengarna försvinna och pengarna kommer in i pyramiden vid dess bas, till mycket stor del. Därför måste det städas framför trappen också, så att inte ny skit fastnar på skorna och släpas upp!

 

Det måste till en attitydförändring inom hela poliskåren och på sikt hela samhället, om de vanliga thailändarna skall få mer drägliga liv.

 

För egen del klarar jag mig faktiskt alldeles utmärkt som det är. Även om jag måste betala polismutor ibland är det småsummor för mig. I min thailändska verksamhet behöver jag inte betala mutor, jag kan välja mina kunder och det händer nästan aldrig att jag får sådana propåer. Jag har aldrig betalt mutor för att få jobb. Jag kan anpassa mig. Familjen är flyttad till Sverige och kommer inte flyttas tillbaks förrän en kunglig arvtagare är utsedd, installerad och eventuella problem i det sammanhanget är lösta. Tidigast. Troligen inte ens då. Skulle det vara aktuellt att pensionera sig i Thailand så är det förmodligen bättre för mig personligen att hela skiten blir som den är. Då blir Thailand fortsatt fattigt, särskilt jämfört med grannarna, och ett jämförelsevis billigt land att leva i med gott om billig arbetskraft som kan ta hand om gamle Celsius. Så varför bryr jag mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Jodå, visst skall den städas uppifrån och ner och det pågår också, tack vare militärjuntan(!). Det är en verksamhet med hög profil i media och tjänar rimligen som en varning till hela kåren att nu är det andra regler som gäller.

Det måste till en attitydförändring inom hela poliskåren och på sikt hela samhället, om de vanliga thailändarna skall få mer drägliga liv.

 

Håller med, juntan har faktiskt gjort nåt. inte för att jag gillar hur man tar makten och kan där hålla med IL - men det händer nåt i alla fall.

Sen kan jag ju tycka att dom flesta här har ett ganska drägligt liv efter en månad i kambodjas lite värre kvarter. Men det är ju bara min lilla åsikt.

Smäller det här så är det fyrverkerier... det var det inte där jag var för nån vecka sen.

 

Men jag ser ju på mikronivå, dvs vad jag ser. Hur det ser ut i stort har jag inte ens tänkt på.

 

Så det jag skriver om är det jag ser, upplever och uppfattar. Hur det ser ut på WHO-s världkarta över bla bla bla... skiter jag faktiskt i. Sånt får andra oroa sig över, jag ser till att dom jag gillar har det bra. 

 

Och nån snut som har velat ha pengar av mig... det har jag inte sett till alls - ännu. Kan väl bero på att jag faktiskt följer lagarna härnere åxå.

 

Är det olagligt för mig att betala för mat och hursum till henne och hennes morsa så är jag ju en brottsling, men annars så håller jag mig på rätt sida av lagen för det mesta.

 

Så, huruvida korruptionen har blivit bättre eller sämre... Vem kan svara på det?

Dom som pysslar med sånt lär ju inte vilja göra det i alla fall. jag vet att jag inte skulle snacka om nåt sånt om jag nu höll på med det.

 

Lite marigt att mäta nåt som alla vill hålla hemligt, hur fasiken gör dom det...

 

Ähh, nu skall jag sova en stund. Blir väl inte mycket sova efter det. busshelvetet...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hunt on for more corrupt officials

 
The Nation November 29, 2014 1:00 am
Security agencies in South got Bt12m in bribes a month from petrol smuggler

Police are tracing more corrupt officials after probing lists of bribe-takers seized from a fugitive, Pattani-based businessman who ran an illegal band petrol trade in the far South.

Initial findings showed some Bt12 million in monthly payments to a number of marine police, who have already been exposed.

National police chief Pol General Somyot Poompanmoung said yesterday that the lists recorded bribes paid over the past two years by Sahachai Jiansermsin.

Somyot said "almost all government units handling security measures in the South had received bribes", including the Marine Police which had received the largest amount of Bt12 million from Sahachai, who is better known by his nickname "Sia Jo".

 

http://www.nationmultimedia.com/national/Hunt-on-for-more-corrupt-officials-30248824.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju faktiskt de som tror på jultomten också, så att vuxna människor tror att korruptionen i Thailand kommer att suddas ut i nuvarande styrelseskick är knappast förvånande.

För min egen del håller jag med Celsius till en viss del, skulle det mot förmodan börjas med att dra undan golvet för en större del polis o militära digniteter kommer det att bli ett sjuhelvetes liv med en massa desperata inkomstförsök i den ena sofistikierade föklädnaden efter den andra!

Och visst kommer det bli problem att få tag på billig arbetskraft som idag hjälper gamla trötta faranger (liksom undertecknad) som gjort sitt i konsten att försöka leka hustomte, 300 THB per dag lönen kommer inte att längre vara möjlig att hålla och alla statliga o guvementala tjänster skulle behöva ett rejält lönelyft för att bibehålla standarden, annars blir det bara en hickning på ytan innan det uppfinns nya vägar att sko sig på allmänheten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju faktiskt de som tror på jultomten också, så att vuxna människor tror att korruptionen i Thailand kommer att suddas ut i nuvarande styrelseskick är knappast förvånande.

För min egen del håller jag med Celsius till en viss del, skulle det mot förmodan börjas med att dra undan golvet för en större del polis o militära digniteter kommer det att bli ett sjuhelvetes liv med en massa desperata inkomstförsök i den ena sofistikierade föklädnaden efter den andra!

Och visst kommer det bli problem att få tag på billig arbetskraft som idag hjälper gamla trötta faranger (liksom undertecknad) som gjort sitt i konsten att försöka leka hustomte, 300 THB per dag lönen kommer inte att längre vara möjlig att hålla och alla statliga o guvementala tjänster skulle behöva ett rejält lönelyft för att bibehålla standarden, annars blir det bara en hickning på ytan innan det uppfinns nya vägar att sko sig på allmänheten!

 

Sen finns det ju de som vägrar se en förbättring i samhället för at det är "fel" personer som initierat och börjat genomföra den...

 

Finns väl ingen alls här som har hävdat att korruptionen kommer att suddas ut under denna regering? Eller har du nu också börjat "tolka" vad folk skriver istället för att läsa vad folk faktiskt skriver här?

 

Det kommer att ta 20-30 år minst att få ner korruptionen i Thailand till vad  man kan beteckna en acceptabel nivå och så länge tror jag inte denna regering sitter kvar.

Javisst kommer det att bli både dyrare och svårare för både thai och falanger som vant sig vid att ta genvägar via plånboken på folk men det måste till för att samhället ska utvecklas för det håll som korruptionen har varit på väg åt sedan 2010 leder bara till mer fattigdom och utanförskap för de vanliga medborgarna.

 

Korruptionen kostar det thailändska samhället enorma pengar-pengar som kunde kommit de vanliga medborgarna tillgodo.

 

http://tdri.or.th/en/tdri-insight/corruption-stalls-progress/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det ju de som vägrar se en förbättring i samhället för at det är "fel" personer som initierat och börjat genomföra den...

 

Finns väl ingen alls här som har hävdat att korruptionen kommer att suddas ut under denna regering? Eller har du nu också börjat "tolka" vad folk skriver istället för att läsa vad folk faktiskt skriver här?

 

Det kommer att ta 20-30 år minst att få ner korruptionen i Thailand till vad  man kan beteckna en acceptabel nivå och så länge tror jag inte denna regering sitter kvar.

Javisst kommer det att bli både dyrare och svårare för både thai och falanger som vant sig vid att ta genvägar via plånboken på folk men det måste till för att samhället ska utvecklas för det håll som korruptionen har varit på väg åt sedan 2010 leder bara till mer fattigdom och utanförskap för de vanliga medborgarna.

 

Korruptionen kostar det thailändska samhället enorma pengar-pengar som kunde kommit de vanliga medborgarna tillgodo.

 

http://tdri.or.th/en/tdri-insight/corruption-stalls-progress/

Jisses vad du tar i, men som vanligy kan du inte acceptera omskrivningar som inte passar din snäva linguistiK!

Du kan konsten, eller i alla fall tror du att du kan den, att lägga ordtolkningar i negativ anda i stort sett all alla de som inte stryker dig medhårs skriver.

Ska man verkligen behöva skicka en lärobok i läsförstelse till dig!

Dessutom måste jag göra dig besviken, Jultomten finns faktiskt inte på riktigt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det måste till en attitydförändring inom hela poliskåren och på sikt hela samhället, om de vanliga thailändarna skall få mer drägliga liv.

Inom FN-systemet finns det färdiga program som en nation kan sätta i sjön syftande till att förändra attityder hos befolkning och polis i deras synsätt på mutor.

Thailand har med diplomatiskt inlindade ord erbjudits att få stöd i att påbörja ett sådant program.

 

Svaret från Thailand har hittills varit att det behövs inte alls för dom kan detta själva utan hjälp utifrån :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är ju att detta kostar gemeneman stora summor.Det är bara att hoppas att att militären har en ärlig och

uppriktig vilja att städa upp i träsket och inte bara låter lite för sina polare i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är ju att detta kostar gemeneman stora summor.Det är bara att hoppas att att militären har en ärlig och

uppriktig vilja att städa upp i träsket och inte bara låter lite för sina polare i Bangkok.

Hmmm, precic som på Phuket där men kastar ut parasolluthyrare och låter kommunala tjänstemän vara kvar och ge dom jäkla vattenskootrar reserverade platser på attraktiva sränder.

Prioritering ala Glittermaffian!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, precic som på Phuket där men kastar ut parasolluthyrare och låter kommunala tjänstemän vara kvar och ge dom jäkla vattenskootrar reserverade platser på attraktiva sränder.

Prioritering ala Glittermaffian!

 

Går direktflyg från Udon till Phuket, åk ned och kolla själv hur det ser ut.

 

Själv var jag där för 2 veckor sen och såg inte en enda vattenskoter på dessa attraktiva stränder, några vattenskotrar låg för ankare.

 

Resten löser vi över några öl denna vecka..

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Går direktflyg från Udon till Phuket, åk ned och kolla själv hur det ser ut.

 

Själv var jag där för 2 veckor sen och såg inte en enda vattenskoter på dessa attraktiva stränder, några vattenskotrar låg för ankare.

 

Resten löser vi över några öl denna vecka..

Personligen skiter jag i om dom ligger på eller vid stranden, illa nog att dom undantas från reglerna om att hålla stränderna rena från affärsverksamhet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...