Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen blivit värre i Thailand "sedan millenieskiftet"


andersbangkok

Recommended Posts

andersbangkok

I dagens SvD kan man läsa om korruption i Asien.

Bl.a står "Thailand placerar sig på en delad plats 102 på den lista som avser 2013. Den för svenskar stora turistnationen har fallit på listan sedan millennieskiftet."

 

Nu är det väl så att IL brukar prisa hur mycket bättre Thailand har blivit sedan hans husgud kom till makten.

Enligt SvD och Transparency International så ser det ut enligt texten i artikeln.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/mutor-hos-kinesisk-general-vagde-flera-ton_4133451.svd

 

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    9

  • MaiChai

    7

  • Chryzaliz

    7

  • andersbangkok

    5

Mest aktiva i denna tråd

I dagens SvD kan man läsa om korruption i Asien.

Bl.a står "Thailand placerar sig på en delad plats 102 på den lista som avser 2013. Den för svenskar stora turistnationen har fallit på listan sedan millennieskiftet."

 

Nu är det väl så att IL brukar prisa hur mycket bättre Thailand har blivit sedan hans husgud kom till makten.

Enligt SvD och Transparency International så ser det ut enligt texten i artikeln.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/mutor-hos-kinesisk-general-vagde-flera-ton_4133451.svd

 

Att Thailand rasade som en sten efter att firma Yingluck/Thaksin tog över 2011 har tydligen att göra med kuppen 2006-att de andra regeringar som satt mellan 2006-2011 lyckades hålla korruptionen på nivån 70-80 har inget med saken att göra.

 

Och förresten så kommer militären att ligga mycket sämre till än firma Yingluck/Thaksin när årets rapport presenteras!

 

Detta har jag hört från en välinformerad källa här. Ska bli intressant att se då Transperancys rapport brukar komma ut i början av december. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken nyhet!

Då menar jag den att medlemmar sitter och ältar gammalt skit. Se framåt i stället. Allt kommer ju att bli bra nu.

 

Om man inte ältar gammal skit riskerar man att gång på gång upprepa samma gamla misstag. Speciellt om man inbillar sig att den gamla skiten doftade hägg och syren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte ältar gammal skit riskerar man att gång på gång upprepa samma gamla misstag. Speciellt om man inbillar sig att den gamla skiten doftade hägg och syren...

 

Jovisst, eller så använder man argumenten för att hålla igång en gammal konflikt man skulle kunna lägga bakom sig. Same same, but different.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst, eller så använder man argumenten för att hålla igång en gammal konflikt man skulle kunna lägga bakom sig. Same same, but different.

Så varför hänga på ett forum med en massa gammal skit? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där, ännu en diskussion i repris :-). Med risk för att återigen bli anklagad för att springa  Shinawatras ärenden måste dock följande påpekas när det gäller Transparency Internationals index:

 

Det är inte jämförbart över tid före 2012, vilket tydligt framgår på deras egen hemsida. Kan tyckas idi*tiskt men är ett faktum. Man kan alltså inte använda just denna statistik för att bedöma om korruptionsnivån i Thailand ökat eller minskat under 2000-talet.

 

Möjligen kan man jämföra placeringar, dvs korruptionsivån jämfört med andra länder, men även det haltar en del eftersom länder kommit till och fallit ifrån. Från start till mål under Thaksins första regim såg det ut så här: 2001 var Thailand 61:a av 93 länder, 2006 63:a av 163 länder. Vad säger det oss egentligen?

 

Däremot är siffrorna, alltså själva poängen, jämförbar över tid från och med 2012.  Enligt Maichai ovan rasade Thailand "som en sten" efter Yinglyckregeringen tog över. Ett uttryck man iofs kan förstå om man väljer att lyfta fram placeringar (från 88.e plats till 102:a). Men i poäng var skillnaden 2 poäng på en 100 gradig skala. Inom felmarginalen dessutom enligt TI.  (Avser skillnaden mellan 2012 och 2013).

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst, eller så använder man argumenten för att hålla igång en gammal konflikt man skulle kunna lägga bakom sig. Same same, but different.

 

Nu presenterades väl det här som en nyhet idag på bland annat SVD och att vi diskuterat detta problem länge härinne på MPR känner väl knappas Medel-Svensson till?

 

Sen är det kanske naivt av mig men jag är övertygad om att kampen emot korruptionen är en av de absolut viktigaste för landet Thailand för att kunna utvecklas till ett modernt samhälle och då är just utvecklingen på korruptionsfronten intressant att följa.

 

Du är kanske intresserad av annat och det är ju upp till dig?

 

Man kan till exempel klar utläsa att trots en "folkvald" regering styrt landet så skenade korruptionen iväg de senaste 3 åren-aldrig har den varit så hög inte ens under förra militärjuntan. Ska bli intressant att läsa årets rapport även om det givetvis kommer att bli diskussioner om vem som är upphov till förbättringar/försämringar då Yingluck och Juntan styrt ungefär halva året var. Yingluck visserligen med ett upplöst parlament och en expeditionsministär som avsevärt lade band på spendersamheten.

 

Ett riktigt mått på hur juntans kamp mot korruptionen går lär vi inte få förrän i slutet på nästa år.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta ser nog helst att korruptionen minskar men att försöka dra igång det vanliga tjatet här gagnar väl bara ett fåtal.

 

Det du beskriver ovan MaiChai är ju precis det jag säger, blicka framåt.

 

Risken är nog att Juntan gärna ser minskad korruption när den inte gynnar dem själva. Hoppas dock att jag har helt del där.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta ser nog helst att korruptionen minskar men att försöka dra igång det vanliga tjatet här gagnar väl bara ett fåtal.

 

Det du beskriver ovan MaiChai är ju precis det jag säger, blicka framåt.

 

Risken är nog att Juntan gärna ser minskad korruption när den inte gynnar dem själva. Hoppas dock att jag har helt del där.

Gärna en förklarning vad Juntan är eller består av.

 

Är det 2 personer, 50 personer, 2000 personer och alla med militär grad?

 

Militären i Thailand totalt uppgår nog till mer en mille personer med dom värnpliktiga.

 

Någon som har koll på hur många som ingår i Juntan?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta ser nog helst att korruptionen minskar men att försöka dra igång det vanliga tjatet här gagnar väl bara ett fåtal.

 

Som vanligt inga egna åsikter utan bara kritisk till att folk tycker saker så snälla, denna gång ange vad vi får skriva om och vad som man inte skall beröra.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

200px-Emblem_of_the_Ministry_of_Defence_ Information Nation 22px-Flag_of_Thailand.svg.png Thailand Ursprungligt namn กองทัพไทย: Kongthap Thai Grundad 1852 Högste befälhavare Bhumibol Adulyadej Statsråd Försvarsminister Sukampol Suwannathat Försvarschef Thanasak Patimaprakorn Vapenför ålder 21–49 år Militärtjänst 21 år Stående styrkor 305 860 Reservstyrkor 245 000 Ekonomi Budget 4,3 miljarder USD Övrigt
Link to comment
Dela på andra sajter

200px-Emblem_of_the_Ministry_of_Defence_ Information Nation 22px-Flag_of_Thailand.svg.png Thailand Ursprungligt namn กองทัพไทย: Kongthap Thai Grundad 1852 Högste befälhavare Bhumibol Adulyadej Statsråd Försvarsminister Sukampol Suwannathat Försvarschef Thanasak Patimaprakorn Vapenför ålder 21–49 år Militärtjänst 21 år Stående styrkor 305 860 Reservstyrkor 245 000 Ekonomi Budget 4,3 miljarder USD Övrigt

Tack för informationen, mycket givande inlägg! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt inga egna åsikter utan bara kritisk till att folk tycker saker så snälla, denna gång ange vad vi får skriva om och vad som man inte skall beröra.

 

Får man inte vara kritisk då? Måste man vara mainstream?

 

I övrigt får du skriva precis vad du vill, du har väl aldrig brytt dig om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna en förklarning vad Juntan är eller består av.

 

Är det 2 personer, 50 personer, 2000 personer och alla med militär grad?

 

Militären i Thailand totalt uppgår nog till mer en mille personer med dom värnpliktiga.

 

Någon som har koll på hur många som ingår i Juntan?

 

I ett tidigare inlägg står det så här:

"Och förresten så kommer militären att ligga mycket sämre till än firma Yingluck/Thaksin när årets rapport presenteras!"

 

Du kände inget behov av att ifrågasätta vilka militären består av?

 

Skulle tro att vi menade samma sak med två olika ord. Det finns säkert en korrekt benämning av de som styr landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man inte vara kritisk då? Måste man vara mainstream?

 

I övrigt får du skriva precis vad du vill, du har väl aldrig brytt dig om det.

 

Du får skriva precis vad du vill, men acceptera då att andra vill göra det också och sluta tala om vad man får och inte får skriva om.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dagens SvD kan man läsa om korruption i Asien.

Bl.a står "Thailand placerar sig på en delad plats 102 på den lista som avser 2013. Den för svenskar stora turistnationen har fallit på listan sedan millennieskiftet."

 

Nu är det väl så att IL brukar prisa hur mycket bättre Thailand har blivit sedan hans husgud kom till makten.

Enligt SvD och Transparency International så ser det ut enligt texten i artikeln.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/mutor-hos-kinesisk-general-vagde-flera-ton_4133451.svd

Du måste ha ett synnerligen snävt tänkande som inte klarar av att göra en jmf utan att dra in en person som inte ens kommenterat artikeln i fråga.

 

Sådär, nu har jag kommenterat en sak som inte ens finns i artikeln, även de jäkligt OT!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha ett synnerligen snävt tänkande som inte klarar av att göra en jmf utan att dra in en person som inte ens kommenterat artikeln i fråga.

 

Sådär, nu har jag kommenterat en sak som inte ens finns i artikeln, även de jäkligt OT!

 

Akta dig, nu kommer hans "Wingman" efter dig ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där, ännu en diskussion i repris :-). Med risk för att återigen bli anklagad för att springa  Shinawatras ärenden måste dock följande påpekas när det gäller Transparency Internationals index:

 

Det är inte jämförbart över tid före 2012, vilket tydligt framgår på deras egen hemsida. Kan tyckas idi*tiskt men är ett faktum. Man kan alltså inte använda just denna statistik för att bedöma om korruptionsnivån i Thailand ökat eller minskat under 2000-talet.

 

Möjligen kan man jämföra placeringar, dvs korruptionsivån jämfört med andra länder, men även det haltar en del eftersom länder kommit till och fallit ifrån. Från start till mål under Thaksins första regim såg det ut så här: 2001 var Thailand 61:a av 93 länder, 2006 63:a av 163 länder. Vad säger det oss egentligen?

 

Däremot är siffrorna, alltså själva poängen, jämförbar över tid från och med 2012.  Enligt Maichai ovan rasade Thailand "som en sten" efter Yinglyckregeringen tog över. Ett uttryck man iofs kan förstå om man väljer att lyfta fram placeringar (från 88.e plats till 102:a). Men i poäng var skillnaden 2 poäng på en 100 gradig skala. Inom felmarginalen dessutom enligt TI.  (Avser skillnaden mellan 2012 och 2013).

 

Jo med statistik kan man bevisa allt-förmodligen kan du även hitta siffror som stödjer din tes om att korruptionen minskat under Yingluck/Thaksins senaste regeringsäventyr

 

Då kan man titta å exempelvis GCB som talar om vad thailändarna själva känner utan att jämföra dem med andra länder-denna rapport är från 2013, den senaste som finns tillgänglig.

 

http://www.transparency.org/gcb2013/country/?country=Thailand

 

68% anser att korruptionen ökat i Thailand de senaste 2 åren, endast 8% anser den minskat.

 

71% anser att polisen är de mest korrupta i Thailand, tätt följda av politiska partier med 68%.

 

37% av de tillfrågade hade den senaste 12 månadersperioden betalt en muta till polisen.

 

Så nog verkar det som om Thailändarna tycker att korruptionen i landet ökat-trots att Transperancy har ändrat sitt system för ranking i världen.  

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo med statistik kan man bevisa allt-förmodligen kan du även hitta siffror som stödjer din tes om att korruptionen minskat under Yingluck/Thaksins senaste regeringsäventyr

 

 

 

Har jag en sådan tes? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag en sådan tes? 

 

Du verkar ivrig att försvara fallet på rankingen med diverse matematiska teorier iallafall.

 

Men om du väger in siffrorna från GCB också, ökade eller minskade korruptionen under Yingluck/Thaksins regim enligt dig? Eller låg den stilla?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ivrig att försvara fallet på rankingen med diverse matematiska teorier iallafall.

 

Men om du väger in siffrorna från GCB också, ökade eller minskade korruptionen under Yingluck/Thaksins regim enligt dig? Eller låg den stilla?

 

Jag gillar inte när man som du överdriver TI:s index. Det vet du sen förr. Sen att faktan bakom siffrorna inte passar dig kan jag inte göra något åt. Riktigt lågt att komma med argument att jag därför driver teser om minskad korruption under Thaksin eran (men jag anade att du även denna gång skulle köra med den argumentationen),.eller att jag sysslar med matematiska teorier,

 

 Korruptionen kan mycket väl ha ökat de senaste åren. Yingluck-regimen var utan tvekan korrupt.  Den viktiga slutsatsen för mig är dock att korruptionen är konstant hög och stort problem för Thailand,  Oavsett vem som sitter vid makten. CIB-chefen Pongpat hade nog haft lika många hus och kassavalv även om Demokraterna satt vid makten, Han tillsattes för övrigt på posten 2010.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

De flesta ser nog helst att korruptionen minskar men att försöka dra igång det vanliga tjatet här gagnar väl bara ett fåtal.

Man kan förstås se saker olika.

För mig var det intressant att se hur svensk media beskriver korruptionen i Thailand. Alla svenskar sitter ju inte i Pattaya och dagligen, med stort intresse, följer den politisk utvecklingen i landet.

 

Det "gamla tjatet" som du anger är kanske gammalt för dig som antagligen är väl insatt i de politiska frågorna i Thailand men...detta forum är till även för de som dels är nya här och de som, till skillnad från dig, inte har så god koll.

Tänk (hemska tanke!) om de nya inte ägnar dagar åt "det gamla tjatet" utan hoppar rakt in i nuläget på forumen. DÅ ser som inte "det gamla tjatet" Tänk på det du!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag gillar inte när man som du överdriver TI:s index. Det vet du sen förr. Sen att faktan bakom siffrorna inte passar dig kan jag inte göra något åt. Riktigt lågt att komma med argument att jag därför driver teser om minskad korruption under Thaksin eran (men jag anade att du även denna gång skulle köra med den argumentationen),.eller att jag sysslar med matematiska teorier,

 

 Korruptionen kan mycket väl ha ökat de senaste åren. Yingluck-regimen var utan tvekan korrupt.  Den viktiga slutsatsen för mig är dock att korruptionen är konstant hög och stort problem för Thailand,  Oavsett vem som sitter vid makten. CIB-chefen Pongpat hade nog haft lika många hus och kassavalv även om Demokraterna satt vid makten, Han tillsattes för övrigt på posten 2010.

Man ska förstås inte överdriva granulariteten i dessa undersökningar och därmed dra långtgående slutsatser om tendenser i Thailand.

jag håller med dig om att korruptionen är fullständigt oacceptabelt hög och den måste kraftigt ner. Detta är avgörande för att Thailand ska kunna utvecklas som industrination.

 

Då får man väl anta att de åtgärder som juntan nu vidtar applåderas av alla. Pongpat; in i fängelse med konfiskerade tillgångar. En person begått självmord, flera andra häktade. Det verkar gå åt rätt håll!

 

Jag väntar dock med spänning på hur militären skall rensa upp i sina egna läger för det måste dom.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte när man som du överdriver TI:s index. Det vet du sen förr. Sen att faktan bakom siffrorna inte passar dig kan jag inte göra något åt. Riktigt lågt att komma med argument att jag därför driver teser om minskad korruption under Thaksin eran (men jag anade att du även denna gång skulle köra med den argumentationen),.eller att jag sysslar med matematiska teorier,

 

 Korruptionen kan mycket väl ha ökat de senaste åren. Yingluck-regimen var utan tvekan korrupt.  Den viktiga slutsatsen för mig är dock att korruptionen är konstant hög och stort problem för Thailand,  Oavsett vem som sitter vid makten. CIB-chefen Pongpat hade nog haft lika många hus och kassavalv även om Demokraterna satt vid makten, Han tillsattes för övrigt på posten 2010.

 

Nä och jag gillar inte när man som du ständigt förminskar de negativa resultaten för Thailand. Särskilt inte genom att komma med långsökta förklaringar som att TI nu räknar på ett annat vis och att det är därför som Thailand rasat på rankingen.

 

Håller vi oss bara till GCB resultatet så anser ju 68% av Thailändarna att korruptionen ökat under Yingluck regeringen så jag skulle vilja med stöd av den och en massa andra fakta konstatera att korruptionen ökat väldigt mycket under Yinglucks regering. Endast 8% anser den minskat och 25% tycker den är lika.

 

Vad hittar du för faktorer i GCB undersökningen som talar emot att korruptionen ökat?

 

Ifall vi nu ska skita i omländerna och TI´s ranking och bara koncentrera oss på Thaiands resultat?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...