Jump to content
IGNORERAD

Lastbil välte i södra Thailand - Bybor stal ris för 600,000 baht


MPR Nyheter

Recommended Posts

Oturen visste inga gränser för den 43-årige lastbilschauffören Salee Kingchan som under tisdagen välte med sin lastbil i provinsen Trang och sedan bestals på sin last av giriga bybor.
Han färdades i distriktet Huai Yot med 700 säckar ris när en traktor körde in framför honom och tvingade ner honom i diket där lastbilen välte. Säckar av ris spreds över vägen och lokalbor som blev vittnen till händelsen tog tillfället i akt att stjäla några säckar vardera.
Salee bönade och bad personerna att inte stjäla riset eftersom det tillhörde hans arbetsgivare som skulle hålla honom ansvarig för förlusten. Tjuvarna var dock obevekliga och brydde sig inte om honom. Totalt fick de med sig runt 100 säckar ris till ett värde på över 600,000 baht. När polisen dök upp så stod det fortfarande kvar bybor som väntade på sin chans att sno med sig några säckar. Salee bad polisen att ta juridiska åtgärder mot tjuvarna och få tillbaka säckarna.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/crime/444041/overturned-truck-looted-as-driver-pleads-with-local-thieves

 

post-8073-0-01305600-1416382634.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oturen visste inga gränser för den 43-årige lastbilschauffören Salee Kingchan som under tisdagen välte med sin lastbil i provinsen Trang och sedan bestals på sin last av giriga bybor.

Han färdades i distriktet Huai Yot med 700 säckar ris när en traktor körde in framför honom och tvingade ner honom i diket där lastbilen välte. Säckar av ris spreds över vägen och lokalbor som blev vittnen till händelsen tog tillfället i akt att stjäla några säckar vardera.

Salee bönade och bad personerna att inte stjäla riset eftersom det tillhörde hans arbetsgivare som skulle hålla honom ansvarig för förlusten. Tjuvarna var dock obevekliga och brydde sig inte om honom.de  Totalt fick med sig runt 100 säckar ris till ett värde på över 600,000 baht. När polisen dök upp så stod det fortfarande kvar bybor som väntade på sin chans att sno med sig några säckar. Salee bad polisen att ta juridiska åtgärder mot tjuvarna och få tillbaka säckarna.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/crime/444041/overturned-truck-looted-as-driver-pleads-with-local-thieves

 

attachicon.gif711257.jpg

 

Kan ju inte vara möjligt att 100 säckar ris är värda 600,000 Baht, det måste ju vara jättesäckar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju inte vara möjligt att 100 säckar ris är värda 600,000 Baht, det måste ju vara jättesäckar.

 

Knappast några jättesäckar om dom klarar att sno "några säckar vardera". Med "några" menar man väl minst tre. Mer än tjugofem kilo x 3 = 75 kg tror jag knappast att en thailändare springer iväg med ens om det är "gratis". Normalstora 25 kg säckar, således.

 

Men koppla ihop det med den omvittnade tendensen hos somliga att ljuga och fuska... försäkringsbedrägeri kanske? Eller så var han bara skärrad och räknade fel i hastigheten.

 

Men ganska typiskt att stjäla riset i stället för att hjälpa föraren  och kanske hjälpa till att samla ihop riset åt honom. Empatistörning, någon? Det påminner om beteendet när dom ser en ambulans med rödljus och sirener. Inte en jävel flyttar på sig! Dom försöker inte ens!!! "Tror ändå inte det är någon jag känner som ligger där och dör, skit i det!"

 

Thailändare bryr sig om varandra, visst, det gör dom. Men bara inom familjen och vänkretsen, eller sådana som kan vara till nytta eller står över dom i hierarkin. Eller någon som betalar. Då slickas det röv, minsann. Men en okänd stackare som man aldrig kommer att träffa igen, då släpper man svängdörren rätt i ansiktet! Eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast några jättesäckar om dom klarar att sno "några säckar vardera". Med "några" menar man väl minst tre. Mer än tjugofem kilo x 3 = 75 kg tror jag knappast att en thailändare springer iväg med ens om det är "gratis". Normalstora 25 kg säckar, således.

 

Men koppla ihop det med den omvittnade tendensen hos somliga att ljuga och fuska... försäkringsbedrägeri kanske? Eller så var han bara skärrad och räknade fel i hastigheten.

 

Men ganska typiskt att stjäla riset i stället för att hjälpa föraren i stället och kanske hjälpa till att samla ihop riset åt honom. Empatistörning, någon? Det påminner om beteendet när dom ser en ambulans med rödljus och sirener. Inte en jävel flyttar på sig! Dom försöker inte ens!!! "Tror ändå inte det är någon jag känner som ligger där och dör, skit i det!"

 

Thailändare bryr sig om varandra, visst, det gör dom. Men bara inom familjen och vänkretsen, eller sådana som kan vara till nytta eller står över dom i hierarkin. Eller någon som betalar. Då slickas det röv, minsann. Men en okänd stackare som man aldrig kommer att träffa igen, då släpper man svängdörren rätt i ansiktet! Eller har jag fel?

 

Jag har samma uppfattning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Knappast några jättesäckar om dom klarar att sno "några säckar vardera". Med "några" menar man väl minst tre. Mer än tjugofem kilo x 3 = 75 kg tror jag knappast att en thailändare springer iväg med ens om det är "gratis". Normalstora 25 kg säckar, således.

 

Men koppla ihop det med den omvittnade tendensen hos somliga att ljuga och fuska... försäkringsbedrägeri kanske? Eller så var han bara skärrad och räknade fel i hastigheten.

 

Men ganska typiskt att stjäla riset i stället för att hjälpa föraren  och kanske hjälpa till att samla ihop riset åt honom. Empatistörning, någon? Det påminner om beteendet när dom ser en ambulans med rödljus och sirener. Inte en jävel flyttar på sig! Dom försöker inte ens!!! "Tror ändå inte det är någon jag känner som ligger där och dör, skit i det!"

 

Thailändare bryr sig om varandra, visst, det gör dom. Men bara inom familjen och vänkretsen, eller sådana som kan vara till nytta eller står över dom i hierarkin. Eller någon som betalar. Då slickas det röv, minsann. Men en okänd stackare som man aldrig kommer att träffa igen, då släpper man svängdörren rätt i ansiktet! Eller har jag fel?

Nej du har inte fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju inte vara möjligt att 100 säckar ris är värda 600,000 Baht, det måste ju vara jättesäckar.

Säckarna som polisen försvann med kan de ju inte räkna med, därför ser det lite konstigt ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar riset i Thailand numera ?

 

Är det 50 kg säckar och det kostar 120 bath/kg så blir det faktiskt 600000 Bath för 100 säckar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar riset i Thailand numera ?

 

Är det 50 kg säckar och det kostar 120 bath/kg så blir det faktiskt 600000 Bath för 100 säckar

 

Pratade med en storodlare i Buriram, han berättade att kilopriset på det grovtröskade riset låg på 10 Baht per kilo, så enligt mina spekulationer så är väl det stulna riset värt knappt 100,000 Baht.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Sen kan man ju se att vi i Sverige betalar i runda slängar 300:- för en 25kg säck = ca. 1200 baht

 

1200 x 100 säckar = 120000 baht

 

Men det är i butiksledet här hemma i Sverige och det låter ofattbart att det bara skulle öka med 2 baht på vägen. ;)

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar riset i Thailand numera ?

 

Är det 50 kg säckar och det kostar 120 bath/kg så blir det faktiskt 600000 Bath för 100 säckar

Tjejen köper "finris" för 1000 baht/säck (she buy, I pay.), skulle tro att det är 50 kg/säck. Hon brukar fylla på risförrådet på höstkansten med ca 20 säckar, och det räcker ca ett år för familjen :good: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast några jättesäckar om dom klarar att sno "några säckar vardera". Med "några" menar man väl minst tre. Mer än tjugofem kilo x 3 = 75 kg tror jag knappast att en thailändare springer iväg med ens om det är "gratis". Normalstora 25 kg säckar, således.

 

Men koppla ihop det med den omvittnade tendensen hos somliga att ljuga och fuska... försäkringsbedrägeri kanske? Eller så var han bara skärrad och räknade fel i hastigheten.

 

Men ganska typiskt att stjäla riset i stället för att hjälpa föraren  och kanske hjälpa till att samla ihop riset åt honom. Empatistörning, någon? Det påminner om beteendet när dom ser en ambulans med rödljus och sirener. Inte en jävel flyttar på sig! Dom försöker inte ens!!! "Tror ändå inte det är någon jag känner som ligger där och dör, skit i det!"

 

Thailändare bryr sig om varandra, visst, det gör dom. Men bara inom familjen och vänkretsen, eller sådana som kan vara till nytta eller står över dom i hierarkin. Eller någon som betalar. Då slickas det röv, minsann. Men en okänd stackare som man aldrig kommer att träffa igen, då släpper man svängdörren rätt i ansiktet! Eller har jag fel?

Du har alldeles rätt. Mn polisen gör ingenting om dom blir mutade och korruptionen är utbredd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändare bryr sig om varandra, visst, det gör dom. Men bara inom familjen och vänkretsen, eller sådana som kan vara till nytta eller står över dom i hierarkin. Eller någon som betalar. Då slickas det röv, minsann. Men en okänd stackare som man aldrig kommer att träffa igen, då släpper man svängdörren rätt i ansiktet! Eller har jag fel?

 

 

Precis som svennar å finnar :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...