Jump to content
IGNORERAD

Provinsen Trang erbjuder invånare 10 baht per dödad råtta


MPR Nyheter

Recommended Posts

Provinsen Trang har stora problem med råttor, något som hälsotjänstemän tror sig ha en lösning på - betala invånarna för att ta kol på dem.
Antalet gnagare har ökat explosionsartat i södra Trang och man började den 5e november därför erbjuda 10 baht för varje råtta som lämnas in. En undersökning i ett samhälle i provinsen visade på en råttpopulation på över 43,000, enligt Dr Witthaya Phrommee.
För att minska de hälsovådliga risker som råttor för med sig så är alla typer lovligt byte, och hittills säger man sig ha betalat ut pengar för runt 1,000 stycken. Kampanjen pågår fram till den 28e november och man tror att man då kommer ha tagit kol på minst 10,000 stycken.

Källa: http://Bangkok.coconuts.co/2014/11/20/trang-offers-10-baht-every-dead-rat

 

post-8073-0-62156600-1416566671.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blir ju ett dilemma för Somchai.

 

"Ska jag sälja den för tio baht eller käka upp den?"

 

Ett listigt sätt att utnyttja det här systemet vore annars att fånga in några vuxna råttor och låta dom föröka sig. Det borde höja vinsten betydligt! Tre till fem kullar om året med i genomsnitt sju ungar i varje... någon kan ju räknat ut förräntningsgraden på det kapitalet. Räknat i % borde det bli riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hinner inte bli så många kullar på en vecka.

 

Tänkte'nte på de'...

 

Men så här då! Om man kör i ett år och föder upp en massa råttor och sedan släpper ut hälften så kanske kampanjen måste börja om! Då säljer man dom man har kvar på lager!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte'nte på de'...

 

Men så här då! Om man kör i ett år och föder upp en massa råttor och sedan släpper ut hälften så kanske kampanjen måste börja om! Då säljer man dom man har kvar på lager!

Understiger kostnaden för uppfödning 10bath per råtta så är ju det vinst, men skall du släppa ut hälften så känns kalkylen svag

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om man kunde få 2 spänn för varje död Gnagare i Stockholm oxxå, man skulle kunna bli rik.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Tänk om man kunde få 2 spänn för varje död Gnagare i Stockholm oxxå, man skulle kunna bli rik.

Haha Dagens bästa citat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mej att tänka på ett avsnitt av RingP1 som jag för ett tag sen lysnade på.

Där ondjorde sej en dam över Råttornas situvation.

De var ju förföljda överalt!!!!!!

Man borde enl.Damen inrätta skydda områden(nationalparker)för dessa stackare..

ö

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Fick mej att tänka på ett avsnitt av RingP1 som jag för ett tag sen lysnade på.

Där ondjorde sej en dam över Råttornas situvation.

De var ju förföljda överalt!!!!!!

Man borde enl.Damen inrätta skydda områden(nationalparker)för dessa stackare..

ö

Ja det måste väll vara en Svensk politiker som kommer med såna idi*tiska förslag

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...